Zo, dat wilde je even kwijt?
![:confused:]()
Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik puur vertelde wat er in de huidige wet staat, mijn persoonlijke mening staat daar verder natuurlijk los van.
Mijn persoonlijke mening?
Ik denk dat je de termen softdrug en harddrug anders moet interpreteren. Alle drugs brengen risico's met zich mee, echter zijn de risico's van softdrugs veel kleiner en ik vind het absoluut belangrijk dat daar onderscheid tussen gemaakt wordt. De reden daarvoor is dat mensen eerder een jointje zullen roken dan bijvoorbeeld een dosis GHB naar binnen gieten, omdat een softdrug als minder gevaarlijk wordt bestempeld.
Wat mij betreft is wiet absoluut een softdrug, de term softdrug betekent zeker niet dat er geen risico's zijn en dat je het kunt gebruiken zo veel je wilt. Het blijft een drug en dient net als alle andere drugs gewoon verstandig en met mate gebruikt te worden.
Echter zijn de risico's van wiet wel beduidend kleiner dan harddrugs, je kunt er namelijk ten eerste géén dodelijke overdosis van krijgen. Je bent geen gevaar voor de samenleving als je een jointje rookt, je wordt er alleen maar rustig en relaxed van.
Tuurlijk, als je elke dag veel blowt zul je er last van krijgen. Het is zeker wel verslavend als je veel gebruikt, je hoort mij niet zeggen dat het niet verslavend is. Echter is het verslavingspotentiaal veel kleiner dan bij harddrugs, dat maakt voor mij ook zeker een verschil. Mede omdat de verslaving bij wiet voornamelijk geestelijk is, en pas als je echt veel blowt kun je het lichamelijk gaan merken.
Daarbij is de verslaving van wiet veel lichter, minder schadelijk en makkelijker te overwinnen. Ik zeg zeker niet dat het makkelijk is, je kunt het er erg moeilijk mee hebben, maar vergelijk dit eens: Veel drugs op lijst I creëren een lichamelijke afhankelijkheid die absoluut niet te vergelijken is met wiet. Als je stopt met wiet, kun je het een aantal dagen tot een aantal weken vervelend hebben. Als je per direct stopt met GHB kun je dood gaan.
Zowel de effecten als de directe en indirecte risico's zijn dus veel kleiner.
Kun jij me vertellen waarom het een harddrug zou moeten zijn dan?