Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC dosis vraag

XTC dosis vraag

22 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#1
800 mg? Heftig. Ik heb 2 dagen op bed gelegen na een dosis van 200/220 mg :') Leuke avond. Pittige kater.
XTC is super leuk, maar wel een drug waar je het beste gewoon voorzichtig mee kunt zijn. Als je wat minder neemt is het nog steeds echt fantastisch, en je kater valt dan ook veel minder zwaar.
Hoe langer je ertussen laat, hoe intenser de trip ook.
Ik heb er wel eens 3 jaar tussen gelaten, omdat ik er niet aan kon komen. Toen ik het weer nam was het bijna net zoals de allereerste keer.
Dus als je het leuk voor jezelf wilt houden, en de magie ervan wil blijven behouden, kun je het beste gewoon een lange tijd ertussen laten. 3 jaar is dan wel erg overdreven, maar veel leuker! Ook wat liever voor je hersenen.. die krijgen toch wel redelijk een opdonder :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
De LD50 is een veelgebruikte maar weinigzeggende standaard.

Het metabolisme van muizen, ratten en mensen is niet een-op-een vergelijkbaar. Zo hebben muizen een veel snellere hartslag, worden stoffen op andere wijze gemetaboliseerd in vivo en verloopt actieve transportatie van alkaloïden op een andere manier.

In fundamenteel toxicologisch onderzoek wordt er alsnog wel veel gewerkt met dieren, maar dan wel een hele range aan verschillende soorten: muizen, ratten, apen en varkens over het algemeen. Al die soorten hebben een specifieke dosering nodig.

In het geval met muizen wordt er standaard gerekend met een omrekenfactor van 20. Dat betekent dus dat doseringen die in toxicologisch onderzoek worden gebruikt op muizen, in theorie vergelijkbaar zijn met een 1/20ste dosering voor de mens.
20 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht van muizen wordt dan dus 1 milligram per kilogram lichaamsgewicht.

Sowieso is een grens waarbij de helft van de proefdieren overlijdt nogal een hoge grens als je die doortrekt naar mensen. Stel je voor dat je een experiment doet op mensen en de helft overlijdt. Dat zouden we een enorm drama noemen en direct alle verdere experimenten stopzetten.

Op Erowid staat een mooie beschouwing van het beschikbare wetenschappelijk onderzoek naar de (neuro)toxiciteit van MDMA. Daarin staat ook een heel goede uitleg van het verschil in dier- en mensproeven en een uitleg waarom er op dieren met zulke hoge doseringen wordt geëxperimenteerd.

https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml
Klik om te vergroten...

Zijn inderdaad altijd nogal ruwe vergelijkingen die weinig zeggen. De LD50 als richtlijn aanhouden voor hoeveel je van een drug kunt nemen zou Russische roulette drugseditie spelen zijn, een aardige manier om jezelf met wat ‘geluk’ om zeep te helpen. :wink:

Straks even je hele tekst en dat literatuurreview lezen, ziet er boeiend uit.

Net wel even snel wat andere artikelen die ik vond globaal doorgekeken maar ik lees overal andere getallen en het zijn vooral oudere studies. Maar die 10 à 20 lijkt inderdaad niet correct, de meeste studies rapporteren veel hogere waarden. Hoe dan ook, ik ga het zelf maar niet testen, haha, vond 450 mg al een ware verschrikking. :’)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vandaagisrood123 zei:
Weet ik, ik neem jullie advies zeer serieus, geloof me.
Ik was het aan het lezen maar gestopt toen ik dit zag:

Houd je dan ook aan de aanbevolen dosering. De LD-50 van MDMA, zijnde de dosis waarbij je een kans van 50% loopt om te overlijden, wordt geschat op 10mg à 20mg per kg lichaamsgewicht

Ik ga binnenkort lang op reis naar Afrika en wil het nog een keer doen, vandaar dat ik hier om advies kom vragen.

Ik heb voor mezelf al besloten om het bij een pilletje te houden (wel binnen een keer).

Bedankt voor je reactie
Klik om te vergroten...
Leuk op reis! Wat ga je in Afrika doen? Reizen is zo leuk... Echt! Veel plezier!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."