Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKlinieken vol game-junks

Klinieken vol game-junks

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
Me~plantu~isme~moatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Honderden gamers, onder wie jonge tieners, worden daarvoor behandeld. De obsessie voor computer- spellen gaat meestal gepaard met cocaïne- of cannabisverslaving.

De klinieken waarschuwen voor deze groeiende groep ‘verborgen’ gameverslaafden. De jongeren zonderen zich af en zitten gevangen in de virtuele fantasiewereld op de spelcomputers. Ze eten, slapen en drinken te weinig, verwaarlozen school en werk en hebben weinig sociale contacten buiten hun netwerk van gamers.

Smith & Jones in Amsterdam heeft een speciaal afkickprogramma voor obsessieve gamers. De jongste deelnemer is 13 jaar. Daarnaast komt de kliniek met zelfhulpprogramma’s. ,,De symptomen zijn hetzelfde als bij drugs, maar het wordt erg onderschat,’’ zegt directeur Keith Bakker. ,,Ze drinken alleen Red Bull, eten niet en zitten soms twaalf uur per dag achter de computer.’’

Addiction Solutions in Barneveld krijgt de cliënten meestal binnen op initiatief van de ouders. Die hebben weinig grip op de gameverslaving. ,,De omgeving herkent het pas als het geëscaleerd is,’’ aldus directeur Don Schothorst.

Een andere verslavingsinstelling, Cascade International, is bezig in Nederland een verslavingskliniek voor jongeren onder de 21 jaar op te richten. Nu worden cliënten naar klinieken in Zuid-Afrika en Groot-Brittannië gestuurd. Volgens directeur Edy Eland komen tieners niet aan bod in de reguliere verslavingszorg, terwijl juist onder hen de problemen met drugs, alcohol en gamen toenemen.

De gamewereld groeit enorm. De omzet in de sector is de laatste vijf jaar gestegen van 83 miljoen euro naar 187 miljoen.

Volgens Jeroen Jansz, game-onderzoeker op de Universiteit van Amsterdam, speelt 80 procent van de jongens van 8 tot 18 jaar wel eens games. Zo’n 40 procent van hen is een intensieve gamer: gemiddeld 4,5 uur per dag. ,,Een kleine groep kwetsbaren is echt verslaafd.’’


http://www.ad.nl/multi-media/article362302.ece


wordt je een junk genoemt als je aan gamen verslaafd bent. terwijl ik vind dat je gamen niet met drugs vergelijken kan. zie het al voorme.. op een feesje, iedereen wat smoorsel en snuifsel mee, haal jij je gameboy boven.. :confused:

niet dat ik dit niet erg vind.. heb tog liever een kleine/controleerbare drugsverslaving, dan dit. maar moest dit even kwijt.
F
Freaky highLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik wil warcraft kopen, maar heb gehoord dat mensen er al van gestorven zijn door te weinig te eten, en zo verder. maar ik zal er geen verslaving van maken, gewoon savonds lekker chillen, een jointju blowen en lekker chill warcraft spelen. ik zal niet 24/24 op de pc zitten, dat is gewoon zot!
wordt je een junk genoemt als je aan gamen verslaafd bent. terwijl ik vind dat je gamen niet met drugs vergelijken kan. zie het al voorme.. op een feesje, iedereen wat smoorsel en snuifsel mee, haal jij je gameboy boven..
Klik om te vergroten...
je hebt volkomen gelijk :d ksie het ook al voor me :d iedereen high en stoned en spacy terwijl ze daar allemaal op de gameboy spelen of zo met een beetje achtergrond muziek :mrgreen:
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik vind toch echt dat ze ook de naam junk verdienen, het is immers gewoon een verslaving waar ze geen maat meer in weten te vinden.
M
Me~plantu~isme~moatLid
01-01-2024, 00:00
#4
JewCookie zei:
ik vind toch echt dat ze ook de naam junk verdienen, het is immers gewoon een verslaving waar ze geen maat meer in weten te vinden.
Klik om te vergroten...

daar heb je wel een punt. wat ik gwn bedoel te zeggen is dat ik gamen en drugs totaal van elkaar verschillen vindt en dat het er dan zo erg aan toe kan gaan. vindt het gwn erg datdit ookal iets is waar je in een kliniek voor gestoken kan worden. zoietsss hé :rolleyes:
D
DagsLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik raad wow niet aan, je gaat vanzelf heel veel spelen omdat je op een gegeven moment verantwoordelijkheden krijgt tegenover andere mensen uit bijvoorbeeld je guild. En hoe hard je ook denkt dat JIJ dat niet krijgt, geef ik je weinig kans. Daarbij denk ik wel dat je een maand met je bek open speelt omdat het het gruwelijkste spel ooit is :P
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het kon mij maar een paar dagen boeien.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."