Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAdvies gevraagd ivm hulp aan heroine verslaafde

Advies gevraagd ivm hulp aan heroine verslaafde

9 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt voor je update!

Vind het maar raar dat hij steeds maar weer zowiezo kleren mag halen. Daarbij komt ook een stukje eigen verantwoording. Want zonder hem te kennen lijkt t er een beetje op alsof hij graag steeds weer even in de verleiding komt, en dan gebruikt. Door steeds weer kleren te moeten halen. Je zou verwachten dat wanneer je opgenomen wordt je genoeg kleren mee neemt om een paar dagen door te kunnen. Je kunt meestal gewoon kleren wassen in een detox, dus waarom hij steeds weer kleren moet halen is mij zowiezo een raadsel. Maar, ken de hele situatie niet, en kan er dus niet over oordelen. Hoop dat hij het nu inderdaad doorzet. Maar laat m dan geen kleren meer halen als het mogelijk is. Want dat is de duivel verzoeken als je t mij vraagt.

veel succes,
L
LecramRLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dank je!

Zo dachten wij er ook over. Juist bij Antes zouden ze moeten weten dat dit een smoes was om weer te gebruiken. Anyway, positieve is dus dat hij er zelf weer voor koos om terug te gaan.
De medewerker van Antes zei tegen ons nadat wij hem terug brachten dat hij niet weg mocht, dus dat verbaasde ons temeer dat hij toch weg was geweest. Ze schoven het op personeelstekort. Maar goed, we gaan zien of hij het volhoudt, dat is het belangrijkste.
L
LecramRLid
01-01-2024, 00:00
#3
Omdat ik zelf geen ervaringsdeskundige ben, vraag ik jullie om advies hoe ik hier het beste mee kan omgaan:

Ik heb reeds enige tijd contact met een man die verslaafd is aan heroine en alcohol. Middels een vrijwilligers netwerk ben ik met die man in contact gebracht om hem uit zijn verslaafdenwereldje te halen en in contact te brengen met mensen die geen verslaving kennen.
Die beste man was blij met het contact en wil dat ook. We hebben een gemeenschappelijke hobby: motoren, waardoor je het ook over andere dingen kan hebben dan over verslaving en zijn verleden.
Ik met zeggen: dit is moeilijker dan ik dacht! Deze man heeft een groot wantrouwen naar iedereen die hij kent en nog niet kent, omdat hij al zoveel is besodemieterd, bestolen en uitgekotst. Maar gaandeweg heb ik steeds meer zijn vertrouwen gewonnen. Hij heeft me een keer geld willen ontfutselen door manipulatie omdat hij zo ziek was als een hond en medicijnen of heroine wilde kopen (hij zei methadon). Ik ben tegen zijn wil meegegaan naar de 'apotheek' waar hij zijn spul wilde kopen, maar dat was uiteraard geen apotheek. Ik heb hem dus geen geld gegeven. Hij heeft hiervan vreselijk veel spijt gekregen ondanks dat ik het hem heb vergeven en hem niets kwalijk heb genomen.
Hij vertoont steeds ontwijkend gedrag door te zeggen dat hij het moeilijk heeft en het alleen moet oplossen. Enkele weken terug heb ik aangedrongen op weer een afspraak om zijn hart te luchten en toen erkende hij terug te zijn gevallen en zijn post niet meer opent. Hij was zeer depressief en wilde het liefst uit het leven stappen. Ik heb zijn post meegenomen om op orde te brengen.
Kort daarvoor heb ik een ex-verslaafde ontmoet die 3 jaar geleden op wonderlijke radicale wijze van zijn verslavingen is afgekomen, terwijl hij op het punt stond een eind aan zijn leven te maken. Die man wilde met die verslaafde man in contact komen om eens met hem te spreken of hij hem kon helpen. Dat heb ik hem verteld. De volgende dag kreeg ik een SMS dat hij graag met die ex-verslaafde wilde praten omdat hij er alles voor over had om uit die shit te geraken. Hij stond ook op het punt om weer zijn huis uitgezet te worden.
Met z'n drieën zijn we naar de huisarts gegaan en is hij met Bouman in aanraking gekomen voor een detox, maar dat duurt weke voordat hij daar terecht kan. Ik heb hem geholpen om een schuld hulpverleningstraject op te laten starten en heb zijn motor op mijn naam laten zetten zodat de schuldeisers daar niet aan konden komen. Die motor staat in één van mijn garages. Dat deed ik omdat hij er 100% van overtuigd was dat hij wilde stoppen.
Hij moet nu om de dag zich melden bij de maatschappelijk werker, krijgt dan weer methadon en moet een urinetest doen.
Het lijkt er nu weer echter op dat hij dit niet trekt. Hij liegt weer als vanouds en wordt boos als je hem daarop wijst. Ook houdt hij weer alle contacten af en stoot mij en die andere man af, ondanks dat ik heel veel voor hem heb gedaan en eerder op mijn hart drukte mij niet teleur wilde stellen. Ik heb ook zijn motor wat voor hem van grote emotionele waarde is. Ik heb hem per SMS laten weten dat hij mij altijd mag bellen als hij het moeilijk heeft, maar laat niets meer van zich horen. Ik vrees dat nu de onrust van die schulden weer een beetje uit zijn hoofd is, hij weer is gaan gebruiken en dat niet wil toegeven.
Hij graaft nu zijn eigen graf. Het klinkt hard, maar dat is nu wel zijn eigen keus, alhoewel ik hem liever van zijn shit af zie komen.
Hoe kan ik hem nu het beste benaderen? Confronteren? Of anders? Ik denk dat zijn verstand vertroebeld raakt door zijn gebruik.
Alvast bedankt!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tja, wat een verhaal. Heel herkenbaar allemaal. Ben zelf mijn halve leven aan heroine verslaafd geweest en denk dat ik je wel een inside kan geven. Natuurlijk ken ik die beste man niet, weet niets van zijn situatie af anders dan wat jij beschrijft. Ik snap dat je wilt helpen, en dat is heel nobel. Maar, helaas is het in dit soort situaties altijd zo dat niet iedereen geholpen kan worden. Men moet het zelf uiteindelijk echt willen, en, blijven willen.

Ik geloof direct dat hij je niet teleur wil stellen, maar als verslaafde stel je mensen vaak teleur. Gewoon omdat als het er op aan komt de drugs altijd voor gaan, altijd. En dat maakt het voor jou moeilijk, maar waarschijnlijk voor hem nog veel moeilijker. Want waarschijnlijk heeft hij al vaker in deze situatie gezeten en kent hij zichzelf. En daarom zal hij nu waarschijnlijk aarzelen. De problemen met huisvesting en waarschijnlijk andere schulden stapelen zich weer op en dan is gebruiken erg verleidelijk. Op die manier doet t allemaal niet zo'n pijn. Zelf zei ik altijd dat ik op die manier tenminste weer rust in mijn hoofd had. Dat hij nu dus contact afhoudt is waarschijnlijk omdat hij jou niet nog meer teleur wilt stellen. Dus achter hem aan gaan en aan hem vragen het juiste te doen maakt de zaak enkel gevoeliger voor hem. Het enige wat je kunt doen is hem laten weten dat je er voor hem bent, en mocht hij ervoor kiezen geen contact op te nemen dan moet je dat respecteren. Hij kan waarschijnlijk gewoon niet anders.

Dan je zijn motor op jouw naam hebt gezet is niet slim. Hier kunnen grote problemen door onstaan, voor jou. Ken vele situaties uit mijn oude omgeving die hierop leken en waar goed bedoelde mensen dan zwaar in de problemen door werden gebracht. Zeg niet dat hij dit bewust jou zal aandoen, maar een balletje kan af en toe heel raar rollen. Zou als ik jou was dan dit ook zo snel mogelijk terug draaien.

En verder vrees ik dan je niets kunt doen. Je kunt iemand niet dwingen het juiste te doen. Veel verslaafden zouden niets anders willen, maar kunnen gewoon niet anders, op dat moment tenminste. Dus je vraag of je hem het beste kun confronteren of anders benaderen is simpel te beantwoorden. Denk dat je t hem al wel hebt duidelijk gemaakt, dat je er voor hem wilt zijn als luisterend oor, en wilt helpen clean te worden. En hij weet dit. Door zich van je af te zonderen laat hij duidelijk blijken niet aan jou verwachtingen te kunnen voldoen. Niets is zo vervelend als wanneer mensen maar blijven praten over clean worden, wanneer je hoofd er helemaal niet naar staat. Ookal is hij nog zo benevelt door de drugs, hij als enige weet zeker de juiste ernst van de zaak. want hij staat er iedere dag mee op en gaat ermee naar bed. Laat het helpen even rusten, moeilijk te accepteren, ik weet t. Maar niet iedereen kan geholpen worden. Helaas is het nu eenmaal zo.

Heel veel succes en bedankt voor je verhaal,
Leveldesigner.
L
LecramRLid
01-01-2024, 00:00
#5
Super tof dat je de moeite neemt om zo uitgebreid te reageren, dat waardeer ik enorm! Ik heb heel veel aan je advies. Je hebt zeker gelijk dat hij weet dat ik hem wil helpen. Ik kan het gelukkig emotioneel wel loslaten omdat het buiten mijn vermogen ligt om hier iets aan te doen.

Hij vertelde mij, vlak voordat hij het contact verbrak, dat hij meerdere keren in de detox heeft gezeten en weet wat voor hel het is. Hij snapte van zichzelf niet dat hij, ondanks dat hij weet wat voor hel dat is, toch steeds weer terugvalt.

Wat betreft die motor: wellicht heb je gelijk, maar het is al gebeurd. Hij weet niet waar ik woon of waar de motor staat, dat hou ik bewust geheim omdat hij onberekenbaar kan zijn. Ik heb anderen hierbij betrokken en hem een overeenkomst laten tekenen. Als hij belt of smst dat hij die motor terug wil dan doe ik dat gelijk, daar wil ik geen moeilijkheden mee hebben. Maar dat kan ik alleen doen als hij dat wil, omdat die motor weer terug geschreven moet worden op zijn naam.

Nogmaals hartelijk dank voor je advies!
L
LecramRLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het lijkt wel toeval, maar daar geloof ik niet in, vanavond kreeg ik van hem een SMS dat hij er nog bovenop zit en bezig is met de schuldsanering en Bouman voor de afkickprocedure. Dat is een goed teken! Hij vroeg om het telefoonnummer van mijn vriend, de ex-verslaafde, en heeft hem vanavond ook uit eigen beweging gebeld om hem een update te geven. Die vriend belde me net op en is positief over zijn motivatie. Hij wil van alles af, de alcohol, de heroïne en de methadon. Hij beseft dat hij met zijn 56 jaar het niet meer gaat redden als hij weer op straat komt. Een mooi compliment was dat hij nog nooit zulke vrienden in zijn leven had ontmoet die echt om hem geven als mens en niets van hem nodig hebben. Dat motiveert hem ook om hiermee door te gaan, want de 'oude vrienden' die hij nu had willen alleen maar van hem profiteren en besodemieteren hem keer op keer.
Mijn vriend is uit een nog dieper dal gekomen dan deze man en als mijn vriend een volledig clean leven, zonder alcohol, drugs, roken en medicijnen kan leven, dan moet dat voor hem ook mogelijk zijn. Mijn vriend kent zelfs geen strijd meer vanwege de trek naar die middelen en leeft elke dag in grote blijdschap en rust. Dát wil deze man ook.

We wachten af hoe het verder gaat, maar ik zie het een stuk positiever in voor deze man!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mooi om te horen dat hij t weer wilt proberen. Helaas zal tijd leren of hij het vol houdt. Klinkt erg cynisch, ik weet t. Maar, helaas zijn verslaafden vaak wispelturig wat betreft goede voornemens. Wat men de ene dag echt wil en volop meent is de volgende dag soms weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Niet omdat men dat wil, maar gewoon omdat de gedachte gang of omstandigheden verandert zijn. Van alles in 1 keer afkicken lijkt mij niet slim. het best kan hij met de alcohol en dope beginnen, en daarna, na enkel maanden, pas aan de methadon beginnen. Want praktijk wijst vaak uit dat afkicken van methadon zwaarder is dan die van heroine of alcohol.

En ik ging ervan uit dat hij gewoon rond reed op die motor terwijl hij op jouw naam staat. Maar begrijp nu dat hij dus geheel geen toegang heeft tot de motor, dan is het goed. Dat kan geen gevaar opleveren voor jou. Maar zodra hij m terug wilt zou ik als ik jou was m ook weer op zijn naam zetten.

Nog even over dat omdat die ene vriend clean kon worden hij t ook zeker moet kunnen.
Verslaving is een ziekte, doorzettings vermogen heeft vaak weinig met afkicken te maken. Het gaat meer om je hele leven kunnen omgooien en je daar dan ook aan houden.

veel succes,
L
LecramRLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank je! Ik denk niet dat het cynisch is, eerder realistisch. Zo zie ik het ook en leef wat dat betreft bij de dag. De tijd zal het leren, maar hoop doet leven, toch?

Ik heb inderdaad eerst die motor in mijn garage gezet en toen pas op mijn naam gezet en geschorst. Ik ga er geen meter op rijden. En als hij m terug wil, dan doe ik dat gelijk.

Ik geloof direct dat van alles in 1 keer afkicken heel zwaar is. Toch heeft mijn vriend dat wel gedaan. Velen waren daar cynisch over, mede omdat hij lichamelijk erg zwak was, al 38 jaar verslaafd, liters bier per dag naar binnen werkte, zwaar onder de medicijnen zat en op het punt stond uit het leven te stappen. Daarnaast zat hij in een tehuis met 35 soortgenoten om hem heen die hem steeds probeerden weer terug te trekken. Toch is hij volledig afgekickt en heeft een huis gekregen, spullen, zijn kinderen weer terug, nieuwe vrienden die om hem geven en heeft nooit meer iets aangeraakt van waar hij voorheen aan verslaafd was. Sterker, hij zoekt verslaafden op om ze, waar mogelijk, van hun verslaving te helpen. Hij heeft een nieuw leven ervoor terug gekregen. Hij is zich er heel sterk van bewust dat hij dit op eigen kracht niet zou redden.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja, uitzonderingen zijn er altijd en die zijn fantastisch.
Heb wel eens cijfers gehoord van dat maar 10% echt weet af te kicken van zware hard drugs, na jarenlang gebruik. Weet niet of dit klopt, maar weet wel uit eigen ervaring vanuit mijn omgeving dat er maar een heeeeel klein deel clean eindigt. De meeste oude heroine verslaafden die ik mijn hele leven al ken gebruiken dan nog maar een paar keer per week, maar zitten verder al decennia op een methadon onderhouds dosis. Maar, als zijn zo tevreden zijn met hun leven, wat velen zijn, dan is dat mooi. Wat ik vaak wel helaas bij hun zie is dat ze eigenlijk de hele week wachten tot die 1 of 2 dagen dat ze geld hebben en dope kunnen kopen. Verder is het een beetje van maaltijd naar maaltijd drijven (Ton Lebbink, luchtkastelen).
L
LecramRLid
01-01-2024, 00:00
#10
De beste man is vorige week vrijdag bij een controle bij Antes weer getest en kwam op 1,7 promille alcohol uit en heroine in zijn bloed. Hij moest direct worden opgenomen. Met een smoes om zijn kleren te halen is hij weer naar huis gegaan en wist niet meer wat hij moest doen. Hij was compleet overstuur. In die situatie heeft gelukkig hij mijn vriend, de ervaringsdeskundige, gebeld die hem heeft overgehaald om toch weer Antes te bellen. Dat heeft hij gedaan en is ter observatie opgenomen. De dag daarna belde hij mij plots op om te zeggen dat hij weer thuis was om kleren te halen. Hij was daar naartoe gegaan met het OV en zag het blijkbaar niet zitten om alleen weer terug te gaan. Ik heb mijn vriend opgehaald en ben toen naar zijn huis gereden om deze man op te halen en naar Antes te brengen. Hij zat stijf onder de medicijnen, methadon en librium. Mijn vriend was pissed op Antes omdat ze hem in deze situatie alleen naar huis hadden laten gaan. Zijn wil om terug te gaan was gelukkig groot genoeg en ik was blij dat hij mij heeft gebeld.
Hij is nu in de detox en zaterdag gaan we weer naar hem toe. Het gaat er nu op aan komen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."