Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLangdurige klachten na MDMA dippen

Langdurige klachten na MDMA dippen

16 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste allemaal,

Nadat ik al een aantal jaren af en toe op feestjes xtc pillen heb gebruikt, heb ik zo'n 5 weken geleden op een feestje eens wat MDMA poeder gedipt. Waar ik normaal altijd erg voorzichtig was en alleen kwartjes in een keer nam, was ik dit keer lichtelijk aangeschoten en daardoor misschien wat overmoedig. Ook wist ik, aangezien het m'n eerste avond op MDMA poeder was, niet precies hoe veel ik zou moeten nemen om te beginnen (slecht voorbereid, ook erg stom natuurlijk). Heel stom, maar ik pakte dus veel te veel: 3 vingertoppen tegelijk, waar ik al een paar seconde daarna spijt van had maar dan kun je natuurlijk niet meer terug...

Die avond was ik vervolgens ook de hele tijd bang dat ik te veel had genomen en op een gegeven moment ging ik me ook misselijk en duizelig voelen. Na eventjes rustig op de wc te zijn gaan zitten trok dit gevoel wel weg en kon ik de rest van de avond prima doorkomen, al was de echte lol er de rest van de avond wel vanaf.

Na deze vervelende ervaring op de avond zelf volgde een hele week waarin ik me misselijk voelde, duizelig voelde en ik mijn aandacht eigenlijk nergens goed bij kon houden. Ook sliep ik slecht en voelde ik me depressief. Na deze week verdween de misselijkheid en de duizeligheid, en voelde ik me dus al een stuk beter. De slaapproblemen en de depressieve buien hielden echter aan en hier heb ik op dit moment, zo'n 5 weken nadat ik in de fout ging, nog steeds last van. Mijn slaapprobleem breekt me nu vooral op, ik slaap elke nacht prima voor ongeveer 5-5,5 uur, maar vervolgens ben ik, veel te vroeg (rond 4:30-5:00 in de nacht) klaar wakker en lig ik alleen nog maar te woelen. Aangezien ik normaliter altijd sliep tot ongeveer 7:00 en ik dat ook echt altijd nodig had om goed te kunnen functioneren, heb ik nu iedere dag veel moeite om de dag door te komen.

Aangezien ik me dus vanaf mijn fout al een lange tijd slecht voel, vraag ik me steeds af hoe veel MDMA poeder ik nu eigenlijk precies in een keer genomen zou hebben. Ik weet dat MDMA poeder dippen geen erg slimme manier van doseren is omdat het lastig is in te schatten hoe veel MDMA er nu aan een natte vingertop blijft hangen, maar ik zou toch graag samen met jullie een inschatting willen proberen te maken van hoe veel MDMA ik nu die avond heb binnen gekregen. Misschien weten ervaren gebruikers hoe veel vingertoppen ze ongeveer nodig hebben om een zakje van bijvoorbeeld 1 g leeg te maken en kan ik zo te weten komen hoe veel MDMA er gemiddeld genomen aan een vingertop kleeft? Ik zou het in elk geval heel erg waarderen als jullie me zouden kunnen helpen met het inschatten van de hoeveelheid MDMA die ik heb binnen gekregen, zodat ik ook eindelijk deze vraag (waar ik op dit forum en de rest van het internet ook nergens het antwoord op kon vinden) eindelijk eens uit mijn hoofd krijg...
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#2
@MrAart

Shit man :(

De enige manier voor jou om erachter te komen is om een zakje MDMA te pakken, 10 keer opnieuw 3 vingertoppen af te wegen met een precisie weegschaal en dan het gemiddelde te pakken.

Die klachten komen wel goed, zorg goed voor jezelf en eventjes geen drugs meer. Het proces is misschien langzaam maar de tijd zal het helen.
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#3
MrAart zei:
Beste allemaal,

Nadat ik al een aantal jaren af en toe op feestjes xtc pillen heb gebruikt, heb ik zo'n 5 weken geleden op een feestje eens wat MDMA poeder gedipt. Waar ik normaal altijd erg voorzichtig was en alleen kwartjes in een keer nam, was ik dit keer lichtelijk aangeschoten en daardoor misschien wat overmoedig. Ook wist ik, aangezien het m'n eerste avond op MDMA poeder was, niet precies hoe veel ik zou moeten nemen om te beginnen (slecht voorbereid, ook erg stom natuurlijk). Heel stom, maar ik pakte dus veel te veel: 3 vingertoppen tegelijk, waar ik al een paar seconde daarna spijt van had maar dan kun je natuurlijk niet meer terug...

Die avond was ik vervolgens ook de hele tijd bang dat ik te veel had genomen en op een gegeven moment ging ik me ook misselijk en duizelig voelen. Na eventjes rustig op de wc te zijn gaan zitten trok dit gevoel wel weg en kon ik de rest van de avond prima doorkomen, al was de echte lol er de rest van de avond wel vanaf.

Na deze vervelende ervaring op de avond zelf volgde een hele week waarin ik me misselijk voelde, duizelig voelde en ik mijn aandacht eigenlijk nergens goed bij kon houden. Ook sliep ik slecht en voelde ik me depressief. Na deze week verdween de misselijkheid en de duizeligheid, en voelde ik me dus al een stuk beter. De slaapproblemen en de depressieve buien hielden echter aan en hier heb ik op dit moment, zo'n 5 weken nadat ik in de fout ging, nog steeds last van. Mijn slaapprobleem breekt me nu vooral op, ik slaap elke nacht prima voor ongeveer 5-5,5 uur, maar vervolgens ben ik, veel te vroeg (rond 4:30-5:00 in de nacht) klaar wakker en lig ik alleen nog maar te woelen. Aangezien ik normaliter altijd sliep tot ongeveer 7:00 en ik dat ook echt altijd nodig had om goed te kunnen functioneren, heb ik nu iedere dag veel moeite om de dag door te komen.

Aangezien ik me dus vanaf mijn fout al een lange tijd slecht voel, vraag ik me steeds af hoe veel MDMA poeder ik nu eigenlijk precies in een keer genomen zou hebben. Ik weet dat MDMA poeder dippen geen erg slimme manier van doseren is omdat het lastig is in te schatten hoe veel MDMA er nu aan een natte vingertop blijft hangen, maar ik zou toch graag samen met jullie een inschatting willen proberen te maken van hoe veel MDMA ik nu die avond heb binnen gekregen. Misschien weten ervaren gebruikers hoe veel vingertoppen ze ongeveer nodig hebben om een zakje van bijvoorbeeld 1 g leeg te maken en kan ik zo te weten komen hoe veel MDMA er gemiddeld genomen aan een vingertop kleeft? Ik zou het in elk geval heel erg waarderen als jullie me zouden kunnen helpen met het inschatten van de hoeveelheid MDMA die ik heb binnen gekregen, zodat ik ook eindelijk deze vraag (waar ik op dit forum en de rest van het internet ook nergens het antwoord op kon vinden) eindelijk eens uit mijn hoofd krijg...
Klik om te vergroten...
Kun je je nog herinneren welke vinger je hebt gebruikt of je een laagje deed of een bergje? In principe als je ''normale'' vingertopjes (pink) pakt zijn 3 likjes niet gigantisch. Dat je ze in een keer neemt kan wat harder aankomen waardoor je wellicht wat misselijk werd. Zodra je met bijvoorbeeld je ringvinger gaat dippen komt er vrijwel automatisch meer MDMA op je vinger en heb je een hogere dosis te pakken. Heel lastig te zeggen hoeveel dit precies is dus. Wat ook impact heeft kunnen hebben is hoe je erin bent gegaan. Je had gelijk spijt en wilde eigenlijk terug.

Hoe het komt dat je langdurig last hebt kan ik geen antwoord op geven.
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geneesmiddel zei:
@MrAart

Shit man :(

De enige manier voor jou om erachter te komen is om een zakje MDMA te pakken, 10 keer opnieuw 3 vingertoppen af te wegen met een precisie weegschaal en dan het gemiddelde te pakken.

Die klachten komen wel goed, zorg goed voor jezelf en eventjes geen drugs meer. Het proces is misschien langzaam maar de tijd zal het helen.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je suggestie! Dat zou natuurlijk kunnen, maar het zakje was van een vriend van mij dus ik heb het zelf niet meer bij de hand en ik schaam me te zeer om dit hiervoor te gaan vragen. Maar als jij een inschatting zou moeten maken, hoe veel zou jij dan schatten?
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kibo3 zei:
Kun je je nog herinneren welke vinger je hebt gebruikt of je een laagje deed of een bergje? In principe als je ''normale'' vingertopjes (pink) pakt zijn 3 likjes niet gigantisch. Dat je ze in een keer neemt kan wat harder aankomen waardoor je wellicht wat misselijk werd. Zodra je met bijvoorbeeld je ringvinger gaat dippen komt er vrijwel automatisch meer MDMA op je vinger en heb je een hogere dosis te pakken. Heel lastig te zeggen hoeveel dit precies is dus. Wat ook impact heeft kunnen hebben is hoe je erin bent gegaan. Je had gelijk spijt en wilde eigenlijk terug.

Hoe het komt dat je langdurig last hebt kan ik geen antwoord op geven.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor het meedenken! Ik weet het nog als de dag van gisteren: ik deed het steeds met de top van m'n wijsvinger en daar zat toen een laagje op. Enig idee hoe veel het dan ongeveer geweest kan zijn? Ik snap helemaal dat het moeilijk in te schatten is, maar als je al enig idee hebt wat het minimaal geweest kan zijn en maximaal geweest kan zijn, dan geeft me dat al een veel beter beeld van de situatie.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#6
MrAart zei:
Maar als jij een inschatting zou moeten maken, hoe veel zou jij dan schatten?
Klik om te vergroten...
Ik zou graag iets roepen maar het is echt onmogelijk. Er zit zo een factor 10 verschil tussen de ene dip en de andere afhankelijk van hoe groot oppervlak jij nat hebt gemaakt. Je moet wel heel erg je best doen om met 3 vingertoppen een zeer hoge doses >200mg binnen te krijgen. 100mg is aannemelijker, maar nogmaals, een dip kan extreem verschillen
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
MrAart zei:
Bedankt voor het meedenken! Ik weet het nog als de dag van gisteren: ik deed het steeds met de top van m'n wijsvinger en daar zat toen een laagje op. Enig idee hoe veel het dan ongeveer geweest kan zijn? Ik snap helemaal dat het moeilijk in te schatten is, maar als je al enig idee hebt wat het minimaal geweest kan zijn en maximaal geweest kan zijn, dan geeft me dat al een veel beter beeld van de situatie.
Klik om te vergroten...
Dan is ook belangrijk om te weten of je slanke vingers of worst vingers hebt
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casaan zei:
Dan is ook belangrijk om te weten of je slanke vingers of worst vingers hebt
Klik om te vergroten...
Hahaha dat is zeker een goede vraag :wink: Ik ben nogal tenger gebouwd (al weeg ik wel ongeveer 78 kg, omdat ik vrij lang ben (1,85 m) en toch nog wat spiermassa eraan getraind heb gekregen) en mijn vingers zijn daarom ook vrij smal. Ik heb in elk geval zeker geen worstenvingers :)
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#9
MrAart zei:
en daar zat toen een laagje op
Klik om te vergroten...
3 vingertopjes (niet verder dan nagelriem) met een enkel laagje, dus geen berg, kan niet meer dan 100mg ([EDIT] waarschijnlijk minder) geweest zijn. Wat dus qua dosis best meevalt als dat alles was voor de avond
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Geneesmiddel zei:
3 vingertopjes (niet verder dan nagelriem) met een enkel laagje, dus geen berg, kan niet meer dan 100mg ([EDIT] waarschijnlijk minder) geweest zijn. Wat dus qua dosis best meevalt als dat alles was voor de avond
Klik om te vergroten...
En nog blijft dit gissen. Valt gewoon weinig over te zeggen eigenlijk
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
En nog blijft dit gissen. Valt gewoon weinig over te zeggen eigenlijk
Klik om te vergroten...
Eens.

Maar buiten wat de inname precies was lijkt het me handig even naar de huisarts te stappen. 5 weken last is niet niks.
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#12
Geneesmiddel zei:
3 vingertopjes (niet verder dan nagelriem) met een enkel laagje, dus geen berg, kan niet meer dan 100mg ([EDIT] waarschijnlijk minder) geweest zijn. Wat dus qua dosis best meevalt als dat alles was voor de avond
Klik om te vergroten...
Zanza zei:
En nog blijft dit gissen. Valt gewoon weinig over te zeggen eigenlijk
Klik om te vergroten...
Ik weet dat het lastig in te schatten is en dat dit dus ook maar een schatting is, maar dit klinkt in elk geval bemoedigend :)
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Toch is klachten na 5 weken bijzonder, zelfs bij een hoge dosis. Hoeveel tijd zat er tussen met de vorige keer? Klinkt meer als een druppel die de serotonine emmer deed overlopen (maar dan de andere kant, snap je het nog?).
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dick_van_Leeuwen zei:
Toch is klachten na 5 weken bijzonder, zelfs bij een hoge dosis. Hoeveel tijd zat er tussen met de vorige keer? Klinkt meer als een druppel die de serotonine emmer deed overlopen (maar dan de andere kant, snap je het nog?).
Klik om te vergroten...
Haha ja, ik snap je helemaal! De vorige keer was aan het begin van november 2021 en in de 1,5 jaar corona daarvoor heb ik slechts een keertje of 2-3 wat gebruikt (altijd in de voor mij gebruikelijke lage hoeveelheden van 1-2 kwartjes op een avond). Voor het nu fout ging had ik wel al een dik half jaar last van wat aanhoudende vermoeidheidsproblemen na corona en, mede als gevolg daarvan, al lichte depressieve en burn-out klachten. Nu was ik daar na een tijdje vakantie wel al redelijk bovenop gekomen en hoopte ik het eindelijk weer eens een keertje leuk te hebben in dit leven maar dat liep dus juist in de soep. Mijn huidige klachten zijn dus waarschijnlijk ook weer grotendeels een opleving van de klachten die ik eerder al had, alleen het slaapprobleem is echt nieuw (en dus waarschijnlijk afkomstig van mijn blunder met MDMA) en voelt als de druppel die mijn emmer nu over laat lopen :wink:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
MrAart zei:
Haha ja, ik snap je helemaal! De vorige keer was aan het begin van november 2021 en in de 1,5 jaar corona daarvoor heb ik slechts een keertje of 2-3 wat gebruikt (altijd in de voor mij gebruikelijke lage hoeveelheden van 1-2 kwartjes op een avond). Voor het nu fout ging had ik wel al een dik half jaar last van wat aanhoudende vermoeidheidsproblemen na corona en, mede als gevolg daarvan, al lichte depressieve en burn-out klachten. Nu was ik daar na een tijdje vakantie wel al redelijk bovenop gekomen en hoopte ik het eindelijk weer eens een keertje leuk te hebben in dit leven maar dat liep dus juist in de soep. Mijn huidige klachten zijn dus waarschijnlijk ook weer grotendeels een opleving van de klachten die ik eerder al had, alleen het slaapprobleem is echt nieuw (en dus waarschijnlijk afkomstig van mijn blunder met MDMA) en voelt als de druppel die mijn emmer nu over laat lopen :wink:
Klik om te vergroten...
Maatje. Je wordt een beetje voor de gek gehouden.
Wat jij hebt gedaan is niet te reproduceren.
Let op jezelf in de toekomst, oke?
Dat is de les hier.

En als je nog steeds last blijft houden, praat met je huisarts. Wees eerlijk.
M
MrAartLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casaan zei:
Maatje. Je wordt een beetje voor de gek gehouden.
Wat jij hebt gedaan is niet te reproduceren.
Let op jezelf in de toekomst, oke?
Dat is de les hier.

En als je nog steeds last blijft houden, praat met je huisarts. Wees eerlijk.
Klik om te vergroten...
Ik heb m'n conclusies wel al getrokken hoor, maak je maar geen zorgen :wink: Ik heb alleen wat twijfels bij de huisarts, want behalve wat slaappillen voorschrijven kan die volgens mij ook weinig doen en ik betwijfel of aan slaappillen gaan beginnen een goed idee is. Maar goed, misschien moet ik dat maar eens het voordeel van de twijfel geven.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#17
MrAart zei:
De vorige keer was aan het begin van november 2021 en in de 1,5 jaar corona daarvoor heb ik slechts een keertje of 2-3 wat gebruikt (altijd in de voor mij gebruikelijke lage hoeveelheden van 1-2 kwartjes op een avond).
Klik om te vergroten...
Je hebt je niet buitensporig misdragen. Je bent hoogstens wat gulzig geweest met die 3 vingertoppen. Je had er spijt van en begon je zorgen te maken.
Ik denk dat dit gebeuren je oude burnout heeft getriggerd en je had al last van vermoeidheidsproblemen. Nu zijn daar slaapproblemen bij gekomen. Ik heb ook een tijdje slaapproblemen gehad door een vervelende drugservaring.

Het probleem is dat je in een cirkel zit, met die slaapproblemen. Je moet proberen dit patroon te doorbreken. Probeer meditatie. Zelf mediteren of naar een guided meditatie luisteren wanneer je wakker wordt zo vroeg in de ochtend. Probeer de app Insight Timer.

En probeer je niet meer druk te maken over die avond. Ik snap dat de vraag hoeveel het nou was je erg bezig houdt. Maar het klinkt niet als een overdosering. Ik denk dat je er wel doorheen komt en het wel over gaat. Geef het wat tijd. En als je je zorgen blijft maken, praat erover met de huisarts en met goede vrienden.

Sterkte! Komt wel goed!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."