Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBokito door het lint bij weerzien met slachtoffer

Bokito door het lint bij weerzien met slachtoffer

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dubbelpost,sorry.

http://www.bokitomoetvrij.nl/
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#2
za 29 dec 2007, 05:30
'Yvonne totaal in paniek'

Bokito door het lint bij weerzien met slachtoffer

door Natasja de Groot
ROTTERDAM - Gorilla Bokito is opnieuw door het lint gegaan toen hij zijn slachtoffer Yvonne de Horde voor het eerst na zijn uitbraak in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp in mei weer zag. De Zoetermeerse heeft inmiddels twee ontmoetingen gehad met de zilverrug.




De emotioneel verlopen bezoeken waren op aanraden van haar artsen van het Erasmus Medisch Centrum. Het eerste weerzien met Bokito was volgens haar man Gerrit 'heel confronterend'. "Mijn vrouw stond achter een muurtje in de binnenhal van het gorillaverblijf. Ze keek net om het muurtje om een glimp van hem op te vangen. Hij zag haar ook en ging volledig door het lint. Hij rende naar het buitenverblijf en Yvonne was in totale paniek. Ze was doodsbang dat hij haar opnieuw zou aanvallen. Ze wilde maar één ding en dat was zo snel mogelijk de dierentuin uitvluchten. Met haar gebroken vingers kneep ze keihard in mijn hand, door de adrenaline voelde ze niet eens de pijn."



Het tweede bezoek was nadat de Rotterdamse dierentuin folie had geplaatst in het binnenverblijf. Na een gesprek met de directeur Ton Dorresteijn ging ze opnieuw naar het binnenverblijf van Bokito. Hoewel ze zich 'veiliger' voelde nu de gorilla haar niet meer kon zien, gaf het Yvonne opnieuw een angstig gevoel. "Zij heeft geen enkele behoefte hem te zien, maar de artsen vonden het goed voor de verwerking van haar trauma. De psycholoog vond het achteraf bezien niet slim. De doodsangsten zitten heel diep", aldus Gerrit de Horde.



Nu aan het eind van 2007 wordt teruggeblikt op de gebeurtenissen in mei van dit jaar, komt ook de uitbraak van Bokito weer volop in het nieuws. Dit tot groot verdriet van de familie De Horde. De 57-jarige Yvonne vindt het volgens haar man 'erg pijnlijk' om er weer mee geconfronteerd te worden.




Grappen


"Het is nu overal weer in het nieuws en er wordt vaak negatief over gepraat. Mensen maken er grapjes over, zoals ook cabaretier Jan Jaap van der Wal heeft aangekondigd te doen tijdens zijn oudejaarsconference. Sommigen zeggen ook doodleuk dat het haar eigen schuld is, en dat doet haar verschrikkelijk veel pijn. Soms worden ook verhalen verzonnen, zoals in het decembernummer van het blad Linda. Mensen hebben geen idee welke verschrikkelijkheden ze heeft doorstaan."



Praten over wat gebeurd is, is nog steeds heel moeilijk voor de Zoetermeerse. " Na de ontsnapping van een tijger in een dierentuin in San Francisco vorige week barstte ze in tranen uit. Ze weet door wat voor hel die man is gegaan. Maar ze praat er maar zelden over met anderen. Ze houdt het verdriet voor zich en laat het liever niet blijken."



In januari staan de negende en tiende operatie gepland in het Erasmus MC in Rotterdam. Dan wordt ze onder meer aan haar hand geopereerd. Ze bezoekt nog vier keer per week het ziekenhuis. Drie keer voor handentherapie en een keer voor fysiotherapie. Haar liefde voor handwerken lijkt verleden tijd, omdat ze blijvend letsel aan haar handen heeft opgelopen.



Bij de ontsnapping beet Bokito de Zoetermeerse meer dan honderd keer over heel haar lichaam. Bokito liet daarnaast duizenden bezoekers doodsangsten uitstaan. Na de uitbraak heeft de dierentuin het binnen- en buitenverblijf van de gorilla's compleet verbouwd om een nieuwe ontsnapping onmogelijk te maken.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#3
http://www.youtube.com/watch?v=BvbnNKLsRlw
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Whahaha geniaal die gast :mrgreen:
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Zolang Bokito niet frij is, is Nederland niet frij.




OH NOES~!1!111

:beer:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#6
zo 30 dec 2007, 05:30
'Bokito zou het zo weer doen'
door Natasja de Groot
ROTTERDAM - Als Bokito de kans had, zou hij zijn slachtoffer Yvonne de Horde bij hun eerste weerzien opnieuw tot 'zijn' orde roepen. Volgens Jan van Hooff, primatoloog en oud-hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, moeten ook bij de zilverruggorilla de emoties diep zitten.

Bokito werd Nederlands beroemdste aap na zijn geruchtmakende onsnappingspoging in Blijdorp.


Ads door Google
Gevolgen van Diabetes
Beperk de gevolgen van diabetes d.m.v. stamceltherapie!
www.xcell-center.nl/Diabetes
Stop met Roken in 1 uur?
i Quit Smoking hielp in +25 landen +500000 mensen en +90% is gestopt!
www.iqsnederland.com
Diesel Auto
en alweer nieuwe overheidsregels? Meld u hier voor de nieuwsbrief
postbus51.nl

"Bokito zag haar na al die maanden weer en de opwinding van de vorige keer is ongetwijfeld direct komen opborrelen. Er was destijds sprake van sterke frustratie die zich op een zeer uit de hand gelopen wijze ontlaadde. Als hij de mogelijkheid kreeg, zou hij haar zeker opnieuw een lesje leren en wel dat zij van hem is, dat zij hem moet gehoorzamen", aldus de gedragsbioloog.



Volgens Van Hooff was het te voorspellen dat het weerzien een forse reactie zou oproepen bij de zilverrug. "Wellicht hebben de artsen die haar hebben aangeraden Bokito weer te zien, er niet bij stilgestaan hoe de gorilla daarop zou reageren. Ik was er niet bij dus ik kan niet zeggen of hij echt agressief was of dat haar wilde overdonderen met imponeergedrag, maar reken maar dat het een heftige reactie is geweest. En ik kan me voorstellen dat het voor mevrouw De Horde ook erg confronterend was."



Jeffrey Wijnberg, huispsycholoog van De Telegraaf, vraagt zich dan ook af of een nieuwe ontmoeting tussen Bokito en slachtoffer Yvonne de Horde wel wenselijk was. Verscheidene artsen hebben haar aangeraden uit oogpunt van traumaverwerking Bokito weer te bezoeken, net zoals mensen die een auto-ongeval meemaken wordt aangeraden zo snel mogelijk weer in de auto te stappen. "De gedachte dat een hernieuwde confrontatie goed is voor traumaverwerking en dat daarmee de angst voor iets uitdooft, is een vals idee. Het is een eenzijdige manier van kijken naar het fenomeen traumaverwerking. Ze is teruggegaan naar hem, maar het gevaar was nog niet geweken. Haar angst dat hij nog een keer kan ontsnappen en haar te grazen neemt, is zeker geen irreële angst. Het kan gebeuren. De vorige keer werd ook gezegd dat het niet kon en toen gebeurde het ook." Volgens Wijnberg is het de vraag of de Zoetermeerse ooit over haar trauma heen komt én of dat überhaupt nodig is. "Ze heeft na de gruwelijke aanval van Bokito een heel sterke reflex ontwikkeld om uit de buurt te blijven van gevaarlijke beesten en geen risico's meer te nemen. Ze zou er goed aan doen om dierentuinen voortaan maar te mijden en een nieuwe hobby te ontwikkelen."
Klik om te vergroten...
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#7
geweldig dat filmpje :grin:
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ook gewoon die Google-adds mee copy-pasten (':

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."