Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGHB nu officieel een Harddrug

GHB nu officieel een Harddrug

7 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Let op mensen, sinds 09-05-2012 is GHB officieel opgenomen op lijst I van de opiumwet en is daarmee dus een harddrug, met de daarbij horende hogere straffen en maatregelen.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/ghb-harddrug
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#2
dit geldt nog niet voor hazejointjes?
moet ik nog even wat inslaan :)
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nope, sterke wiet blijft voorlopig gewoon softdrugs. Vooral met het huidige politieke gezeur kan het nog wel een paar maanden duren op zijn minst.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#4
En waarom vind jij wiet een softdrug? Ben wel benieuwd naar je antwoord. Is het in jou ogen een softdrug omdat het effect milder is als bij andere drugs? Of is het in jou ogen een softdrug omdat je er niet aan verslaafd kan raken? Dit is dus gewoon allebei niet waar. De stempel softdrug is alleen gemaakt om het te gedogen. Geloof me, ik ben voor het gedoogbeleid. Ik ben alleen tegen de softdrug stempel.

Het effect is over het algemeen genomen redelijk mild. Maar het is niet een softdrug te noemen. Wiet kan totaal uiteenlopende effecten hebben. Naar horen zeggen kan je er van hallucineren, maar dit betwijfel ik. Je kan ervan gloeien van geluk, paranoia worden, doodsangst ervaren kortom: niet echt mild.

En dan die bullshit dat je niet verslaafd kan raken of heel moeilijk, onzin. Ik maak het zelf mee. Meer mensen maken het mee. Er zijn steeds meer mensen die bij klinieken en instellingen aankloppen omdat ze niet meer kunnen stoppen. Kap er is mee,

WIET IS WEL VERSLAVEND, ALLEEN MENSEN MET EEN STERKE WIL EN DIE STERK IN HUN SCHOENEN STAAN KUNNEN RECREATIEF GEBRUIKEN!


Ontopic: Hm, ghb hardrug? Lijkt me wel goed. Geen ervaring mee, maar verhalen die ik hoorde was het toch best ziek en verslavend spul.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zo, dat wilde je even kwijt? :confused: Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik puur vertelde wat er in de huidige wet staat, mijn persoonlijke mening staat daar verder natuurlijk los van.

Mijn persoonlijke mening?

Ik denk dat je de termen softdrug en harddrug anders moet interpreteren. Alle drugs brengen risico's met zich mee, echter zijn de risico's van softdrugs veel kleiner en ik vind het absoluut belangrijk dat daar onderscheid tussen gemaakt wordt. De reden daarvoor is dat mensen eerder een jointje zullen roken dan bijvoorbeeld een dosis GHB naar binnen gieten, omdat een softdrug als minder gevaarlijk wordt bestempeld.

Wat mij betreft is wiet absoluut een softdrug, de term softdrug betekent zeker niet dat er geen risico's zijn en dat je het kunt gebruiken zo veel je wilt. Het blijft een drug en dient net als alle andere drugs gewoon verstandig en met mate gebruikt te worden.

Echter zijn de risico's van wiet wel beduidend kleiner dan harddrugs, je kunt er namelijk ten eerste géén dodelijke overdosis van krijgen. Je bent geen gevaar voor de samenleving als je een jointje rookt, je wordt er alleen maar rustig en relaxed van.

Tuurlijk, als je elke dag veel blowt zul je er last van krijgen. Het is zeker wel verslavend als je veel gebruikt, je hoort mij niet zeggen dat het niet verslavend is. Echter is het verslavingspotentiaal veel kleiner dan bij harddrugs, dat maakt voor mij ook zeker een verschil. Mede omdat de verslaving bij wiet voornamelijk geestelijk is, en pas als je echt veel blowt kun je het lichamelijk gaan merken.

Daarbij is de verslaving van wiet veel lichter, minder schadelijk en makkelijker te overwinnen. Ik zeg zeker niet dat het makkelijk is, je kunt het er erg moeilijk mee hebben, maar vergelijk dit eens: Veel drugs op lijst I creëren een lichamelijke afhankelijkheid die absoluut niet te vergelijken is met wiet. Als je stopt met wiet, kun je het een aantal dagen tot een aantal weken vervelend hebben. Als je per direct stopt met GHB kun je dood gaan.

Zowel de effecten als de directe en indirecte risico's zijn dus veel kleiner.

Kun jij me vertellen waarom het een harddrug zou moeten zijn dan?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#6
SmartieAndMe zei:
Zo, dat wilde je even kwijt? :confused: Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik puur vertelde wat er in de huidige wet staat, mijn persoonlijke mening staat daar verder natuurlijk los van.

Mijn persoonlijke mening?

Ik denk dat je de termen softdrug en harddrug anders moet interpreteren. Alle drugs brengen risico's met zich mee, echter zijn de risico's van softdrugs veel kleiner en ik vind het absoluut belangrijk dat daar onderscheid tussen gemaakt wordt. De reden daarvoor is dat mensen eerder een jointje zullen roken dan bijvoorbeeld een dosis GHB naar binnen gieten, omdat een softdrug als minder gevaarlijk wordt bestempeld.

Wat mij betreft is wiet absoluut een softdrug, de term softdrug betekent zeker niet dat er geen risico's zijn en dat je het kunt gebruiken zo veel je wilt. Het blijft een drug en dient net als alle andere drugs gewoon verstandig en met mate gebruikt te worden.

Echter zijn de risico's van wiet wel beduidend kleiner dan harddrugs, je kunt er namelijk ten eerste géén dodelijke overdosis van krijgen. Je bent geen gevaar voor de samenleving als je een jointje rookt, je wordt er alleen maar rustig en relaxed van.

Tuurlijk, als je elke dag veel blowt zul je er last van krijgen. Het is zeker wel verslavend als je veel gebruikt, je hoort mij niet zeggen dat het niet verslavend is. Echter is het verslavingspotentiaal veel kleiner dan bij harddrugs, dat maakt voor mij ook zeker een verschil. Mede omdat de verslaving bij wiet voornamelijk geestelijk is, en pas als je echt veel blowt kun je het lichamelijk gaan merken.

Daarbij is de verslaving van wiet veel lichter, minder schadelijk en makkelijker te overwinnen. Ik zeg zeker niet dat het makkelijk is, je kunt het er erg moeilijk mee hebben, maar vergelijk dit eens: Veel drugs op lijst I creëren een lichamelijke afhankelijkheid die absoluut niet te vergelijken is met wiet. Als je stopt met wiet, kun je het een aantal dagen tot een aantal weken vervelend hebben. Als je per direct stopt met GHB kun je dood gaan.

Zowel de effecten als de directe en indirecte risico's zijn dus veel kleiner.

Kun jij me vertellen waarom het een harddrug zou moeten zijn dan?
Klik om te vergroten...

Ik snap je punt. Maar de term softdrugs werkt misleidend. Harddrugs ook. Wie is er op zo'n idee gekomen? Drugs zijn drugs. de ene slopender als de andere, maar om onderscheid te maken met soft en hard tussen verschillende stoffen die allemaal anders werken, maar toch allemaal een verandering aanbrengen in je lichaam en geest?

Dan zouden we eigenlijk soft, normaal, hard, en extreem hard drugs moeten hebben. Misschien nog wel meer. Alcohol is slopend en verslavend. Ghb ook. Heroine ook. Cocaine? Ook, maar zou je dat op extreem hard zetten? Nee, omdat het iemand psychisch sloopt, en lichamelijk minder als heroine of alcohol. En wiet? Dit sloopt iemand lichamelijk vrij weinig, behalve dan de magerheid en de sombere en luie gezichtsuitdrukking. Maar is dit dan nog steeds 'soft' te noemen? Een drug is niet soft omdat het niet lichamelijke gevolgen kan hebben. Het kan ook psychische schade hebben. en geloof me, dat kan bij wiet zeker.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Absoluut, ik ben helemaal bekend met alle voor en nadelen en de gevaren en risico's van wiet. Maar de reden van het onderscheid maken is juist om duidelijk te maken dat er verschillen in risico's zitten.

Als iemand die er weinig van weet nou eens besluit om iets te gaan gebruiken, een drug, maar weet niet welke. Als je soft- en harddrugs hebt, zal degene die geïnteresseerd is eerder kijken naar softdrugs dan naar harddrugs. Dat is tenslotte een kleiner risico. Als er alleen harddrugs zijn, maakt het dus geen verschil meer wat je gebruikt.

Ik heb liever dat iemand die nieuwschierig is richting wiet geduwd wordt, dan dat diegene mag kiezen tussen wiet, xtc, cocaïne en ga zo maar door.

Een joint heeft zeker zijn risico's, maar deze zijn aanzienlijk kleiner dan harddrugs. Zowel op de korte als lange termijn is wiet gewoon veel minder schadelijk, zowel fysiek als psychisch als maatschappelijk.

Misleidend is het zeker niet, softdrugs of harddrugs, allebei drugs...

de ene slopender als de andere, maar om onderscheid te maken met soft en hard tussen verschillende stoffen die allemaal anders werken, maar toch allemaal een verandering aanbrengen in je lichaam en geest?
Klik om te vergroten...

Wiet brengt (op eventuele longschade na) geen blijvende veranderingen aan in je lichaam. Dit is wetenschappelijk aangetoond...
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ok, toen moest ik ff nadenken. Goeie reactie man, maarja ik heb in levende lijve gezien wat het me je kan doen, en nog steeds doet eigenlijk, dus misschien dat dat meespeelt of zo?

Heb hier verder geen reactie meer op, klink helder en duidelijk wat je zegt. Hoe dan ook is wiet niet echt een softdrugs. Vind niet dat je het zo kan noemen eigenlijk

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."