Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1.268 euro voor wie van cocaine afkickt

1.268 euro voor wie van cocaine afkickt

5 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
i
ilyasLid
01-01-2024, 00:00
#1
1.268 euro voor wie van cocaine afkickt

Auteur: Yves Delepeleire
bron: De standaard


BRUSSEL - Cocaïnegebruikers belonen lijkt de beste manier om hen van hun verslaving af te helpen. Het drugshulpcentrum De Kiem deelt daarom bioscooptickets of fitnessabonnementen uit.
Van onze redacteur

Cocaïnegebruikers zijn moeilijke cliënten. Het zijn 'draaideurcliënten', dat wil zeggen dat ze na een therapie dikwijls hervallen en opnieuw in de hulpverlening terechtkomen. Hulpverleners merken dat het met een klassieke therapie moeilijk is om hun aandacht vast te houden. Veel verslaafden haken voortijdig af. Daarom kijkt de sector al een tijdje uit naar een nieuw behandelingstraject.

Het ambulante drugshulpcentrum De Kiem in Gent haalt daarvoor de mosterd uit de Verenigde Staten. Daar praten ze niet alleen met cocaïneverslaafden, maar belonen ze hen ook als ze tijdens de therapie van de drugs kunnen afblijven.

'De behandeling duurt zes maanden. Wie in die tijd geen cocaïne neemt, verdient geld', zegt Dirk Vandevelde, directeur van De Kiem. 'De eerste drie maanden nemen we drie keer per week bij de cliënt een speekseltest af. Daarna doen we dat nog twee keer per week. Elke keer dat de cliënt geen cocaïne heeft genomen, verdient hij geld. Hoe langer hij clean blijft, hoe hoger het bedrag wordt. De eerste keer krijgt hij 2,5 euro. Na drie keer komt daar een bonus van 10 euro bij, enzovoort.'

'Wie de behandeling zes maanden volhoudt zonder te gebruiken, kan in totaal 1.268,75 euro verdienen. Wie en cours de route één keer hervalt, begint weer op nul', aldus Vandevelde.

Met het geld kunnen de cliënten vouchers krijgen. Dat kan gaan over bioscooptickets, voedingsbonnen of een sauna- en fitnessabonnement. 'Alles wat goed is om het sociaal contact van de cliënt te helpen ondersteunen', zegt Vandevelde. 'Als hij zich bijvoorbeeld bij een loopclub wil aansluiten en hij heeft geen goede loopschoenen, kunnen wij die betalen.'

Vandevelde beseft dat het project 'onbegrip en weerstand' kan oproepen. Ook bij sommige hulpverleners. 'Maar het doel is om de cliënten te doen stoppen met hun drugsgebruik. In Nederland heeft men dit al ook al uitgeprobeerd en daar bleven de cliënten langer in therapie dan bij een klassieke behandeling.'

Het gemiddelde bedrag dat cocaïneverslaafden in Nederland verdienden, lag tussen de 300 en 500 euro.

'Cocaïnegebruikers raken verslaafd omdat de drugs het beloningscentrum in hun hersenen stimuleren. Waarom zou het belonen van goed gedrag dan geen stimulans kunnen zijn om te stoppen met drugsgebruik?' vraagt Vandevelde. 'Ik denk niet dat de cocaïnegebruikers hiervan misbruik zullen maken. De therapie is heel intensief. We belonen de cliënten niet alleen, maar proberen ook hun leven weer op de rails te krijgen door hen te helpen zoeken naar werk, een opleiding, huisvesting of kinderopvang. Voorts leren we hun ook hoe ze drugs kunnen weigeren, zoals bij een klassieke behandelingsmethode.'

De vakgroep orthopedagogiek van de Universiteit Gent zal het project wetenschappelijk evalueren. Twee keer dertig verslaafden kunnen eraan deelnemen.
A
ArenshiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb dit gezien op het nieuws. Ik vond dit wel een leuk initiatief. Maar of het succes zal hebben..?
A
ArenshiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja inderdaad, maar als het niet naar hun gaat, gaat het wel naar iets anders toe hoor. :rolleyes:
i
ilyasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Arenshi zei:
Ik heb dit gezien op het nieuws. Ik vond dit wel een leuk initiatief. Maar of het succes zal hebben..?
Klik om te vergroten...
Wel goed idee maar niet met mijn geld. Eerst helpen ze zichzelf naar de klote en dan krijgen ze nog eens geld van de hardwerkende belastingsbetalende mens.
S
ShiruLid
01-01-2024, 00:00
#5
'Cocaïnegebruikers raken verslaafd omdat de drugs het beloningscentrum in hun hersenen stimuleren. Waarom zou het belonen van goed gedrag dan geen stimulans kunnen zijn om te stoppen met drugsgebruik?' vraagt Vandevelde. 'Ik denk niet dat de cocaïnegebruikers hiervan misbruik zullen maken. De therapie is heel intensief. We belonen de cliënten niet alleen, maar proberen ook hun leven weer op de rails te krijgen door hen te helpen zoeken naar werk, een opleiding, huisvesting of kinderopvang. Voorts leren we hun ook hoe ze drugs kunnen weigeren, zoals bij een klassieke behandelingsmethode.'
Klik om te vergroten...
Nogal tegenstrijdig met het feit dat er mensen zijn die zelf niet verantwoordelijk zijn voor hun problemen, met minder moeten rondkomen en het geld harder nodig hebben. Daarbij, als het geld is dat verslaafden moet motiveren om te stoppen met drugsgebruik, laat ze dan uitrekenen hoeveel ze zouden besparen als ze niets gebruiken. Ik denk dat een cocaïneverslaafde er wel wat meer doorjaagt als 1268 euro in 6 maanden. Het initiatief voor begeleiding is positief, beter als mensen gaan opsluiten voor drugsbezit maar ik betwijfel dat die 1268 euro veel mensen gaat aanzetten om te stoppen.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#6
lijt me een goede motivatie voor de verslaafde.
maar ik denk niet dat de hardwerkende mens daar blij mee gaat zijn.
''drugsverslaafde worden beloond om dat ze stoppen met drugs''
nee, ik denk niet dat ze dat goed gaan vinden.
magoed wel een goed idee

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."