Bah nooit geweten dat mijn nichtje zo vies en achterbaks zou zijn. Mijn tante is echt radeloos, en weet helemaal niet meer of het ooit nog goed komt met haar dochter. Haar dochter zit momenteel gedetineerd. Haar "vriend" heeft vorig jaar tegen haar een belastende verklaring afgelegd, waardoor ze nu dus al bijna een jaar vastzit.
Deze doodgoede jongen heeft deze verklaring min of meer gedwongen afgelegd nadat de politie bij hem aan de deur stond, en hem begon uit te horen van wat zij allemaal gezien hadden van de gebeurtenissen in- en rondom zijn huis. Hij, een jongen van goede komaf, zonder enig verleden bij de politie en justitie heeft zo dus een belastende verklaring afgelegd. Tja, wat doe je anders als je nooit met dat bijltje hebt gehakt, en ze je ongeveer ook als verdachte bestempelen.
Goed, ze heeft hem nadat ze vastzat opgebeld en verteld dat ze spijt had van wat ze hem had aangedaan, en dat ze graag met een schone lei opnieuw wilde beginnen. Hij, is zo goed van karakter en heeft haar die kans gegeven (zou ik ook hebben gedaan, want iedereen verdiend een tweede kans). Hij heeft er overigens best moeilijk mee gehad dat hij haar had verraden, maar zegt zelf dat hij nooit eerder in zo'n positie was terechtgekomen, en zich gewoon in het nauw gedreven voelde, en absoluut niet wilde dat hij ook als verdachte werd aangemerkt.
Hij gaat zelfs elke week naar haar toe, stort haar iedere maand geld, neemt spulletjes voor haar mee etc. etc. Verder is er niemand buiten mijn tante en haar vriend die haar bezoekt, en verder krijgt ze ook van niemand anders dan van hem geld (af en toe ook van haar moeder).
Vandaag was mijn tante voor de eerste keer alleen zonder haar vriend of "schoonzoon" bij haar op bezoek geweest. En daar kreeg ze de schrik van haar leven.
"Door hem zit ik hier, en daar zal hij voor moeten boeten." "Ik heb hem alleen nodig voor de centen, en voor de rest moet ik 'm niet, en "ik ben bang dat ik voor de rest van mijn leven aan hem hang, en dat hij me niet meer met rust laat". Terwijl ze hem wel elke dag belt, verteld dat ze echt wil stoppen, bang is om weer coke en heroĂŻne te gaan gebruiken, overal aan meewerkt, maar niet meewerkt als ze gedwongen opgenomen moet worden, want dat ziet ze niet zitten.
Intussen heeft haar reclasseringsmedewerker al laten weten niet te zullen meewerken aan haar VI-datum begin december, omdat ze niet omlaag is gegaan met de methadon, en zo dus niet meewerkt. Terwijl ze tegen haar "vriend" verteld heeft de methadon als onderhoudsdosis te willen aanhouden, om zo niet terug te vallen op het spul. Kan natuurlijk iets van waarheid in zitten, maar toch in mijn ogen gezwets.
“Wacht maar als ik vrij ben, dan haal ik heel zijn huis leeg met …. (de persoon met wie ze de strafbare dingen heeft gepleegd), terwijl ze enkele weken geleden tegen haar moeder had gezegd niks meer met hem te maken te willen hebben. Haar “vriend” heeft nu zoiets van ik wil wel loslaten, maar, zij laat ook niet los, want zodra ze geen slaapplaats meer heeft komt ze toch terug. En dat laatste klopt. En ik heb hem leren kennen als een persoon met het hart op de juiste plaats, hulpvaardig en geduldig. Maar ik kan het niet hebben dat ze nu mooi weer speelt, hem misbruikt en zegt dat ze het hem vergeven heeft, maar niet is vergeten. Dat laatste is iets wat hij ook heeft gedaan. Hij heeft haar misdrijven vergeven, maar is het niet vergeten. Maar zegt dat iedereen een tweede, en desnoods ook een derde kans moet krijgen.
Intussen heeft ze een brief gekregen van een ex van haar. Die heeft haar gevraagd om om haar terug te schrijven met het rekeningnummer erbij zodat hij geld kan storten. Deze ex is een van de grootste drugsbaronnen van Heerlen. Ze heeft iets met hem gehad, waarbij hij voor een kamertje regelde, hij haar elke dag een grote zak spul bracht, en zij alles moest afwegen en in zakjes doen. En tussen de bedrijven door mocht hij haar n..ken. M.a.w. zij werd dus ook misbruikt.
Ik heb haar “vriend” gezegd dat hij zolang zij vastzit het spelletje mee moet spelen. Kost wel een paar duiten, maar hij zegt zelf ook “als ik een gewone relatie had gehad, en die was op de klippen gelopen had het mij ook geld gekost, want nu zit ze vast en stort ik haar geld, maar anders had ik wel kleren, schoenen, lingerie etc voor haar gekocht, en was ik het geld ook kwijt geweest. Daar heeft hij wel een punt. Maar zegt hij, ik wil haar terugpakken, alleen weet ik nog niet hoe. Stoppen wil ze niet, dat heeft ze eerder deze week al aan mijn tante laten weten. Maar dit is tien keer erger. Iemand die goed voor je is misbruiken, en rancune nemen. Hoe zouden jullie dit oplossen?