#1
Geen idee of het er al staat kan het zo niet vinden. Maar voor diegene die dagelijks nemen willen afbouwen, werkte bij mij dit schema goed , de 2e zal ongetwijfeld ook goed zijn.
Hopelijk heeft iemand er wat aan heb het van LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum)
Het heeft mij veel baat gedaan vandaar wou ik het nog delen met jullie. Aangezien het echt veel meer kwaad dan goed heeft gedaan voor mij persoonlijk.. Heb er zelf veel mee verloren hopelijk heeft iemand er wat aan.
Dacht zet het gewoon neer aangezien het voor mij de oplossing bood. Groetjes en sterkte mocht je willen afbouwen of iets! Ben geen dokter of wat dan ook maar het was mijn oplossing!
Mijn ervaring was afbouwen van schrik niet (doen jullie toch al niet meer) 20mg flunitrazepam en 150mg flunitrazepam en ong 50 mg diazepam dagelijks. Ben toen overgestapt naar een diazepam strip per dag, ging goed genoeg en na een paar weken zat ik op 40mg per dag en bouwde af met schema 1 hierboven.
Zet het alleen neer voor de mensen die met hetzelfde probleem zitten/zaten hun te helpen! Weet hoe kut het kan zijn als het tever is gegaan. (zoals bij mij het geval was) Neem nu paar keer per maand een benzo soms wat meer soms minder of niet. Hoe minder hoe beter in mijn geval.
Natuurlijk zijn er zat mensen die het terecht krijgen daar is dit natuurlijk onzin voor,
dokters recept opvolgen!
Bron
Piece!![:hearteyes:]()
Hopelijk heeft iemand er wat aan heb het van LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum)
Het heeft mij veel baat gedaan vandaar wou ik het nog delen met jullie. Aangezien het echt veel meer kwaad dan goed heeft gedaan voor mij persoonlijk.. Heb er zelf veel mee verloren hopelijk heeft iemand er wat aan.
Afbouwschema
Alle verschillende benzodiazepinen hebben dezelfde werking op uw lichaam en geest. De werkingsduur verschilt per middel. Sommige werken lang en andere vrij kort (slaapmedicatie). Om de klachten die u zou kunnen krijgen bij het afbouwen en het stoppen van benzodiazepinen te minimaliseren, krijgt u medicatie, namelijk diazepam (valium). De benzodiazepine die u gebruikt wordt omgerekend naar een vergelijkbare dosis diazepam. Diazepam werkt lang en bij afbouw verdwijnt het langzaam uit uw lichaam, zodat de kans dat u ontwenningsklachten zult krijgen veel kleiner wordt. Uw eigen lichaam en hersenen merken geen verschil, want diazepam werkt net zo als iedere andere benzodiazepine.
Er zijn twee afbouwschema’s:
Schema 1 Bij gebruik tot 40 mg diazepam per dag (of een vergelijkbare dosis van een ander benzodiazepine) ziet het er als volgt uit:
week 1 Uw medicatie wordt omgezet in een even sterke dosis diazepam (Valium). U zult in deze eerste week geen verschil merken omdat u nog net zo veel medicatie gebruikt als voor het afbouwen.
week 2 U gebruikt nog 75% van de begindosis diazepam (3/4)
week 3 U gebruikt nog 50% van de begindosis diazepam (1/2)
week 4 U gebruikt nog 25% van de begindosis diazepam 1/4)
week 5 U gebruikt nog 12½ % van de begindosis diazepam (1/
week 6 U gebruikt geen diazepam meer.
Schema 2 Bij gebruik van 40 mg of meer diazepam per dag (of een vergelijkbare dosis van een ander benzodiazepine) wordt de dosis gedurende 30 dagen met 1/30 deel verlaagd.
Ontwenningsklachten
Ontwenningsverschijnselen kent u wellicht als u zelf wel eens met de medicatie gestopt bent. Deze klachten kunnen, maar hoeven niet op te treden. Ontwenningsklachten komen nauwelijks voor als u volgens het afbouwschema de medicatie afbouwt. Hieronder treft u de verschijnselen aan die op kunnen treden:
1. angst- en slaapklachten (angst, alertheid, prikkelbaarheid, onrust, slapeloosheid, trillingen, spiertrekkingen)
2. sensorische stoornissen (overgevoeligheid voor licht, geluid en/of aanraking, verandering van gezichtsvermogen, smaak en/of reuk, evenwichtsstoornissen en prikkelende gevoelens)
3. lichamelijke klachten (hartkloppingen, zweten, diarree, buikpijn)
4. zeer zelden voorkomende klachten (epileptische aanvallen, verwardheid, paranoïde wanen, hallucinaties).
De aanwezigheid van ontwenningsklachten wordt elke week door middel van een klachtenlijst (de Tyrerlijst) bij u geïnventariseerd, zodat wij u er zo goed mogelijk bij kunnen helpen. Onze ervaring is dat onze patiënten slechts lichte klachten hebben. Als u ontwenningsklachten krijgt, zijn deze binnen één à twee weken nadat u gestopt bent verdwenen
Dacht zet het gewoon neer aangezien het voor mij de oplossing bood. Groetjes en sterkte mocht je willen afbouwen of iets! Ben geen dokter of wat dan ook maar het was mijn oplossing!
Mijn ervaring was afbouwen van schrik niet (doen jullie toch al niet meer) 20mg flunitrazepam en 150mg flunitrazepam en ong 50 mg diazepam dagelijks. Ben toen overgestapt naar een diazepam strip per dag, ging goed genoeg en na een paar weken zat ik op 40mg per dag en bouwde af met schema 1 hierboven.
Zet het alleen neer voor de mensen die met hetzelfde probleem zitten/zaten hun te helpen! Weet hoe kut het kan zijn als het tever is gegaan. (zoals bij mij het geval was) Neem nu paar keer per maand een benzo soms wat meer soms minder of niet. Hoe minder hoe beter in mijn geval.
Natuurlijk zijn er zat mensen die het terecht krijgen daar is dit natuurlijk onzin voor,
dokters recept opvolgen!
Bron
Piece!