Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRecht op roes? Het xtc-debat dat we eigenlijk zouden moeten voeren

Recht op roes? Het xtc-debat dat we eigenlijk zouden moeten voeren

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
De markt is verzadigd met submiligram potente benzodiazepines en opioiden (niet enkel fentanyl analogen) die vanuit de luie stoel te bestellen vallen. Er is alternatief in overvloed in alle categorieën en dat zal nooit veranderen. De vrije markt werking zal al onze problemen oplossen.

Wellicht is een eerste stap in de goede richting om de substantie gewoon MDMA te noemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
MacLeod
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hebben mensen recht op roes? Ja, schrijft drugsonderzoeker Margriet van Laar. "Als we vanuit het 'recht op roes'-idee een zekere toename in xtc-gebruik aanvaarden, met ook wat meer incidenten en sterfgevallen, is de vraag wat we 'acceptabel' vinden qua aantallen en of deze toename in gezondheidsschade opweegt tegen mogelijke winst op andere vlakken."

Dat is het xtc-debat dat we eigenlijk zouden moeten voeren, betoogt Van Laar in haar blog.

Lees hier het artikel: https://www.trimbos.nl/actueel/blog...c-debat-dat-we-eigenlijk-zouden-moeten-voeren
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zou legaliseren van xtc werkelijk een toename van incidenten en sterfgevallen veroorzaken?
Zou het dan meer gebruikt -misbruikt- worden dan nu het geval is?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
En ik vraag mij ook af of xtc etc wel echt meer schade/invloed/kosten met zich mee brengt zoals het artikel zegt. Ja criminaliteit, drugsafval etc. Maar hoeveel denk je dat alcohol kost voor de samenleving? Elke weekend onrust, agressiviteit, schades, ruzies, sloperijen, ziekenhuisopnames, verkeersongevallen etc etc. Ik betwijfel het hoor.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
En ik vraag mij ook af of xtc etc wel echt meer schade/invloed/kosten met zich mee brengt zoals het artikel zegt. Ja criminaliteit, drugsafval etc. Maar hoeveel denk je dat alcohol kost voor de samenleving? Elke weekend onrust, agressiviteit, schades, ruzies, sloperijen, ziekenhuisopnames, verkeersongevallen etc etc. Ik betwijfel het hoor.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Ik denk dat alcohol de ergste drugs is voor de samenleving.
Alles wat jij noemt inderdaad, een hele hoop ellende dankzij alcohol!
Dan hebben we ook nog de indirecte kosten die het veroorzaakt, scheidingen, kinderen die daaropvolgend opgroeien in een gebroken gezin.
Blijkt toch vaak dat die wat gevoeliger zijn om de verkeerde kant op te gaan. Dat zijn ook extra kosten als gevolg van alcoholmisbruik.
Het verwoest veel levens heel dat alcohol.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#6
En wat dacht je van de verhoogde medische risico's die alcoholconsumptie met zich meebrengt?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."