#1
Een persoon dicht bij mij slikt al zo’n 20 jaar dagelijks oxazepam, ik geloof dat ze per dag 1 a 2x 10mg neemt. Zij zegt dat ze dit gewoon nodig heeft om te kunnen functioneren, maar ondertussen heeft ze nog steeds dezelfde klachten als waar de oxazepam ooit voor is voorgeschreven. Ook heeft ze al jaren last van depressie, terwijl er niks in haar leven is waar ze ongelukkig of depressief door zou horen te raken. Hoe kan ik haar laten inzien dat haar klachten (depressief, angst, stemmingswisselingen etc) wel degelijk veroorzaakt kunnen worden door die ‘lage’ dosis oxazepam die zij al jaren dagelijks slikt?
Ze gaat overigens ook naar een psycholoog die haar gebruik van antidepressiva en oxazepam volgens haar goedkeurt... Wat ik haar ook laat lezen of vertel over benzo’s: ze wilt het niet horen.
Zou haar klachten echt kunnen veroorzaakt worden door de oxazepam en/of antidepressiva of kan het echt geen kwaad om zo’n ‘lage’ dosis van 10 of 20mg per dag te nemen jarenlang?
Ze gaat overigens ook naar een psycholoog die haar gebruik van antidepressiva en oxazepam volgens haar goedkeurt... Wat ik haar ook laat lezen of vertel over benzo’s: ze wilt het niet horen.
Zou haar klachten echt kunnen veroorzaakt worden door de oxazepam en/of antidepressiva of kan het echt geen kwaad om zo’n ‘lage’ dosis van 10 of 20mg per dag te nemen jarenlang?