#1
Kigh zei:http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_Private_Network3970 zei:shokora zei:Als skype ze al frustreert kun je na gaan wat je kunt bereiken met je eigen encrypted VOIP door een VPN heen tunnelen![]()
Misschien moet je dat eens uiteenzetten in een "for Dummies" handleiding?![]()
Hij bedoelt dat, wanneer ze al moeite hebben met een netwerk te kraken waar de gebruiker niet volledig over kan beschikken. Zullen ze al helemaal problemen hebben met een door de gebruiker zelf beveiligd en gecodeerd netwerk dat je via een server kunt sturen waar je helemaal zelf kunt bepalen wat erop gebeurd en wat er opgeslagen wordt. Dit is bij skype niet zeker wat er allemaal met je logs gebeurd.
Vpn weet ik niet of ik dat goed begrepen (en dus uitgelegd) heb. I stand corrected.![]()
Precies, je kunt op een server je eigen asterisk server hosten en die vervolgens zo goed beveiligen als je zelf wilt. Je kunt met SRTP de boel encrypten en/of TLS/IPsec (of gewoon een VOIP server nemen met standaard encryptie opties). Als je dan vervolgens alle traffic door een VPN (dat standaard al encrypted is) heen route kun je er vanuit gaan dat het redelijk veilig is.
Het enige probleem is dat encrypted data nogal opvalt omdat het er totaal anders uit ziet dan normale data die over het internet verstuurd wordt.
Check bijv:
http://www.voipnow.org/2007/04/how_to_encrypt_.html