Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsjagers VS in NL

Drugsjagers VS in NL

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#1
(Novum) - Amerikaanse drugsjagers die in Nederland werken hebben geen rechtstreekse toegang tot bestanden van de politie. Dat schrijft minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Aanleiding voor zijn brief waren uitgelekte Amerikaanse diplomatieke berichten. Daaruit zou blijken dat Amerikaanse agenten zonder toestemming in Nederland op drugs jagen. De Amerikaanse Drug Enforcement Administration (DEA) zou zonder toestemming 'gecontroleerde afleveringen van verdovende middelen' laten plaatsvinden.

Het gaat echter om postpakketten met verdovende middelen die vanuit Zuid-Amerika via de Verenigde Staten naar Nederland werden verstuurd, schrijft Opstelten. In sommige gevallen werden die pakketten onderschept in de VS. De Amerikaanse autoriteiten droegen de drugs vervolgens over aan het land van eindbestemming.

Nederland zou vervolgens besluiten of wordt overgegaan tot strafvervolging. "Van gecontroleerde afleveringen op Nederlands grondgebied of van enige Amerikaanse opsporingshandeling in Nederland, was dan ook beslist geen sprake", schrijft Opstelten.

Er zijn wel medewerkers van de DEA gestationeerd in Nederland, doorgaans op de Amerikaanse ambassade. Zij mogen niet op eigen houtje een onderzoek beginnen. "Uitgangspunt is en blijft immers dat opsporing op Nederlands grondgebied plaatsvindt door Nederlandse opsporingsambtenaren." En de uitwisseling van gegevens gebeurt altijd 'in overeenstemming met de rechtshulpverdragen', aldus Opstelten.

De Tweede Kamer houdt binnenkort een debat over de kwestie
1
1percentLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fresh zei:
Er zijn wel medewerkers van de DEA gestationeerd in Nederland, doorgaans op de Amerikaanse ambassade. Zij mogen niet op eigen houtje een onderzoek beginnen. "Uitgangspunt is en blijft immers dat opsporing op Nederlands grondgebied plaatsvindt door Nederlandse opsporingsambtenaren." En de uitwisseling van gegevens gebeurt altijd 'in overeenstemming met de rechtshulpverdragen', aldus Opstelten.
Klik om te vergroten...

sinds wanneer trekt amerika zich dan wat aan van wat wel en niet mag?

en sinds wanneer durven wij uberhaupt iets tegen amerika in te brengen?
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kijk, daar heb ik nou respect voor: toewijding.
De hele wereld overvliegen om drugs te zoeken. Dat kun je van die luie junkies op centraal station niet zeggen die altijd op het zelfde stekkie vissen.
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#4
Chris Pontius zei:
Kijk, daar heb ik nou respect voor: toewijding.
De hele wereld overvliegen om drugs te zoeken. Dat kun je van die luie junkies op centraal station niet zeggen die altijd op het zelfde stekkie vissen.
Klik om te vergroten...

Die toewijding zouden ze beter gebruiken om armoede te helpen, zou er direct veel minder drugs zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."