Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraag en tevens waarschuwing en verhaal

Vraag en tevens waarschuwing en verhaal

8 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
k
kumar88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
He medegebruikers,

Ik wil graag jullie mening horen. Maar eerst zal ik mijn verhaal even vertellen.

Heb zelf ongeveer 3 jaar ervaring met harddrugs. Ben inmiddels 24 en vanaf mijn 14 eigenlijk altijd regelmatig geblowd.
3 jaar geleden ben ik begonnen met af en toe wat GHB te nemen, ter vervanging van alcohol. Al snel kwam ik in aanraking met XTC. De eerste paar keren heb ik altijd netjes een pauze gehouden van 8 weken. Maar dat werd op ten duur minder. Soms 2 weken, soms 4 of 5. Alles ging eigenlijk altijd goed. Hier waar ik woon, is het drugs gebruik erg hoog. Ik verkeerde een beetje in een flow.
Ook ging ik meer GHB sippe.
1,5 jaar geleden heb ik mijn HBO studie op een laag pitje gezet. Ik zat veel thuis en begon steeds vaker GHB te sippe in de avonden. Heb wel een half jaar 4 avonden in de week een sipje genomen.

De eerste problemen begonnen met elke nacht heftig dromen. Mn ogen wakker, terwijl ik lag te dromen. Kon me zelf niet bewegen.
Ik kreeg ook last van een fobie. Steeds als ik de bus instapte werd ik misselijk. Op ten duur pakte ik de auto. Ik bracht dit niet in verband met drugs gebruik, maar gewoon een soort van misselijkheid.
Na dat die slaapverlamingen erger geworden. Heb ik een tijd geen G gebruikt. Het X gebruik ging door.
Inmiddels was het zomer en ik sipte GHB alleen in de weekende. 1 a 2x in de avond.

Hoe fout het ook klinkt. Ik had voor de zomer al thuis X gebruikt in mn eentje. Het begon met porno kijken, ghb en kamagra. Damn, klinkt heel fout he. Ik ben gewoon een nette jongen in real life.
Inmiddels is september. Ik woonde nu in een studio in de stad waar ik studeer. Ik raakte meer op me zelf. Weinig vrienden om mijn, die woonde nog allemaal in mn dorp.

Het porno kijken met GHb en X liep uit de hand. Ik begon achterlijke hoeveelheden te nemen. A 600 a 800 mg MDMA per keer. Benen die stonden te shake, spieren die bleven trillen.

Mn misselijkheid fobie die er voor zorgde dat ik niet meer met de bus kon, werd erger. In de klas werd ik nu ook misselijk. Durfde niet meer te presenteren voor de klas. Normaal was ik daar nooit zenuwachtig voor.

Toen ging het fout. Weer een avond porno kijken met X. Ik had me zelf beloofd 1 gele ferari. Maar dat werden er 4. Daarna een benzo genomen om in slaap te komen. Dat werkte niet. Ik dacht fucked, ik neem nog een lading 4fmp kan toch niet slapen en trek dan lekker de dag door. Heel debiel dit, maar op dat moment kon ik niet slapen.

Die dag erna dikke brainzaps. Alles tintelde. Ernstige koppijn. Het voelde alsof mijn hersens draaide in mn kop. Heb toen contact gezocht met mn ouders. Die hebben mij in huis gehaald. Alle brainzaps enz duurde ongeveer 2 weken. Ik ben toen weer na mn studio gegaan. Die week op een donderdagavond was ik wat bier gaan drinken met mn vrienden. De volgende dag begon alle ellende. Ik kreeg ineens te maken met paniekaanvallen, werd paranoia.
Zo zette ik mn bed voor de deur, zodat snachts niemand mn huis kon binnenkomen. Ik was daar bang voor. Die stoere jongen van vroeger, was veranderd in een mietje. Volgende mn ouders huilend opgebeld of ze me kwamen halen.

Thuis kreeg ik te maken met depersonalisatie. Damn dit wens ik echt niemand toe. Ik herkende mij zelf niet meer. Alles was vreemd, me korte termijn geheugen was na de klote. Wat ik zag, zag er anders uit. Alleen maar negatieve gedachten in mn hoofd, die niet meer stopte.
Ben toen naar de huisarts gegaan. Die heeft me doorgewezen naar een gedrags psycholoog.
Ik kon daar snel terecht. Ik kreeg alleen maar basic shit te horen. Alles is gewoon logisch. Sta optijd op, creer een leefritme, ga sporten enz. En zoek andere vrienden.

Na 2 weken was ik weer een beetje de oude. Depersonalisatie was afgelopen. Helaas werd ik die zelfde week erg ziek, kreeg korts. Het was ook kerst. 2e kerstdag toch naar mn familie gegaan. Kreeg weer een angstaanval. En kreeg bovendien weer een week te maken met depersonlisatie.

Sinds dien ben ik weer langzaam de oude geworden. School resultaten zijn super. Ik sta spontaan te praten met mensen in de lift of op straat.
Me psycholoog blijft hameren op zoek andere vrienden. Maarja dat is lastig. Ik ken mijn vrienden al vanaf de basisschool. De gesprekken bij ons gaan wel altijd over drugs. Ik denk zelf ook vaak nog aan Xtc. Vrijwel dagelijks.

Nou breekt de zomer aan. Ik heb 1 feestje op de planning.
En wil miss weer een keer X gebruiken. Daarna is het ook echt klaar.
Wil het sowieso niet in de winter meer gebruiken. Mn studie is gewoon belangrijk.

Wat is jullie mening hierover? Kan 1x X gebruiken geen kwaad?
Kan ik direct weer te maken krijgen met problemen?
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#2
Veel dingen herken ik. Het is het verhaal van zoeken naar een manier om jezelf geestelijk te 'bevredigen' en een analogie met het stimuleren, inspireren en daar niemand mee lastig willen vallen maar ook niet in de werkelijkheid kwijt te kunnen.

XTC dat is een killer ja. Die dromen en dergelijke gelukkig heb je dat achter de rug. Het zal altijd blijven lokken omdat dat persoonlijke 100% periodes van geestelijke en lichamelijke stimulatie en inspiratie hebben betekend.

Zonder je van de regen in de drup te willen helpen, maar misschien moet je in plaats van het zware XTC als je dan toch iets 'extra' zoekt, eens iets van ritalin of zo van iemand proberen of een beetje speed of zo. XTC zal je direct ook zwaar vallen en weer 'leeg' kunnen trekken inclusief die vreselijke dip erna.

What you need is a change of habit, zong Elvis al.

Succes! :wave:
k
kumar88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
True.

Heb mijn leven in principe omgegooid. Ik ga niet meer naar feesten.
Door de weeks sta ik vroeg op. Eet gezond, ik sport.
Wat knaagt is de eenzaamheid soms. Dat heeft ook met andere zaken te maken. Vrienden die werken en leuke dingen kunnen doen. Ik een arme student.

Maar je blijft er aan denken. Ben er van overtuigd dat X toch zeker geestelijk erg verslaafd is.
Komt er ook nog bij dta mn vrienden altijd ook drugs lullen. Als we samen zijn, hoor ik alle verhalen weer van alle feestjes.

Ik heb alles gebruikt verder, pep ook. Zeker een goede combo met G haha. Maar ik ga daar niet aan beginnen.

Mn leven is nu gewoon goed in orde. Er wacht een mooie toekomst op me.

Wil deze zomer alleen 1x X misschien gebruiken. Geen debiele hoeveelheden. Max 200mg+ een buisje G.

Wat is jullie mening hierover.
Zijn er ook mensen die ook problemen gehad in hun leven? En nu gewoon normaal kunnen gebruiken. Alles met mate? Daar ben ik erg benieuwd na.
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#4
kumar88 zei:
True.
Heb mijn leven in principe omgegooid. Ik ga niet meer naar feesten.
Door de weeks sta ik vroeg op. Eet gezond, ik sport.
Wat knaagt is de eenzaamheid soms.
Zijn er ook mensen die ook problemen gehad in hun leven? En nu gewoon normaal kunnen gebruiken. Alles met mate? Daar ben ik erg benieuwd na.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Dat drugs verleden is ook een sociale piek geweest. Nu ik haast als kluizenaar leef gaat het goed ja... Maar de gedachte aan een leuk feestje zou ik graag met X willen combineren.. Maar ja. Dan moet je eerst weer veel vrienden hebben om met ze samen een feestje te hebben. Dat doe ik mezelf nog even niet aan... :beer:

:wave:
V
VikingdancerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo Kumar88,

goed bezig dat je je leven weer herpakt. Dat kan soms lastig zijn door al die gevolgen van drugsgebruik(zaps, levensecht dromen, paniek, angst). Hoe lang heeft de periode van het levensecht dromen bij jou geduurd? En hoeveel brainzaps had je op een nacht of was dat wekelijks?

Ik heb in ongeveer dezelfde situatie als jij gezeten. Weinig slaap wel drugs (met name XTC). Op en moment ook in mijn eentje op mijn kamer met porno. Mijn gebruik was niet zeer frequent maar als ik gebruikte was het gelijk een flinke hoeveelheid. Dit zorgde bij mij voor ongeveer dezelfde klachten als jouw klachten. Mijn slaapverlamming duurde meestal een minuutje en dan heb ik het nog wel ruim(denk ik). Zaps, twee of drie keer gehad net als je in slaap valt een dikke schok door je kop en dan ben je weer wakker. Angst, paniek en depressie kun je een beetje samenvoegen.

Gelukkig is het bij mij allemaal een stuk minder dan eerst. Ik neem aan dat dat bij jou ook zo zal gaan. Met K-dag deed ik precies hetzelfde als jij wilde doen, nog 1 keer een klein beetje. Dat deed ik ook. 200mg mdma. Nog nooit zoon zware dip gehad, echt te bizar. Terwijl ik daarvoor al sinds augustus 2012 niet meer had gebruikt. Echt een keiharde kater. Daar ben ik nu nog steeds herstellende van. Klachten waren: zware knoop in de maag, koppijn, depersonalisatie(uitte bij mij of dat ik uit men lichaam werd getrokken), zware paniekaanvallen met hoge hartslag, niet kunnen slapen) en gewoon een ongelooflijk kutgevoel dagenlang.

Toch kon ik wel gewoon met het OV reizen, ik ben 23 jaar zit net als jij op het HBO. Ook bij mij gaat het goed op school. Misschien bestaat er ook niet een direct verband tussen drugsgebruik en slechte schoolresulaten

Als ik had geweten wat me te wachten stond met dat ene pilletje, had ik het niet gedaan. Ik denk dus ook dat je het beter niet kunt doen.

Groetjes.
k
kumar88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
He Vikingdancer ,

Ten eerst bedankt voor je reactie en super dat jij je leven ook weer hebt opgepakt.
Veel "ex"gebruikers die ik spreek zeggen ook dat de problemen begonnen, door het zelf te gaan gebruiken op je kamer. En porno kijken heeft hierin een belangrijk onderdeel.

Ik ben nu 2,5 week geleden ook gestopt met porno kijken. Omdat ik merkte als ik porno keek, dat ik weer aan XTC ging denken. De aller grootste beloning die ik mij zelf nu kan geven is een avond porno, x en ghb. En daarnaast als ik nu porno kijk, denk ik waar ben je mee bezig. Krijg geen voldoening meer.

Slaapverlammingen duurde ongeveer even lang als bij jouw. Wel heb ik nu nog wekelijks een paar keer voordat ik in slaap val, dat ik een stuiptrekking heb. Ik schop dan ineens bijvoorbeeld of mijn arm die slaat een richting op. Soms heb ik dat ook gewoon overdag.
De zaps die heb ik 2/3 weken na het gebruik gehad. Heftige tintelingen, alsof er geen bloed na mn hande stroomde. En enorm veel koppijn.

Ik slikte in die tijd ook redelijk veel caffeine, om te studeren en te sporten. Ik ben ervan overtuigd, dat mijn misselijkheid fobie is gekomen door veel caffeine gebruik en vooral GHB. Zo ken ik iemand die veel GHB heeft gebruikt, altijd het gevoel heeft alsof hij moet schijten in een openbare omgeving.

Jouw verhaal bevestigd wel mijn vermoede om eigenlijk geen pilletje te nemen. Waarschijnlijk zijn onze hersenen nog verreweg van hersteld, ook al voel je jezelf weer de oude.

Ik worstel erg met mijn sociale omgeving. Vrijwel iedereen gebruikt. En dat zorgt ervoor dat ik ook aan drugs blijf denken. Van je beste vrienden kan je geen afscheid nemen.
Als ik mijn opleiding hebt afgerond, wacht er een mooie toekomst voor me. Met een zeer leuk salaris, leuk werk en andere zaken. Ik hoop dat die periode, mij een nieuw sociaal leven brengt.
Weg uit het drugswereld, gewoon weer lekker een biertje drinken in de kroeg.
Ik denk er zelfs over na om nu vrijwilligerswerk te doen. Normaal gesproken vind ik dat bullshit.
Maar nu ik geen bijbaantje hebt. Helpt dat wel bij mijn sociaal leven opbouwen.

Hoe ga jij met je sociaal leven om? Heb je afscheid genomen van een hoop mensen?

Ik was voorheen echt een sociale jongen. Kwam overal. Maar zit nu verdomme steeds 4everalone thuis. Dit is niet best, want ik zit soms weer tegen een depressie aan vanwege mn sociaal leven probleem op het moment.
V
VikingdancerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tja, wat is beter dan alleen op X porno kijken. In mijn ogen niet zo veel. Dus ik snap dat je dat mist. Daar staat tegenover over dat je je geestelijke gezond ermee verkloot en dat kun je maar één keer doen. Daar zul je dus de rest van je leven last van hebben en dan is het te laat. Dat zwakt die "beloning" behoorlijk af en maakt het in mijn ogen meer een afstraffing op de lange termijn. Dat besef is bij mij pas gekomen toen het eigenlijk 'fout' ging. En ik ben er nog steeds herstellende van.

Over de misselijkheid kunnen we denk ik kort zijn. Dat zal inderdaad te maken hebben met je GHB- en cafeinegebruik en volgens mij had ik ergens gelezen dat dat ook weg is nu.

Ik ben blij dat ik je vermoeden kan bevestigen dat ik hopelijk iets heb bijgedragen aan de preventie van je drugsgebruik.

En als laatste het aspect van je omgeving. Dat is voor mij moeilijk te beoordelen omdat mijn "beste" vrienden nooit iets met drugs te maken willen hebben. Althans het interesseert ze niks. In tegenstelling tot mezelf, maar ik ben altijd al nieuwsgierig geweest, grenzen opzoeken etc. Het drugsgebruik deed ik dus met twee "andere" vrienden. Wat ik je misschien wel als tip kan meegeven omdat ik op kamers ben gaan wonen in Tilburg. Sporten in team/groepsverband. Als het echt goeie vrienden zijn, kun je je problemen toch ook vertellen, je rug recht houden en niet meer gebruiken. Of is de vriendschap gebaseerd op drugs?

Die stuiptrekkingen waar jij het over hebt, die heb ik overdag dus ook. Bij mij is het een soort van lichte tik.

Je zegt dat je soms het gevoel krijgt dat je weer in depressie raakt. Heb je voorheen wel is een depressie gehad dan?

Groetjes,

Vick.

Je kunt ook altijd een PB sturen :)
k
kumar88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja je hebt helemaal gelijk. Mijn psycholoog wees ook steeds op het "lange termijn"denken.
Ook over relativeren. Ik zie dat nu wel als een key of life. Bij lichte paniek die ik vaak nog wel eens een beetje heb. Denk ik ach, je gaat er niet dood van, rustig maar. En dan zakt de paniek weg.

Op welke manier ben jij nou nog herstellende?

Je hebt ook gelijk op het gebied van ga op een team sport. Vroeger altijd gevoetbald, maar mn knie is verrot.
Ik stap niet zo gauw in iets nieuws. Dat komt omdat ik altijd op een dorp heb gewoond. Iedereen kent elkaar, je kent het wel. Maar dat gaat opzich steeds beter :).
Mijn vrienden is ook een verhaal apart. Jongens van mn dorp, al 20 jaar vrienden. Maar toen ik in de shit was, waren ze nergens te bekennen. 1 heb ik zelfs 4 maanden gewoon niet gezien. Dit heeft echt enorm veel pijn gedaan.
Ook hier leer je weer van, zo leer je vrienden blijkbaar kennen. Ik doe gewoon aardig tegen ze, maar daar blijft het nu ook bij.
Dit knaagt dus nog erg aan mij. En de Next step in mn toekomst is mijn sociale kring uitbreiden. Nieuwe mensen leren kennen.
Mn relatie met mn vrienden is niet gebaseerd op drugs. Maar iedereen zit zo in het wereldje. Na de kroeg gaan vinden ze saai. Alleen maar feestje en gebruiken.
Over een jaar ga ik ze ook zeker wel de waarheid vertellen.

Heb nog nooit eerder een depressie gehad.
V
VikingdancerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja klopt, die paniekaanvallen zijn niet prettig maar op het moment dat je weet dat het weggaat is het direct al een stuk minder erg.

Tja, ik heb twee jaar XTC gebruikt niet heel frequent maar meestal wel meteen veel. Daarnaast werkte ik ook 's nachts en dronk ik echt veel. Soms sliep ik nachten elkaar minder dan vier uur. Nu is K-dag de laatste keer 200mg mdma. Wat ik nu nog merk van(wss alles bij elkaar) --> Angst, onrust. Daar moet ik nog steeds van herstellen. Regelmaat en structuur brengen is voor mij ook heel belangrijk. Sporten, goed eten en een regelmatig dag/nacht ritme.

Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je vrienden je in de steek laten. Maar daar leer je inderdaad van. Lastig dat iedereen zo in dat wereldje zit zeg, ik zou zeggen trek je rug recht en gebruik niet meer.

Volgens mij worden de gevolgen van X onderschat. Helaas ook door ons.

Groetjes,

Vick !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."