#1
Aan de vooravond van de jaarlijkse VN-bijeenkomst over drugs, die plaatsvindt van 11-20 maart in Wenen, is uit een rapport van de Europese Commissie gebleken dat de 'war on drugs' die de afgelopen 10 jaar door de VN is gevoerd, niets heeft opgeleverd.
In het rapport wordt geconcludeerd dat ''er geen bewijs is gevonden dat het wereldwijde drugsprobleem is afgenomen gedurende de UNGASS periode van 1998 tot 2007".
Sterker nog, in sommige delen van de wereld zijn de problemen alleen maar toegenomen. Zo steeg de productie van heroïne de afgelopen tien jaar met 120 procent.
Actievoerders, wetenschappers en gezondheidsexperts stellen dat de aanpak heeft gefaald, en worden ondersteund door cijfers die aantonen dat de productie, smokkel en het gebruik van drugs alleen maar zijn toegenomen gedurende de laatste 10 jaar. Dit terwijl de kosten die het huidige beleid met zich meedraagt sterk oplopen, onder andere door het aantal gevangenen dat vast zit vanwege de strengere straffen.
En hoewel er door steeds meer critici, en zelfs media (!) wordt gewezen op een meer pragmatische aanpak, zoals het benadrukken van 'harm reduction' en zelfs legalisatie, blijft VN drugsbaas Antonio Maria Costa (wie kent hem nog?) het huidige beleid verdedigen. Hij waarschuwt voor het 'risico van de omvang van de criminele drugsmarkt'.
Met de toenemende productie, smokkel en het gebruik van illegale drugs klinkt de slogan "Een drugsvrije wereld, we kunnen het!", die veelvuldig te horen was bij de aanvang van de VN campagne in 1998, meer onrealistisch dan ooit tevoren. Ondanks het uitblijven van succes in de huidige aanpak wordt verwacht dat leden van de Verenigde Naties deze week zullen tekenen voor het voortzetten van het 'war on drugs' beleid met nog eens 10 jaar.
In het rapport wordt geconcludeerd dat ''er geen bewijs is gevonden dat het wereldwijde drugsprobleem is afgenomen gedurende de UNGASS periode van 1998 tot 2007".
Sterker nog, in sommige delen van de wereld zijn de problemen alleen maar toegenomen. Zo steeg de productie van heroïne de afgelopen tien jaar met 120 procent.
Actievoerders, wetenschappers en gezondheidsexperts stellen dat de aanpak heeft gefaald, en worden ondersteund door cijfers die aantonen dat de productie, smokkel en het gebruik van drugs alleen maar zijn toegenomen gedurende de laatste 10 jaar. Dit terwijl de kosten die het huidige beleid met zich meedraagt sterk oplopen, onder andere door het aantal gevangenen dat vast zit vanwege de strengere straffen.
En hoewel er door steeds meer critici, en zelfs media (!) wordt gewezen op een meer pragmatische aanpak, zoals het benadrukken van 'harm reduction' en zelfs legalisatie, blijft VN drugsbaas Antonio Maria Costa (wie kent hem nog?) het huidige beleid verdedigen. Hij waarschuwt voor het 'risico van de omvang van de criminele drugsmarkt'.
Met de toenemende productie, smokkel en het gebruik van illegale drugs klinkt de slogan "Een drugsvrije wereld, we kunnen het!", die veelvuldig te horen was bij de aanvang van de VN campagne in 1998, meer onrealistisch dan ooit tevoren. Ondanks het uitblijven van succes in de huidige aanpak wordt verwacht dat leden van de Verenigde Naties deze week zullen tekenen voor het voortzetten van het 'war on drugs' beleid met nog eens 10 jaar.