Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs een tegenonderzoek zinvol?

Is een tegenonderzoek zinvol?

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
R
RJKB88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben begin april aangehouden (persoon van rechts bleef stil staan voor de kruising, dus ben uiteindelijk maar gaan rijden anders had ik er nog gestaan). Blijkbaar is dit gezien door een koppel agenten... zij wilde naast een blaastest ook een speekseltest afnemen. Deze sloeg positief uit en moest mee om 2 buisjes bloed af te laten nemen.
Ik rook al jaren ivm zeer heftige adhd, en het niet kunnen verdragen van de reguliere middelen, zo’n 3 avonden per week een jointje. Ik ben inmiddels wel sinds dit voorval gestopt (mijn vrouw is er minder blij mee, rust bestaat niet meer) en nu aan het experimenteren met homeopathische middelen om enigszins tot rust te kunnen komen.
Vandaag ontving ik de uitslag; 3,2 microgram. 0,2 te hoog dus. Niemand kan mij vertellen wat er nu verder gebeurd;
CBR heeft nog geen melding binnen, zodra die er is gaat een jurist kijken wat zij mij wettelijk moeten opleggen. Hoogstwaarschijnlijk krijg ik dan alsnog een maatregel opgelegd a 1297€ met allerhande onderzoeken om mijn rijvaardigheid te beoordelen.
Politie weet niks.
Wat is de volgorde? Gaat het nu eerst naar het OM, moet ik voorkomen (?), en bepalen zij dan ik het naar het cbr gaat? Of gaat het sowieso naar het cbr?
Heeft iemand ervaring met een tegenonderzoek op eigen kosten met buisje 2? Het bloed is nu in Mönchengladbach, ik heb het lab in Rotterdam en in Brugge gebeld; kosten zijn rond de 400€. In Rotterdam zeggen ze dat het goed kan zijn dat de uitslag anders is; kan hoger worden maar ook lager: ik ben de enige die de uitslag krijgt dus als ie hoger uitvalt is het zonde van de 400€, als hij 3,0 of lager is is daarmee de kous af...
Kan heel veel online vinden maar dus niet of iemand dit al eens gedaan heeft en of het zinvol was? Vind de marge tussen mijn waarde en wat “mag” zo klein.......
p
pepsletterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het OM en het Cbr staan los van elkaar. Je thc-waarde is volgens het NFI te hoog en de politie doet je van deze uitslag bericht middels briefpost. Er word tegen jou een proces-verbaal opgemaakt voor rijden onder invloed van verdovende middelen. Je ontvangt van het OM een brief met datum en tijdstip om te verschijnenvoor in de rechtbank. De verbalisant / officier van justitie heeft na de positieve bloeduitslag melding gedaan bij het Cbr. Zij zullen je appart een uitnodigingsbrief sturen voor een psychisch onderzoek.

Een tegenonderzoek voor bloed heeft enkel alleen nog zin voor de rechter ben ik bang. Je zou met een lagere waarde kunnen worden vrijgesproken lijkt mij. Maar dat zou ik dan snel laten onderzoeken. Het cbr is helaas vrij strikt. En nen je bij vermoeden van misbruik van middelen al een veelgebruiker.

Mag ik weten waarom ze jou ook een speekseltest lieten doen?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoals je aangeeft nemen ze 2 buisjes bloed af. Dit is praktisch op het zelfde moment.

Tegenonderzoek is een recht wat je krijgt en waar je ook op gewezen moet worden tijdens/voor/na het bloedonderzoek.
Zou wel inhouden dat het lab waar het bloed heen is gegaan een fout gemaakt zou hebben met het eerste buisje.

Ik denk zelf dat in veel gevallen het tegenonderzoek zonde is van je geld, want dat geld kan je dan beter bewaren voor de boete die je krijgt. Maar gelukkig bestaat het recht op zo'n tegenonderzoek wel en moet je er zeker gebruik van maken als je een "second opinion" wilt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."