Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOxazepam

Oxazepam

11 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een persoon dicht bij mij slikt al zo’n 20 jaar dagelijks oxazepam, ik geloof dat ze per dag 1 a 2x 10mg neemt. Zij zegt dat ze dit gewoon nodig heeft om te kunnen functioneren, maar ondertussen heeft ze nog steeds dezelfde klachten als waar de oxazepam ooit voor is voorgeschreven. Ook heeft ze al jaren last van depressie, terwijl er niks in haar leven is waar ze ongelukkig of depressief door zou horen te raken. Hoe kan ik haar laten inzien dat haar klachten (depressief, angst, stemmingswisselingen etc) wel degelijk veroorzaakt kunnen worden door die ‘lage’ dosis oxazepam die zij al jaren dagelijks slikt?

Ze gaat overigens ook naar een psycholoog die haar gebruik van antidepressiva en oxazepam volgens haar goedkeurt... Wat ik haar ook laat lezen of vertel over benzo’s: ze wilt het niet horen.

Zou haar klachten echt kunnen veroorzaakt worden door de oxazepam en/of antidepressiva of kan het echt geen kwaad om zo’n ‘lage’ dosis van 10 of 20mg per dag te nemen jarenlang?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Techneut zei:
Ook heeft ze al jaren last van depressie, terwijl er niks in haar leven is waar ze ongelukkig of depressief door zou horen te raken
Klik om te vergroten...

Je kan niet in iemands hoofd kijken of voelen wat iemand anders voelt. Dus ik denk dat je niet zo kunt stellen dat iemand geen redenen heeft om negatieve gevoelens of depressieve gedachtes te hebben.
D
DutchbattleLid
01-01-2024, 00:00
#3
Techneut zei:
Een persoon dicht bij mij slikt al zo’n 20 jaar dagelijks oxazepam, ik geloof dat ze per dag 1 a 2x 10mg neemt. Zij zegt dat ze dit gewoon nodig heeft om te kunnen functioneren, maar ondertussen heeft ze nog steeds dezelfde klachten als waar de oxazepam ooit voor is voorgeschreven. Ook heeft ze al jaren last van depressie, terwijl er niks in haar leven is waar ze ongelukkig of depressief door zou horen te raken. Hoe kan ik haar laten inzien dat haar klachten (depressief, angst, stemmingswisselingen etc) wel degelijk veroorzaakt kunnen worden door die ‘lage’ dosis oxazepam die zij al jaren dagelijks slikt?

Ze gaat overigens ook naar een psycholoog die haar gebruik van antidepressiva en oxazepam volgens haar goedkeurt... Wat ik haar ook laat lezen of vertel over benzo’s: ze wilt het niet horen.

Zou haar klachten echt kunnen veroorzaakt worden door de oxazepam en/of antidepressiva of kan het echt geen kwaad om zo’n ‘lage’ dosis van 10 of 20mg per dag te nemen jarenlang?
Klik om te vergroten...

Hoi,

Ik heb benzo’s voor 3 maanden gebruikt en 9 maanden over gedaan om er van af te komen en nu ben ik er 6 dagen vanaf en nog niet hersteld dat heeft de nodige tijd ook nodig.

Het is altijd aan de persoon zelf of die medicatie wil slikken ja of nee dat kan niemand anders bepalen. Wil je echt meer informatie over de medicijnen, wat ze doen met je en wat de gevolgen daar van zijn en hoe er vanaf te komen. Dan zou ik je aanraden om op google te zoeken naar de Ashton Manuel deze is het Nederlands te vinden en al je vragen die je hier boven hebt gesteld worden daar in beantwoord

Succes!
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Je kan niet in iemands hoofd kijken of voelen wat iemand anders voelt. Dus ik denk dat je niet zo kunt stellen dat iemand geen redenen heeft om negatieve gevoelens of depressieve gedachtes te hebben.
Klik om te vergroten...
Daar heb je zeker gelijk in, dit had ik anders moeten verwoorden. Ik bedoelde het meer in de zin van dat ze momenteel wel alles op een rijtje heeft in haar leven. Ze werkt minder, heeft een leuke man, mooi huis, gaat meerere malen per jaar op vakantie naar het buitenland etc. Maar zelfs dan kan je uiteraard ongelukkig/depressief zijn inderdaad...
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#5
20 jaar lang hey!
Misschien een keertje praten met een andere huisarts of ziekenhuis?
Kijken wat hun zeggen.
Denk niet dat dit de bedoeling is van benzos.
Vind het echt heel erg lang.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Techneut zei:
Daar heb je zeker gelijk in, dit had ik anders moeten verwoorden. Ik bedoelde het meer in de zin van dat ze momenteel wel alles op een rijtje heeft in haar leven. Ze werkt minder, heeft een leuke man, mooi huis, gaat meerere malen per jaar op vakantie naar het buitenland etc. Maar zelfs dan kan je uiteraard ongelukkig/depressief zijn inderdaad...
Klik om te vergroten...
Geloof me, iemand met een depressie is heel erg goed in de schijn ophouden. :wink:
T
Twirley BirdLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rebell zei:
20 jaar lang hey!
Misschien een keertje praten met een andere huisarts of ziekenhuis?
Kijken wat hun zeggen.
Denk niet dat dit de bedoeling is van benzos.
Vind het echt heel erg lang.
Klik om te vergroten...

Is niet de bedoeling maar wie weet is er een (nog niet diagnose maar wel symptomen) goede gegronde reden. Ken zat mensen die het ook gewoon vast krijgen. Maar een polysomnografie is handig mocht het slapen een probleem zijn. Die krijgen gewoon een recept voor 3 maanden.

Als je niet met de dosis rommelt en vast is (medicatie trouw) kan het jaren werkzaam zijn. Net als oxycodon e.d het ook het geval is. Je moet wel echt de zelfdiscipline hebben om nooit meer te nemen als afgesproken is.

Maar jij kent haar het best , gooi het eens op tafel is mijn advies. En laat je horen wat je opvalt aan het gebruik.

Wel complimenten voor je observaties , deel ze met de persoon :wink:
G
GoldenGrowLid
01-01-2024, 00:00
#8
heeft ze al een keer een withdrawal meegemaakt?
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#9
GoldenGrow zei:
heeft ze al een keer een withdrawal meegemaakt?
Klik om te vergroten...
Als ze stopt worden de klachten erger, dat lijkt mij de withdrawal... Minderen lijkt me ook geen optie aangezien ze maar 10 a 20mg per dag neemt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Je kan niet in iemands hoofd kijken of voelen wat iemand anders voelt. Dus ik denk dat je niet zo kunt stellen dat iemand geen redenen heeft om negatieve gevoelens of depressieve gedachtes te hebben.
Klik om te vergroten...
Als ex pammen addict kan ik hier denk ik wel iets over zeggen.
Als je langer dan een week of drie, vier, oxazepam slikt, dan neemt de effectiviteit ervan af, en raak je er van afhankelijk.
Als je het jaaren neemt, betwijfel ik of er nog enig nuttig effect is overgebleven naast een hèle vervelende afhankelijkheid, waar je beslist niet eenvoudig vanaf bent.
Een psycholoog is géén arts, en mag dus géén recepten zelf uitschrijven.
En een psycholoog die deze medicatie steunt voor een zó lange tijd dus dit goedkeurt, tjaaa.
Ik ben blij dat het niet de mijne id geweest.
Om nu te zeggen, dat depressies van die oxa komen, dat was bij mij niet zo, daarover oordelen is errug errug moeilijk.
Maar dat deze oxa daar goed voor is, betwijfel ik ten zeerste.
Alle pammen hebben dezelfde vervelende bijwerkingen, en hierom schrijft een arts deze in een veel mindere mate voor, dan een 10 jaar geleden...
Anti depressiva, dat zijn heeeeeel andere medicijnen.
En ze zijn er in ontzettend veel variëteiten.
Van deze medicatie zelf, daar word je niet depressief van, veelal zorgen deze voor een aanvulling van een stof, die de gebruiker zelf te weinig aanmaakt, of worden er bepaalde processen in de grijze massa veranderd/verbeterd.
In Nederland zijn er ongelooflijk veel mensen, die anti depressiva slikken overigens.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yceman224 zei:
Als ex pammen addict kan ik hier denk ik wel iets over zeggen.
Als je langer dan een week of drie, vier, oxazepam slikt, dan neemt de effectiviteit ervan af, en raak je er van afhankelijk.
Als je het jaaren neemt, betwijfel ik of er nog enig nuttig effect is overgebleven naast een hèle vervelende afhankelijkheid, waar je beslist niet eenvoudig vanaf bent.
Een psycholoog is géén arts, en mag dus géén recepten zelf uitschrijven.
En een psycholoog die deze medicatie steunt voor een zó lange tijd dus dit goedkeurt, tjaaa.
Ik ben blij dat het niet de mijne id geweest.
Om nu te zeggen, dat depressies van die oxa komen, dat was bij mij niet zo, daarover oordelen is errug errug moeilijk.
Maar dat deze oxa daar goed voor is, betwijfel ik ten zeerste.
Alle pammen hebben dezelfde vervelende bijwerkingen, en hierom schrijft een arts deze in een veel mindere mate voor, dan een 10 jaar geleden...
Anti depressiva, dat zijn heeeeeel andere medicijnen.
En ze zijn er in ontzettend veel variëteiten.
Van deze medicatie zelf, daar word je niet depressief van, veelal zorgen deze voor een aanvulling van een stof, die de gebruiker zelf te weinig aanmaakt, of worden er bepaalde processen in de grijze massa veranderd/verbeterd.
In Nederland zijn er ongelooflijk veel mensen, die anti depressiva slikken overigens.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen flauw idee wat dit met mijn reactie te maken heeft maar het zal best waar zijn....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn reactie is bedoeld om wat duidelijkheid te geven over de werking van een specifieke groep medicijnen.
Ook ik kan niet in een andermans hoofd kijken, maar, ik heb vele, vele mensen gekend die met deze medicatie soms wel, en vaker van de regen in de drup terechtgekomen zijn.
Ik ben geen arts, psychiatrie is een ontzettend moeilijk hoofdstuk in hun werk. Er zijn zo ontzettend veel verschillende psychiaters en nog veel meer verschillende patiënten....en zoek daar maar eens de goede uit die jou wél kan helpen....ikzelf heb psychiaters mogen verslijten en echt eruit komen welke medicatie de juiste is voor jou...
Geen kleinigheidje zogezegd.
Ieder lichaamr eageert anders op dezepullen en poeders ga er maar aan staan!
Mijn advies is om zoveel mogelijk info te krijgen over al deze middelen, en dan hoop ik dat de goede keuze gemaakt kan worden.
En dan bij combinatie van medicijnen.
Nóg veeeeeeel moeilijker. Maar domweg erop vertrouwen dat het vanzelf door de specialist in hersenen, medicij en en gedrag, dan doe je jezelf tekort.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."