Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet misbruik, hersenchade?

Het misbruik, hersenchade?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
h
heiligboondje3Lid
01-01-2024, 00:00
#1
hallo iedereen, ik begon toen ik 22jaar was (Ben nu 24) met xtc eerste avond begon ik op 1 kwart en uiteindelijk op 3 kwart gezeten van een 220 pil
toen wouw ik gelijk de week erop weer omdat het zo machtig was, toen zat ik om 1 in totaal
4 maanden later weer
en zo om de 3-4 maanden xtc gebruikt waarbij het uit eindelijk (normaal) was om er 2-4 te slikken van 220 mg
1x 8 pillen op omdat ik destructive gedrag had die avond en niet kon stoppen met bij slikken eigelijk

nader hand ben ik toch gaan uitzoeken wat nou de daadwerkijke risico's waren

het lijk mij slim om nu ook geen mdma te gaan gebruiken of een andere serotonine middel


het lijkt mij vrij duidelijk dat er hersenschade zou moeten ontstaan, waarbij mijn vraag komt op Heb ik 100% zeker de kans dat ik hersenschade heb opgelopen of met genoeg rust de overige jaren zou dit zich beperken in de zin van niet heel erg kunnen zijn maar mild?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
heiligboondje3 zei:
hallo iedereen, ik begon toen ik 22jaar was (Ben nu 24) met xtc eerste avond begon ik op 1 kwart en uiteindelijk op 3 kwart gezeten van een 220 pil
toen wouw ik gelijk de week erop weer omdat het zo machtig was, toen zat ik om 1 in totaal
4 maanden later weer
en zo om de 3-4 maanden xtc gebruikt waarbij het uit eindelijk (normaal) was om er 2-4 te slikken van 220 mg
1x 8 pillen op omdat ik destructive gedrag had die avond en niet kon stoppen met bij slikken eigelijk

nader hand ben ik toch gaan uitzoeken wat nou de daadwerkijke risico's waren

het lijk mij slim om nu ook geen mdma te gaan gebruiken of een andere serotonine middel


het lijkt mij vrij duidelijk dat er hersenschade zou moeten ontstaan, waarbij mijn vraag komt op Heb ik 100% zeker de kans dat ik hersenschade heb opgelopen of met genoeg rust de overige jaren zou dit zich beperken in de zin van niet heel erg kunnen zijn maar mild?
Klik om te vergroten...
Wat gebruik je verder zoal? En hoezo denk je dat je hersenschade hebt, merk je dit?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#3
heiligboondje3 zei:
hallo iedereen, ik begon toen ik 22jaar was (Ben nu 24) met xtc eerste avond begon ik op 1 kwart en uiteindelijk op 3 kwart gezeten van een 220 pil
toen wouw ik gelijk de week erop weer omdat het zo machtig was, toen zat ik om 1 in totaal
4 maanden later weer
en zo om de 3-4 maanden xtc gebruikt waarbij het uit eindelijk (normaal) was om er 2-4 te slikken van 220 mg
1x 8 pillen op omdat ik destructive gedrag had die avond en niet kon stoppen met bij slikken eigelijk

nader hand ben ik toch gaan uitzoeken wat nou de daadwerkijke risico's waren

het lijk mij slim om nu ook geen mdma te gaan gebruiken of een andere serotonine middel
best een slimme kerel jij !


het lijkt mij vrij duidelijk dat er hersenschade zou moeten ontstaan, waarbij mijn vraag komt op Heb ik 100% zeker de kans dat ik hersenschade heb opgelopen of met genoeg rust de overige jaren zou dit zich beperken in de zin van niet heel erg kunnen zijn maar mild?
Klik om te vergroten...
Alleen je arts kan je doorverwijzen naar een specialist , dus daar komt ie dan.

ga naar je arts , leg je verhaal uit en laat een scan van je brein maken en cognitieve tests afleggen.
Pas dan ben je zeker. (En dan nog..)
h
heiligboondje3Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dopemonster zei:
Wat gebruik je verder zoal? En hoezo denk je dat je hersenschade hebt, merk je dit?
Klik om te vergroten...
wel eens 3mmc gedaan 3 gram in paar maanden ook niet meer aangeraakt

ben meer van de trip middelen of soms een beetje ket

naar mijn idee heb ik er denk ik last van, maar ik blow ook en ik ben best depresief
het blowen ga ik deze maand ook mee kappen
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Alleen je arts kan je doorverwijzen naar een specialist , dus daar komt ie dan.

ga naar je arts , leg je verhaal uit en laat een scan van je brein maken en cognitieve tests afleggen.
Pas dan ben je zeker. (En dan nog..)
Klik om te vergroten...
Helaas ben je er dan niet zeker van
Kleine hersenbeschadigingen zijn amper zichtbaar op een scan dus in de meeste gevallen zullen je hersenen er nog tiptop uitzien maar werken ze wel minder goed als voorheen......
Gelukkig betekend het dan wel dat je je brein weer kan trainen tot (bijna) de oude maar alsnog kan je dan blijvende klachten eraan overhouden grotendeels omdat je hersenen gezond maar 20% ong actief zijn en door schade je hersenebactiviteit hoger word doordat andere verbindingen het werk over gaan nemen net zoals de cpu van je pc dus ben je sneller moe, overprikkeld etc
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
heiligboondje3 zei:
wel eens 3mmc gedaan 3 gram in paar maanden ook niet meer aangeraakt

ben meer van de trip middelen of soms een beetje ket

naar mijn idee heb ik er denk ik last van, maar ik blow ook en ik ben best depresief
het blowen ga ik deze maand ook mee kappen
Klik om te vergroten...
Blow je veel? Verslavingsverleden? Ooit behandeld voor verslaving?
Je bent pas 24 dus wees niet bang dat je jezelf kapot hebt gemaakt maar wel wil ik je adviseren om te minderen/stoppen met blowen en zo nuchter mogelijk door het leven te gaan
Het menselijk lichaam is goed in zichzelf herstellen als je je lichaam daar de kans voor geeft! En als je depressief bent heeft blowen daar meestal (uiteindelijk) een slechte uitwerking op!
Het kan je ontwikkeling afremmen en dat is 1 van de redenen waarom je steeds meer klachten gaat krijgen de gouden tip is nuchter zijn en het tijd geven echt waar en daarbij therapie volgen
h
heiligboondje3Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dopemonster zei:
Blow je veel? Verslavingsverleden? Ooit behandeld voor verslaving?
Je bent pas 24 dus wees niet bang dat je jezelf kapot hebt gemaakt maar wel wil ik je adviseren om te minderen/stoppen met blowen en zo nuchter mogelijk door het leven te gaan
Het menselijk lichaam is goed in zichzelf herstellen als je je lichaam daar de kans voor geeft! En als je depressief bent heeft blowen daar meestal (uiteindelijk) een slechte uitwerking op!
Het kan je ontwikkeling afremmen en dat is 1 van de redenen waarom je steeds meer klachten gaat krijgen de gouden tip is nuchter zijn en het tijd geven echt waar en daarbij therapie volgen
Klik om te vergroten...
ik blow veel ja, zeker elke dag als het kan 3-6 joints sinds vorigeweek niet beblowed gister een uitschietertje nu kap ik er ook weer mee, en werk ik ernaan
ik ga binnenkort ook nog naar een pscyloog

dankje voor de reacties
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Cannabis is aan de ene kant in mijn ogen een wondermiddel, maar zoals hierboven al beschreven kan het (vooral op de lange termijn) best wat schade opleveren. Over het algemeen zorgt het namelijk voor een demping in het ervaren van emotie(schommelingen) en activiteit. Dopemonster snapt het goed, want je kan inderdaad jouw hersenen (tot op bepaalde hoogte) weer herstellen. Onderzoek laat zien dat vooral cardio veel baat kan hebben bij jouw huishouding in de hersenen.
Lichamelijk gezien zit er ook geen gevaar in direct stoppen met het gebruik van zowel mdma als cannabis. Alles dat je na stoppen ervaart, zit tussen de oren. Mja dat is vaak juist hoe een (cannabis)verslaving is ontstaan.

Mijn vraag is vooral, wat merk je zelf? Bijvoorbeeld na die keer dat je 8 pillen nam of op dit moment? Merk je dat je anders denkt of dat mensen jou anders benaderen/aankijken? Dan is het misschien goed om te vragen naar een gesprek bij de POH (dit is een praktijkondersteuner van de huisarts) of psycholoog/therapeut.
h
heiligboondje3Lid
01-01-2024, 00:00
#9
MaddMonkey zei:
Cannabis is aan de ene kant in mijn ogen een wondermiddel, maar zoals hierboven al beschreven kan het (vooral op de lange termijn) best wat schade opleveren. Over het algemeen zorgt het namelijk voor een demping in het ervaren van emotie(schommelingen) en activiteit. Dopemonster snapt het goed, want je kan inderdaad jouw hersenen (tot op bepaalde hoogte) weer herstellen. Onderzoek laat zien dat vooral cardio veel baat kan hebben bij jouw huishouding in de hersenen.
Lichamelijk gezien zit er ook geen gevaar in direct stoppen met het gebruik van zowel mdma als cannabis. Alles dat je na stoppen ervaart, zit tussen de oren. Mja dat is vaak juist hoe een (cannabis)verslaving is ontstaan.

Mijn vraag is vooral, wat merk je zelf? Bijvoorbeeld na die keer dat je 8 pillen nam of op dit moment? Merk je dat je anders denkt of dat mensen jou anders benaderen/aankijken? Dan is het misschien goed om te vragen naar een gesprek bij de POH (dit is een praktijkondersteuner van de huisarts) of psycholoog/therapeut.
Klik om te vergroten...
het direct stoppen met mdma is voor mijn idee ff all die recoptoren die ooit erop gereageerd moetten hebben met rust laten en geen uren meer gaan draaien,

ik merk dat ik anders denk en heel vergeet achtig ben (dat was ik al door het blowen+add) maar naar van loop van tijd dat tog achter uit is gegaan
( een zin lezen en tog die zin opnieuw moeten lezen, wat ik ervoor niet had, of dingen zeggen en dat zou dan een ander woordt geweest moeten zijn)

en ja de tijdens die 8 pillen dacht ik alleen maar aan bij slikken, de week erop ben ik heel angstig geweest (niet daar de bp durven te rijden omdat ik mesnen zag)-Psychotische gedachtes over me vriendin, Toen ook gezegt nooit meer zo veel
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dopemonster zei:
Helaas ben je er dan niet zeker van
Klik om te vergroten...
inner_search zei:
Alleen je arts kan je doorverwijzen naar een specialist , dus daar komt ie dan.

ga naar je arts , leg je verhaal uit en laat een scan van je brein maken en cognitieve tests afleggen.
Pas dan ben je zeker. (En dan nog..)
Klik om te vergroten...
Had geen zin om in detaille te gaan 😂.
Heb zelf al de nodige onderzoeken en tests gedaan , weet hoe het zaakje in elkaar zit.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#11
heiligboondje3 zei:
ik merk dat ik anders denk en heel vergeet achtig ben (dat was ik al door het blowen+add) maar naar van loop van tijd dat tog achter uit is gegaan
( een zin lezen en tog die zin opnieuw moeten lezen, wat ik ervoor niet had, of dingen zeggen en dat zou dan een ander woordt geweest moeten zijn)
Klik om te vergroten...
Die kenmerken heb ik vooral als ik men Dex rebound krijg en geblowd heb.
Zoals nu.
Vergeet constant alles kan niet opletten enkel brainless tv zien en heel raar maar ik moet soms woorden in Engels uitspreken als ik Vlaams praat tegen iemand omdat ik het woord in het Engels zo eruit flap , maar in het Nederlands zelfs Google translate zou moeten gebruiken 😂.

maar dat is enkel als ik blow op men therapeutische dex..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."