Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin bij niet-ADHDers

Ritalin bij niet-ADHDers

4 antwoorden
51 weergaven
18-5-2026
M
MiyauLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo mensen,

Ik heb zelf waarschijnlijk ADD en vroeg me af wat ritalin (of een andere variant van methylfenidaat) doet bij mensen zonder ADHD of ADD.

Heeft iemand ervaring met het slikken (dus niet snuiven) hiervan? Dan bedoel ik niet in combi met andere drugs of alcohol, maar gewoon een keer een pilletje geprobeerd hebben. Wat waren de meest opvallende effecten? Waar ik vooral benieuwd naar ben of het bij niet ADHDers ook meer rust en overzicht in hun hoofd geeft. Nu hebben die personen dat naturrlijk sowieso meer als ADHDers, maar beter kan natuurlijk altijd. Of niet? Zorgt het juist voor meer onrust?
s
spuky10Lid
01-01-2024, 00:00
#2
zonder adhd:
kunnen mensen zich ook beter concentreren en focussen met ritalin.
makkelijker studeren.
bij een hele grote hoeveelheid euforisch worden (maar dat kan ook met een grote hoeveelheid en wel adhd)
dus er niet veel verschil behalve dat mensen met concentratie problemen door adhd nu wel kunnen functioneren omdat ze zich beter kunnen concentreren en mensen met adhd zich buiten het concentreren ook een stuk rustiger voelen en rustiger worden.
met snuiven werkt het bij iedereen meer euforisch. maar dat is niet de bedoeling natuurlijk want dan gebruik je het als drugs... en het is medicatie.
(concentratie en focus geeft rust in het hoofd: dus ook niet adders/ adhders krijgen iets meer rust in het hoofd. maar het effect is dus veeeeel groter bij mensen met adhd en add omdat het daar zo'n chaos in het hoofd is dat ze zonder de medicatie erg verward zijn en dus bij veel symptomen niet goed functioneren)
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Methylfenidaat(ritalin) is een Dopamine/Noradrenaline(DA/NE) reuptake inhibitor, en zorgt dus dat de concentratie dopamine en noradrenaline verhoogt word in de hersenen. Bij mensen met ad(h)d is de dopamine uit balans, en ritalin herstelt dat tijdelijk. Echter zijn er veel betere middelen met minder bijwerkingen zoals dextroamfetamine.

Zonder adhd ga je van een 10mg pilletje weinig voelen, hooguit een lichte koffieachtige oppepper. Ieder lichaam reageert anders op ritalin, die biologische beschikbaarheid is 11-55%, dus bij de ene kan 1 pil gelijk staan aan 5 pillen bij een ander. Begin dus met 1 pil als je off-recipe neemt, je kan altijd meer nemen.
J
JesseStLid
01-01-2024, 00:00
#4
Veel mensen hebben verkeerde ideeën over ritalin en de werking. Wat Paperplane hier in medische termen beschrijft (Termen die ik normaal nooit begrijp, maar gezien mijn ervaring met ritalin hier wel) klopt inderdaad. Ik slik al een aantal jaren regelmatig ritalin (voor ADHD) en kan wel een volwaardig oordeel over het medicijn vellen denk ik zelf. De werking van ritalin kan je heel simpel uitleggen: Ritalin is in feite een amfetamine (speed). Het is natuurlijk verwarrend dat mensen die rust en orde nodig hebben, speed krijgen voorgeschreven. Ik hoor altijd van mensen 'ritalin, daar wordt je toch rustig van?' Maar dat ligt iets ingewikkelder: Mensen (zonder ADHD) maken in hun hersenen een soort 'remvloeistof' aan, waarmee je in staat bent om rust en orde aan te brengen in je hoofd om het maar even kort te houden.

Bij ADHD'ers wordt deze remstof nauwelijks (of misschien zelfs niet) aangemaakt. Als je dan ritalin slikt (wat gewoon een stimulerend middel is) wordt je niet perse rustig, maar de stimulering zet je lichaam aan tot het maken van de remstoffen. Daarom lijken ADHD'ers er rustig van te worden, maar in feite krijgen ze én de oppepper die helpt met bijv. leren of werken én ze zijn meer in staat om geordend en doelmatig te werken (wat mensen zonder ADHD/ADD dus in feite al zonder kunnen). Ritalin werkt voor 'normale' mensen dus ongetwijfeld net zo goed, alleen ADHD'ers maken een andere indruk.

Ik kan ritalin uit ervaring aanraden aan zowel mensen mét als zonder ADHD, maar op voorwaarde dat er verstandig mee om gegaan moet worden. Ikzelf ben door de jaren heen méér en méér gaan gebruiken in de veronderstelling er minder van te voelen, maar dat is echt af te raden. Ritalin is een wondermiddel voor prestatiegericht werken, maar het is echt puur vergif. Als je in staat bent om ritalin echt af en toe te gebruiken dan moet je dat doen. Ik gebruik alleen nog ritalin omdat ik bijna mijn eindexamens moet maken, want ik wil eigenlijk zo snel mogelijk stoppen. Als je ritalin te vaak gebruikt (niet dat ik het recreatief gebruik, want dat raad ik zeker af) dan kom je er net als ik achter wat voor vergif het is. Je slaapt rampzalig, eet slecht en bent lusteloos; je wordt er gewoon een zoutzak van en bij mensen met aanleg voor psychische problemen (wat ik god zij dank niet heb) kan ritalin een aardig rommeltje veroorzaken.

Het is dus echt aan te raden als hulpmiddel voor bijvoorbeeld examenperiodes e.d, dan kunnen de bijwerkingen niet op tegen wat het oplevert. Gebruik op de lange termijn, de hele dag, grote hoeveelheden zijn naar mijn mening echt verkeerd; Het blijft een amfetamine en ik ben geen medicus, maar volgens mij is dat spul stukken slechter voor je lichaam dan roken of alcohol. Doe er niet te makkelijk mee dus! Succes.
j
john0330Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Voordat ik verleid wordt tot een heel uitgebreid antwoord, even een vraagje.
Bedoel je met Wicca de religie (dus mensen die in een Coven in opleiding zijn geweest en ingewijd zijn tot Wicca priesteres/priester) of bedoel je met de term Wicca 'hekserij'.
Want elke Wicca is wel heks, maar elke heks is geen Wicca :wink:
:grin: :grin: :grin:

D&G Heren Pantoffel
Dames Puma High Basket Brights

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."