Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDoodschieten demonstrant G-8 'geen schending grondrecht'

Doodschieten demonstrant G-8 'geen schending grondrecht'

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#1
Doodschieten demonstrant G-8 'geen schending grondrecht'

De Italiaanse politie heeft met het doodschieten van een demonstrant tijdens de top van de G-8 in 2001 in Genua 'geen grondrecht' van de Europese Mensenrechtenconventie geschonden. Dat besliste het Europees Hof voor de Mensenrechten donderdag.

Met zijn vonnis wimpelt het Hof de bezwaren van de ouders van de toen 23-jarige andersglobalist weg. Die hadden de Italiaanse overheid ervan beschuldigd buitensporig geweld tegen de demonstranten te hebben gebruikt en zo het in de Mensenrechtenconventie geformuleerde recht op leven te hebben geschonden.

Tegen het vonnis is geen beroep mogelijk.

Bron:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110324_058&subsection=157

Vooral de laatste zin... :kots:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ken de omstandigheden natuurlijk niet, maar doodgeschoten worden bij een demonstratie is wel twijfelachtig. Ik weet dat dit soort demonstranten zelf ook niet voor de poes zijn dus durf ik niet heel stellig te zijn.

Is in beroep kunnen gaan tegen uitspraken van instellingen ook niet een recht? Zo nee, dan zou dat m.i. wel zo moeten zijn.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ken de omstandigheden natuurlijk niet, maar doodgeschoten worden bij een demonstratie is wel twijfelachtig. Ik weet dat dit soort demonstranten zelf ook niet voor de poes zijn dus durf ik niet heel stellig te zijn.
Klik om te vergroten...

Dat is nog wel een stelling waar ik mee kan leven (jij opgelucht... :wink: ), maar ik bedoel dat mensen meestal zeggen dat zo 'n demonstrant er om heeft gevraagd of dat de politie niet anders kon. Mij kun je zeker onder de anti-globalisten rekenen en ik weet één ding zeker, demonstranten hebben geen wapens bij zich. En er zijn ook diverse ooggetuigenverslagen dat de echte relschoppers binnen die demonstraties zwart gemaskerde mannen zijn die georganiseerd de massa binnentreden (met hulp van politie) en juist de consternatie beginnen. Van hieruit loopt het vaak mis en worden vaak onschuldigen het slachtoffer van uitgelokte situaties.

Is in beroep kunnen gaan tegen uitspraken van instellingen ook niet een recht? Zo nee, dan zou dat m.i. wel zo moeten zijn.
Klik om te vergroten...

Dat is ook zo 'n beetje de hele issue. De grotere machtheden krijgen steeds meer rechten en de gewone mens (meestal in dit soort situaties afgeschilderd als "beesten" en "onmensen") mag niks meer. Verbod om te demonstreren, verbod op vrije meningsuiting enz.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."