Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNieuwe Quick Scans van CAM

Nieuwe Quick Scans van CAM

6 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
Het coördinatiepunt assessment en monitoring nieuwe drugs heeft weer twee quick scans gedaan, naar 4-FA en naar Levamisol.

4-FA blijft gelukkig voorlopig legaal, in ieder geval tot 2016!

4-FA
http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1

Levamisol:
http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1
o
ooscaarLid
Mooi dat 4-FA nog legaal blijft! En waarom mogen wij geen vendors benoemen terwijl het RIVM dat wel gewoon doet? :P
S
SkittlesAndMeLid
Omdat wij in geen gevallen aan drugsverkopers gelinkt willen worden en daarnaast worden RC-suppliers minder snel beëindigd als ze niet populair worden. Degenen die ze kennen hebben er dus baat bij dat ze niet groot worden :wink:
o
ooscaarLid
Haha snap ik Smartie, was ook meer bedoeld als een grapje! :P Ik vond het ook opvallend dat in het verslag wel een vendor genoemd wordt, het is namelijk niet echt relevant in dit geval.

Wat zijn eigenlijk de criteria waaraan voldaan moet worden om een stof op te nemen in de Opiumwet? Zal het nou zo zijn dat er nog niet genoeg bewijs is dat 4-FA schadelijk genoeg is om op Lijst 1 te plaatsen of zou het kunnen dat de overheid 4-FA bewust nog even legaal houdt? Dat 4-FA qua schadelijkheid (in het beste geval) vergelijkbaar is met amfetamine lijkt me evident. Ik vraag me dit af omdat ik me er eigenlijk over verbaas dat ook een stof als 2C-B ook op lijst 1 van de Opiumwet staat. Waar wordt zoiets dan nou eigenlijk op gebaseerd?
S
SkittlesAndMeLid
Dat is een hele lijst aan criteria. Je kunt het vergelijken met dit rapport maar dan veel uitgebreider. Daarom heet dit een quick scan :wink:

Deze rapporten worden gemaakt in opdracht van de overheid als er gesignaleerd wordt dat er een bepaalde stof een snelle opkomst maakt. 4-FA is daar een mooi voorbeeld van, dat is enorm snel gegaan en wordt veel gebruikt nu.

Waarschijnlijk heeft het feit dat er nog weinig incidenten zijn geweest en uberhaubt nog geen dodelijke slachtoffers bekend zijn ervoor gezorgd dat ze eerst nog meer onderzoek gaan doen. Toen GHB bijvoorbeeld ter sprake kwam, waren er heel veel mensen die out gingen waardoor het vrij snel verboden werd.
P
PsychedelibeeLid
Begrijp ik het nou goed dat Levamisol als middel opzich wordt gebruikt? Kan het rapport niet openen helaas, maar dacht dat het vooral als versnijdingsmiddel in coke werd gebruikt en op zich zelf niet echt chill spul is.

Wat betreft de criteria om iets wel of niet op de opiumlijst te zetten, die zullen er vast zijn maar het komt soms redelijk random over. En eenmaal uit paniek of druk erop geplaatst lijken ze er ook nooit meer af te gaan.
S
SkittlesAndMeLid
Psychedelibee zei:
Begrijp ik het nou goed dat Levamisol als middel opzich wordt gebruikt?
Klik om te vergroten...

Nee, maar in meer dan 60% van de ingeleverde monsters zit sinds 2010 levamisol en ook in vrij grote hoeveelheden. Dat laat het Trimbos Jaarbericht mooi zien op pagina 102:

http://www.trimbos.nl/~/media/files/gra ... x#page=102

Veel mensen die wel eens coke gebruiken, krijgen dus levamisol binnen. Vooral als je dit veel gebruikt kan het hevige gezondheidsproblemen opleveren zoals problemen met je auto-imuumsysteem. Om die reden doen ze dus onderzoek naar Levamisol om het misschien verder aan te pakken mochten de problemen groter worden.

Psychedelibee zei:
Wat betreft de criteria om iets wel of niet op de opiumlijst te zetten, die zullen er vast zijn maar het komt soms redelijk random over. En eenmaal uit paniek of druk erop geplaatst lijken ze er ook nooit meer af te gaan.
Klik om te vergroten...

Klopt ja. Soms ontdekt een kamerlid een stofje ergens, gaat er wat onderzoek naar doen en ineens BOEM paniek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."