Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKoninklijk Huis kost ons 114 miljoen!

Koninklijk Huis kost ons 114 miljoen!

5 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
BRUSSEL - Het Koninklijk Huis kost de Nederlandse staat dit jaar 114 miljoen euro. Dat stelt prof.dr. Herman Matthijs van de Vrije Universiteit Brussel, die onderzoek heeft gedaan naar de kosten van alle koningshuizen in Europa.
olgens Matthijs heeft Nederland op Groot-Brittannië na het duurste koningshuis, al zijn de totale Britse kosten niet helemaal inzichtelijk.
De bewering van Matthijs is opmerkelijk, omdat premier Jan Peter Balkenende de Tweede Kamer de afgelopen tijd niet kon zeggen hoeveel het koningshuis nu totaal kost.

Rekensom
Matthijs baseerde zich bij zijn rekensom op de rijksbegroting 2008 en telde alle kostenposten die verband houden met het koningshuis bij elkaar op.
Dan gaat het onder meer om beveiliging, de kosten voor de Rijksvoorlichtingsdienst, staatsbezoeken en officiële ontvangsten, gebruik van het regeringsvliegtuig, onderhoud van de paleizen en de marechausse.
Matthijs komt dan op een bedrag van 84 miljoen euro, waarvan het ministerie van VROM 35 miljoen betaalt en het ministerie van Defensie 29 miljoen.
Koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen daarnaast een dotatie (uitkering) van de Staat en geld voor personeels- en niet-personeelskosten.
Voor Beatrix bedraagt die dit jaar 4,2 miljoen euro, voor Willem-Alexander 1 miljoen en voor Máxima bijna 900.000 euro.

Dotties
De dotaties liggen in andere Europese landen een stuk hoger. De Belgische koning Albert bijvoorbeeld ontvangt 9,9 miljoen euro en zijn vrouw Paola 1,5 miljoen.
Kroonprins Filip zit met 960.000 euro weer net lager dan Willem-Alexander. Volgens Matthijs is het Spaanse koningshuis met een kostenpost van bijna 9 miljoen euro voor de belastingbetaler het goedkoopste van Europa.

Vergelijk
Matthijs staat voor zijn Nederlandse rekensom, maar benadrukt dat het moeilijk vergelijken is. Het Nederlandse kostenplaatje is volgens hem veel transparanter dan het Belgische.
Bovendien moet volgens hem niet worden onderschat hoeveel inkomsten het koningshuis een land kan opleveren. Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op 4 tot 5 miljard euro per jaar. bron: nu.nl
Klik om te vergroten...

Zoals iedere avond even het nieuws doorlezen op internet, maar schrok hier net best wel van.
114 miljoen euro moeten we betalen aan het koninklijkhuis, daar gaan onze belastingcenten dus naar toe.

Wat vinden jullie ervan?
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
tijd voor een feestje!
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#3
Die koninklijke familie kan echt wel van een paar centen minder leven.
Dit verklaart al die bezuinigingen. Ik heb het koningshuis altijd al vrij nutteloos gevonden.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Inderdaad, men kan echt wel wat minder luxe leven denk ik. En wij ons maar blauw betalen aan belastingen en op alles moeten bezuinigen. Ach zo is het nu eenmaal tegenwoordig.
Je kan er wel vanalles over denken of zeggen, maar genieten en lachen in het leven is belangrijker. En dat moeten we uiteindelijk zelf doen en hebben we beatrix en aanhangers niet bij nodig :grin:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#5
114 miljoen? Dat is niets.

Weet je wat G.W. Bush de amerikaanse belastingbetaler kost op jaarbasis omgerekend naar euro's en naar wat het zou kosten als hij in Nederland de scepter zou zwaaien? Ongeveer 4 miljard.

In de VS kost hij ongeveer 10 miljard per jaar om te beveiligen en te onderhouden.

De Duitse Bondspresident kost ook 500 miljoen per jaar, so what. Al die idioten die denken dat het koningshuis duur is, moet eens om zich heenkijken. Sukkels.
D
DreamWeaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Die 100 miljoen valt heel erg mee. Als we het koningshuis zouden afschaffen zou er een andere vorm van staatshoofd voor in de plaats komen die evenveel zou kosten. Ons koningshuis levert ons een hoop geld op doordat ze veel invloed hebben en deuren openen die anders gesloten blijven. Nederlanders moeten ophouden met zeiken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."