Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPostbankt werkt coffeeshop eruit

Postbankt werkt coffeeshop eruit

9 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#1
POSTBANK WERKT COFFEESHOP ERUIT

AMSTERDAM - De Postbank (acht miljoen rekeninghouders) gaat de
bankrekeningen opzeggen van alle coffee-shophouders omdat hasjhandel
niet past in het beleid van de bank.

De Postbank gaat begin volgend jaar op in de ING (een miljoen
rekeninghouders).

Sekshuizen en prostituees mogen alleen bij de nieuwe bankcombinatie
blijven als ze over een vergunning beschikken. Nederland telt 730
coffeeshops, die allemaal over betaalrekeningen beschikken bij
Nederlandse banken. De Postbank, waar altijd eenvoudig een rekening kon
worden geopend op het postkantoor, is van oudsher de meest
laagdrempelige bank van ons land. De bank vermoedt dat het aantal
cannabisverkopers onder het cliëntenbestand oververtegenwoordigd is.

Gedogen

"We voeren een exitbeleid", zo bevestigt Postbank-woordvoerder Kees
Verhagen. "Het houden van een coffeeshop strookt niet met de wet- en
regelgeving in dit land. Dat staat los van gemeenten die het gedogen.
Dat wil nog niet zeggen dat het wettelijk mag. Daarbij past niet dat wij
coffeeshops faciliteren door een bankrekening te verstrekken. Als wij
erachter komen dat een klant een coffeeshophouder is, bijvoorbeeld
doordat wij zien wat er op de rekening gebeurt, dan nemen wij afscheid
van die klant."

De bond van cannabisdetaillisten noemt de actie van de Postbank "extreem
hypocriet". Woordvoerder Michael Veling, die zelf twee coffeeshops heeft
en als sinds 1971 bij de Postbank bankiert, zegt: "We kunnen dit beleid
niet aanvechten bij de rechter, want het staat een bank vrij dit te
doen. Maar als het ze geld gaat kosten, valt het plotseling mee met het
moraalridderschap van de banken. Want de geldleningen en hypotheken
worden namelijk niet opgezegd."

=========================

Iedereen bij de postbank: overstappen! :wink:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ze zullen wel uitgerekend hebben dat zoiets in de media brengen voor een goede naam zorgt, en dat er daarbij weinig klanten verloren gaan. Puur alleen omdat het commercieel aantrekkelijk is.
Alle bedrijven werken zo, en ik kan er echt niet tegen. Klotebusiness!
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit zou dus niet kunnen gebeuren als drugs legaal zouden zijn :wink:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flip Trip zei:
Dit zou dus niet kunnen gebeuren als drugs legaal zouden zijn :wink:
Klik om te vergroten...

Zozo, wat een goede reden. :rolleyes:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flip Trip zei:
Dit zou dus niet kunnen gebeuren als drugs legaal zouden zijn :wink:
Klik om te vergroten...

o_O dat je nog mee gaat in die vage schijnreden.

Anyway, echt het meest debiele nieuws in 2009 tot nu toe :P Ik vraag me echt af wat mensen tegenwoordig toch bezielt. De hele politiek gaat weer terug in de 'drugs zijn heel stout' fase... De mensheid zou toch juist vooruit moeten gaan naarmate de tijd vordert? (al is dat sowieso de afgelopen 40 jaar niet echt gebleken).
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#6
shokora zei:
Flip Trip zei:
Dit zou dus niet kunnen gebeuren als drugs legaal zouden zijn :wink:
Klik om te vergroten...

o_O dat je nog mee gaat in die vage schijnreden.

Anyway, echt het meest debiele nieuws in 2009 tot nu toe :P Ik vraag me echt af wat mensen tegenwoordig toch bezielt. De hele politiek gaat weer terug in de 'drugs zijn heel stout' fase... De mensheid zou toch juist vooruit moeten gaan naarmate de tijd vordert? (al is dat sowieso de afgelopen 40 jaar niet echt gebleken).
Klik om te vergroten...

Ligt eraan wat je als vooruit beschouwt.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn beschouwing van 'vooruit' is een zo vredig mogelijke samenleving waar zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid is. Daarnaast natuurlijk ook mentale/technologische vooruitgang.

imho zijn we de laatste decennia een beetje teveel bezig met technologische vooruitgang, terwijl ons beeld van vrijheid en de mentale vooruitgang verslechterd.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
tomz0r zei:
shokora zei:
Mijn beschouwing van 'vooruit' is een zo vredig mogelijke samenleving waar zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid is. Daarnaast natuurlijk ook mentale/technologische vooruitgang.

imho zijn we de laatste decennia een beetje teveel bezig met technologische vooruitgang, terwijl ons beeld van vrijheid en de mentale vooruitgang verslechterd.
Klik om te vergroten...

Dat ben ik met je eens. Al heb je voor een vredige samenleving zonder al te veel haat ook een stabiele economie nodig waarin mensen wat voor elkaar willen betekenen. Anders ontstaat er haat.
Daarom snap ik je link naar drugs niet echt.
Klik om te vergroten...

Het gebruiken van drugs ligt in het bereik van de persoonlijke vrijheid, aangezien drugsgebruik niet intrinsiek de vrijheid van andere partijen inperkt. Een haat tegen psychoactieve stoffen en het verbieden daarvan past dan imho ook totaal niet in een samenleving met persoonlijke vrijheid als 1 van haar hoogste punten (thus een vrije samenleving).

Nee dit is niet het juiste topic om het nog eens te gaan hebben over drug legalisatie.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#9
shokora zei:
Mijn beschouwing van 'vooruit' is een zo vredig mogelijke samenleving waar zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid is. Daarnaast natuurlijk ook mentale/technologische vooruitgang.

imho zijn we de laatste decennia een beetje teveel bezig met technologische vooruitgang, terwijl ons beeld van vrijheid en de mentale vooruitgang verslechterd.
Klik om te vergroten...

Dat ben ik met je eens. Al heb je voor een vredige samenleving zonder al te veel haat ook een stabiele economie nodig waarin mensen wat voor elkaar willen betekenen. Anders ontstaat er haat.
Daarom snap ik je link naar drugs niet echt.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#10
shokora zei:
Flip Trip zei:
Dit zou dus niet kunnen gebeuren als drugs legaal zouden zijn :wink:
Klik om te vergroten...

o_O dat je nog mee gaat in die vage schijnreden.

Anyway, echt het meest debiele nieuws in 2009 tot nu toe :P Ik vraag me echt af wat mensen tegenwoordig toch bezielt. De hele politiek gaat weer terug in de 'drugs zijn heel stout' fase... De mensheid zou toch juist vooruit moeten gaan naarmate de tijd vordert? (al is dat sowieso de afgelopen 40 jaar niet echt gebleken).
Klik om te vergroten...


Nadere uitleg graag, oke dat het niet echt een reden is om drugs te legaliseren, alhoewel het voor de algehele ecconomie natuurlijk een enorme nieuwe sector zou betekenen, veel nieuwe banen etc, maar daar wou ik het eigenlijk helemaal niet zo uitgebreid over hebben. Maar zie je dus gebeuren dat een bank weigert zaken te doen met een legale lucratieve buisness, het enige wat men heel af en toe ziet is dat bedrijven in de financiele sector geen werk doen met makers van clusterbommen, maar dit is erg zelden.

Voor de rest ben ik het volgens mij helemaal met je eens vooral het volgende stuk.

shokora zei:
Mijn beschouwing van 'vooruit' is een zo vredig mogelijke samenleving waar zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid is. Daarnaast natuurlijk ook mentale/technologische vooruitgang.

imho zijn we de laatste decennia een beetje teveel bezig met technologische vooruitgang, terwijl ons beeld van vrijheid en de mentale vooruitgang verslechterd.
Klik om te vergroten...

tomz0r zei:
shokora zei:
Mijn beschouwing van 'vooruit' is een zo vredig mogelijke samenleving waar zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid is. Daarnaast natuurlijk ook mentale/technologische vooruitgang.

imho zijn we de laatste decennia een beetje teveel bezig met technologische vooruitgang, terwijl ons beeld van vrijheid en de mentale vooruitgang verslechterd.
Klik om te vergroten...

Dat ben ik met je eens. Al heb je voor een vredige samenleving zonder al te veel haat ook een stabiele economie nodig waarin mensen wat voor elkaar willen betekenen. Anders ontstaat er haat.
Daarom snap ik je link naar drugs niet echt.
Klik om te vergroten...

Ben blij dat je het er ook mee eens bent Tomzor, hehe, en je hebt idd gelijk dat we een stabiele economie nodig hebben en de link tussen haat en slechte economie is ook te begrijpen. Maar wat ik wel niet helemaal begrijp is dus dat jij vind dat drugs voor haat en een slechte economie zorgen. Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg verwisseld, drugs zijn namelijk vaak een gevolg van sociale problemen. Ze worden te vaak als oorzaak neergezet, niet dat ik wil zeggen dat drugs niet voor sociale problemen zorgen. Maar in mindere mate als wordt neergezet door onder andere de media.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."