Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegalize!

Legalize!

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Bron: nu.nl

Duizenden demonstreren tegen drugsbeleid

AMSTERDAM - Een stoet van dansende en feestelijk uitgedoste mensen trok zaterdag door Amsterdam om tegen het drugsbeleid van de regering te demonstreren. Op het Carrascoplein, nabij station Sloterdijk, kwam de stoet tot stilstand.



Volgens een woordvoerster van de organisatie Legalize! namen een kleine tienduizend mensen deel aan de demonstratie. De politie houdt het echter op hoogstens 2000 deelnemers.

Supergoed

Het was de tiende maal dat de zogenoemde 'street rave' met geluidsinstallatie door de stad trok. Volgens de woordvoerster was de sfeer "supergoed, dankzij het mooie weer". Legalize! pleit voor legalisering van drugs en had dit jaar het thema 'terug bij af' gekozen voor de demonstratie. "Het drugsbeleid in Nederland is zwaar achteruitgegaan."

De politie heeft één aanhouding verricht en kijkt tevreden terug op de demonstratie.
Klik om te vergroten...

Bron: 3voor12.vpro.nl

Legalize! viert dit jaar haar tiende verjaardag. De Stichting Legalize! breekt al sinds 1996 een lans voor de legalisering van drugs in Nederland. De jaarlijks druk bezochte manifestaties getuigen van een grote aanhang. Dit jaar verwacht de organisatie een man of zesduizend bij de optocht, die op 10 juni door Amsterdam rijdt. Een dertiental mobiele soundsystems met deejays en live-artiesten verzamelt tussen 13.00 en 14.00 uur bij de Dam en trekt gedurende de gehele middag naar Station Sloterdijk, waar de slotmanifestatie plaatsvindt.

Een paar jaar terug werd de optocht nog dubbel zo goed bezocht. Dat de bezoekersaantallen zijn geslonken, heeft volgens de organisatie vooral te maken met de houding van de Amsterdamse gemeente. Zij is er volgens Stichting Legalize! alleen maar op uit om de organisatie zoveel mogelijk tegen te werken. Door de stringente eisen die de gemeente aan het evenement stelt, laten veel soundsystems het dit jaar afweten. Daarom is het thema van Legalize! dit jaar "Terug bij af!"

Staas Lucassen van Stichting Legalize! betreurt het dat de gemeente zo weinig voor zijn organisatie heeft willen betekenen. Hij had meer dan een half jaar geleden gevraagd of Legalize! het eindfeest van de optocht mocht houden op de kop van het Java-eiland. "Maar de gemeente heeft ons maanden laten wachten op een antwoord," vertelt Lucassen. "En toen ze eindelijk vertelden dat alles door mocht gaan, waren de geluidseisen zo streng, dat we er nooit aan hadden kunnen voldoen. Bovendien moesten we de garantie geven dat er geen drugs zouden worden gebruikt... dat konden we natuurlijk niet."

Lucassen begrijpt wel waar de onwil van de Amsterdamse Gemeente vandaan komt. Twee jaar terug was er tijdens de manifestatie een incident met agressieve voetbalhooligans, waar de politie aan te pas moest komen. "Wij kregen dat op ons bord," vertelt Lucassen. "Terwijl die hooligans eigenlijk niets met Legalize! te maken hadden." Dit jaar is gekozen om muzikale stromingen als hardstyle en hardcore te weren uit de parade. "Wij betreuren dat wel, want we vinden dat alle genres vertegenwoordigd moeten kunnen zijn op onze manifestatie," legt Lucassen uit. "Maar er is nu eenmaal gebleken dat voetbalhooligans vooral op dat soort muziek afkomen."

Volgens Hendrik Wooldrik van de Gemeente Amsterdam is het vooral aan Legalize! zelf te wijten, dat ze niet op de Kop van het Java-eiland hun slotmanifestatie houden. "Ze hebben er zelf van af gezien om daar iets te ondernemen en hebben hun aanvraag ingetrokken", vertelt hij. "De eisen die we aan Legalize! stelden, worden aan iedereen gesteld." Johanna Held van het Stadsdeel Zeeburg, die verantwoordelijk is voor het verlenen van de vergunningen van het Java-eiland, weet dat de eisen wel iedere keer aangescherpt worden. "Organisaties mogen het gebied huren voor een bepaalde prijs", vertelt ze. "Maar ze moeten wel flink rekening houden met de bewoners." En naarmate er vaker evenementen worden georganiseerd op de populaire plaats, des te meer worden de eisen aangescherpt. "Dat heeft verder niets met Legalize! te maken," zegt Held.

Met Sloterdijk als nieuwe locatie hoopt Stichting Legalize! alsnog een vuist te kunnen maken voor de legalisering van drugs in Nederland. Artiesten als Def P., De Heideroosjes en John Sinclair gaan de stichting daarbij een handje helpen. Over het aantal soundsystems dat uiteindelijk door mag knallen bij Sloterdijk is Legalize! nog steeds in onderhandeling met de gemeente. Lucassen hoopt dat volgend jaar de samenwerking tussen zijn stichting en het stadsbestuur wat soepeler verloopt. Dan hoeven ze het thema "Terug bij af" in ieder geval niet meer te gebruiken.
Klik om te vergroten...

Meer info op http://www.legalize.net/
P
Psychedelic_FairytaleLid
01-01-2024, 00:00
#2
groot gelijk, als alle drugs legaal zijn is er geen criminaliteit meer rond, je weet bv altijd wat er in je pil zit dus geen kans op gekke stoffen/overdosis, en zou goed zijn voor de overheid als ze er wat belastingen op heffen...
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#3
En of die drugs de maatschappij nou goed doen of niet, die gaat toch nog wel naar de klote als we zo door gaan!
F
Freaky highLid
01-01-2024, 00:00
#4
ze moeten doen zoals de coffeeshops, maar dan met alle drugs :confused: en ze moeten ook regels opmaken zoals de coffeeshops ( bij coffeshops: 5gram per persoon per dag)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."