Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOproep voor (ouders van) Strattera gebruikers

Oproep voor (ouders van) Strattera gebruikers

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste lezers,
graag wil ik jullie attenderen op de volgende oproep die ik ben tegen gekomen op de site van het NCRM;


Oproep:

Het NCRM wil graag in contact komen met ouders van kinderen die levensbedreigende bijwerkingen hebben ervaren van Strattera. Het gaat vnl. om: zelfmoord, hartfalen en leverbeschadigingen. Samen kunnen we meer druk uitoefenen om alle beschikbare informatie boven tafel te krijgen.

tel. 020-4942510, e-mail [email protected]

www.ncrm.nl





"De Strattera zaak"

Het NCRM is al twee jaar bezig om van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) een evaluatierapport over de bijwerkingen van Strattera te krijgen dat al sinds eind 2005 wereldwijd geheim gehouden wordt. Wij vinden dat ouders recht hebben op alle informatie die er beschikbaar is over de medicatie die ze aan hun kinderen geven. Inmiddels zijn in Zweden 67 pagina's van dit 412 pagina's tellende rapport vrijgegeven.

http://www.ncrm.nl/Stratterarapport67pag.pdf

(pdf document, 1,4 Mb)


groetjes Astrid (geen medewerker NCRM)
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#2
waarom zouden er bijwerkingen geheim worden gehouden??
dat kan egt niet,, ik ga ff wat opzoeken over het middel.. weet namenlijk niet waar het over gaat :mrgreen:
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#3
dus je wilt de bijwerkingen weten,, nou die worden volgens mij niet geheim gehouden hoor.. op deze site:
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... attera.htm
kan ik redelijk veel informatie vinden,, ook de zelfmoord verscheinselen,, of geef ik geen goede reactie op uw vraag?? wees dan iets specifieker graag :wink:
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#4
mmm, wat wil je nog meer weten?
Het is overduidelijk dat het CBG ernstige (nieuwe of niet eerder vermelde) bijwerkingen verborgen probeert te houden...
Anders was een juridische strijd van 2 jaar niet nodig geweest lijkt me.

groetjes
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Soma zei:
Ik heb zelf Strattera geslikt en ik ben er na 3 weken mee gestopt omwille van de stemmingswisselingen en zelfmoordgedachten. Die rommel neukt echt hard met je hoofd..
Klik om te vergroten...
Bedankt namens anderen voor het delen van je ervaring.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik gebruik sinds een paar maanden strattera, en ja, die bijwerkingen zijn er. Ik heb belachelijk slecht geslapen de eerste 2-3 maanden, een ontzettend hoge hartslag gehad en regelmatig last gehad van buikpijn/krampen, weinig kunnen eten.

Zelfmoordneigingen heb ik ook wel gehad, maar die had ik daarvoor ook al af en toe, dus het hoeft er niks mee te maken te hebben.

Staat ook allemaal in de bijsluiter vermeld, dus hoezo geheimhouding?

Ik ben verder best wel tevreden over strattera, ik ben extraverter geworden, ik kom makkelijker mijn bed uit, heb minder moeite met het uitvoeren van de simpelste dingen zoals eten klaarmaken, spullen opruimen, op tijd komen. (Ik kom ieg minder te laat :grin: )
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#8
BlackRobBlunt zei:
Ik gebruik sinds een paar maanden strattera, en ja, die bijwerkingen zijn er. Ik heb belachelijk slecht geslapen de eerste 2-3 maanden, een ontzettend hoge hartslag gehad en regelmatig last gehad van buikpijn/krampen, weinig kunnen eten.

Zelfmoordneigingen heb ik ook wel gehad, maar die had ik daarvoor ook al af en toe, dus het hoeft er niks mee te maken te hebben.

Staat ook allemaal in de bijsluiter vermeld, dus hoezo geheimhouding?

Ik ben verder best wel tevreden over strattera, ik ben extraverter geworden, ik kom makkelijker mijn bed uit, heb minder moeite met het uitvoeren van de simpelste dingen zoals eten klaarmaken, spullen opruimen, op tijd komen. (Ik kom ieg minder te laat :grin: )
Klik om te vergroten...
Hallo BlackRobBlunt,
als je boven de 18 bent is het je eigen vrij keus dit middel te gebruiken.
Je functioneert beter in de samenleving en in je eigen vel zeg je, dat heeft ook best wel wat waarde.
Hopelijk blijft je wel openstaan voor alternatieven en zie je het gebruik niet als een chronisch iets.
Alles heeft een prijs, de één betaalt bijna niets, de ander veel, de ander later pas maar de rekening komt altijd.
En de één heeft veel baat bij het placebo-effect en de regressie naar het gemiddelde, de ander weer niet.

Succes met je verdere keuzes in ieder geval.
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#9
persbericht:

"ADHD-medicijnen weer meer gebruikt
ANP

DEN HAAG - Het gebruik van geneesmiddelen tegen ADHD is in vijf jaar tijd verdrievoudigd. Ging in 2002 200.000 maal een dergelijk middel bij de apotheek over de balie, in 2007 was dat toegenomen tot 624.000 maal.
Dat meldt de Stichting Farmaceutische Kengetallen op haar website. De kosten die hiermee gepaard gingen, liepen op van 5,6 miljoen euro in 2002 tot 27,5 miljoen euro in 2007.

Eind vorig jaar waren er 86.000 mensen die een middel tegen ADHD kregen voorgeschreven, tegen 31.000 in 2002. De stichting verwacht ook dit jaar een verdere toename van het gebruik. BRON: Nederlands Dagblad "



Astrid: Persoonlijk vind ik dit uitermate zorgwekkend. Er is nagenoeg niets bekend over de lange termijngevolgen en wat er bekend is is niet best...
f
florrieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik lees net dat NCRM is opgericht door de scientology kerk!!

Vreemd hoor
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#11
florrie zei:
Ik lees net dat NCRM is opgericht door de scientology kerk!!

Vreemd hoor
Klik om te vergroten...
De feiten van het NCRM staan 100% los van de religieuze opvattingen van Scientologie.

Persoonlijk ben ik wel blij met de sponsoring van Scientologie, resultaat is een goede volledige en overzichtelijke documentatie over misstanden in de psychiatrie.
Als Scientologie of een andere organistatie dit wil doen, graag!

De getoonde misstanden (feiten) blijven voor mij het zelfde (na verificatie).

De uitzonderlijke geloofsovertuiging van Marianne Thieme heb ik verder ook geen boodschap aan, moet ze helemaal zelf weten... maar haar inzet voor de dieren vind ik prachtig!
a
astradaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Persbericht, 5-8-2008

Strattera-rapport langer geheim door hoger beroep CBG

De vrijgave van het rapport over schadelijke en mogelijk dodelijke bijwerkingen van Strattera, een middel dat wordt voorgeschreven aan kinderen met een ADHD-diagnose, dat al ruim twee jaar geheim gehouden wordt door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG), laat nog langer op zich wachten omdat het CBG tegen de eerdere uitspraak van de bestuursrechtbank, in hoger beroep is gegaan bij de Raad van State.

Deze zaak begon in de zomer van 2006 toen de coördinator van het Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens (NCRM), Hanneke Teunisse, het evaluatierapport over Strattera opvroeg bij het CBG onder de Wet Openbaarheid Bestuur. Na een procedure van 2 jaar kwam de zaak begin juni voor bij de Bestuursrechtbank in Amsterdam. De uitspraak van de rechtbank liet aan duidelijkheid niets te wensen over: Het besluit van het CBG om het rapport niet af te geven werd vernietigt en alle aangevoerde redenen daarvoor werden als onvoldoende onderbouwd van tafel geveegd. Het CBG moest binnen 6 weken een nieuw besluit nemen of tegen dit besluit in hoger beroep gaan. Dit laatste hebben ze op 30 juli gedaan bij de Raad van State.

Hanneke Teunisse van het NCRM zegt hierover: “Het is schandalig hoe hier gesold wordt met de belangen van de ouders van kinderen die Strattera slikken. Het CBG blijft maar tijd rekken, elk besluit wordt uitgesteld tot de laatste dag en men stelt alles in het werk om dit rapport niet openbaar te hoeven maken. Ik weet niet welk belang het CBG hier dient maar het is zeker niet het belang van de consument. Toevalligerwijs wordt op 6 augustus de bodemprocedure behandeld die Eli Lilly (de producent) heeft aangespannen tegen de Nederlandse Staat om Strattera in het basispakket van de zorgverzekeringen opgenomen te krijgen. Er zijn wereldwijd inmiddels al 95 kinderen en volwassenen overleden aan de bijwerkingen van dit middel, elke week uitstel is er één teveel.

Ouders hebben, ons inziens, recht op alle beschikbare informatie over de middelen die ze al dan niet gedwongen toedienen aan hun kinderen. Kinderen krijgen al heel snel te maken met een ADHD-diagnose, via een psychiater, de huisarts of bijvoorbeeld de schoolbegeleidingsdienst. Een ADHD-diagnose wordt niet onderbouwd door enig wetenschappelijk bewijs, er wordt geen objectief lichamelijk onderzoek gedaan, de diagnose wordt gesteld aan de hand van een afvinklijstje met emoties en gedrag. Dit lijstje met criteria voor een ADHD-diagnose bestaat uit normaal kindergedrag zoals; niet stil kunnen zitten, draaien en friemelen op een stoel, sleutels kwijtraken, inbreken in gesprekken of spelletjes, geen aandacht op school, taken niet afmaken etc. Als de diagnose eenmaal is gesteld komt de medicatie aan de orde. Ouders die zichzelf goed informeren over de bijwerkingen van de medicatie en de pillen niet aan hun kinderen willen geven, kunnen in Nederland te maken krijgen met de Kinderbescherming die ze uit de ouderlijke macht kan ontzetten wegens 'medische nalatigheid'. Wij vinden dat ouders recht hebben om zelf te beslissen of ze hun kinderen zware bewustzijnsveranderende medicatie willen toedienen of niet, zeker als het gaat om b.v. Strattera met bijwerkingen als; zelfmoord, leveraandoeningen, hartkwalen etc.

Er zijn gelukkig een heleboel alternatieven voor het behandelen van druk gedrag bij kinderen, vaak blijkt na grondig lichamelijk onderzoek het probleem te zitten in een voedselallergie, een oorontsteking, een tekort aan essentiële vetzuren, een vitaminetekort of een andere aandoening die prima te behandelen is zonder gevaarlijke bewustzijnsveranderende medicatie. In Amerika is al vier jaar geleden wetgeving aangenomen die ouders het recht teruggeeft om psychiatrische medicatie voor hun kinderen te weigeren. Nederlandse ouders zouden hetzelfde recht moeten hebben.” BRON: En meer info NCRM.nl
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb zelf Strattera geslikt en ik ben er na 3 weken mee gestopt omwille van de stemmingswisselingen en zelfmoordgedachten. Die rommel neukt echt hard met je hoofd..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."