Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Veel mensen hebben verkeerde ideeën over ritalin en de werking. Wat Paperplane hier in medische termen beschrijft (Termen die ik normaal nooit begrijp, maar gezien mijn ervaring met ritalin hier wel) klopt inderdaad. Ik slik al een aantal jaren regelmatig ritalin (voor ADHD) en kan wel een volwaardig oordeel over het medicijn vellen denk ik zelf. De werking van ritalin kan je heel simpel uitleggen: Ritalin is in feite een amfetamine (speed). Het is natuurlijk verwarrend dat mensen die rust en orde nodig hebben, speed krijgen voorgeschreven. Ik hoor altijd van mensen 'ritalin, daar wordt je toch rustig van?' Maar dat ligt iets ingewikkelder: Mensen (zonder ADHD) maken in hun hersenen een soort 'remvloeistof' aan, waarmee je in staat bent om rust en orde aan te brengen in je hoofd om het maar even kort te houden. Bij ADHD'ers wordt deze remstof nauwelijks (of misschien zelfs niet) aangemaakt. Als je dan ritalin slikt (wat gewoon een stimulerend middel is) wordt je niet perse rustig, maar de stimulering zet je lichaam aan tot het maken van de remstoffen. Daarom lijken ADHD'ers er rustig van te worden, maar in feite krijgen ze én de oppepper die helpt met bijv. leren of werken én ze zijn meer in staat om geordend en doelmatig te werken (wat mensen zonder ADHD/ADD dus in feite al zonder kunnen). Ritalin werkt voor 'normale' mensen dus ongetwijfeld net zo goed, alleen ADHD'ers maken een andere indruk. Ik kan ritalin uit ervaring aanraden aan zowel mensen mét als zonder ADHD, maar op voorwaarde dat er verstandig mee om gegaan moet worden. Ikzelf ben door de jaren heen méér en méér gaan gebruiken in de veronderstelling er minder van te voelen, maar dat is echt af te raden. Ritalin is een wondermiddel voor prestatiegericht werken, maar het is echt puur vergif. Als je in staat bent om ritalin echt af en toe te gebruiken dan moet je dat doen. Ik gebruik alleen nog ritalin omdat ik bijna mijn eindexamens moet maken, want ik wil eigenlijk zo snel mogelijk stoppen. Als je ritalin te vaak gebruikt (niet dat ik het recreatief gebruik, want dat raad ik zeker af) dan kom je er net als ik achter wat voor vergif het is. Je slaapt rampzalig, eet slecht en bent lusteloos; je wordt er gewoon een zoutzak van en bij mensen met aanleg voor psychische problemen (wat ik god zij dank niet heb) kan ritalin een aardig rommeltje veroorzaken. Het is dus echt aan te raden als hulpmiddel voor bijvoorbeeld examenperiodes e.d, dan kunnen de bijwerkingen niet op tegen wat het oplevert. Gebruik op de lange termijn, de hele dag, grote hoeveelheden zijn naar mijn mening echt verkeerd; Het blijft een amfetamine en ik ben geen medicus, maar volgens mij is dat spul stukken slechter voor je lichaam dan roken of alcohol. Doe er niet te makkelijk mee dus! Succes."