Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRare gedachten wat niet klopt

Rare gedachten wat niet klopt

10 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
T
TerminuzLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste Allen,

Ik ben een man van 29 jaar. vrouw en kind.
Ik heb nu zo 3 weken last van angst en paniekaanvallen. Ben ook al bij een psychiater en dokter geweest en een psych nog steeds. Ik heb ook een burnout te pakken.

Mijn angst aanvallen komen voornamelijk in het begin om denken aan de dood maar dat is al over. het is over gegaan tot denken tot homo zijn. ( nooit in mijn leven aan gedacht of aangetrokken tot mannen en ook toen ik puber was nooit aantrekkelijk gevonden.) nu is het niet zo zeer om de man zelf maar gewoon de gedachten ervan. en dan lijkt het zeer echt.

Nu heb ik Xanax Retard, Propranolol en Anti depressiva ( AD sinds gister).

Als ik xanax op het en rust heb dan weet ik gewoon dat ik hetero ben en niks aan de hand is maar die gedachten krijg ik enkel wanneer ik onrustig wordt,

Laatst was ik in de sauna om te ontspannen. blote mannen deden mij niks.
Ik keek alleen naar vrouwen. thans dat wond mij wel op.

Maar het is nu eigenlijk angst voor de angst geworden. Als ik nu aan homo denk dan is er niks
maar momenten dat ik enkel onrustig wordt dan schiet het door mijn gedachten en dan lijkt alles echt.

Ik heb een burnout te pakken. ook veel dingen interesseren me niet zo meer wat eerst wel zo was.

Voor dat dit gebeurde had ik geen enkel gedachten bij homo's, nooit in mijn leven een sexuele gedachten gehad of aantrekkingskracht bij een man. altijd gevoelens gehad en nog steeds voor vrouwen,


Iemand die het zelfde ooit heeft ervaren of ervaart?

Graag serieuze reacties aub.

Btw. H-OCD kan het ook zijn maar dan zou het 24/7 zijn denk ik..
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Is naast de psychiater een psycholoog ook handig? Psychiaters zien hun patienten vaak minder dan psychologen of ... verpleegkundigen, kom even niet op de naam.

Hebben je gedachtes te maken met iets uit een (diep) verleden.
Belangrijk is om te onderzoeken wat precies de oorzaak is en of je juist bepaalde gevoelens aan het bedwingen bent... als je getrouwd bent met een vrouw en een kind hebt (weet niet zeker of dat zo is), lijkt het mij extra lastig wanneer je worsteld met dergelijke gevoelens.

Intensiviteer gesprekken en overweeg zo nodig een voor jou geschike therapie.
Af en toe de psychiater spreken en medicatie doornemen, voorschrijven en dan vervolgens weer weg, geeft je wel tijdelijk de rust, maar probeer in die rust zaken goed uit te zoeken.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik vind de manier waarop je burnout zich uit best vreemd, en erg specifiek.

wat was je diagnose, volgens de dsm? hoelang kreeg je die andere medicijnen al voorgeschreven, hoeveel en waarvoor?

heeft u in het (recente) verleden medicijnen, drugs of alcohol gebruikt?

ooit eerder psychose of andere stoornissen bij je of iemand in je familie voorgekomen?

al een korte vrijwillige opname overwogen? dan letten er de hele dag allerlei mensen op je die misschien dingen merken die de arts ontgaan zijn?

ik zou de ernst van je probleem niet onderschatten, en alvast proberen een contactpersoon/casemanager binnen de ggz te regelen, voor het geval het erger zou worden, als u eenmaal aan de beurt bent geweest voor een intakegesprek en een behandelend arts hebt kunt u sneller bij zorgverleners binnenkomen dan bijvoorbeeld een ongeplande/gedwongen opname.
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#4
^
|
is een waardevolle reactie.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
^
| bedankt.

Terminus, deze week nog iets ondernomen?
laat even weten of alles nog goed gaat of niet.
T
TerminuzLid
01-01-2024, 00:00
#6
MeejheM zei:
^
| bedankt.

Terminus, deze week nog iets ondernomen?
laat even weten of alles nog goed gaat of niet.
Klik om te vergroten...


Hi

Ja elke dag gaat het nu steeds beter, gedachtes spoken niet echt meer rond zoals voorheen.
Ben al 4 sessies verder met de psych. Het komt door de stress. en alles wat ik afgelopen 4 jaar heb meegemaakt. zoals 2 jaar werkloos + opa verloren + beste vriend zien overlijden + te veel werkdruk en een huis gekocht waarbij die nog niet klaar is wat ook stress meebrengt. hoe alles te regelen.

Xanax 0.5mg 3 maal daags. 1 in de ochtend 2 in de middag (vanwege bijwerkingen AD)
Sandoz citalopram 20 mg
Propranolol 10 mg
Temazepam 20 mg

Alleen slapen is nu het probleem als ik de temazepam op heb dan heb ik 4 uur diepe slaap en dan word ik continue wakker om het half uur a uur

ook als ik te veel stress heb of wat dan ook dan krig ik lichte aanvallen,. wel minder dan voorheen.,

Vandaag gaat het goed. ik beweeg veel ben veel buiten zit in de ziektewet dus kan nu tot rust komen en alles een plek geven.

En dan homo gedachte, heeft niks te maken met geaardheid bij mij, want ik zocht nooit wat achter. als ik naar een man keek doet het mij niks enz. IK had ook geen aantrekkingskracht tot mannen, Het was meer gewoon het woord homo dat mij dwars zat.

Ben er ook achter gekomen dat het algeheel met serotonine te kort heb. een nep gedachtes zijn.

de een heeft andere rare gedachten dat ie denkt dat hij pedofiel is of homo of lesbisch noem maar op. soort van h-OCD maar een hele lichte vorm van.

Bij mij is angststoornis gediagnosticeerd.

Ik heb nooit gevoelens of aantrekkings gehad naar mannen in mijn leven ook niet vroeger toen ik puber was. Alle respect homo ben je of niet, je wordt het niet.

Ik heb totaal geen gevoelens naar mannen ofso. gewoon vriendschappelijk meer niet.

gr
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neem je de citalopram in de avond of smorgens?
Daar een wisseling in aanbrengen kan soms ook positief werken.

Als je chronisch benzos gaat nemen, al is het voor bijwerkingen van een AD, dan kan dat ook juist averechts gaan werken en het probleem alleen maar erger maken. je zit al op 1,5 DDD benzo per dag, das best veel om bijw. van een ander geneesmiddel tegen te gaan.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooi dat het beter gaat. sterfgevallen en verhuizingen zijn ook situaties die erg veel stress opleveren, dat kan net de druppel zijn.

fijn dat je zo snel hulp gevonden hebt. wat het slapen betreft kun je misschien beter wat langer werkende benzo's vragen. gelijk inslapen is er dan niet bij, dat moet je zelf doen, maar je word niet wakker vanwege het feit dat je medicatie is uitgewerkt.

ik weet trouwens weinig over de medicatie die je nu hebt, en of je wakker word vanwege de korte halfwaarde van je slaappillen. dat gok ik maar even als leek. langer werkende pillen proberen onder begeleiding van een arts lijkt mij veilig, en misschien nuttig. dat mag je arts bepalen.

nog een laatste waarschuwing, benzodiazepinen zijn erg verslavend, en voor angststoornissen gebruikt men vaak snel maar kort werkende pillen als oxazepam. die zijn extra verslavend, omdat je meteen je beloning krijgt.

ik heb zelf oxazepam en wat andere pillen voorgeschreven gekregen om te helpen bij acute geplande alcohol onthouding. jaren later zit ik nog steeds vast aan 2 keer per dag diazepam slikken, omdat het laatste stukje afbouwen gewoon niet lukt. het kost me geen geld, maar ik ben wel ontzettend changerijnig als ik s'morgens mijn medicijnen vergeet in te nemen, en ik rond 5 uur pas thuis ben.

laat je binnenkort nog even weten hoe het met je gaat?
T
TerminuzLid
01-01-2024, 00:00
#9
MeejheM zei:
Mooi dat het beter gaat. sterfgevallen en verhuizingen zijn ook situaties die erg veel stress opleveren, dat kan net de druppel zijn.

fijn dat je zo snel hulp gevonden hebt. wat het slapen betreft kun je misschien beter wat langer werkende benzo's vragen. gelijk inslapen is er dan niet bij, dat moet je zelf doen, maar je word niet wakker vanwege het feit dat je medicatie is uitgewerkt.

ik weet trouwens weinig over de medicatie die je nu hebt, en of je wakker word vanwege de korte halfwaarde van je slaappillen. dat gok ik maar even als leek. langer werkende pillen proberen onder begeleiding van een arts lijkt mij veilig, en misschien nuttig. dat mag je arts bepalen.

nog een laatste waarschuwing, benzodiazepinen zijn erg verslavend, en voor angststoornissen gebruikt men vaak snel maar kort werkende pillen als oxazepam. die zijn extra verslavend, omdat je meteen je beloning krijgt.

ik heb zelf oxazepam en wat andere pillen voorgeschreven gekregen om te helpen bij acute geplande alcohol onthouding. jaren later zit ik nog steeds vast aan 2 keer per dag diazepam slikken, omdat het laatste stukje afbouwen gewoon niet lukt. het kost me geen geld, maar ik ben wel ontzettend changerijnig als ik s'morgens mijn medicijnen vergeet in te nemen, en ik rond 5 uur pas thuis ben.

laat je binnenkort nog even weten hoe het met je gaat?
Klik om te vergroten...

Hi all,

Met mij gaat het nu geleidelijk goed. pieker niet zo veel meer. en iets meer rust.
Gedachten die ik heb/had dat is gewoon door dat ik te veel en te lang met stress heb gelopen. ik heb 4 nare jaren 8er de rug en die uit zich nu. vreemde manier van uiten ik weet het,. maar volgens de psych kan het. mijn paniek aanvallen kwamen ook in de week van de hype op facebook over de homo huwelijk in amerika en de gayparade. en je kan je aan iets vasthouden en dat voor je zien, tenslotte heb ik veel gelezen n ook gehoord dat ook mensen bestaan die gedachten hadden dat ze pedos waren of anders op een naar manier.

het is ook onlogisch. homo ben je of niet. ik heb nooit in mijn 29 jaar leven op een man gevallen of gedachten gehad dat ik wat met een man wou. en het is bij mij ook heel zwart wit of homo of hetero. dat klopt niet, niet eens bi ofso.

dus dat kan al niet, en mijn paniek komt niet voort uit hoe ik uit de kast zou moeten komen wnat daar denk ik niet eens aan,, het is alleen het woord homo voor de rest niet.

maar nu gaat het beter ben nu 2 wkn aan de citalopram en 5 weken met de psych.
ik ga vanaf volgende week rustig afbouwen met Xanax. en dan overlapt het goed met elkaar de benzo en AD.

nu heb ik die rare gedachten ook niet, het spookt wel soms in me hoofd maar niet in de zin ik ben het. maar gewoon meet eigenlijk angst voor herhaling.

Het heeft na alle sessies echt te maken met het geestelijk en lichamelijk op zijn en stress die ik niet los heb gelaten.

nu voel ik meer rust enz. thanks voor t vragen..
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Klinkt als obsessieve compulsieve stoornis. Heb ik ook gehad en nog steeds een beetje.

Ik had ook last van dwanggedachte op het gebied van seksuele en religieus getinte onderwerpen. Het idee is om de gedachte gewoon te negeren of er zelfs in mee te gaan.

Bij mij was dit bijvoorbeeld dat ik iemand vervloekte en de dood wenste terwijl ik het eigenlijk een aardig persoon vond. Door mee te gaan in de gedachte(dus door te zeggen tegen mijzelf: ja hij moet dood.. hahaha) werden deze gedachte in de loop van de tijd minder opdringerig.

Ik denk omdat ik niet toegaf aan de afschuw en angst..
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
echt goed om te horen dat je hulp hebt gevonden, rust hebt gevonden, en ik hoop dat je nieuwe medicatie nog beter aansluit op je klachten.

dat homo gebeuren hoef je denk ik niet zo veel van aan te trekken, er rust een beetje een vooroordeel op bij veel mensen. dat maakt het extra vervelend denk ik als je niet zo in elkaar zit.

als je even teveel vraagt van je lijf en of je hersenen maken ze rare sprongen. misschien dat je net op het precieze moment iets hebt opgepikt daarover en door bent gaan denken. trek het jezelf niet aan, zelfs al was je homo zou nog niet het einde van de wereld zijn. ik vermoed je je daarvoor misschien wel homofoob was, en misschien daardoor je rare gedachten kreeg. bewust of niet.

genoeg daarover.

mag ik vragen hoe het met je gezin gaat in deze fase, ik kan me voorstellen dat zij ook met een hoop vragen zitten. zoiets kan heel zwaar op een huwelijk wegen. gaat je partner bijvoorbeeld mee naar je afspraken? je kind is hopelijk te jong om er veel van mee te krijgen, dat weet ik niet

het is belangrijk je vrouw in elk geval wel er genoeg bij te betrekken dat zij niet met teveel vragen zit, maar misschien niet zoveel dat je niet ongestoord jezelf uit kan leggen bij een hulpverlener.

ik hoor graag weer hoe het gaat, en denk ook aan je gezin, als je daar hier niet teveel over kwijt wilt. wat ik goed zou begrijpen.

@ medic: je weet hartstikke goed dat een psychiater te lang naar school is geweest om symptomen te bestrijden met medicatie, en een psycholoog meer zinnig is als stabiel bent om de oorzaak van je problemen te achterhalen en te zorgen dat je het kan voorkomen door veel te lullen. psychotherapie heet dat. de frequentie waarop je ze ziet is verschillend. zo zal je in het begin je psychiater vrij veel zien om te kijken of alles medisch goed gaat en verantwoord blijft met de medicatie. als dat eenmaal geregeld is is het in sommige gevallen nodig om de oorzaak van je symptomen te zoeken door veel praten met een psycholoog.

misschien bedoelde je een maatschappelijk werker, of casemanager, die veel kennis hebben van het hulpaanbod binnen je regio, en makkelijker contact leggen met allerhande praatgroepen, jobcoaches en noem ze allemaal maar op.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."