Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmethadon of morfine als pijnbestrijding

methadon of morfine als pijnbestrijding

15 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#1
ja, dat is fijn dat de artsen je serieus nemen en er tijd in willen steken om je met de beste raad en daad bij te staan. want zoals we allemaal weten zijn er zat artsen die naar mijn inzien hun werk helemaal niet serieus nemen, of in ieder geval niet het gedeelte van uitleggen aan en meedenken met patient. we kennen daar allemaal de voorbeelden van.
tijd gaat snel he, want je operatie komt alsmaar dichterbij....
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#2
operatie overleeft :wink:, maar pijnbestrijding was in het begin een crime... eerst een epiduraal ( plaatselijke verdoving via de rug) deze werkte erg slecht dus moest ik elke keer naar de verkoever om hem hoger in te stellen wat ook niet het gewenste resultaat gaf. dus besloten om toch maar ver te stappen op de methadon. Ik werd ingesteld op 60 mg en kan niet zeggen dat dit echt resultaat gaf en geestelijk kreeg ik hier dus echt wel last van, kan niet precies uitleggen wat prcies maar dit was echt niet goed voor me en wat pijn bestrijding betreft deed het ook niet veel voor me. overleg met artsen en besloten om toch maar tramadol te proberen en als nood de methadon achter de hand . gelukkig werkte de tramadol nu beter als voor de operatie en werd de pijn gestaag minder. pijn is nog niet helemaal weg maar word dagelijks gelukkig steeds beter te handelen. helaas ben ik nu nog niet helemaal klaar met alles, er zijn toch uitzaaingen gevonden en krijg dus nog chemotherapie en bestraling maar zie wel hoe dat loopt als dat zover is
:rock:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
goed van je te horen!
en blij dat de operatie achter de rug is. dat die methadon niet zo goed werkte verbaasd me eigenlijk niets want je moet eerst een bloedspiegel opbouwen wat dus 2 tot 3 dagen duurt, en dan begint de meth pas echt te werken. verbaasd me dus dat die artsen kozen voor een eenmalige verdoving met meth. ook fijn dat nu die tramadol beter schijnt te werkend dat voor de operatie, misschien dat dit komt omdat t samen met de de eenmalig verstrekte meth pijnstillend verhogend werkt. of misschien is de pijn nu iets minder pijnlijk en werkt t daardoor beter. hoe t ook zij, je hebt minder pijn en dat is altijd fijn!
maar wat jammer joh dat er uitzaaingen gevonden zijn, dat is niet echt goed.
maar hopen dat chemo en bestraling die de das om kunnen doen.

heel veel sterkte en beterschap,
en hopenlijk blijft de pijn dragelijk en wordt hij snel minder!!
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#4
hoi, ik ben een aardig tijdje afwezig geweest op dit forum en heb even de tijd genomen om van alles bij te lezen, maar heb een vraag en lijkt mij het beste om dit hier te doen, over ongeveer twee weken krijg ik een zware operatie en daarna krijg ik waarschijnlijk methadon of morfine als pijn bestrijding. met de anethesist overlegd dat ik ook eventueel tramadol kan krijgen maar slik daar nu al een best wel hoge dosis van per dag en dat werkt niet echt goed en wil nu eigenlijk niet over op een sterker middel. Ik ben ongeveer drie jaar clean en ben eigenlijk best wel huiverig wat voor reacties ( lichamelijk/geestelijk) de methadon of de morfine op kan gaan roepen bij me...... heeft iemand hier ervaring mee en heeft die tips voor me? ik heb wel een goede achterban waar ik mee kan praten maar wil toch ook wel graag weten of anderen hier ook ervaring mee hebben gehad en wat jullie hiermee deden.

groet :)
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik kan over methadon heel kort zijn, NIET DOEN!
(ben zelf 28 jaar heroine verslaafd, en enkel 2 jaar daarvan heb ik meth gebruikt en dat is alweer vele jaren geleden, dit zegt genoeg denk ik, want als junk is er niets makkelijkers dan meth erbij te nemen zodat je veel minder tot nooit ziek bent, ookal heb je een dag geen dope).

methadon heeft als zeer vervelende eigenschap dat het zo zwaar verslavend is, veeeeel zwaarder dan heroine. niet zozeer in hoeveel pijn het ontwennings proces bezorgt alswel de tijd die t neemt om er weer vanaf te komen. 4 maanden ontwennings verschijnselen na langdurig meth gebruik is geen uitzondering, eerder regel. nu kun je wel met meth goed afbouwen, maar het zorgt er toch voor dat je gewoon heel lang je rot voelt. veel langer dan met veel andere middelen, (artsen hebben mij al vaker toevertrouwd dat ze er niet meer achter staan. toen t werd ingevoerd dacht men het ei van Columbus te hebben gevonden maar men weet nu wel beter. nu zit men met duizenden meth verslaafden die er waarschijnlijk nooit meer afkomen, voordeel voor overheid is dat het goedkoop is. om deze twee redenen blijft men het (voorlopig) nog voorschrijven.)

over tremadol en andere middelen weet ik te weinig om daar zinvol iets over te kunnen zeggen. maar als jij al tremadol neemt, en het werkt niet echt goed pijnstillend meer dan zou ik voor iets anders gaan voor na de operatie. want als het nu al niet genoeg pijn stild dan zal dat straks na de oepratie waarschijnlijk enkel nog erger zijn.

dus, veel heb je niet aan mijn antwoord, maar wilde je enkel wel waarschuwen voor wat methadon met je kan doen. en begrijp dat je dus als heroine verslaafd bent geweest 3 jaar geleden, dan is meth niet echt een veilig middel om aan te beginnen.
dit is slechts mijn bescheiden mening en ervaring,
voor anderen zal dit uiteraard anders zijn...
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#6
hoi,
bedankt voor je reactie,ik ben inderdaad aan heroine en methadon verslaafd geweest ( voor zeer lange tijd) en van de meet afkicken zeker verschrikkelijker dan van heroine alleen ( mijn ervaring, kan niet voor anderen spreken) helaas is er waarschijnlijk geen andere mogelijkheid dan methadon of morfine als de tramadol niet aanslaat na de operatie. heb gelukkig wel goed overleg met de anethesist en ook tijdens verblijf na de operatie zal deze mij goed begeleiden zover mogelijk is. Deze heeft verteld dat de hoeveelheid niet echt groot/veel is maar waar ik het meeste tegenop kijk is eigenlijk meer de reactie die het gaat oproepen, slaan m'n receptoren op hol....krijg ik trek omdat er een zeer bekende stof weer in mijn lichaam komt.....heb vaak nog lichamelijke reacties van bepaalde geuren en op plekken waar ik gebruikt hebt maar dat kan ik goed genoeg behappen want weet dat het alleen een reactie is maar nu komt er daadwerkelijk weer wat naar binnen.....dus hoe ga ik daarmee om. In ieder geval nogmaals bedankt voor je reactie, ik heb er zeker wel wat aan, een respons krijgen is altijd prettig
:P groet
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#7
grappig, zie dat je net als ik een Hagenees bent, lol.

tja, denk niet dat je receptoren op hol slaan hoor. je hebt dus al 3 jaar geen meth en dope meer in je systheem gehad, dus die is geheel schoon. en wanneer er een niet al te hoge meth dosis wordt voorgeschreven, en deze ook nog eens maar kort wordt gegeven, dan denk ik niet dat je erg ziek zult zijn, of zelfs geheel niet misschien. zoals je zelf ook wel weet zul je als je 3 weken meth krijgt nog niet verslaafd zijn. weet niet hoelang ze je willen geven na de operatie, maar dat zal toch niet meer dan 3 weken ofzo zijn. maar, ben een leek, weet hier niets van.

tevens is de situatie ook geheel anders, je ben je herstellende van een operatie terwijl je meeth krijgt. het is niet dat je lekker stoned wordt in een ontspannende setting.
met goede begeleiding en afbouw denk ik dat t niet zo'n kwaad kan.
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#8
thnx voor je berichtje....heb ondertussen met meerdere mensen gepraat waaronder hulp verlening en die zeiden ook zo'n beetje wat jij zei. En juist blij dat ik nu van meerdere kanten toch wel ongeveer hetzelfde krijg te horen. maar voorbereiding is het halve werk he :wink:. kan gelukkig terecht bij m'n oude begeleider mocht ik of mijn partner behoefte hebben aan ondersteuning of alleen maar gesprekken dus dat is ook prettig!
trouwens m'n complimenten voor je reacties die je geeft op allerlei topics ( net als svali)
groet :)
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#9
hoi, wilde toch nog even een toevoeging geven waarom ik deze vraag eigenlijk ook een beetje stelde maar is in m'n vorige berichtjes eigenlijk niet ter sprake gekomen. ik heb naast m'n heroine gebruik wel drank gedronken maar niet in die mate dat het een probleem voor me was. na m'n afkicken gewoon besloten om ook geen drank te drinken omdat dit grensverleggend, verlagend of hoe je het ook wil noemen kan zijn. ongeveer een half jaar terug een paar slokjes bier genomen, niet echt veel maar wat dit met me deed....het zette iets in m'n hoofd in werking waardoor ik dus een roes wilde halen waarvan ik weet dat ik het uit drank niet kan halen ( tijdens m'n verslaving al niet, dronken zijn leuk maar daarna blowen, die roes was ook niet lekker genoeg dus de ultieme kick -proberen te - halen uit de hero) dus eigenlijk was mijn vraag ook een beetje daarop gestoeld. als twee slokken bier al zoiets in werking kunnen zetten.... maar je hebt ook gelijk de methadon/morfine in een geheel andere situatie toegepast word. Ben in ieder geval door het hier te posten en door met anderen erover te praten een stuk rustiger erover en merk het wel

p.s. ik mag mezelf eigenlijk geen hagenees noemen want woon hier pas een jaar of 4 :wink:
groet
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
hoi, sorry dat ik even afwezig was, maar was even een weekendje weg.
bedankt voor je compliment, Svali en ik doen ons best om het hier zo aangenaam en serieus als mogelijk te maken, (op een dolletje op zijn tijd na natuurlijk, leven is al serieus genoeg, :P )

tja, ken dat alcohol gedoen goed. zelf drink ik dagelijks een paar slokes Martini, (doe met een 0.75 l fles zo'n 4 tot 5 dagen). dus echt drinken kan je het niet noemen. gebruik martini enkel wanneer ik haast of geen dope meer heb, een slokje of 2 doet dan de kou uit mijn botten verdwijnen. alcohol en stuff of weed geven inderdaad niet die roes die wij zo graag voelen. ben zelf wel eens een paar keer een tijd(je) clean geweest, en 2 keer van die periodes verving ik dan duidelijk de dope met de alcohol wat al snel resulteerde in dat ik een liter Tecilia of Mescal per dag dronk, (s ochtends rond 10 uur een groot limade glas vol naar binnen gieten met de neus dicht tegen de wrange smaak, :flushed: ). de eerste 20 minuten zijn leuk, maar daarna is het berg afwaards gaan. na een week kreeg ik al pijnlijke steken in mijn zij (lever neem ik aan) en de kater was s ochtends om niet te harden. dus al snel besloot ik dat dit echt dodelijk zou uitpakken bij langdurig gebruik, en dat terwijl t mij toch niet gaf waar ik naar op zoek was. dus dan maar weer dope.

in je openings text schreef je dat de operatie over ongeveer 2 weken zou zijn, mag ik vragen over wat voor operatie we praten? je hoeft t niet te zeggen hoor, want dit is behoorlijk persoonlijk en ik kan me voorstellen dat dat je wat tever gaat.
weet je al een preciese datum?
hou ons op de hoogte als je wilt, zelf denk ik niet dat de methadon kuur na de operatie je in gevaar zal brengen, zeker niet wanneer deze maar erg kort wordt toegepast waardoor je niet verslaafd raakt opnieuw. want maanden op de meth zitten lijkt me in jou geval geen goed idee, zou je nu opnieuw moeten afkicken terwijl je ook nog eens herstellende bent van een zware operatie, dat zou dan wel eens de deur op een kiertje kunnen zetten naar heroine gebruik. gelukkig speel je open kaart hierover met je artsen, (wat iedereen ALTIJD moet doen) dus zij zullen hopenlijk zo wijs zijn om dit alles serieus te nemen en er dus rekening mee houden.

succes,
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#11
hoi, geen probleem om te vertellen wat voor operatie hoor, er is baarmoederhalskanker (kwaadaardig) geconstateerd en alles inclusief lymfeklieren wordt verwijdert en de operatie is gepland op 10 oktober. Ik denk zelf ook niet dat ik langdurig aan de pijnstillende medicatie moet en maakte me eigenlijk meer druk over het geestelijke aspect ervan zeg maar. zoals ik al zei heb ik nu een behoorlijke dosis tramadol per dag en merk hier toch wel hele lichte ontwenningsverschijnselen van omdat dit middel niet optimaal werkt ( het hoort 4 tot 8 uur te werken afhankelijk van de intensiteit van de pijn, -en er kan bij lang gebruik afhankelijkheid optreden- de pijn gaat iets naar de achtergrond maar blijft zeuren en na ongeveer twee uurtjes treed er bij mij al weer heftige pijn op) en probeer dit op te vangen met paracetamol en ibuprofen. ik kan zwaardere pijn stillers krijgen maar dan word het waarschijnlijk nu al morfine en tja liever niet al voor de operatie is geweest om dat geestelijke (trek)deurtje dicht te houden. Ik ben in ieder geval blij dat ik hier erover kan posten, zit ook op een forum voor kankerpatienten maar daar is het toch wel wat moeilijker om het onderwerp drugs/verslaving aan te snijden en eventuele angsten voor terugval. Ik sta in ieder geval positief in het leven en dat scheelt ook een stuk maar ik ben ook een mens kan in een slecht humeur ( om het maar even zo te noemen :wink: ) toch rare ideeen krijgen...
groet :rock:
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#12
p.s. goed weekend gehad? :) en ben al blij met een respons of deze nu gelijk of later komt maakt niet uit :wink: , klinkt raar maar af en toe wel fijn om met een 'buitenstaander' van gedachten te wisselen :)
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#13
ja, weekend was gezellig, bedankt voor het vragen.

het is inderdaad prettig om over sommige serieus problemen met een buitenstaander te praten, want soms kunnen die dingen voorstellen vanuit een andere invalshoek. daarbij komt dat je de mening al kent van de mensen in je omgeving, en hun houding tegenover sommige zaken. en wat betreft drugs, trek hebben of bang zijn trek te krijgen, dat soort zaken begrijpen wij verslaafden en of ex verslaafden het beste.

dat is inderdaad een zware operatie, weet er als man zijnde niets van maar het klinkt heftig. dit houdt dus in dat je geen kinderen meer zelf kunt krijgen hierna, ik hoop dat jouw eventuele kinder wens al is vervuld, of dat je deze niet (meer) hebt, anders heb je er een ernsig nieuw probleem bij.
wat vervelend trouwens, dat die Tramadol zo snel uitgewerkt raakt en dat je dus dagelijks met lichte ontwennings verschijnselen te kampen hebt. weet dat nog goed van de tijd dat ik methadon gebruikte, normaal moet dat 24 uur werken en bij velen doet dat t ook, maar ik schijn een hele snelle stofwisseling te hebben, drugs en medicijnen zijn altijd uren eerder uitgewerkt bij mij als bij anderen. en dit resulteerde dus in dat ik toen ook dagelijks een paar uur ziek was, (zelfs toen ik 2 maal daags mijn meth innam). dat si zo vermoeiend, dat iedere dag terug kerende ziek zijn. hopenlijk maakt de operatie alles weer goed, en kun je helemaal clean daarna door het leven. dat zou toch fantastisch zijn!?!
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#14
oei, dat wat je schrijft over de werking van medicatie die sneller is uitgewerkt herken ik zeer goed, bij mezelf met bepaalde medicatie ( voornamelijk zware slaapmedicatie, na een uur al weer naast je bed staan) en mijn partner had het ook met de methadon die ook erg snel uitgewerkt was dus werd hij op die manier eigenlijk verplicht om meer bij te gebruiken om maar niet te ziek te worden ( en je gaat er als partner in mee, we gebruikten altijd samen). de ontwennings verschijnselen van de tramadol zijn gelukkig wel te handelen en krijg hier gelukkig geen trek gedachten van. Alleen jammer dat het niet zo werkt zoals het hoort te werken, wel contact opgenomen vandaag met de artsenpraktijk of er geen alternatief is wat medicatie betreft en daar word ik nog over terug gebeld.
En inderdaad is het prettig om inderdaad met ex/verslaafden hierover van gedachten ter wisselen, omdat deze inderdaad een andere invalshoek hebben ( heb ook kennissen die ex gebruikers zijn maar omdat deze je wat beter kunnen durven deze vaak bepaalde zaken niet te zeggen omdat het te dichtbij komt of omdat ze het onderwerp niet aan durven te snijden)
groet :)
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#15
ja, echt waardeloos dat medicijnen en drugs bij mij zoveel korter werken. goed te horen dat ik dus niet alleen daarin sta. heb vaak t gevoel dat mensen in mijn omgeving het dan zien als aanstellerij, of dat ik enkel maar meer en meer wil, terwijl dat echt niet zo is.
ben vaak erg jaloers op anderen, omdat zij altijd vele uren langer onder invloed zijn van een bepaalde drug. is soms om gek van te worden. afgezien van de financiele nadelen, want je hebt dus gewoon meer nodig. gelukkig kan ik sinds 4 jaar ofzo mijn dope heel erg goed doseren. kan nu gewoon een snuif nemen en t dan wegleggen tot ik weer wat rillerig en geeuwerig word, zie mijn dope nu echt meer als een medicijn. en dat scheelt dan weer een hoop. hoop dat je goede uitslag krijgt op je verzoek of er andere medicatie is die de meth kan vervangen.
succes
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#16
ja reacties van anderen kunnen klote zijn, geloven je niet als je verteld dat medicatie of dope bij jou sneller uit gewerkt is, zien het inderdaad als aanstellerij of inhaligheid ( mocht je weleens met iemand anders wat delen ivm geld tekort etc)
dat je het kan doseren en bewaren tot je je weer ziek voelt worden......dan sta je sterk in je schoenen, is mij in m'n gebruikerstijd nooit gelukt, het moest op!!
helaas geen andere optie van medicatie, de tramadol is nu verhoogd tot het maximale per dag wat je mag gebruiken en anders moet ik toch over op de morfine en dat zie ik niet echt zitten nu. medicatie voor pijn bestrijding na de operatie is nog bespreekbaar en word dan bekeken hoe alles gaat. ben in ieder geval blij met de samenwerking met artsen en dat ik serieus word genomen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."