#1
@Baap Dat je zelf geen prettige ervaringen hebt met die medicatie hoeft toch niet te betekenen dat het meteen troep is en dat anderen er niets aan kunnen hebben? (Overigens is 4x 25mg volgens mij best een hoge dosering.) Ik zie genoeg cliënten en mensen in mijn omgeving (lol en ikzelf) die er veel baat bij hebben. Dat betekent ook weer niet dat men het altijd zomaar moet nemen....
Sowieso in dit topic: prima om er kritiek op te hebben, maar er moet daarbij wel altijd ruimte zijn voor het verhaal en de ervaringen van mensen met ADHD/ADD zelf. En in de meeste gevallen kun je die beter individueel bekijken.
Precies dit. Ik zie op dit forum regelmatig mensen met kritiek reageren op ADHD/ADD-medicatie die óf a) zelf geen goede ervaringen hiermee hebben en/of toevallig zelf goed met hun ADHD/ADD hebben leren omgaan op een andere manier, óf b) zelf gewoon helemaal geen persoonlijke ervaring hebben met deze stoornis + bijbehorende medicatie. Vooral in het laatste geval ben je niet echt in de positie om een gegronde mening te vormen vind ik. Maar ook in het eerste geval weet je helemaal niet wat iemands ADHD/ADD voor dÃegene betekent. Nogal ‘arrogant’ (sorry, wil hiermee niemand beledigen) om in het geval van mentale/psychiatrische issues alleen van je eigen mening, ervaring of positie uit te gaan zonder je te proberen te verplaatsten in iemands individuele situatie. Dit geldt eigenlijk voor alle psychiatrische medicijnen.
Van hoeveel mensen ik al heb moeten aanhoren dat ik ‘maar zo snel mogelijk met de antidepressiva moet stoppen en zelf met de problemen moet leren omgaan’! Thanks but no thanks. Vind dat niet echt een sympathieke reactie en word er nogal moe van om me dan dus te moeten gaan ‘verdedigen’, al komt zo’n reactie wellicht voort uit onwetendheid. Ik stop er helemaal niet mee de eerstkomende tijd, want ik slik ze nog niet zo lang en ik voel me veel meer mens, en júist het werken aan de problemen (therapie) gaat hierdoor een stuk beter. Iemand anders kan toch niet in mijn hoofd kijken.
Mensen moeten eens ophouden om over andermans gevoelsleven te oordelen.
Sorry, het is een beetje een persoonlijke frustratie geworden. Naar niemand speciaal in dit topic gericht trouwens, gewoon iets wat me erg opvalt in het dagelijks leven. Maar zó met jou eens dat het medicatiebeleid, net als het therapiebeleid, echt per individu bekeken moet worden en dus ook totaal verschillend kan zijn.