Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTwijfels over Librium. Wellicht onterecht?

Twijfels over Librium. Wellicht onterecht?

3 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
T
The1WhoKnoxxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goeiedag allemaal!

Ik ben sinds eergisteren gestopt met toch wel fors alcohol gebruik. Ik dronk 6 tot 7 liter bier per dag, en na dat ik vorige week een maagbloeding heb gehad, leek het me hoog tijd om te stoppen.

Hiervoor heeft mijn huisarts me Librium voorgeschreven. Heb 1 doosje gekregen (30 stuks dus) van 25 milligram. Er staat op de gebruiksaanwijzing dat ik er 2 tot 3 keer per dag een moet nemen. Er staat niets bij over afbouwen o.i.d.

Zou dat zijn omdat het maar voor 10 dagen is voorgeschreven ofzo? Benzo verslavingen lijken mij nogal heftig te zijn als ik alles zo lees, maar kunnen afkicksverschijnselen al na 10 dagen voorkomen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

R
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Na 10 dagen zal het hooguit enigszins ongemakkelijk zijn, dan hoef je je benzodiazepine-gebruik niet af te bouwen. Het lijkt me dat resterende ontwenningsverschijnselen dan nog vooral van de alcoholontwenning komen.

Goede stap trouwens, een maagbloeding is dan ook wel een sterke waarschuwing, succes! :)
T
The1WhoKnoxxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat was inderdaad even schrikken! Gelukkig komt het volgens de dokter allemaal wel weer goed, mits ik stop met drinken.

Hartelijk dank voor de duidelijkheid en je compliment.

Met vriendelijke groet,

R
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien is je recept om de acute ontwenningsverschijnselen te behandelen.

dan zou ik een soort schematje maken dat je na een week op 0 zit bijvoorbeeld. over de dosering van librium weet ik niks, maar met oxazepam pakte ik het ongeveer zo aan. niet met blijvens succes helaas. maar beter een half jaar niets drinken dan doordrinken met maagklachten.

dag1: 1-2 stuks (die dag heb je niet zo'n last)
dag2: 4 stuks (bij mij begint het hier vervelend te worden)
dag3: 4-6 stuks (dat is bij mij de zwaarste dag)
dag4: 3-4 stuks (vanaf dag 4 begin ik steeds fitter en actiever te worden)
dag5: 3-4 stuks
dag6: 2-3 stuks
dag7: 1-2 stuks

dan heb je er nog minstens 5 over om tot 0 af te bouwen. langer gebruiken dan 10 dagen raad ik je niet aan, want dan zit je weer met een andere verslaving en kun je verder kijken naar langdurige medicatie, therapie of ander soort behandeling. om eens langs te gaan bij de AA is een aanrader, je weet meteen of het bij je past of niet. Als je iemand zn oranje boekje kan lenen met aantekeningen is altijd erg interessant.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."