Allereerst, welkom op het forum!
Helaas werkt het niet zo bij XTC (ofja, eigenlijk is de werkzame stof in XTC MDMA, maar goed). De reden dat er wordt gezegd dat je ten minste 8-10 weken moet wachten tussen gebruik (het liefst 3 maanden trouwens, des te langer je wacht des te beter het effect zal zijn) is omdat je hersenen moeten bijkomen van de XTC. Er wordt een stofje (genaamd serotonine) in gigantische hoeveelheden losgelaten in je hersenen (welke zorgt voor het oh zo lekkere gevoel). Dit moet worden bijgevuld (dit duurt niet zo heel lang, slechts 1-2 weken dacht ik). Echter moet het gedeelte in je hersenen dat het stofje ontvangt ook herstellen, en dat duurt een stuk langer.
Als serotonine wordt vrijgelaten in de hersenen, komt deze in aanraking met de serotonine receptor (in normaal Nederlands zou dit dan 'ontvanger' zijn), en dit zorgt dan voor een bijhorende reactie in het lichaam (meer energie, minder slaap, minder honger, meer blijheid). Als je vervolgens een gigantische lading serotonine los laat (wat dus gebeurt door XTC in te nemen), komen deze reacties veel sterker voor en krijg je dat typische XTC-gevoel. Echter zijn je hersenen hier helemaal niet voor gebouwd, en trekt een (groot) deel van de receptoren zich terug. Het duurt vrij lang voordat alle receptoren weer werken (dan praat je echt over maanden), maar na ongeveer 8-10 weken (volgens onderzoek, echter raden wij op dit en vele andere fora ten minste 3 maanden aan) is dit grotendeels weer hersteld.
Je zou al eerder XTC kunnen nemen, maar dan zijn je hersenen zeker nog niet goed hersteld en krijg je niet het gevoel zoals eerder. Vaak gaan mensen dan een hogere dosis nemen, maar dit werkt simpelweg niet omdat hetgeen dat het gevoel veroorzaakt (het systeem van de receptoren) gewoon nog niet goed werkt. Des te langer je wacht, des te beter het gevoel.
Zeer vaak zeggen mensen die langere tijd XTC/MDMA gebruiken, dat de eerste keer XTC het allerbest is, en het gevoel slechts een paar keer echt goed aanwezig was en dat dit langzamerhand steeds minder wordt. Als je, een maand nadat je een middelhoge dosis hebt genomen, nog een keer XTC neemt, dan zijn je hersenen gewoon nog niet goed hersteld. Sure, je zal zeker wel wat voelen (vooral omdat het pas jouw 2e keer is), maar wees verstandig en wacht gewoon nog iets van 2 maanden en neem dan gewoon weer een goeie dosis. In de tussentijd kan je je goed vermaken met bijvoorbeeld speed en/of andere niet serotonine verbruikers.
(Wat ik niet moet vergeten te melden is dat de receptoren en de hoeveelheid serotonine na een paar maanden helemaal hersteld zijn. Echter is XTC erg neurotoxisch: er ontstaat erg veel oxidatieve stress in de hersenen. Dit komt neer op dat, als je vaak XTC gebruikt (vaker dan eens per 2/3maanden) en/of in hoeveelheden groter dan 1,5mg per kg lichaamsgewicht, je je hersenen echt goed kan slopen. Deze soort van schade merk je niet meteen, misschien ben je een paar dagen wat meer down dan anders, maar het is meer dat je dan over iets van 20 jaar denkt van, "zo hé, ik ben wel echt een stuk dommer geworden de afgelopen jaren". Let dus echt op je gebruik! Beter dat je achteraf (over een aantal jaar) denkt dat je het nog best netjes hebt gehouden dan dat je baalt van dat je het juist zo vaak hebt gedaan en je het nu voor de rest van je leven verpest hebt - je moet nog de rest van je leven met je hersenen doen, wees dan ook verstandig)