Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLangdurige klachten na ecstasygebruik

Langdurige klachten na ecstasygebruik

17 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een verkenning van ecstasy-gerelateerde hallucinogene perceptiestoornis en depersonalisatie op basis van literatuur, dossieronderzoek en interviews met patiënten.

Recent was er ruime aandacht voor de acute gezondheidsverstoringen die kunnen optreden na ecstasygebruik. Er verschenen een literatuurreview en drie rapporten over sterfgevallen na ecstasygebruik, patiënten die medische hulp zochten na ecstasygebruik en over die gebeurtenis werden geïnterviewd en dossiergegevens van medische diensten die patiënten hadden behandeld wegens acute medische problemen na ecstasygebruik.

Voor de gevolgen van ecstasygebruik op langere termijn was echter weinig aandacht, ondanks dat al decennia bekend is dat het gebruik van ecstasy en hallucinogenen langdurige klachten kan geven van persisterende waarnemingsstoornis door hallucinogenen (HPPD) en het depersonalisatiesyndroom (DPS). De wetenschappelijke kennis hierover is nog beperkt, zowel over het vóórkomen, als over de oorzaken en de behandeling. Dit rapport is een verkennende studie naar deze langetermijngevolgen van ecstasygebruik en bestaat uit een literatuuroverzicht en beschrijvingen van de patiëntenpopulatie van het Landelijk Medisch Spreekuur Partydrugs (LMSP) dat wordt gerund door Brijder Verslavingszorg en lange tijd in Nederland het enige punt was waar ecstasygebruikers met deze klachten terecht konden.

Bron en het volledige rapport: https://www.trimbos.nl/producten-en-diensten/webwinkel/product/?prod=af1583
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Interessant, zeker voor mij als ervaringsdeskundige in deze kwestie.

ongeveer in 1990 begonnen met XTC gebruik, na een jaar of 2 werd dat elke week of om de 2 weken, en eind jaren 90 is het helemaal fout gegaan. Serotonine huishouding helemaal over de zeik, depressief, angst- en paniekaanvallen maar het ergst was toch wel de depersonalisatie, het gevoel dat je buiten je lichaam staat en je aanschouwt het leven zeg maar als toeschouwer. Het was echt een hel.

Maar goed, gelukkig ben ik er van hersteld, heeft wel een paar jaar geduurd. Dus voor degenen die hier nu inzitten, het komt wel weer goed! :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Erg interessant! Ik heb het nog niet helemaal gelezen hoor, grotendeels wel maar dat ga ik zeker wel doen. Inleiding etc sla ik over.
Veel mensen met deze klachten/aandoening zijn polymiddelengebruikers (dit woord heb ik net geleerd door t onderzoek :wink:)en combinatiegebruikers.
Een onderzoek onder mensen die alleen nog maar xtc als drug hebben gebruikt in hun leven zal lastig worden. Volgens het onderzoek gebruikt zo goed als elke xtc gebruiker ook vele andere middelen en/of regelmatig alcohol. Zal dus lastig zijn zulke deelnemers te vinden.
Ik schrok wel dat het grootst aantal xtc pillen dat iemand in zijn keven had geslikt er 1000(!!) waren. Mijn god zeg... En ook dat iemand het al had gekregen na maar 1 xtc pil ooit. Maar ja diegene heeft misschien weer andere drugs zwaar misbruikt.
Interessant maar ook niet super betrouwbaar op sommige punten. Dat geven ze zelf ook toe in de conclusie.
Bedankt voor het delen. Zou elke xtc/mdma gebruiker eens moeten doorspitten. :thumbsup2:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Interessant, zeker voor mij als ervaringsdeskundige in deze kwestie.

ongeveer in 1990 begonnen met XTC gebruik, na een jaar of 2 werd dat elke week of om de 2 weken, en eind jaren 90 is het helemaal fout gegaan. Serotonine huishouding helemaal over de zeik, depressief, angst- en paniekaanvallen maar het ergst was toch wel de depersonalisatie, het gevoel dat je buiten je lichaam staat en je aanschouwt het leven zeg maar als toeschouwer. Het was echt een hel.

Maar goed, gelukkig ben ik er van hersteld, heeft wel een paar jaar geduurd. Dus voor degenen die hier nu inzitten, het komt wel weer goed! :)
Klik om te vergroten...
Nou, voor zover ik uit t onderzoek begreep zat er ook een deelnemer bij die het al 30 jaar had. Maar dat zal een extreme uitzondering zijn.
Gelukkig voor jou ben je er af!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Interessant. Heb het ook al voor een groot deel door genomen. Herkenbare symptomen die ik een tiental jaar geleden ook last van had. Zoals derealisatie en ook dat deel over het verminderen van retrospectief gegeugen zijn heel herkenbaar. Had toen heel nuttige informatie geweest. Goed dat er na ongeveer een half jaar herstel optreed (volgens bron hier). Bij mij heeft het zeker tot 3 jaar geduurd eer ik volledig mezelf was. En 5 jaar voor ik terug een pil durfde aanraken met de nodige voorlichting en info dan wel.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb het grootste gedeelte doorgenomen, en veel conclusies zijn in de trent van 'er zijn aanwijzingen maar er kunnen nog geen conclusies getrokken worden, meer onderzoek is nodig' en dan zijn we toch al 30 jaar onderweg qua XTC gebruik in Nederland.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@PsyTekZ

bij mij heeft het zelfs 15 jaar geduurd eer ik weer MDMA durfde te doen.

@De Dunne

Bij mij was het toch echt de XTC. ik deed toen wel al heel af en toe speed en coke, maar echt veel te weinig om er toe te doen. En qua hoeveelheid, ik heb die 15 pillen ook wel eens aangetikt ja. die zullen wel niet de meest zware pillen geweest zijn, maar toch...

Gelukkig heb ik het overleefd. :)

Ik kan er gelukkig nu wel mee om gaan. heb een dikke gram MDMA poeder liggen en absoluut geen craving, die blijft daar tot dat de tijd weer rijp is. geen enkele moeite mee! en ook de hoeveelheid is drastisch verminderd.Ook zijn de dips voorbij (gelukkig want ik had op het laatst echt hele erge van meer dan een week) en is het juiste gevoel weer teruggekomen, weliswaar iets subtieler als in het begin.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@PsyTekZ

bij mij heeft het zelfs 15 jaar geduurd eer ik weer MDMA durfde te doen.

@De Dunne

Bij mij was het toch echt de XTC. ik deed toen wel al heel af en toe speed en coke, maar echt veel te weinig om er toe te doen.
Klik om te vergroten...
Oja zal zeker kunnen. Daarom zei ik al dat een onderzoek onder mensen die alleen nog maar xtc/mdma hebben gebruikt een duidelijker resultaat zullen geven. Maar dat word lastig.

En alcohol? Dronk je dat? Volgens de test dronk een hele hoop ook meerdere keren per week alcohol.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
PsyTekZ zei:
Interessant. Heb het ook al voor een groot deel door genomen. Herkenbare symptomen die ik een tiental jaar geleden ook last van had. Zoals derealisatie en ook dat deel over het verminderen van retrospectief gegeugen zijn heel herkenbaar. Had toen heel nuttige informatie geweest. Goed dat er na ongeveer een half jaar herstel optreed (volgens bron hier). Bij mij heeft het zeker tot 3 jaar geduurd eer ik volledig mezelf was. En 5 jaar voor ik terug een pil durfde aanraken met de nodige voorlichting en info dan wel.
Klik om te vergroten...
Jeetje, dat is ook lang! Balen. Ik heb wel eens een week of twee na gebruik wat depri klachten gehad en een afwezig gevoel en van die schokken snachts. Moet er niet aan denken dat het zo lang had geduurd.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@De Dunne

alcohol viel toen wel mee, hoewel ik een paar keer met vrienden op vakantie op Texel wel heb gezopen van het opstaan tot het naar bed gaan plus speed en pillen in de avond en dat een week of 3. maar dat was alleen de vakanties. op parties heb ik eigenlijk nooit echt alcohol gedronken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Die schokken 's-nachts waren ook beangstigend. elektrische schokken in mijn hoofd meerdere malen per nacht en de huisarts wist bij god niet waar ik het over had. Maar die zijn ook verdwenen toen ik weer een normaler leven had.

Ik had toen ook wel eens dat ik in bed lag en dat de kamer enorm groot werd em ik enorm klein of omgekeerd, soort van hallicunatie. en dat is ook weer over gegaan. Hoorde een beetje bij die schokken denk ik want ik had ze in dezelfde periode van mijn leven.

voor de duidelijkheid, ik had deze dingen dus als ik compleet nuchter was.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
Die schokken 's-nachts waren ook beangstigend. elektrische schokken in mijn hoofd meerdere malen per nacht en de huisarts wist bij god niet waar ik het over had. Maar die zijn ook verdwenen toen ik weer een normaler leven had.

Ik had toen ook wel eens dat ik in bed lag en dat de kamer enorm groot werd em ik enorm klein of omgekeerd, soort van hallicunatie. en dat is ook weer over gegaan. Hoorde een beetje bij die schokken denk ik want ik had ze in dezelfde periode van mijn leven.

voor de duidelijkheid, ik had deze dingen dus als ik compleet nuchter was.
Klik om te vergroten...
Ja ik ook nuchter. Het was ongeveer vanaf een dag of 5 tot een week na gebruik. Bij die schokken hoorde ik ook keiharde super-mega-enge horror knallen of klappen. Kan niet beschrijven welk geluid maar zo eng dat t mijn adem weg nam. Zo blij dat t maar een paar weken was. Ik vond t echt naar toen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
ik weet precies wat je bedoelt, soort geluid van een zweepslag. En dan ook nog een eenmalige stuiptrekking er bij.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bedankt voor het delen! Hopelijk is dit een aanleiding voor meer en beter onderzoek.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
ik weet precies wat je bedoelt, soort geluid van een zweepslag. En dan ook nog een eenmalige stuiptrekking er bij.
Klik om te vergroten...
Meer kruising tussen boing achtige gongen en met iets slaan op ijzer. Maar het is niet uit te leggen want ik heb het nooit eerder gehoord en er na ook niet meer. Ja en met een stuip schiet je naar ademhappend omhoog.
Maar goed, we moeten ff weer ontopic gaan. We kletsen teveel in dit topic denk ik. :wink:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ondervond het als een vonk. Een soort van stroomstoot in je brains. De ergste herinner ik me nog perfect. Koude novembernacht 2016. Dacht dat ik toen dood zou gaan. Werd ervaren als een elektriciteitschok/klap op een kenmerkende plaats in het hoofd/hersenen. Gelukkig zijn we allemaal goed hersteld :handok2:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@PsyTekZ

Oeh, dat is nog behoorlijk recent. Zelf had ik er zeker honderd maar allemaal van voor het jaar 2000.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
@PsyTekZ

Oeh, dat is nog behoorlijk recent. Zelf had ik er zeker honderd maar allemaal van voor het jaar 2000.
Klik om te vergroten...

Ik bedoelde dus 2006.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."