Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeschrokken

Geschrokken

21 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ieder mens is verschillend. Gelukkig maar.

De één verwerkt liever zijn problemen één op één, de ander doet dat liever in groepsverband met lotgenoten, en weer anderen hebben baat bij een heftige therapeutische gemeenschap als de Emiliehoeve.

Voor alles valt wel wat te zeggen, want ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.

Als ik het stappenplan van de NA goed doorlees is dat zo'n beetje het standaard behandelplan dat de gemiddelde therapeut hanteert als iemand zich met een hulpvraag meldt: toegeven dat je een probleem hebt, dat in kaart brengen en daar vervolgens mee leren omgaan op een positieve manier. Soms kan dat zelfs door gewoon eens met een andere bril naar je onderliggende probleem te kijken. Dan ziet de wereld (en je problemen) er ineens heel anders uit.

Ik denk wel dat sommigen hier wel erg makkelijk zeggen dat ex-verslaafden niet te vertrouwen zijn en nooit eerlijk zijn. Als je even doordenkt roep je dat dan namelijk ook over jezelf af....
Geen leuk zelfbeeld lijkt mij dat.

Ik kan mij voorstellen dat juist een ex-verslaafde het verslaafdenbestaan met al zijn leugens en bedrog zo zat is dat hij dat tot op de bodem wil afbreken. Begrijp me goed, al die leugens zijn ook pas ontstaan als gevolg van de verslaving. Die waren er daarvoor meestal nog niet!
De mens is niet slecht, de omstandigheden kunnen alleen maken dat je je wat slechter kunt gaan gedragen...

Daarin schuilt denk ik nu precies de kracht van een groep als NA. Juist een lotgenoot kent de ins-en outs van een verslaving als geen ander en die ziet bij de ander vaak al de valkuil opdoemen, terwijl diegene zelf nog denkt op stevige bodem te staan. Wat dat betreft is het denk ik makkelijker om een gewone therapeut "te belazeren" dan een groep lotgenoten, die je al doorheeft voordat je je eerste zin gezegd hebt, bij wijze van spreken. Daar komt bij dat je vaak ook heel veel kunt leren van ervaringen van anderen. Dat voorkomt dat je iedere keer zelf opnieuw het wiel moet uitvinden.

Ik maak zelf deel uit van een lotgenotengroep van mensen die getroffen zijn door een onaangename chronische aandoening, die voorheen nog dodelijk was (hiv). Het is hartverwarmend om te zien hoe de groep soms in staat is om mensen, die het soms helemaal niet meer zien zitten, toch weer op te peppen om wat van hun leven te maken. Een enkel woordje is soms al voldoende, omdat je allemaal in het zelfde schuitje zit en allemaal te maken krijgt met diezelfde hobbels op je levenspad. De herkenning bij elkaar doet vaak wonderen, is mijn ervaring. En meestal wordt er heel veel meer gelachen dan gehuild...

Of het nu linksom gaat of rechtom, ik denk dat het zeer belangrijk is om na een verslaving iets met het gat te doen wat dan haast als vanzelf ontstaat. Er gaan gelukkig meer wegen naar Rome...
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oké, wist ik niet van de hiv Sarori.
Heb ik van veraf gezien bij mijn oom en tante, en van dichtbij meegemaakt bij een goede vriendin die sinds een jaar of twee nu in Portugal woont.
Ik vind het dan ook echt superknap dat je desondanks nog zo helder en positief in het leven staat. Respect!

Betreft het oneerlijke van (ex-)gebruikers.
Tja, inderdaad niet echt een mooi een zelfbeeld. Maar naar mijn idee wel behoorlijk realistisch.
Zoals je ook zegt hebben we allen dingen gedaan die we misschien/waarschijnlijk niet gedaan zouden hebben zonder het drugsgebruik. Nou ben ik niet op dat punt als R@ die écht heel sterk dat gevoel altijd heeft gehad. meteen vrezen om bestolen te worden of i.d.
Wat dat betreft ben ik nooit bang geweest. wel voorzichtig geworden door eigen ervaringen.
Maar dat heeft me ook vaak mijn hachje gered.
Nu ga ik even voor mezelf spreken hoor.
Dat oneerlijke houdt volgens mij niet op alleen maar door te stoppen met drugsgebruik.
Het liegen, bedriegen, waarheid verbergen, het anders voordoen, dat is allemaal zo vanzelfsprekend en tweede natuur geworden. Zonder te blikken of blozen vertel ik je nog zo de grootste leugen. Betreft het wantrouwen, ook daar is het zelfbeeld niet zoals ik zou willen.
Mensen die dichtbij me staan zullen me niet hoeven te wantrouwen, maar mensen daarbuiten...
En dan valt het bij mij in verhouding nog mee, maar bij andere gebruikers heb ik van heel dichtbij meer dan genoeg gezien om min standpunt daarover in te nemen.
Ik ga niet alles over één kam scheren, maar naar mijn beleving zullen er van een groep van 20 (ex-)gebruikers nog veel streken niet verleerd zijn.
De omstandigheden hebben dan misschien het gedrag "slecht" gemaakt, maar eenmaal slecht geweest... blijft de kans toch duidelijk aanwezig om hierin zeg maar terug te vallen. Met of zonder drugs. Ik zal mijn handen vol hebben aan mezelf, mijn eigen leven op een rijtje te zetten, mijn gedrag zo aan te passen dat mijn zelfbeeld strookt met het zelfbeeld dat ik graag zou willen hebben. Daarbij zou ik persoonlijk mijn heil niet kunnen vinden bij een groep lotgenoten. Bij een chronische ziekte of iets dergelijks ben ik er 100% voor.
Maar zodra de verslavingen om de hoek komen kijken ben ik daar erg voorzichtig mee.

Grootste reden is voor mij de angst voor terugval.
Het blijven hangen in dat "wereldje" van (ex-)gebruikers zou voor mij averechts werken vrees ik. Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik het zo goed als compleet achter me heb weten te laten, dat ik het liefst een "nieuw" leven opbouw met mensen buiten de gebruikersscéne.
Nu zou ik ech al heel veel moeite moeten doen, en dat er een paar dagen over heen gaan voordat ik uberhaupt aan bruin kan komen.
Het in contact blijven en er over bezig blijven..tja ik zie het gelijk helemaal gebeuren.
Gepraat over hoe het allemaal was enzo. En toch blijven velen nog contacten houden, telefoonnummers etc. Ook buiten het gebruiken hoor. Gewoom het hele criminele circuit er omheen zeg maar. Daar probeer ik nu ook ver vandaan te blijven om verleidingen tot snel geld makkelijker te weerstaan. Ik werk nu liever gewoon wit mijn geld bij elkaar.

Je zult misschien zeggen, ook weer een vooroordeel, dat het allemaal criminelen zijn.
Tja, ik kijk weer naar mezel en de gebruikers die ik ken, en moet toch tot de realistische conclusie komen dat (natuurlijk weer niet álles over één kam) maar toch velen op illegale wijze hun geld verdienden. En dit stopt niet altijd samen met het stoppen met drugsgebruik.

Ik wil dus niet alleen uit het gebruikerswereldje, maar ook uit het criminele wereldje.
En het blijven zien,of zelfs ontmoeten van nieuwe (ex-) gebruikers strookt hier naar mijn idee niet mee. In plaats van dat het me zou helpen vrees ik met overtuiging dat het bij mij averechts zou werken. Helemaal niets doen met dat gat na het gebruiken ben ik ook 100% met je eens hoor Sarori. Dat is geen goed idee.
Maar het opvullen van dat gat neem ik dan toch liever via een andere weg die ook tot Rome kan leiden. Omdat dit voor ieder persoontje verschillend is ben ik er ook absoluut niet tegen hoor, tegen groepen als de NA, maar voor mij persoonlijk is het niet de weg die uiteindelijk naar Rome leidt.

Zo ik ga nu gauw mijn ogen dichtknijpen! morgen weer vroeg uit de veren.

Groeten, Yoro :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."