Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer besluiten onderhoudsdosis methadon?

Wanneer besluiten onderhoudsdosis methadon?

11 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoop voor je dat je het vol kan houden. Als je er klaar mee bent en je wilt rust kun je altijd overwegen methadon wat langer te nemen. Neem er geen overhaaste beslissingen en doe rustig aan. De ontwenning van methadon komt meestal pas na 36 uur inname van de laatste dosis. Misschien dat je daarom nergens last van had vanmorgen.

Het is je eigen leven en jij bepaalt uiteindelijk wat je zelf wilt. Ik hoop dat het je lukt om clean te worden en dat je het kan doorzetten. Het leven is te kort geniet ervan zolang het kan en als methadon daar voor nodig is op een verantwoorde manier so be it.

Grtzz Willem
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja nou dat is indd waar.
Ik heb het nog maar net gezegd en het is nu zondag, voor mij weekend en een dag dat ik sowieso gebruikte, en krijg alweer een tergende drang om te roken... Zat vandaag voor het laatst op 10 mg. dus ben nog niet eens klaar. Met 30-50 mg voelde ik me vrolijk en had ook geen trek.
Bedoel je dat ook met rust?
Het is nog net niet lichamelijk maar heel erg psychisch, en zo sterk dat ik daardoor meestal toch weer nat ga.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat ik bedoel met rust is dat je tijd voor jezelf hebt en om bij te komen. Dat het rennen voor je verslaving even weg is omdat je toch je methadon dan als middel hebt. Maar ook de rust om bij te komen lichamelijk en psychisch. Methadon ook een hele goed zuchtremmer waardoor je minder last ervan hebt en in mijn geval helemaal niet. Veel opiaatgebruikers hebben op een bepaald moment gewoon een opiaat nodig om te functioneren.

Wil het niet goedpraten maar het kan zeker een goed hulpmiddel zijn voor mensen die al een lange tijd gebruiken. Als je van jezelf zeker weet dat stoppen een illusie is dan zou ik het toch eens overwegen.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Is zo, thanx. Ik weet het nog ff niet...
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alles eerst goed doordenken voordat je beslissingen erin neemt. Het hele internet staat vol met ervaringen informatie etc. Google doet daarin wonderen maar begin niet aan iets wat je niet wilt want het is vaak een keus waar je aan vast zit.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het is ook een kutverslaving opiaten als je er eenmaal aan zit kom je er bijna niet meer vanaf. Als methadon voorkomt dat je heroine neemt probeer het dan. Maar als je het met heroine gaat combineren zal het positieve effect van methadon tegenvallen. Je moet het ook niet alleen daarvan af laten hangen je moet ook zelf investeren om stabiel te worden en te blijven.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vrdomme. Heb mn schema af en ben nu alweer nat gegaan... Ga het echt overwegen nu....
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja Dat is waar.
Ik word er soms wel moedeloos van om weer af te kicken. En nu de laatste tijd zelfs even bang dat ik aan de meth verslaafd zou raken van het te vaak achter mekaar afbouwen. Maar werd vandaag 3 uren te laat voor mn dosis wakker en had geen last. Dus ben er weer goed vanaf gekomen.
Ik moet "gewoon" niet meer gebruiken. Ben in al die tijd wel vaker tijden gestopt maar moet het zien vast te houden. Dan is de onderhoudsdosis ook niet nodig
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Na mijn vorige vraag over methadon vraag ik mij het volgende af ;

Ik ben dus samen met een maat op mijn 13e begonnen met roken. Dat is nu 20 jaar geleden en ben nu WEER aan het afbouwen met metha om er vanaf te komen. Dit word nu ook echt de laatste keer.
Maar wanneer kom je op een punt om het met een methadon onderhoudsdosis te gaan oplossen? Die maat van me zit nu na jaren nog steeds op 50 mg en hoopt er ooit nog eens vanaf te komen. Maar ik ben, ondanks alle ellende van heroine, nooit op het idee gekomen om op een onderhoudsdosis verder te gaan.
Ben ik gewoon nog steeds niet vaak en erg genoeg verslaafd geweest om die keuze te gaan overwegen? En wie komt er met dat idee?
Want wat ik hier allemaal lees daarover lijkt het me helemaal geen goed idee om dat te gaan doen..

Gr Rick
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als niets meer werkt om clean te worden en je bent doodziek van het ziek zijn. Dan kan methadon een optie zijn. Het werkt natuurlijk voor iedereen anders maar in mijn geval werkt het goed. Merk de voordelen maar zeker ook de nadelen ervan. Slik het nu ongeveer 3 jaar en heb eindelijk rust en stabiliteit in mijn leven. Dat is eigenlijk de bedoeling van de onderhoudsdosis want het rennen om niet ziek te zijn is voorbij.

Wat wil je zelf ermee en hoe ga je ermee om. Daar bewust van zijn is belangrijk maar weeg ook de nadelen op tegen de voordelen. Het is behoorlijk verslavend, je wordt afhankelijk van instanties, luie darmen en nog meer dingen. Een aantal voordelen voor mij zijn stabiliteit, rust, geen cravings naar harddrugs etc.

Als je een onderhoudsdosis wilt zal je dat toch zelf moeten vragen en bedenk je eerst goede argumenten waarom een onderhoudsdosis voor jou wel werkt. Als je al lang gebruikt dan is het toch ook een keer fijn om lekker rust te hebben en om bij te komen. Methadon kan daarmee helpen maar je moet zelf ook wel wat investeren.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja maar als je in de plaats heroine blijft gebruiken wat is dan verstandig om te doen. Je gezondheid sparen door dagelijks methadon te nemen. Na 20 jaar kan ik me enigszins inbeelden dat je toe bent aan rust en dat kan methadon wel realiseren. Zoals ik zeg het heeft zijn nadelen maar ook zeker wel zijn voordelen...
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oke, duidelijk.
Ik ben inmiddels voor alles wat lichamelijk verslavend is opgenomen geweest en ook ontelbaar weer mee op m'n bek gegaan. Ik heb nu bijna alles vrijwel in de hand.
Het enige wat na 20 jaar nog steeds weer terug komt is heroine. En je bent inderdaad binnen enkele keren alweer lichamelijk afhankelijk. Vandaar dat ik de laatste keren een kort afbouw-schema methadon heb gebruikt omdat ik dan niet meer elke keer naar de I.C hoef 10 dagen. Maar de psychische verslaving blijft altijd sterk aanwezig.
Maar ik snap zeker dat je er op een gegeven moment echt gek van word om altijd zo ziek te zijn. Qua afkick is er niks ergers.
Maar ik kijk eerst nog weer of het zo lukt want zit ook al voor mijn leven aan de pammetjes vast ben ik bang dus hoe minder medicatie hoe beter.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."