Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsChauffeur dodelijk ongeval met reisbus waarschijnlijk onder invloed van drugs

Chauffeur dodelijk ongeval met reisbus waarschijnlijk onder invloed van drugs

4 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
C
Calliweed2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Word er bij zulke beroepen eigenlijk getest op drugs door de werkgever of mag dit niet
R
Roze Olifant

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nog maar eens een (zoveelste) voorbeeld dat aangeeft waarom je niet onder invloed van drugs moet gaan rijden. Gewoon niet. Nooit. Never.

www.vrt.be

Dodelijk ongeval met reisbus op E19, chauffeur opgepakt en wellicht onder invloed van drugs | VRT NWS Nieuws

De E19 richting Breda is rond 19.20 uur weer vrijgemaakt na het zware busongeval ter hoogte van Sint-Job-in-’t-Goor vanmiddag. De chauffeur van de Franse reisbus die kantelde was wellicht onder invloed van drugs. De man van 35 legde een positieve speekseltest af en werd opgepakt voor verhoor...
www.vrt.be www.vrt.be

—

Snelweg vrijgemaakt na dodelijk ongeval met reisbus, chauffeur opgepakt en wellicht onder invloed van drugs​


De E19 richting Breda is rond 19.20 uur weer vrijgemaakt na het zware busongeval ter hoogte van Sint-Job-in-’t-Goor vanmiddag. De chauffeur van de Franse reisbus die kantelde was wellicht onder invloed van drugs. De man van 35 legde een positieve speekseltest af en werd opgepakt voor verhoor. Bij het ongeval vielen twee doden en verschillende zwaargewonden. Vijf mensen werden in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.

Ann Willems, Denny Baert, Lonne van Erp
Update 19:29

Het Vlaams Verkeerscentrum meldde rond het middaguur dat er een zwaar ongeval was gebeurd op de E19 ter hoogte van Sint-Job-in-'t-Goor, op het grondgebied van de gemeente Schoten.

Een Franse reisbus van vervoersbedrijf BlaBlaCar was er gekanteld en versperde zeven uur lang de snelweg volledig in de richting van Nederland. De bus met 33 inzittenden uit Frankrijk (en enkele uit Spanje, Canada, Mexico en de VS) was op weg naar Amsterdam. Bij het ongeval zijn twee mensen overleden. De consulaten van de betrokken landen proberen momenteel de betrokken families van de slachtoffers op de hoogte te brengen.

Daarnaast zijn ook vijf mensen in kritieke toestand naar het ziekenhuis gevoerd. Vijf zwaargewonden en dertien lichtgekwetste patiënten werden ook naar ziekenhuizen in de buurt van Antwerpen gevoerd.

Bekijk hieronder de beelden van het ongeval en de toelichting uit de persconferentie:




De lichtgewonde slachtoffers die niet naar het ziekenhuis moesten, worden opgevangen in het gemeentehuis van Schoten. De meeste zijn intussen opgehaald door familie of vrienden, of zijn overgebracht naar een hotel voor overnachting. Ook alle bagage van de slachtoffers wordt in het gemeentehuis verzameld.

Rijbewijs ingetrokken​

"De bus is van de baan afgeweken en vervolgens eerst rechts tegen een betonnen vangrail gebotst", vertelt Lieselotte Claessens van het Antwerpse parket."Daarna is de bus naar links uitgeweken en ook daar tegen een betonnen vangrail terechtgekomen en dan gekanteld."

Het onderzoek naar de omstandigheden van het ongeval loopt nog, maar de chauffeur was wellicht onder invloed van drugs. "Hij legde immers een positieve speekseltest af", aldus Claessens. "Zijn rijbewijs werd inmiddels voor 15 dagen ingetrokken. De bestuurder is gearresteerd en zal in de loop van de dag door de politiediensten worden verhoord." Het gaat om een man van 35 jaar oud met de Franse nationaliteit.

Onze correspondent Jan Gerits is ter plekke in Schoten: "Het is een reisbus die door heel Europa rijdt, dat maakt het moeilijk om de familie van de slachtoffers te verwittigen".


​

Hulpdiensten​

De hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse: ambulances reden lange tijd af en aan en er werd ook een ambulancehelikopter ingezet. In de gemeente Schoten werd de gemeentelijke fase van het rampenplan afgekondigd.

Omdat de snelweg volledig versperd was in de richting van Breda, vroeg het Verkeerscentrum om de omgeving van Sint-Job-in-'t-Goor te mijden. Alle op- en afritten, en verschillende parallelwegen in de omgeving werden afgesloten, met urenlange file tot gevolg.

Intussen is de bus getakeld, de rijweg hersteld en is de snelweg weer vrijgemaakt voor verkeer.
b
billnyeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Calliweed2.0 zei:
Word er bij zulke beroepen eigenlijk getest op drugs door de werkgever of mag dit niet
Klik om te vergroten...
het mag niet zomaar het moet in je contract staan wat je getekend heb dat je werkgever een drugs test of adem analyse mag doen als het niet in je contract staat mag je het gewoon weigeren
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
(..) waarom je niet onder invloed van drugs moet gaan rijden. Gewoon niet. Nooit. Never.
Klik om te vergroten...
Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar ik krijg er de kriebels van telkens als het zo stellig beweerd wordt. Want de realiteit is gewoon niet zo zwart wit, niet zo duidelijk tussen goed en tussen kwaad. De term 'onder invloed' is ook veel minder absoluut als dat het lijkt.

Bij sommige stoffen durt het gewoon heel lang voordat ze uit je systeem zijn, zelfs lang nadat er al geen meetbaar effect meer is op de rijvaardigheid. Er zijn stoffen die worden afgebroken tot andere psychoactieve stoffen waarvan je je waarschijnlijk niet eens bewust bent dat het mogelijk nog 'invloed' heeft op je cognitie (maar wat voor invloed dan, en hoeveel? Is dat gevaarlijk in het verkeer?). En er zijn stoffen die niet een zodanig effect hebben op de rijvaardigheid dat het in de risicocategorie 'gevaarlijk' zou kunnen vallen. Want daar gaat het natuurlijk om he: dat mensen gedrag vermijden wat hun rijvaardigheid aanzienlijk vermijden. Dat klinkt natuurlijk minder catchy, maar ik wilde er toch even over azijnzeiken.

Daar komt nog bij dat van de buschauffeur in het nieuwsbericht helemaal niet is vastgesteld dát hij daadwerkelijk onder invloed heeft gereden. Een speekseltest is misschien positief aangeslagen, maar dat zijn alleen indicatieve tests als voorsoorteermiddel om te kijken of iemand een bloedtest heeft ondergaan. Omdat de speekseltesten werken met reactieve stoffen kunnen ze bij ontzettend lage hoeveelheden, of bij totaal andere stoffen, positief aanslaan. Daarom geven de speeksel een vrij hoge kans op vals-positieve uitslag en hebben ze ook geen betrouwbare cut-off value (de waarde waaronder een bepaalde concentratie als verwaarloosbaar beschouwd mag worden).

Zoals je het nu zegt zou je ook niet mogen rijden als je 0.00000000000000000001 gram NOx in je bloed hebt vanwege de lachgasuitstoot op de weg. Want ja, dat zou misschien een extreem minieme invloed kunnen hebben. Dat lijkt mij dus nogal overdreven.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar ik krijg er de kriebels van telkens als het zo stellig beweerd wordt. Want de realiteit is gewoon niet zo zwart wit, niet zo duidelijk tussen goed en tussen kwaad. De term 'onder invloed' is ook veel minder absoluut als dat het lijkt.

Bij sommige stoffen durt het gewoon heel lang voordat ze uit je systeem zijn, zelfs lang nadat er al geen meetbaar effect meer is op de rijvaardigheid. Er zijn stoffen die worden afgebroken tot andere psychoactieve stoffen waarvan je je waarschijnlijk niet eens bewust bent dat het mogelijk nog 'invloed' heeft op je cognitie (maar wat voor invloed dan, en hoeveel? Is dat gevaarlijk in het verkeer?). En er zijn stoffen die niet een zodanig effect hebben op de rijvaardigheid dat het in de risicocategorie 'gevaarlijk' zou kunnen vallen. Want daar gaat het natuurlijk om he: dat mensen gedrag vermijden wat hun rijvaardigheid aanzienlijk vermijden. Dat klinkt natuurlijk minder catchy, maar ik wilde er toch even over azijnzeiken.

Daar komt nog bij dat van de buschauffeur in het nieuwsbericht helemaal niet is vastgesteld dát hij daadwerkelijk onder invloed heeft gereden. Een speekseltest is misschien positief aangeslagen, maar dat zijn alleen indicatieve tests als voorsoorteermiddel om te kijken of iemand een bloedtest heeft ondergaan. Omdat de speekseltesten werken met reactieve stoffen kunnen ze bij ontzettend lage hoeveelheden, of bij totaal andere stoffen, positief aanslaan. Daarom geven de speeksel een vrij hoge kans op vals-positieve uitslag en hebben ze ook geen betrouwbare cut-off value (de waarde waaronder een bepaalde concentratie als verwaarloosbaar beschouwd mag worden).

Zoals je het nu zegt zou je ook niet mogen rijden als je 0.00000000000000000001 gram NOx in je bloed hebt vanwege de lachgasuitstoot op de weg. Want ja, dat zou misschien een extreem minieme invloed kunnen hebben. Dat lijkt mij dus nogal overdreven.
Klik om te vergroten...

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik was te stellig in mijn uitspraak. Was meer een emotionele reactie dan een rationele beschouwing. De werkelijkheid is veel genuanceerder en allesbehalve zwart-wit. Terechte ‘azijnzeik’.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."