#1
Beste Willemvaag,
Sorry voor het antwoord is wat lang geworden, maar is wel een compleet overzicht geworden volgens mij.
Een (herkenbaar) verhaal.. Ook ik heb de fout gemaakt maar dan net anders, namelijk ik nam eerst diazepam en toen dat zijn werk niet deed ging ik over op flurazepam en flunitrazepam, phenazepam. Bij flurazepam is het net als jij het ook had; het bouwt zich dagelijks op omdat het nog niet volledig uitgewerkt is (circa 72 uur halfwaardetijd als ik me niet vergis). Bij mij was het resultaat , omschakelen naar diazepam wat omgerekend circa 200mg per dag was eerste tijd. Ben inmiddels een aantal jaar verder en zat op circa 20-30mg per dag een dikke maand terug. Heb al (te) veel afbouwschema's gezien, maar heb er maar 1 die echt werkt en die heb ik zelf gemaakt. Meest belangrijke om ermee te stoppen was/is voor mij het geleidelijk afbouwen. Niets forceren ook al lijkt het verrassend makkelijk te gaan soms (vreemd genoeg) maar na die (te) snelle afbouw is het resultaat bij mij dat ik dat weer ongeveer in moest halen om weer goed te kunnen slapen e.d
Naar wat ik gehoord heb; schijnen kalmeringsmiddelen (benzo's etc.) nu minder vaak voorgeschreven worden dan eerst. Echter is de hulpvraag om ervan af te komen gestegen de laatste tijd. Lijkt alsof de doktoren (pharma industrie) het eindelijk door hebben dat mensen vol laden met pillen niet de beste oplossing is altijd.. Ben erg blij dat dit nu eindelijk eens de wereld in is.
Je hebt al knap veel afgebouwd moet ik zeggen! Vroeg me alleen af of je een afbouwschema van een dokter/arts gebruikt of ééntje die voor jou het beste werkt?
Tja je vroeg naar de mogelijke 'afkick' effecten. Heb zelf 1x cold turkey gestopt zat toen op 30mg dagelijks, het werd een hel waar ik in leefde dus na 2-3 dagen maar weer gehaald om het rustig af te bouwen. De dingen waar ik het meest last van had zal ik even noemen hier, maar zoals je al zegt zelf ieder lichaam reageert toch net wat anders vaak.
-Licht / duizelig in me hoofd absoluut niet in positieve zin eerst maar volhouden verdwijnt dit weer.
-Een maand of misschien iets langer een flink slaapgebrek en was erg angstig/gespannen.
-Moedeloos, zag het soms echt even niet zitten om met het stoppen door te blijven gaan.
-Slechte eetlust had ik de eerste paar weken (week of 3 schat ik zo in)
Voeg liever een deel van me andere topic 'Benzodiazepinen algemene informatie' had het later nog aangevuld met zoveel informatie ik kon vinden(ook over chronisch gebruik). Dit stukje is wellicht handig om te lezen/weten maar bedenk dat et bij iedereen wat verschilt natuurlijk:
Het is mijn ervaring en uren research op internet, hoop dat dit je zal helpen om door te gaan met stoppen, eenmaal gestopt lijkt het net alsof je ineens weer wakker word na een flinke tijd. En zal je ook inzien hoe stom het gebruik ervan is (niet altijd zo natuurlijk.. icm met therapie kan het goed werken voor max 4 weken gebruik)
En ervaring is dat men weer meer allert word (sneller handelt, reageert etc.) en angst makkelijker kan relativeren. En je zal je een stuk fitter/frisser in het leven staan!
Ik wens je veel succes met je laatste stapjes, luister naar je lichaam niet te snel willen maar dat weet je allang lijkt me.
Veel succes toegewenst, als je nog een vraag heb; ik hoor het graag!
Greets!
Sorry voor het antwoord is wat lang geworden, maar is wel een compleet overzicht geworden volgens mij.
Een (herkenbaar) verhaal.. Ook ik heb de fout gemaakt maar dan net anders, namelijk ik nam eerst diazepam en toen dat zijn werk niet deed ging ik over op flurazepam en flunitrazepam, phenazepam. Bij flurazepam is het net als jij het ook had; het bouwt zich dagelijks op omdat het nog niet volledig uitgewerkt is (circa 72 uur halfwaardetijd als ik me niet vergis). Bij mij was het resultaat , omschakelen naar diazepam wat omgerekend circa 200mg per dag was eerste tijd. Ben inmiddels een aantal jaar verder en zat op circa 20-30mg per dag een dikke maand terug. Heb al (te) veel afbouwschema's gezien, maar heb er maar 1 die echt werkt en die heb ik zelf gemaakt. Meest belangrijke om ermee te stoppen was/is voor mij het geleidelijk afbouwen. Niets forceren ook al lijkt het verrassend makkelijk te gaan soms (vreemd genoeg) maar na die (te) snelle afbouw is het resultaat bij mij dat ik dat weer ongeveer in moest halen om weer goed te kunnen slapen e.d
Naar wat ik gehoord heb; schijnen kalmeringsmiddelen (benzo's etc.) nu minder vaak voorgeschreven worden dan eerst. Echter is de hulpvraag om ervan af te komen gestegen de laatste tijd. Lijkt alsof de doktoren (pharma industrie) het eindelijk door hebben dat mensen vol laden met pillen niet de beste oplossing is altijd.. Ben erg blij dat dit nu eindelijk eens de wereld in is.
Je hebt al knap veel afgebouwd moet ik zeggen! Vroeg me alleen af of je een afbouwschema van een dokter/arts gebruikt of ééntje die voor jou het beste werkt?
Tja je vroeg naar de mogelijke 'afkick' effecten. Heb zelf 1x cold turkey gestopt zat toen op 30mg dagelijks, het werd een hel waar ik in leefde dus na 2-3 dagen maar weer gehaald om het rustig af te bouwen. De dingen waar ik het meest last van had zal ik even noemen hier, maar zoals je al zegt zelf ieder lichaam reageert toch net wat anders vaak.
-Licht / duizelig in me hoofd absoluut niet in positieve zin eerst maar volhouden verdwijnt dit weer.
-Een maand of misschien iets langer een flink slaapgebrek en was erg angstig/gespannen.
-Moedeloos, zag het soms echt even niet zitten om met het stoppen door te blijven gaan.
-Slechte eetlust had ik de eerste paar weken (week of 3 schat ik zo in)
Voeg liever een deel van me andere topic 'Benzodiazepinen algemene informatie' had het later nog aangevuld met zoveel informatie ik kon vinden(ook over chronisch gebruik). Dit stukje is wellicht handig om te lezen/weten maar bedenk dat et bij iedereen wat verschilt natuurlijk:
Laatste aanvulling:
• Langdurig gebruik van benzodiazepines kan aanleiding geven tot ongewenste effecten zoals geheugenstoornissen, concentratie- en coördinatiestoornissen, duizeligheid, depressie, emotionele armoede, toegenomen angst, en psychische en fysieke afhankelijkheid.
• Bij personen die gedurende lange tijd benzodiazepines gebruiken, kunnen ontwenningsverschijnselen optreden wanneer ze stoppen met de inname.
• De acute symptomen zijn psychisch (zenuwachtigheid, slapeloosheid, hallucinaties, concentratiestoornissen, agressie, …) en/of fysiek (hoofdpijn, tics, tremor, zweten, tintelingen, gastro-intestinale problemen, …). Bijna alle acute ontwenningsverschijnselen zijn een uiting van angst. Bepaalde symptomen zijn bijzonder karakteristiek voor ontwenning van benzodiazepines, met name de overgevoeligheid voor divers eprikkels (geluid, licht, aanraking, smaak, geur) en perceptiestoornissen (b.v. gevoel van trillende vloer, gevoel dat de muur of vloer scheef staat).
• Bij een minderheid van de patiënten, geschat op 10 à 15 %, treden langetermijneffecten op die pas na enkele maanden of zelfs jaren verdwijnen. De belangrijkste langdurende symptomen zijn angst, slapeloosheid, depressie, verschillende sensoriële en motorische symptomen, maagdarmstoornissen en geheugenstoornissen en cognitieve stoornissen.
Het stoppen met benzodiazepines moet dan ook gebeuren onder begeleiding van een arts. De kans op slagen is moeilijk voorspelbaar. Jonge leeftijd is een gunstige factor terwijl lange duur van de inname, hoge dosis, en de ernst van de klachten waarvoor het benzodiazepine werd gestart, eerder negatieve factoren zijn.
• Er bestaat geen twijfel dat afbouwen van chronisch benzodiazepinegebruik gradueel moet gebeuren, met progressieve daling van de dosis over een aantal maanden.
Plotse of te snelle afbouw, vooral wanneer hoge doses werden gebruikt, kan ernstige dervingverschijnselen (convulsies, psychotische reacties, acute angsttoestand) uitlokken, en verhoogt de kans op langdurige symptomen. De snelheid van afbouwen moet individueel worden vastgesteld. De snelheid hangt af van meerdere factoren zoals dosis en type benzodiazepine, gebruiksduur, levensstijl, vroegere ervaringen.
gezondheid.be
e-psychiater
Trimbos
Wikipedia
Het is mijn ervaring en uren research op internet, hoop dat dit je zal helpen om door te gaan met stoppen, eenmaal gestopt lijkt het net alsof je ineens weer wakker word na een flinke tijd. En zal je ook inzien hoe stom het gebruik ervan is (niet altijd zo natuurlijk.. icm met therapie kan het goed werken voor max 4 weken gebruik)
En ervaring is dat men weer meer allert word (sneller handelt, reageert etc.) en angst makkelijker kan relativeren. En je zal je een stuk fitter/frisser in het leven staan!
Ik wens je veel succes met je laatste stapjes, luister naar je lichaam niet te snel willen maar dat weet je allang lijkt me.
Veel succes toegewenst, als je nog een vraag heb; ik hoor het graag!
Greets!