Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke straffen krijg je tegenwoordig?

Welke straffen krijg je tegenwoordig?

12 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zit al even te kijken omdat ik toch wel benieuwd ben wat voor straffen je krijgt in Nederland voor drugsverkoop.


Vooral omdat ik de straffen in Nederland al erg laag vind en nu met de wietpas (erg merkbaar hier in het zuiden) is de handel op straat alleen maar erger geworden.


Wat zijn de straffen die je tegenwoordig kunt krijgen voor drugshandel?


Vul me lijstje in aub:

- Hasj en Weed
- Cocaïne
- DXM
- GHB
- Herbals en efedrine
- Heroïne
- Ketamine
- Opiaten
- Paddo's
- Poppers
- Slaap- en kalmeringsmiddelen
- Speed
- Tripmiddelen
- XTC




En nee. Ik ben het niet zelf van plan maar be gewoon benieuwd.Als je ziet wat je tegenwoordig voor een moord krijg in Nederland vind ik de straffen erg mee vallen.
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niemand een idee?
Ik kan er weinig over vinden op internet.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#3
rudolf zei:
Niemand een idee?
Ik kan er weinig over vinden op internet.
Klik om te vergroten...

Moeilijk ook om hier een antwoord te geven, straffen zijn ZEER variabel, het hangt af van situatie, hoeveelheid, strafblad van de persoon, land, advocaat, voorwaardelijk of effectief, ...

Greets
Herbalisme
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oke. Ik dacht dat er standaarden voor waren.

Wel raar dat het ook aan de advocaat kan liggen enzo.
Maar ik bedoel natuurlijk in Nederland en hoeveelheid ,tja dat is lastig te zeggen.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#5
rudolf zei:
Oke. Ik dacht dat er standaarden voor waren.

Wel raar dat het ook aan de advocaat kan liggen enzo.
Maar ik bedoel natuurlijk in Nederland en hoeveelheid ,tja dat is lastig te zeggen.
Klik om te vergroten...
Ik ken iemand die normaal een gevangenisstraf vn 10 jaar effectief zou moeten krijgen en hij heeft 3 jaar voorwaardelijk gehad en heeft maar 3 maanden moeten zitten, een goeie advocaat vind overal wel wegjes ... :tongueout:
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Herbalisme zei:
rudolf zei:
Oke. Ik dacht dat er standaarden voor waren.

Wel raar dat het ook aan de advocaat kan liggen enzo.
Maar ik bedoel natuurlijk in Nederland en hoeveelheid ,tja dat is lastig te zeggen.
Klik om te vergroten...
Ik ken iemand die normaal een gevangenisstraf vn 10 jaar effectief zou moeten krijgen en hij heeft 3 jaar voorwaardelijk gehad en heeft maar 3 maanden moeten zitten, een goeie advocaat vind overal wel wegjes ... :tongueout:
Klik om te vergroten...

En hij had gedaan?
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou sorry maar ik heb wel wat verstand van de wet en wat je nu zegt kan gewoon niet.
Als er bewijs is tegen hetgene wat je net zegt kan hij geen 3 maanden hebben gehad.


Maar ik ga er geen discussie van maken.
Zou graag bewijs zien.

Ben erg benieuwd , maar ik denk dat het niet waar is.
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zoals ik al zei zou ik graag wat bewijs zien.

Het lijkt wel een film zo vertel je het.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#9
rudolf zei:
Herbalisme zei:
rudolf zei:
Oke. Ik dacht dat er standaarden voor waren.

Wel raar dat het ook aan de advocaat kan liggen enzo.
Maar ik bedoel natuurlijk in Nederland en hoeveelheid ,tja dat is lastig te zeggen.
Klik om te vergroten...
Ik ken iemand die normaal een gevangenisstraf vn 10 jaar effectief zou moeten krijgen en hij heeft 3 jaar voorwaardelijk gehad en heeft maar 3 maanden moeten zitten, een goeie advocaat vind overal wel wegjes ... :tongueout:
Klik om te vergroten...

En hij had gedaan?
Klik om te vergroten...
Grote drugshandel in Oostende en Kortrijk, afpersingen en andere louche handeltjes, z'n advocaat heeft erg veel verzachtende omstandigheden kunnen bewijzen en heeft kunnen onderhandelen met rechter etc.
Als je wat slim bent en eerlijk zaken doet met andere bekwame mensen dat is de kans zeer minimiem dat je betrapt word, overdrijf gewoon niet in wat je handelt en laat je niet verzieken dan geldzucht, beter wat armer dan een groot stuk van je leven kwijt zijn.
Greets,
Herbalisme
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#10
rudolf zei:
Nou sorry maar ik heb wel wat verstand van de wet en wat je nu zegt kan gewoon niet.
Als er bewijs is tegen hetgene wat je net zegt kan hij geen 3 maanden hebben gehad.


Maar ik ga er geen discussie van maken.
Zou graag bewijs zien.

Ben erg benieuwd , maar ik denk dat het niet waar is.
Klik om te vergroten...
Welkom tot het Belgisch recht (;
Hij heeft wel een lange tijd moeten rondlopen met een enkelband en moest regelmatig gaan praten met een gerechtsambtenaar, maar ja, alles is beter dan de cel, nietwaar?
Bewijzen worden te niet verklaard door (niet-bestaande) alibi's en andere middelen waarmee men het Belgisch recht misleid.
Politie, politici, rechters, ... allemaal corrupt volgens mij, zeker niet allemaal maar toch wel een groot deel.

Greets
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je kunt nooit -standaard -sancties van tevoren vastleggen voor de wat zwaardere delicten.
Wel met bijv. De zgn. "Mulder" feiten, uit de verkeerswetgeving.
Maar de eerstgenoemde categorie m o e t nu eenmaal door een rechter getoetst worden. Omdat er eigenlijk geen twee zaken een kopie van elkaar kunnen zijn..
s
strafrechtzaken.nlLid
01-01-2024, 00:00
#12
rudolf zei:
Ik zit al even te kijken omdat ik toch wel benieuwd ben wat voor straffen je krijgt in Nederland voor drugsverkoop.


Vooral omdat ik de straffen in Nederland al erg laag vind en nu met de wietpas (erg merkbaar hier in het zuiden) is de handel op straat alleen maar erger geworden.


Wat zijn de straffen die je tegenwoordig kunt krijgen voor drugshandel?


Vul me lijstje in aub:

- Hasj en Weed
- Cocaïne
- DXM
- GHB
- Herbals en efedrine
- Heroïne
- Ketamine
- Opiaten
- Paddo's
- Poppers
- Slaap- en kalmeringsmiddelen
- Speed
- Tripmiddelen
- XTC




En nee. Ik ben het niet zelf van plan maar be gewoon benieuwd.Als je ziet wat je tegenwoordig voor een moord krijg in Nederland vind ik de straffen erg mee vallen.
Klik om te vergroten...

Uit de feiten en omstandigheden van het geval moet blijken dat het gaat om dealen. Indien er geen wettig en overtuigend bewijs is ten aanzien van dealen zou het kunnen gaan om het aanwezig hebben van softdrugs en/of harddrugs. Voor het aanwezig hebben van softdrugs en/of harddrugs worden doorgaans andere straffen opgelegd.

De oriëntatiepunten voor straftoemeting gaan - indien er sprake is van dealen van harddrugs vanuit een pand en/of op straat - uit van de onderstaande straffen:
a. Het verkopen/afleveren/verstrekken van gebruikershoeveelheden harddrugs vanuit een pand of op straat gedurende minder dan een maand met enige regelmaat.

Oriëntatiepunt: 3 maanden gs ov

b. Het verkopen/afleveren/verstrekken van gebruikershoeveelheden harddrugs vanuit een pand of op straat gedurende meer dan een maand, doch minder dan 3 maanden, met enige regelmaat

Oriëntatiepunt: 6 maanden gs ov

c. Het verkopen/afleveren/verstrekken van gebruikershoeveelheden harddrugs vanuit een pand of op straat gedurende meer dan drie maanden, doch minder dan 6 maanden, met enige regelmaat.

Oriëntatiepunt: 8 maanden gs ov

d. Het verkopen/afleveren/verstrekken van gebruikershoeveelheden harddrugs vanuit een pand of op straat gedurende 6 tot 12 maanden met enige regelmaat.

Oriëntatiepunt: 12 maanden gs ov
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Legio Patria Nostra zei:
Je kunt nooit -standaard -sancties van tevoren vastleggen voor de wat zwaardere delicten.
Wel met bijv. De zgn. "Mulder" feiten, uit de verkeerswetgeving.
Maar de eerstgenoemde categorie m o e t nu eenmaal door een rechter getoetst worden. Omdat er eigenlijk geen twee zaken een kopie van elkaar kunnen zijn..
Klik om te vergroten...


O jeee. Weer eens niet op de plaatsingsdata gelet...Excuus!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."