Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKamervragen paddoverbod 23-01-2009 (SP, D66 & Groen Links)

Kamervragen paddoverbod 23-01-2009 (SP, D66 & Groen Links)

8 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vragen van de leden Van Velzen (SP), Van der Ham (D66) en Azough (GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over paddo-incidenten. (Ingezonden 23 januari 2009)

1. Kent u de antwoorden van uw ambtgenoot van Justitie op eerdere Kamervragen? 1) Bent u eveneens bekend met het vonnis van de Rechtbank ’s-Gravenhage in kort geding tussen de Vereniging Landelijk Overleg Smartshops (VLOS) en de Staat der Nederlanden van 28 november 2008? 2)
2. Hoe verhoudt zich de vaststelling in het vonnis dat “de Staat ter zitting (heeft) bevestigd dat er in geen van de incidenten waaraan door de Minister is gerefereerd, een causaal verband is vastgesteld tussen paddogebruik en het incident” tot uw antwoord op eerdere schriftelijke vragen: “Uit nader onderzoek is inderdaad gebleken dat er bij dit specifieke incident geen causaal verband kon worden aangetoond met betrekking tot het gebruik van paddo’s. Het verbod is evenwel gebaseerd op een aantal incidenten, waarbij dit wel het geval was.” Deelt u de mening dat uw antwoord niet strookt met de opstelling van de Staat ter zitting?
3. Op welke incidenten doelt u precies? Kunt u een overzicht geven van de incidenten waarbij causaal verband is aangetoond met paddogebruik? Kunt u aangeven of er bij deze incidenten ook andere middelen in het spel waren, met andere woorden of uitsluiten dat paddogebruik het incident heeft veroorzaakt?
4. Wat is uw reactie op de verklaring van toxicoloog Prof. dr. F.A. de Wolff, die in een brief van 21 november 2008 heeft verklaard dat in geen van de incidenten in Amsterdam en Den Haag is vastgesteld er daadwerkelijk paddo's zijn gebruikt en evenmin dat de waargenomen klinische effecten aan paddo's kunnen worden toegeschreven, zo ze al zijn gebruikt? 3)
5. Bent u bereid het door u ingevoerde verbod op hallucinogene paddenstoelen te heroverwegen?


http://www.kamervragen.com/2009-01-23:_paddo-incidenten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hier mist de VVD toch een kans.
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#3
de vvd is oorzaak met zn Fred Teeven, zij hebben op dit verbod aangestuurd.-v


Kamerlid Fred Teeven (VVD), groot voorstander van het paddoverbod, reageert laconiek op wat hij noemt „uitwerkingsproblemen”. „Als er paddestoelen op de lijst staan die niet bestaan of die geen werking hebben, nou, dan moeten die er vanaf. Het gaat ons er om dat die rotzooi niet verkocht wordt. Paddestoelen zijn onberekenbaar. Toeristen nemen ze en denken dat ze kunnen vliegen.”
Klik om te vergroten...
http://www.nrc.nl/binnenland/article207 ... t_oppassen
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmm ik vermoed dat ik toch maar niet meer op de vvd stem de volgende keer.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
VVD is sowieso een pauperpartij. Waar ze vroeger nog alleen kapitalisten-tuig waren maar wel liberaal leunen ze nu steeds meer tegen conservatieven als het CDA aan.

Ik hoop dat hier iets goeds van komt, er moet maar een duidelijk signaal de politiek ingestuurd worden dat het nou eens afgelopen moet zijn met het verbieden van psycho-actieve stoffen en het inperken van mensen hun persoonlijke vrijheid. Dat de politiek zich niet meer moet laten sturen door onwetendheid en populisme, maar gewoon rationeel na moeten denken.

Democratie is een leuk systeem, maar het werkt alleen wanneer het volk ook daadwerkelijk zichzelf informeert en een rationele beslissing kan maken. Wanneer dit niet het geval is (en er is geen beter voorbeeld hier van dan drugs) moet de volksrepresentatie in de politiek dit zelf doen.
L
LiberLid
01-01-2024, 00:00
#6
Onvoorstelbaar dat de VVD Teeven binnen de partij tolereert. Rare anti-liberaal met z'n vage Leefbaar Nederland verleden. Hij had met Verdonk mee moeten vertrekken. Het doet mij nog enige deugd dat de jongerenpartij JOVD wel fel anti-paddoverbod is, maar jongerenpartijen hebben verder geen serieuze invloed. De VVD zou een heel stuk schoner en netter zijn zonder Teeven. Als ze niet snel terugkeren naar echt liberalisme dan is er weinig hoop voor deze partij.

Hopelijk brengen deze kamervragen nog wat te weeg. Al lijkt het me niet waarschijnlijk.
B
Beyond IllusionLid
01-01-2024, 00:00
#7
Goed dat deze vragen gesteld worden. Ik ga denk ik met de volgende verkiezing op de sp stemmen:)

Ik ben alleen bang dat deze vragen geen nut hebben. Deze vragen zijn volgens mij ook al voor het verbod gesteld, alleen heeft dit niet echt nut gehad aangezien het verbod er alsnog doorgedrukt is.
L
LiberLid
01-01-2024, 00:00
#8
Beyond Illusion zei:
Ik ben alleen bang dat deze vragen geen nut hebben. Deze vragen zijn volgens mij ook al voor het verbod gesteld, alleen heeft dit niet echt nut gehad aangezien het verbod er alsnog doorgedrukt is.
Klik om te vergroten...
Welkom in Nederland met het uitgekauwde coalitie vormen en het neppe dualisme :(
Oppositiepartijen hebben zeer marginale macht in het parlement. Ik zou veel liever een niet partij-gebonden regering hebben en willekeurige meerderheidsvormingen in het parlement zodat men zou kunnen stemmen op basis van intellectuele afwegingen en niet op basis van het schaapachtig volgen van de partijlijn en het coalitieakkoord.
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het verschil is nu echter dat Klink en cornuiten ernstig in verlegenheid zijn gebracht doordat de beeldvorming richting het land en de politiek niet alleen gebaseerd was op onjuiste informatie, maar op consistent aanhoudende valse informatie dat meermaals door officiele kanalen voortijdig was hersteld. Er is dus overduidelijk geen sprake van een vergissing, maar van keiharde leugens en beeldmanipulatie. Als reactie op eerdere vragen die hierop wezen, werd gereageerd dat het spijtig was dat de nationale beeldvorming het gevolg is van onjuist aan deze drugs gekoppelde delicten,...maarrrrrr, dat zijn besluit gebaseerd was op veel meer delicten waarbij o.a. paddo's inhet spel was. En in DIE zin ging Klink de mist in en is aanleiding voor bovenstaande vragen.
"delicten waarbij o.a. paddo's in het spel waren" (er is nl geen enkel delict geweest waarbij slechts paddos in het spel was, voorzover ik weet waren ze allen icm drank of andere drugs en we weten allemaal hoe waarschijnlijk het is dat middelen als alcohol een grote waarschijnlijkheid hebben de voornaamste oorzaak te zijn van maatschappelijke overlast. De vraag hoe incidenten met polygebruik als paddogevaren gepresenteerd kunnen worden is dus onbeantwoordbaar.. dat kunnen ze niet. (maar goed, dit overduidelijke verlies in argumentatie aan klinks kant zal hem helaas nog niet doen omwaaien vrees is..ben benieuwd hoe hij zich hier uitlult)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."