Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvenlafaxine of escitalopram ?

venlafaxine of escitalopram ?

16 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat ie ook op dopamine werkt lijkt me sterk.
Over het algemeen werken ze alleen or serotonine(ssri) of serotonine en noradrenaline(snri)
Of de tca's maar daar weer ik geen fuck van.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik zit met deze vraag sinds ik escitalopram 20 mg gebruik en dit nauwelijks volstaat om mijn chronishe depressie te modereren naar 'leefbaar'...net goed genoeg doet twijfelen
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoelang slik je het al?
Het kan wel een maand duuren voordat je effect begint te zien en het kan daarna nog wel ff duuren voordat de werking piekt.
Als je het al langer dan 2 maanden slik moet je ff een afspraak met de huisarts aan vragen.
Het is altijd maar gokken met ad.
Soms werken ze en soms is een ander beter.

Suc6
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#4
Benzoboss zei:
Hoelang slik je het al?
Het kan wel een maand duuren voordat je effect begint te zien en het kan daarna nog wel ff duuren voordat de werking piekt.
Als je het al langer dan 2 maanden slik moet je ff een afspraak met de huisarts aan vragen.
Het is altijd maar gokken met ad.
Soms werken ze en soms is een ander beter.

Suc6
Klik om te vergroten...
bij toeval heb ik onlangs van mijn arts vernomen, dat venlafaxine meer bijwerkingen heeft, zoals faciale tics en schrijfproblemen
-bij de hoogste dosisen werkt venlafaxine ook op 2 andere neurotransmitters ( noradrenaline en dopamine)

ik slik escitalopram bijna 2 jaar aan 20 mg, en heb net nog porties van 10 mg bijgekregen, omdat ik wekelijks enkele heel zware dagen heb, dus die pak ik dan 30 mg, liever dat dan meer benzo's
-netto, ben ik wel tevreden met de escitalopram
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Heb je verder geen psychotherapie voor je depressie?
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#6
Benzoboss zei:
Dat ie ook op dopamine werkt lijkt me sterk.
Over het algemeen werken ze alleen or serotonine(ssri) of serotonine en noradrenaline(snri)
Of de tca's maar daar weer ik geen fuck van.
Klik om te vergroten...
Benzoboss, hier een citaat van wiki, is makkelijker :grin: :

'Venlafaxine is used primarily for the treatment of depression, general anxiety disorder, social phobia, panic disorder, and vasomotor symptoms.[14] At low doses (<150 mg/day), it acts only on serotonergic transmission. At moderate doses (>150 mg/day), it acts on serotonergic and noradrenergic systems, whereas at high doses (>300 mg/day), it also affects dopaminergic neurotransmission.'

groetjes :wave:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
Heb je verder geen psychotherapie voor je depressie?
Klik om te vergroten...
-zou mogen en logistiek kan het
-maar alleen 1 vs 1 voor mijn geval, en daar heb ik absoluut geen zin in :(
-groepsessies kan niet, wegens mijn aandoeningen, zoals mensenvrees en straatvrees, die volgens mijn eigen psy te ernstig zijn hiervoor

(ik gokte dat je de vraag aan mij stelde, want Benzoboss was ook in die hoek bezig) :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Alleen medicatie gebruiken zonder psychotherapie gaat weinig van je problemen oplossen hè.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Alleen medicatie gebruiken zonder psychotherapie gaat weinig van je problemen oplossen hè.
Klik om te vergroten...
in mijn geval is het zo dat 4 van de 7 grootste klachten niet te verbeteren zijn
de 3 anderen zijn (voorspeld) wel te verbeteren, niet op te lossen
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Is dit niet een vraag voor je psychiater??
Stel wij zeggen ja neem venla! Wat dan ? Ga je dan naar de psych en zeg je lees dit topic is?
Een anti depressivia word voorgeschreven bij de desbetreffende klachten
Allebei de middelen behoren bij de ssri groep
Dus waarin zie jij eventuele voordelen ?

Het middel ESCITALOPRAM heeft een max dosering van 20mg per dag
Dat je af en toe 30mg mag vind ik zeer kwalijk

Een depressie heeft meer nodig als medicijnen
Medicatie is enkel ondersteuning
Het neemt niet zoals bvb anti biotica de kwaal weg

Eigen ervaring:
Alleen medicatie en verder niks doen of uitvoeren hielp niet

Medicatie gesprekken dag rooster en zoiets simpels als half uurtje wandelen even een gesprek met een vriend even een telefoontje en dan niet alleen over jou en hoe zwaar je het wel niet hebt
Werkte wel

Over efexzor oftewel venlafaxin en de meerste aanspreek punten hersenen kan ik helder zijn
Ik kreeg 375mg per dag en ja het activeerde elke groep
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
^ Volgens mij heb je over de vorige post van autysd heen gelezen :P
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee hoor wel gelezen.

Maar dan nog is het toch een vraag voor de psychiater?

Mocht het eventuele verbetering kunnen geven
Stel dan jezelf de vraag is dat het me waard?

Venla heeft ook behoorlijke vervelende bijwerkingen
Veel overgeven
Icm alcohol zeer snel dronken
En op sommige zelfs erger depri worden tot suicide pogingen aantoe
Eigen ervaringen

Sou je willen delen welke 7 klachten dit zijn?
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#13
Liefhebbertje zei:
Nee hoor wel gelezen.

Maar dan nog is het toch een vraag voor de psychiater?

Mocht het eventuele verbetering kunnen geven
Stel dan jezelf de vraag is dat het me waard?

Venla heeft ook behoorlijke vervelende bijwerkingen
Veel overgeven
Icm alcohol zeer snel dronken
En op sommige zelfs erger depri worden tot suicide pogingen aantoe
Eigen ervaringen

Sou je willen delen welke 7 klachten dit zijn?
Klik om te vergroten...

ik ben op zichzelf niet wanhopig, eerder was ik benieuwd, de escitalopram helpt bij de depressie
-ik noemde al enkele andere aandoeningen, maar om ze nu alle 7 op een rij te zetten, voel ik me te onzeker over
ik ben ASS (DSM-5), das eerder aan de neurose en niet de psychose kant, ik ben redelijk gezond en niet suicidaal
ik heb reeds gekozen tegen de venla
bedankt voor de raad :wave:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
autysd zei:
Liefhebbertje zei:
Nee hoor wel gelezen.

Maar dan nog is het toch een vraag voor de psychiater?

Mocht het eventuele verbetering kunnen geven
Stel dan jezelf de vraag is dat het me waard?

Venla heeft ook behoorlijke vervelende bijwerkingen
Veel overgeven
Icm alcohol zeer snel dronken
En op sommige zelfs erger depri worden tot suicide pogingen aantoe
Eigen ervaringen

Sou je willen delen welke 7 klachten dit zijn?
Klik om te vergroten...

ik ben op zichzelf niet wanhopig, eerder was ik benieuwd, de escitalopram helpt bij de depressie
-ik noemde al enkele andere aandoeningen, maar om ze nu alle 7 op een rij te zetten, voel ik me te onzeker over
ik ben ASS (DSM-5), das eerder aan de neurose en niet de psychose kant, ik ben redelijk gezond en niet suicidaal
ik heb reeds gekozen tegen de venla
bedankt voor de raad :wave:
Klik om te vergroten...
Welke diagnose heb je binnen het ass.

Ik heb pdd-nos gehad hebben ze een paar jaar geleden omgezet in klasiek maar denk zelf dat ik gwn asperger heb. :wave:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#15
Benzoboss zei:
autysd zei:
Liefhebbertje zei:
Nee hoor wel gelezen.

Maar dan nog is het toch een vraag voor de psychiater?

Mocht het eventuele verbetering kunnen geven
Stel dan jezelf de vraag is dat het me waard?

Venla heeft ook behoorlijke vervelende bijwerkingen
Veel overgeven
Icm alcohol zeer snel dronken
En op sommige zelfs erger depri worden tot suicide pogingen aantoe
Eigen ervaringen

Sou je willen delen welke 7 klachten dit zijn?
Klik om te vergroten...

ik ben op zichzelf niet wanhopig, eerder was ik benieuwd, de escitalopram helpt bij de depressie
-ik noemde al enkele andere aandoeningen, maar om ze nu alle 7 op een rij te zetten, voel ik me te onzeker over
ik ben ASS (DSM-5), das eerder aan de neurose en niet de psychose kant, ik ben redelijk gezond en niet suicidaal
ik heb reeds gekozen tegen de venla
bedankt voor de raad :wave:
Klik om te vergroten...
Welke diagnose heb je binnen het ass.

Ik heb pdd-nos gehad hebben ze een paar jaar geleden omgezet in klasiek maar denk zelf dat ik gwn asperger heb. :wave:
Klik om te vergroten...
strikt genomen mag je geen diagnose meer stellen, anders dan die van ASS (DSM-5)
-klassiek, asperger en PDD-NOS zijn namelijk samengevoegd; een psy zal geen van de 3 meer noemen, of in de diagnose vermelden

de hoofdreden in de usa was onder meer om 900.000 onverzekerden binnen de verzekering te krijgen, maar ook om de drempel voor de diagnose te verhogen, want je hebt nu 2 ipv 1 hoofdvoorwaarde binnen de communicatiestoornissen verplicht nodig voor de diagnose ASS

jij hebt geen klassiek gehad, want je kunt communiceren; asperger of PDD-NOS kon wel

zoals je weet zijn er nu 10 normgroepen;
-daar had ik tov normaal 6 zeer hoog en 2 hoog
-daar had ik tov poliklinisch 3 zeer hoog en 2 hoog, met 5 normen significant verhoogd
-daarnaast heb ik nog 2 andere mentale aandoeningen, gerelateerd aan ASS:
nl misofonie en boulemie

bij mijn diagnose, zat ik net in de nieuwe ASS (DSM-5), dus ik heb jouw DSM-4 periode niet meegemaakt :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dan heb ik een nieuw labeltje nodig :) .
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik snap je is ook niet zonaar wat om prijs te geven

Vroeg het met de reden dat ik graag had mee gedacht voor een eventuele kleine verbetering

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."