Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCYP2D6 en heftige afkickverschijnselen met afbouw oxycodon

CYP2D6 en heftige afkickverschijnselen met afbouw oxycodon

8 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
C
Coco.nutsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ha allen,

Ik ben nieuw hier en heb me ten einde raad maar op dit forum geregistreerd.

De situatie is als volgt. Een jaar geleden ben ik gestart met Fentanyl icm Lyrica onder begeleiding van mijn huisarts wegens zenuwpijn in mijn benen en ziekte van Lyme (late stage, ben intussen 15 jaar ziek en ik maak gebruik van een rolstoel en een hulphond voor epilepsie. Ik ben 28 jaar oud as we speak).

Dat terzijde. Voor de pijn was het effectief, maar mijn lichaam reageerde met ontzettend veel bijwerkingen op de Lyrica en dat woog op een gegeven moment haast niet meer op tegen de pijn itself. Dit heb ik zonder problemen afgebouwd. Na de afbouw van de Lyrica is de pijn sterk toegenomen (omdat het wel gedempt werd met de Lyrica) en is de dosis van Lyrica enorm toegenomen. Ik gebruikte uiteindelijk een pleister van 50 ugl in combinatie met 10 maal 2 pufjes 50 microgram Instanyl neusspray. Hiermee voelde ik me lichamelijk beter dan ooit tevoren. De zenuwpijn in mijn benen was heel acceptabel, ik had meer energie en ik kon voor het eerst in 5 jaar weer korte stukjes lopen.

Wetende aan welke zware medicijnen ik zat en het gegeven dat ik nog jong ben en mijn partner en ik wel een grote kinderwens hebben, heb ik met mijn huisarts besproken dat ik toch linksom of rechtsom wil gaan afbouwen. De zenuwpijn is niet weg, maar dit is ook geen goede oplossing voor de lange duur. Met mijn arts hebben we besproken om de Fentanyl om te zetten naar Oxycodon omdat dit in de afbouw wellicht wat beter en geleidelijker in te zetten zou zijn. Die pufjes zijn voor doorbraakpijn en veroorzaken natuurlijk over de dag heen grote pieken en dalen. Dus mijn Fentanyl dosering werd omgerekend naar Oxycodon en zo kon ik 2 weken geleden starten met tweemaal 60 mg langwerkend en zo nodig driemaal 10 mg snelwerkend. Dat maakt 150 mg per etmaal.

Iets wat ik hierbij moet vermelden is dat mijn lichaam op het CYP450 Cytochroom een paar afwijkingen heeft. Wellicht een ietwat technisch verhaal maar het is in deze wel relevant. Bij mij is de CYP2D6 een slow metabolizer. Dat betekent dat alle medicatie die via dit enzym wordt afgebroken, in mijn lichaam veel langzamer wordt afgebroken dan bij een "normaal" persoon. De problemen die dan vaak ontstaan is stapeling van medicatie en medicijn vergiftiging binnen normale doseringen. Ik heb dit in het verleden meermalen aan de hand gehad met grote gevolgen, maar toen waren we nog niet op de hoogte van dit probleem. Dit weten we pas sinds oktober 2017 en sindsdien zijn mijn arts en de apotheek hier alert op

Oxycodon wordt echter ook via de CYP2D6 afgebroken. Ik heb zowel mijn voorschrijvend arts als apotheker tot twee keer toe gevraagd om hier goed naar te kijken. Ze hebben hier ook samen nog voor gezeten, maar zeiden dat het geen probleem moest zijn omdat bij oxycodon in tegenstelling tot veel andere medicatie die ik in het verleden heb gehad op het CYP2D6 enzym, de werkzame stof in het gedeelte zit dat afgebroken wordt. Dus ik gaf het een kans.

Ik ben twee weken geleden begonnen met de oxycodon. Op vrijdag stopte ik met alle fentanyl en ging ik over op oxycodon. Op maandag was ik even een dag flink ziek, maar op dinsdag herstelde ik weer en de rest van de week voelde ik me, afgezien van het hele slaperige gevoel, prima. Het leek me een logische reactie op het omzetten van Fentanyl naar Oxycodon dus ik heb deze dag gewoon uitgezeten.

Afgelopen vrijdag (dus bijna een week terug) heb ik de eerste afbouw van 10 mg gedaan. 60 voor de nacht en 50 voor de dag, plus de driemaal 10 snelwerkend. Maandag werd ik weer erg ziek, maar nu herstel ik niet meer. Nu merk ik rare tred in de Oxycodon. Ik kan met de langwerkend geen 12 uur halen. 10 uur na inname van de dosis beginnen de ontwenningsverschijnselen ontzettend toe te nemen. Over de dag heen herstel ik ook niet meer. Zelfs niet nu ik de afbouw drie dagen terug heb teruggedraaid naar tweemaal 60 langwerkend en driemaal 10 snelwerkend. Ik ben dood en doodziek

Ik heb contact gezocht met her Erasmus ziekenhuis waar mijn CYP450 Cytochroom vorig jaar onderzocht is en na overleg met de assistente mocht ik een mail sturen naar de professor met daarin de vraag wat er bekend is over het gebruik van Oxycodon icm een CYP2D6 slow metabolizer. Helaas kreeg ik een mail terug van de professor dat ik daar niet meer in behandeling ben dus dat ik mij moet wenden tot mijn voorschrijvend arts. Maar die zeggen dat het geen probleem moet zijn. Ik heb daar zo mijn grote vraagtekens bij.

Omdat er ook sprake was van hevige obstipatie heb ik de afgelopen 2 weken allerlei laxeermiddelen gekregen van de arts. Ik moest afgelopen week dagelijks 8 zakjes macrogol gebruiken met daarbij tweemaal een grote klysma omdat ik afstevende op een darmafsluiting. Heb 24 uur niet kunnen plassen gister, maar godzijdank is dat gisteravond weer op gang gekomen. Ook mijn darmen lijken zich wel een stuk geledigd te hebben met de klysmas.

We hebben deze week vaak aan de bel getrokken bij de arts maar mijn eigen arts is er vandaag pas weer. Ze zal me straks wel bellen. De afgelopen dagen alleen maar waarnemers gesproken en de huisartsenpost en niemand wil zomaar inspringen in dit complexe verhaal - wat ik wel begrijp, maar het is wel vervelend. Ik ben geen piepert. Na 15 jaar Lyme kan ik echt wel tegen een stootje. Maar deze week voelde ik me echt alsof ik dood ging. Gisteravond heb ik mijn eerste opleving gehad nadat ik gistermiddag mijn glutathione infuus Heb gehad van mijn complementair Lyme arts. Iets waar ik al op hoopte omdat ik ooit eerder een hele rare reactie heb gehad op diazepam (ik heb toen 36 uur geslapen op een tabletje van 20 of en bleef als een dronkeman functioneren. Na mijn glutathione infuus destijds is dat meteen opgeheven).

Heb het gevoel dat ik nu compleet vast zit. Ik zit op een flinke dosis van 150 mg oxycodon per etmaal en ik lijk geen kant op te kunnen. Of ik nu op deze dosis blijf of afbouw; ik ben doodziek en mijn arts lijkt echt tekort te schieten qua kennis. Ik wil echt van deze rotzooi af maar ik weet even niet hoe we dit voor elkaar moeten krijgen. Aannemelijk zou zijn dat 10 mg afbouw op 150 mg niet zulke grote problemen moet opleveren en zeker zou moeten wegebben na het teruggaan van de oude hogere dosis. Maar dit en het gegeven dat ik na 10 uur van de dosis al ontwenningsverschijnselen krijg heb ik sterk het vermoeden dat het inderdaad wéér niet goed wordt afgebroken op de CYP2D6. Echter, op het farmaceutisch kompas heb ik ook gelezen dat je niet binnen 2 weken van Oxycodon naar Fentanyl maf omzetten dus dat is dan denk ik ook geen optie. Fentanyl gaat niet via de CYP2D6 en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.

Ik ben er mentaal overigens niet afhankelijk van. Het is allemaal op medische indicatie gegaan en ik heb hier in de tussentijd ook geen mentale afhankelijkheid in ontwikkeld. Daar ben ik niet zo gevoelig voor gelukkig.

Maar wat nu..... Ik snap heus wel dat niemand hier een pasklaar antwoord heeft op zo'n complex verhaal. Maar ik weet me echt geen raad meer en mijn arts lijkt het ook even niet meer te weten. Ik kan momenteel helemaal niks meer en ik verhuis alleen maar doodziek van bed naar bank naar stoel naar bank naar bed naar languit op de grond en alles weer overnieuw. Kan bijna niks meer eten dus drink nu maar zo goed en kwaad als het kan extra nutridrink flesjes weg (bijvoeding vanwege ondergewicht door de Lyme. Ik weeg maar 45 kilo).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
T
Twirley BirdLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ontzettend naar dat je zo'n pijn hebt door Lyme. Dit kunnen we niet zo beantwoorden aangezien we verder niets weten van lengte van gebruik / medisch dossier en familiekwalen.

Wat bij mij nu als eerste door het hoofd schiet : Vraag aan de huisarts voor een 2nd opinion , zit standaard in de zorgverzekering (meen alle aanbieders). En laat hun misschien je andere ziekenhuis Erasmus waar jou CYP450 Cytochroom vorig jaar onderzocht is.
Natuurlijk kiezen wat je het beste lijkt. Je hebt recht op 1 second opinion hoop dat ze daar jou antwoord hébben.
Of zoek specifieke artsen die ook vele goede recensies heeft.

Kies wijs!

Hou vol dit moet niet mogen , zijn er geen medicijnen om het CYP450 te laten versnellen met afbraak ?

Succes hoop dat je hier iets mee kan.

In theorie kan je natuurlijk met fentanyl afbouwen tot 12.5 ug/u met eventueel instanyl voor doorbraak pijn. Dan zit je omgerekend slechts op 20mg oxycodon dagelijks.

Hou je ons op de hoogte?

Liefs
C
Coco.nutsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Twirley Bird, dank je voor je reactie. Dat er hier op het forum geen pasklaar antwoord gegeven kan worden begrijp ik uiteraard. Die illusie had ik ook niet hier te vinden. Wel hoopte ik op wat meedenken om een beetje wegwijs te worden en een richting te kiezen in wat er wellicht nog mogelijk zou kúnnen zijn en waar ik nog niet aan gedacht heb. Ofwel misschien iemand die zelf ervaring heeft met oxycodon en de extreme hevigheid waarmee mijn lichaam nu reageert op.. wat dan ook (ik blijf de oxycodon verdenken though).

Second opinion idd wat ik gister probeerde te bereiken door de professor hierover een e-mail te sturen, maar hij wilde zich hier niet in mengen. Of ik moet mijn huisarts vragen of zij zelf contact met de beste man zoekt. Wellicht dat hij er dan anders in staat. Maar ik heb niet heel veel hoop. Ik weet helaas maar al te goed door mijn hele geschiedenis dat artsen hun vingers niet willen branden aan een situatie waar ze geen pasklaar antwoord op hebben, en me daarom telkens weer als een hete aardappel doorschuiven naar de volgende. Elf jaar geleden toen ik in een dergelijke situatie zat, zat er een waarnemend huisarts verdomme huilend aan mijn bed omdat de situatie zo ernstig was en niemand wat deed - incl alle ziekenhuizen in de regio die me pertinent weigerden op te nemen voor observatie. Nu lijkt een zelfde soort situatie te in ontstaan en ik weet me geen raad.

Ik schreef bovenin trouwens ergens per ongeluk Lyrica waar Fentanyl moest staan. Weet niet of dat extra verwarring veroorzaakt heeft. In ben vorig jaar in oktober 2017 gestart met fentanyl pleisters en instanyl neusspray (ook fentanyl). Dat is in april opgehoogd naar 50 ugl pleister + 10x2 (=20) pufjes 50 microgram neusspray per etmaal. De Lyrica is tevens in oktober 2017 gestart, maar is in maart 2018 na een periode van afbouw gestopt. Daarna ben ik gestart met Gabapentine icm dezelfde dosis Fentanyl (50 ugl pleister en 20 pufjes per dag).

In oktober heb ik een keer geprobeerd om de neusspray die ik bovenop de pleister had, in één keer te stoppen. Dat bleek niet zo'n goed idee dus na een aantal dagen geprobeerd dit geleidelijker af te bouwen. Echter, omdat de pufjes voor doorbraakpijn zijn en hiermee over de dag telkens grote pieken en dalen veroorzaken, heeft mijn huisarts met de apotheker besproken om alle Fentanyl (pleister en pufjes) om te rekenen in Oxycodon. Dat werd 150 mg per etmaal.

Twee weken geleden op vrijdag hebben we de Fentanyl pleister verwijderd en alle neusspray gestopt en zijn we direct overgegaan op de oxycodon. Op Maandag was ik 1 dag heel ziek, maar op dinsdag trok ik weer bij en op woensdag voelde ik me weer prima. Afgelopen vrijdag geprobeerd 10 mg af te bouwen van de 150 mg oxycodon. Weer op maandag werd ik ziek met ontwenningsverschijnselen. Alleen deze week werd het dus alleen maar erger en erger. Op dinsdag terug omhoog gegaan naar de oude dosering van 150 mg per etmaal, maar ook dit heeft weinig tot niks uitgehaald. En dat vind ik gek. Rond het einde van de 12 uur dosering voel ik me steeds een stuk slechter en zo'n 1,5 uur na inname van de nieuwe dosering trekt het ietsjes bij. Echter, de zenuwpijn breekt er nu ineens doorheen zoals het was vóór al deze fentanyl en oxycodon rommel wat ik met de Fentanyl nooit heb gehad, en ik slaap zelfs nu met 150 mg oxycodon per etmaal icm gabapentine sinds dit gebeuren deze week ineens nog maar 4 tot 5 uurtjes per nacht. Terwijl ik vorige week nog moeilijk wakker kon blijven met deze zelfde doseringen en makkelijk 12 uur op een nacht kon slapen. Er lijken dus ontwenningsverschijnselen te zijn terwijl de dosering hetzelde is als bij aanvang twee weken terug. Of zou het kunnen dat er nog ontwenning van de Fentanyl meespeelt, ondanks de omzet naar Oxycodon? Ik heb meerdere ervaringen gelezen over afbouw van Fentanyl met Oxycodon en heb hier nog nooit wat over gelezen. Maar goed. Ik weet het ook niet meer. Het enige wat tot nu toe verlichting bood was het infuus woensdag van mijn complementair arts met Glutathione. Deze krijg ik al een jaar lang op wekelijkse basis vanwege de Lyme, maar ik heb al een keer eerder gemerkt met een rare reactie op diazepam dat de Glutathione op de een of andere manier daarin ook iets rechttrekt. Maar dat gaat via mijn complementair Lyme arts die weer niet zo thuis is in de opiaten, net zo goed als mijn huisarts zich niet wil verdiepen in de complementaire geneeskunde alsook de Glutathione infusen (mijn complementair arts is wel gewoon bevoegd arts maar heeft zich verder gespecialiseerd in Lyme en combineert daarin het beste uit zowel de westerse geneeskunde als andere takken. Dat daar even geen onduidelijkheden over ontstaan dat ik bij een een of andere mafkees iedere week vage shit in mijn bloedbaan laat spuiten. Chronisch/ Late stage Lyme "bestaat niet" in onze reguliere kringen dus er bleven weinig andere opties over dan verder zoeken. Maar dat terzijde).

Ik heb nu dus geen Fentanyl meer, maar alleen nog Oxycodon. Ik heb op farmaceutisch kompas gekeken en daar staat er iets dat je niet binnen twee weken van Oxycodon op Fentanyl mag overstappen, dus dat lijkt geen optie. Gek genoeg staat er ook op dat er voorzichtigheid geboden is bij een CYP2D6 efficiëntie, én voorzichtigheid met Oxycodon in combinatie met het gebruik van Gabapentine. Ik heb beiden en de apotheker stelt dat het geen kwaad kan. Ik vraag het me af.. we hebben het hier ook niet over een dosering van 10 of 20 mg of zo.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heftig verhaal! Meestal heb ik altijd woordje klaar.... Maar als ik dit lees... Nogal complex. Wens ik je veel sterkte man!
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zou nu proberen uit te zitten en als die twee weken om zijn, in overleg met je arts weer teruggaan naar de fentanyl. En dan dus helemaal stoppen met de Oxycodon en de fentanyl rustig afbouwen. Want je reageert duidelijk niet goed op de Oxycodon, wat de oorzaak daarvan ook is (ingesteld op verkeerde dosering, ontwennigsverschijnselen, jouw enzym afwijking etc, of gewoon niet goed tegen Oxycodon kunnen).

Wat ontzettend naar dat de artsen je nu niet goed kunnen helpen, want dit is natuurlijk eigenlijk een vraag voor hun en niet voor mensen die niet de kennis hebben...

Ik heb ervaring met beide middelen, ook ivm chronische pijn, maar niet in de hoge doseringen die jij hebt. Bij mij is het zo dat ik gewoon doodziek werd en ook bleef van de Oxycodon zodra mijn dosering boven de 30 mg komt, ook als het zorgvuldig en langzaam opgebouwd is. Ik gebruik daarom nu buprenorfine pleisters, daar word ik het minst ziek van, en dan af en toe nog Oxycodon als aanvulling op de pijnpieken. Maar daarom dacht ik, misschien kun je wel net als ik gewoon niet goed tegen de Oxycodon. Maar ik ben me ervan bewust dat jouw situatie vele malen complexer is dan die van mij.
T
Twirley BirdLid
01-01-2024, 00:00
#6
Inderdaad beter weer Fentanyl als ik jou ervaringen hoor. En over oxycodon ik kreeg het ook en bij mij was zo'n tablet met vertraagde afgifte toch na uur of 8-9 weg en kwam ook zenuwpijn van mijn onderrug weer in alle hevigheid terug. Sindsdien kreeg ik 3x daags oxycodon. Bij de apotheek waren ze bekend dat het bij sommigen slechts 9-10 uur werkt. En zou 3x daags een betere bloedspiegel geven.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan fentanyl, zorgt voor een veel betere kwaliteit pijn bestrijding. Vind daar wel de Sandoz het fijnst van (plakt beter en zit meer fentanyl op als bijvoorbeeld durogesic) maar zo'n beschermpleister die je over de fentanyl heen plakt wel zo fijn is met douchen.

Wat ik ook herken is het slapen waar je over spreekt, met fentanyl (omgerekend zelfde als 120 mg oxy) ik 10x beter slaap met fentanyl. Tenzij ik er een langwerkerkende benzo bij de oxy deed. Dan slaap ik ook op de oxycodon prima.

Van welk merk is je oxycodon? Lees veel dat Aurobindo het minst werkt. En sommige zelfs een 'ghost tablet ' bij de ontlasting zit. Is veel te erg samengeperst, zelfde geldt met TEVA (omdat ze in de zelfde fabriek worden gemaakt met een minimaal verschil). Vraag of je Sandoz mag had ik geadviseerd als je oxycodon beter zou verdragen. Maar zou nu absoluut terug gaan naar Fentanyl.


En een 2nd opinion desnoods reis je naar een ziekenhuis buiten je provincie, waar ze wel goede recensies krijgen voor neurologie / anesthesist / pijn poli.

Ik wens je veel sterkte toe! Laat je niet zomaar afschepen (wat je volgens mij ook niet doet)
T
Twirley BirdLid
01-01-2024, 00:00
#7
Graag gedaan natuurlijk!

Coco.nuts zei:
Ik heb de oxycodon van TEVA dus dat zou ook een kunnen verklaren. Wellicht dat hiermee toch de afkickverschijnselen van het stoppen met Fentanyl hier doorheen is gebroken omdat de oxycodon onvoldoende werkt???
Klik om te vergroten...

Zou kunnen , mijn ervaring is dat het zo'n harde pil is dat de pillcrusher van de apotheek zelfs kapot gaat door deze pillen. Daardoor komen de actieve stoffen slecht (niet allemaal) vrij. Beste is om op die oxycodon van TEVA en Aurobindo op te zuigen. Worden dan soort gel achtige substantie maar dan lost het langzaam maar compleet op. Terwijl de oxycodon van sandoz of hci wel prima wordt opgenomen en zonder problemen in de pillcrusher kan van de apotheek. Of makkelijker door midden snijden.

Die hebben niet de formule erin zitten dat het gel wordt zodra er water bij komt. Is tegen misbruik gedaan. Waar sommige mensen de pineut van zijn die het nodig hebben. En het misbruik ervan blijft toch wel bestaan..

Succes!
C
Coco.nutsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kijk, hier heb ik wat aan. Dankjewel voor je moeite om zo'n uitgebreide reactie te schrijven. Dat ik niet 12 uur rond kom zeg ik de hele week al en heb ik ook tegen mijn huisarts gezegd. Heb net met mijn vriend overlegd om de dosis over 4 momenten in het etmaal te verspreiden en als ik je zo hoor is dat dus helemaal geen onlogische gedachte geweest. Heb er niet aan gedacht dat ik het ook over 3 momenten zou kunnen verdelen.

Ik heb de oxycodon van TEVA dus dat zou ook een kunnen verklaren. Wellicht dat hiermee toch de afkickverschijnselen van het stoppen met Fentanyl hier doorheen is gebroken omdat de oxycodon onvoldoende werkt???

Ik laat me zeker niet afschepen. Maar dat is makkelijker als met onderbouwde argumenten komt :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Allereerst: dit topic is al wat ouder, maar toch teageer ik.
Ik doe dit, omdat ik mij enorm herken in deze materie, en op deze manier kan ik toch even wat van me af schrijven.
Misschien herkent ook een ander deze materie, ik nodig iedereen uit, om te reageren!
En nu....mijn verhaal.

Oxcycodon, ja. Daarmee heb ik ook wel wat ervaring.
Wat een spul is dit. Verslavend als de hel, en zit je er eenmaal wat langer aan, zie dan maar eens, dat je ervan af komt...
Ik kreeg het omdat ik een rug heb, die mij ieder moment van de dag op een zeer ingrijpende wijze laat voelen, dat er iets goed mis is daar. Ontzettend, wat een klein mannetje je wordt als je hiermee behept bent. Nu kan ik geen 300 meter meer lopen, vroeger bij mijn laatste werkgever was 80 kilometer in 24 uur af te leggen met 40 pond bepakking geen punt...
Anyway . De oxcycodon kreeg ik dus, omdat ik geen andere pijnstillers mag nemen.
Dat is allemaal goed en wel op een gegeven moment werkt dit opiaat niet meer, en moet je dus verhogen. 3 weken later, wéér. Enz enz.
Als je eenmaal op een flinke dosis zit, dan komen de bijwerkingen.
Obstipatie, niet meer kunnen plassen, en nog meer van dat fraais.
Dan neem je de beslissing dat dit zo niet de goede weg is, en wil je ermee stoppen .
En dan komen de echte problemen.
Kort gezegd, ik kreeg het niet voor elkaar.
Zoveel pijn, en ziek zijn, het werd me teveel.
Dus: consult verslaving arts.
Ik werd overgezet op methadon. Exact uitgerekend, en....in 10 minuten na innemen was ik van dat ellendige ziek zijn, af.
Maar, het ene ruil je in voor het ander.Alhoewel ik van methadon geen euforie heb, maar verder ook weinig last.
Het stilt de rugpijn enigzins, maar, het lost niets op.
Nu, na jaren knokken, wordt er eindelijk iets serieus aan die verdomde rugpijn gedaan naar het zich laat aanzien.
Een aantal tussenwervelschijven is kaduuk en steken alle kanten uit, naast grote slijtage.
Mooi, dat weten we dan.
Nu afwachten of er aan gewerkt gaat worden. Lukt dit, dan woon in van de methadon af. Ook al neem ik dit al bijna 2 jaar lang, als het niet meer nodig is, dan weg ermee.
Samenvattend:
Oxcycodon is shit. Als je er iets anders voor kunt krijgen, doe dat dan.
Lyme is een rotziekte. Eenmaal chronisch, dan ben je de Sjaak.
Ik weet het, wijlen mijn vader had het óók, en zijn arts kreeg het veel te laat in de gaten.
Pijn is afschuwelijk.
Ervan af komen is heel, heel erg lastig.
Ik hoop, dat het je toch een keer lukt!
Houd het hoofd omhoog....!!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."