#1
POSTBANK WERKT COFFEESHOP ERUIT
AMSTERDAM - De Postbank (acht miljoen rekeninghouders) gaat de
bankrekeningen opzeggen van alle coffee-shophouders omdat hasjhandel
niet past in het beleid van de bank.
De Postbank gaat begin volgend jaar op in de ING (een miljoen
rekeninghouders).
Sekshuizen en prostituees mogen alleen bij de nieuwe bankcombinatie
blijven als ze over een vergunning beschikken. Nederland telt 730
coffeeshops, die allemaal over betaalrekeningen beschikken bij
Nederlandse banken. De Postbank, waar altijd eenvoudig een rekening kon
worden geopend op het postkantoor, is van oudsher de meest
laagdrempelige bank van ons land. De bank vermoedt dat het aantal
cannabisverkopers onder het cliëntenbestand oververtegenwoordigd is.
Gedogen
"We voeren een exitbeleid", zo bevestigt Postbank-woordvoerder Kees
Verhagen. "Het houden van een coffeeshop strookt niet met de wet- en
regelgeving in dit land. Dat staat los van gemeenten die het gedogen.
Dat wil nog niet zeggen dat het wettelijk mag. Daarbij past niet dat wij
coffeeshops faciliteren door een bankrekening te verstrekken. Als wij
erachter komen dat een klant een coffeeshophouder is, bijvoorbeeld
doordat wij zien wat er op de rekening gebeurt, dan nemen wij afscheid
van die klant."
De bond van cannabisdetaillisten noemt de actie van de Postbank "extreem
hypocriet". Woordvoerder Michael Veling, die zelf twee coffeeshops heeft
en als sinds 1971 bij de Postbank bankiert, zegt: "We kunnen dit beleid
niet aanvechten bij de rechter, want het staat een bank vrij dit te
doen. Maar als het ze geld gaat kosten, valt het plotseling mee met het
moraalridderschap van de banken. Want de geldleningen en hypotheken
worden namelijk niet opgezegd."
=========================
Iedereen bij de postbank: overstappen!![:wink:]()
AMSTERDAM - De Postbank (acht miljoen rekeninghouders) gaat de
bankrekeningen opzeggen van alle coffee-shophouders omdat hasjhandel
niet past in het beleid van de bank.
De Postbank gaat begin volgend jaar op in de ING (een miljoen
rekeninghouders).
Sekshuizen en prostituees mogen alleen bij de nieuwe bankcombinatie
blijven als ze over een vergunning beschikken. Nederland telt 730
coffeeshops, die allemaal over betaalrekeningen beschikken bij
Nederlandse banken. De Postbank, waar altijd eenvoudig een rekening kon
worden geopend op het postkantoor, is van oudsher de meest
laagdrempelige bank van ons land. De bank vermoedt dat het aantal
cannabisverkopers onder het cliëntenbestand oververtegenwoordigd is.
Gedogen
"We voeren een exitbeleid", zo bevestigt Postbank-woordvoerder Kees
Verhagen. "Het houden van een coffeeshop strookt niet met de wet- en
regelgeving in dit land. Dat staat los van gemeenten die het gedogen.
Dat wil nog niet zeggen dat het wettelijk mag. Daarbij past niet dat wij
coffeeshops faciliteren door een bankrekening te verstrekken. Als wij
erachter komen dat een klant een coffeeshophouder is, bijvoorbeeld
doordat wij zien wat er op de rekening gebeurt, dan nemen wij afscheid
van die klant."
De bond van cannabisdetaillisten noemt de actie van de Postbank "extreem
hypocriet". Woordvoerder Michael Veling, die zelf twee coffeeshops heeft
en als sinds 1971 bij de Postbank bankiert, zegt: "We kunnen dit beleid
niet aanvechten bij de rechter, want het staat een bank vrij dit te
doen. Maar als het ze geld gaat kosten, valt het plotseling mee met het
moraalridderschap van de banken. Want de geldleningen en hypotheken
worden namelijk niet opgezegd."
=========================
Iedereen bij de postbank: overstappen!
