Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTramadol (contramal) combo antidepressiva

Tramadol (contramal) combo antidepressiva

14 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Van 15 december tem 14 januari zat ik met nierstenen. Heb hiervoor eerst Tramadol 50mg voorgeschreven gekregen (+Diclofenac, maar gaat nu vooral over de Tramadol), vond dit bij kolieken niet snel en efficiënt genoeg werken, daarna de vloeibare versie Contramal 100mg/ML voorgeschreven gekregen. Moest bij de pilvorm soms 3 à 4 x nemen (150-200mg) en dan soms nog per 1 pil doorheen de dag, dat ik soms tegen de 400-500mg/dag zat, op de ergste dagen. Dus had dan Contramal en dit werkte veel beter, per hevige steek (koliek) nam ik meestal eerst 100-150mg (8-12 x pompen) en ik voelde het gewoon werken, ding was wel, nadat hevigste pijn weg was, nam ik 'preventief' nog bij, meestal nog eens 100mg. Als de pijn dan echt weg was, had ik toch wel nog lang een lekker effect vd contramal (Tramadol), kan het gevoel beschrijven als, zonder zorgen, lichte tot milde euforie en langer wakker blijven en dit duurt al bij al nog vrij lang, ca 4à5u na verdwijnen pijn. 'Probleem' was dat ik het meer ging gebruiken omdat het fijn gevoel gaf, met op het moment en dag(en) erna weinig tot geen nadelen, soms beetje misselijk, mr dat ging niet op tegen het positieve gevoel. Via huisarts had ik nog extra flesje contramal 100mg/ml kunnen aanschaffen, met die gedachte, was het eerste flesje snel leeg:grinning: Nu neem ik het nog af en toe puur creatief of als ik me wat verkouden of voos ofzo voel, is zo'n lekker middeltje, ambetant en minder gevoel is tijdje letterlijk verdoofd.

Vraagje dat ik omtrent Tramadol en Contramal heb: Is het een algemeen iets dat vloeibare Tramadol zoveel beter en sneller werkt dan de pilvorm? Zou de tramadol in pilvorm dan niet na langere inwerktijd uiteindelijk zelfde lekker gevoel als contramal moeten geven, aangezien het toch om de actieve stof Tramadol gaat?

Nog extra informatie, ik neem ook dagelijks 30-45mg Mirtazapine en 150mg Seroquel en met tussenpozen 10-15mg zolpidem, dit ivm manische-depressie/slaapproblemen. Mijn vraag hierbij is, zijn er aannemelijke risico's verbonden aan deze 3 medicijnen in combinatie met Tramadol? Bij googelen zie ik vaak het serotoninesyndroom passeren, maar geraak er niet echt uit wat dit exact is, of dit lichamelijk en geestelijk zo erg is, hoe groot de kans hierop is en indien je dit zou krijgen er nog vanaf geraakt.

PS had dit eerst bij opiaten geplaatst, misschien hoort het hier eerder thuis?

Grts
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
UmbraVitae zei:
Via huisarts had ik nog extra flesje contramal 100mg/ml kunnen aanschaffen, met die gedachte, was het eerste flesje snel leeg:grinning:
Klik om te vergroten...
Lekker, normaal gesproken hoort de huisarts het gebruik van verslavende opioiden jammer genoeg wel bij te houden.
UmbraVitae zei:
Is het een algemeen iets dat vloeibare Tramadol zoveel beter en sneller werkt dan de pilvorm?
Klik om te vergroten...
Jep, ongeacht de drug komt vloeibare vorm eigenlijk standaard een stuk sneller op. Vertraagde afgifte is vaak ook niet meer dan extra hard bindmiddel, de reden waarom mensen hun pillen nog wel eens fijn stampen of een pil grinder/maler bij de action kopen.
UmbraVitae zei:
Nog extra informatie, ik neem ook dagelijks 30-45mg Mirtazapine en 150mg Seroquel en met tussenpozen 10-15mg zolpidem, dit ivm manische-depressie/slaapproblemen. Mijn vraag hierbij is, zijn er aannemelijke risico's verbonden aan deze 3 medicijnen in combinatie met Tramadol?
Klik om te vergroten...
Geen acuut risico maar het zijn alle drie middelen die zeer aanzienlijk prikkels dempen waardoor je op de lange termijn vrij hysterisch kunt worden. Deze middelen kunnen op de lange termijn aanzienlijke onrust en slaapproblemen veroorzaken.
UmbraVitae zei:
Bij googelen zie ik vaak het serotoninesyndroom passeren, maar geraak er niet echt uit wat dit exact is, of dit lichamelijk en geestelijk zo erg is, hoe groot de kans hierop is en indien je dit zou krijgen er nog vanaf geraakt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat iedereen zich onderhand een beetje afvraagt wat het serotonine syndroom is. Tramadol veroorzaakt vrij verwaarloosbare opwaardse regulatie van serotonine, je moet het haast al met MDMA combineren wil het serotonine syndroom kunnen veroorzaken naar mijn weten.

Mitrazepine is een antagonist / antipsychotica dat enkel 5HT1 serotonine indirect lichtelijk doet toenemen omdat het direct de 5HT2 serotonine receptoren blokkeert. Mitrazepine is dus geen antidepressiva en kan in theorie niet bijdragen aan een serotonine syndroom, waarschijnlijk eerder het tegenovergestelde zelfs. Dat Mitrazepine een antidepressiva is is een hardnekkig misverstand.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jmths zei:
Lekker, normaal gesproken hoort de huisarts het gebruik van verslavende opioiden jammer genoeg wel bij te houden.
Klik om te vergroten...
Had het 'geluk' dat dit bij vervangende huisarts was, vaste was op verlof. Denk dat deze een 2de flesje minder makkelijk zou hebben voorgeschreven.

Jmths zei:
Jep, ongeacht de drug komt vloeibare vorm eigenlijk standaard een stuk sneller op. Vertraagde afgifte is vaak ook niet meer dan extra hard bindmiddel, de reden waarom mensen hun pillen nog wel eens fijn stampen of een pil grinder/maler bij de action kopen.
Klik om te vergroten...
Dacht ook wel zoiets, heb nog 2 doosjes Tramadol in pilvorm liggen en indd deze blijven liggen ten opzichte vd contramal.

Jmths zei:
Geen acuut risico maar het zijn alle drie middelen die zeer aanzienlijk prikkels dempen waardoor je op de lange termijn vrij hysterisch kunt worden. Deze middelen kunnen op de lange termijn aanzienlijke onrust en slaapproblemen veroorzaken.
Klik om te vergroten...
Oké, dus hetgeen ik nu eigenlijk al vaak heb van m'n eigen. Ik ben zonder al deze medicatie juist zeer rusteloos, opgefokt, zeer slecht slapen, dus waarschijnlijk zal ik op termijn hier extra gevoelig voor worden?

Jmths zei:
Ik denk dat iedereen zich onderhand een beetje afvraagt wat het serotonine syndroom is. Tramadol veroorzaakt vrij verwaarloosbare opwaardse regulatie van serotonine, je moet het haast al met MDMA combineren wil het serotonine syndroom kunnen veroorzaken naar mijn weten.
Klik om te vergroten...
Dus het serotoninesyndroom, wordt blijkbaar net iets te vlug aangehaald? En heb ook al wel xtc en 4fa genomen, dit alleen is waarschijnlijk veel meer op serotonine gericht en naderhand meer aan het serotoninesyndroom (bij serieus misbruik) gekoppeld dan die medicatie.

Jmths zei:
Mitrazepine is een antagonist / antipsychotica dat enkel 5HT1 serotonine indirect lichtelijk doet toenemen omdat het direct de 5HT2 serotonine receptoren blokkeert. Mitrazepine is dus geen antidepressiva en kan in theorie niet bijdragen aan een serotonine syndroom, waarschijnlijk eerder het tegenovergestelde zelfs. Dat Mitrazepine een antidepressiva is is een hardnekkig misverstand.
Klik om te vergroten...

Ow echt, ik dacht dat Mirtazapine toch echt wel een antidepressiva was ook een niet geregistreerd slaapmiddel. Is ook de reden dat ik het krijg en staat bij apotheek.nl ook zo beschreven.
Seroquel daarentegen is indd eerder een atypisch antipsychotica, maar wordt dan vooral ook bij bipolaire stoornis gegeven om angsten te dempen en grote stemwisselingen tegen te gaan.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
UmbraVitae zei:
Ik ben zonder al deze medicatie juist zeer rusteloos, opgefokt, zeer slecht slapen, dus waarschijnlijk zal ik op termijn hier extra gevoelig voor worden?
Klik om te vergroten...
Je lichaam zal de invloed van drugs als verstoring op het lichamelijk balans zien en zich hier langzaam aan in tegenovergestelde richting op aanpassen. Wat soms ook wel wordt omschreven als receptor ongevoeligheid of tolerantie. Zodra je stopt met drugs zul je meer last ondervinden van hetgeen dat het onderdrukt dan voordat je begon met drugs gebruiken.

De medicatie/drugs zal na verloop van tijd steeds meer effect hebben met uitzondering van Mitrazepine en Seroquel. Antipsychotica zoals Mitrazepine en Seroquel zijn namelijk antagonisten die signalen in de hersens blokkeren. Misschien een wat verwarrende uitleg aangezien opioiden (zoals Tramadol) en Benzodiazepines / Z-drugs (Zolpidem) ook een dempende werking hebben, deze middelen doen dit echter indirect. Waar antipsychotica (Mitrazepine en Seroquel dus) via directe werking je hersens plat leggen.

Als jij 4 verschillende soorten bedwelmende drugs inneemt zul je op de lange termijn absoluut gevoeliger worden voor prikkels op het moment dat je stopt deze middelen te gebruiken. Dit hoort een huisarts eigenlijk normaal gesproken ook toe te lichten wanneer deze medicatie voorschrijft.

UmbraVitae zei:
En heb ook al wel xtc en 4fa genomen, dit alleen is waarschijnlijk veel meer op serotonine gericht en naderhand meer aan het serotoninesyndroom (bij serieus misbruik) gekoppeld dan die medicatie.
Klik om te vergroten...
4-FA en MDMA zijn vele malen veel meer ingrijpend op het serotonine systeem dan Tramadol. Serotonine syndroom door enkel gebruik van Tramadol op zichzelf is niet mogelijk. Serotonine syndroom door gebruik van 4-FA of MDMA op zichzelf is wel mogelijk.

Serotoninesyndroom - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Serotonine syndroom is een vaag container begrip wat zich in de praktijk meestal vertaalt naar oververhitting als gevolg van overprikkeling van de serotonine receptoren.

UmbraVitae zei:
Ow echt, ik dacht dat Mirtazapine toch echt wel een antidepressiva was ook een niet geregistreerd slaapmiddel. Is ook de reden dat ik het krijg en staat bij apotheek.nl ook zo beschreven.
Klik om te vergroten...
"
Mirtazapine acts as an antagonist/inverse agonist upon the following receptors:[28][29]


  • 5-HT2A receptor[30]
  • 5-HT2B receptor[31]
  • 5-HT2C receptor [30]
  • 5-HT3 receptor
  • 5-HT7 receptor
  • α1-adrenergic receptor[32]
  • α2A-adrenergic receptor[33]
  • α2B-adrenergic receptor[34]
  • α2C-adrenergic receptor[35]
  • H1 receptor[36]
  • mACH receptors[37]

While mirtazapine has some affinity for the 5-HT2A receptor, it acts as an antagonist[38]"
- https://psychonautwiki.org/wiki/Mirtazapine

Mitrazepine blokkeert juist signalen bij de serotonine receptoren, zoals ik dus zei een hardnekkig misverstand. Mitrazepine is gelijkend aan Seroquel een antipsychotica met een tricylische molecuulstructuur dat zich typeert door antagonisme. Ofwel het op directe wijze platleggen van signalen in de hersenen.

Geschikte medicatie voor kasplantjes en een carrière achter de geraniums.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jmths zei:
Je lichaam zal de invloed van drugs als verstoring op het lichamelijk balans zien en zich hier langzaam aan in tegenovergestelde richting op aanpassen. Wat soms ook wel wordt omschreven als receptor ongevoeligheid of tolerantie. Zodra je stopt met drugs zul je meer last ondervinden van hetgeen dat het onderdrukt dan voordat je begon met drugs gebruiken.

De medicatie/drugs zal na verloop van tijd steeds meer effect hebben met uitzondering van Mitrazepine en Seroquel. Antipsychotica zoals Mitrazepine en Seroquel zijn namelijk antagonisten die signalen in de hersens blokkeren. Misschien een wat verwarrende uitleg aangezien opioiden (zoals Tramadol) en Benzodiazepines / Z-drugs (Zolpidem) ook een dempende werking hebben, deze middelen doen dit echter indirect. Waar antipsychotica (Mitrazepine en Seroquel dus) via directe werking je hersens plat leggen.

Als jij 4 verschillende soorten bedwelmende drugs inneemt zul je op de lange termijn absoluut gevoeliger worden voor prikkels op het moment dat je stopt deze middelen te gebruiken. Dit hoort een huisarts eigenlijk normaal gesproken ook toe te lichten wanneer deze medicatie voorschrijft.


4-FA en MDMA zijn vele malen veel meer ingrijpend op het serotonine systeem dan Tramadol. Serotonine syndroom door enkel gebruik van Tramadol op zichzelf is niet mogelijk. Serotonine syndroom door gebruik van 4-FA of MDMA op zichzelf is wel mogelijk.

Serotoninesyndroom - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Serotonine syndroom is een vaag container begrip wat zich in de praktijk meestal vertaalt naar oververhitting als gevolg van overprikkeling van de serotonine receptoren.


"
Mirtazapine acts as an antagonist/inverse agonist upon the following receptors:[28][29]


  • 5-HT2A receptor[30]
  • 5-HT2B receptor[31]
  • 5-HT2C receptor [30]
  • 5-HT3 receptor
  • 5-HT7 receptor
  • α1-adrenergic receptor[32]
  • α2A-adrenergic receptor[33]
  • α2B-adrenergic receptor[34]
  • α2C-adrenergic receptor[35]
  • H1 receptor[36]
  • mACH receptors[37]

While mirtazapine has some affinity for the 5-HT2A receptor, it acts as an antagonist[38]"
- https://psychonautwiki.org/wiki/Mirtazapine

Mitrazepine blokkeert juist signalen bij de serotonine receptoren, zoals ik dus zei een hardnekkig misverstand. Mitrazepine is gelijkend aan Seroquel een antipsychotica met een tricylische molecuulstructuur dat zich typeert door antagonisme. Ofwel het op directe wijze platleggen van signalen in de hersenen.

Geschikte medicatie voor kasplantjes en een carrière achter de geraniums.
Klik om te vergroten...
Allereerst merci vr de reactie. Allé als ik het goed begrijp is Tramadol nog het meest onschuldige van deze middelen. En ik denken dat Mirtazapine het beste van de e was. Ik nam dus tot nu steeds die Mirtazapine 's avonds als slaapmiddel/antidepressiva en seroquel eerst 25xr 's morgens en nu 150mg seroquel samen met Mirtazapine savonds, dus beide vooral om beter te slapen, als ik deze overdag neem ben ik anders te lam en voos van deze medicatie. Verklaart wel met wat je zegt, alles toe gooien en als ne zombie wezen. Ach heb al psy meegemaakt waar ik telkens met extra doosje medicatie (voorschrift) naar buiten ga, op 4 condultaties 5 medicijnen...was me ni serieus, nooit meer. Piekeren, slecht slapen en met momenten down...kom zullen die maar lam leggen. Ik vraag specifiek goed slaapmiddel en dan geven ze diene rommel blijkbaar. Tss
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
UmbraVitae zei:
Allereerst merci vr de reactie.
Klik om te vergroten...
Graag gedaan.
UmbraVitae zei:
Allé als ik het goed begrijp is Tramadol nog het meest onschuldige van deze middelen.
Klik om te vergroten...
Tramadol is in ieder geval van wat je hebt benoemd hebt veruit de optie die ik het liefst zou misbruiken.
UmbraVitae zei:
Ik nam dus tot nu steeds die Mirtazapine 's avonds als slaapmiddel/antidepressiva en seroquel eerst 25xr 's morgens en nu 150mg seroquel samen met Mirtazapine savonds, dus beide vooral om beter te slapen, als ik deze overdag neem ben ik anders te lam en voos van deze medicatie. Verklaart wel met wat je zegt, alles toe gooien en als ne zombie wezen.
Klik om te vergroten...
De reden waarom ze massaal antipsychotica als Mitrazepine en Seroquel voorschrijven is omdat er gezegd wordt dat deze geen verslavingspotentieel hebben in tegenstelling tot middelen die op de opioide receptoren inwerken (zoals Tramadol) of op de GABA receptoren inwerken (zoals Zolpidem).

Wat echter nog wel eens vergeten wordt is dat antipsychotica wel dergelijk eveneens verslavingspotentieel hebben. Als je hiermee stopt zullen slaapproblemen toenemen, ik ken persoonlijk 3 verschillende mensen die al jarenlang vast zitten aan hun antipsychotica omdat ze anders niet kunnen slapen en ook overdag last krijgen van sterke maalgedachten en zeer snel overprikkeld raken. Een van die personen gebruikt nu ook tijdens haar zwangerschap antipsychotica.

De reden dat ik mij relatief negatief uitspreek over antipsychotica is omdat er veel naïviteit en onwetendheid omheen heerst. Ik ken echter jou context niet en sommige mensen kunnen wel gebaad zijn bij het gebruik van antipsychotica. Mensen met psychose gevoeligheid zijn vaak extreem skeptisch tegenover medicatie terwijl ze er soms wel bij gebaad zijn. Mensen die midden in een (aanzienlijke) psychose zitten weigeren vaak medicatie. Ik kan dit zogezegd via een forum niet aan jou afzien.
UmbraVitae zei:
Ik vraag specifiek goed slaapmiddel en dan geven ze diene rommel blijkbaar. Tss
Klik om te vergroten...
Wat versta je onder een goed slaapmiddel? Uiteindelijk zal alle medicatie op de lange termijn je slaapproblematiek doen toenemen. Bij professionele slaaptherapie is de eerste stap altijd eerst het gebruik van slaapmedicatie afbouwen. Slaapmedicatie hoort jou alleen voorgeschreven te worden bij acute ernstige problematiek en niet langer dan 6 weken achter elkaar zoals in de bijsluiter vermeld staat.
UmbraVitae zei:
kom zullen die maar lam leggen.
Klik om te vergroten...
Antipsychotica kent vanuit historisch perspectief een ruim verleden van misbruik om luidruchtige patiënten stil te krijgen en plat te leggen. Iets dat in opvang context waarschijnlijk nog altijd wel plaats vindt. Het toepassen van antipsychotica is niet zo vanzelfsprekend als dat veel mensen je soms doen geloven.

Van alles dat je hebt genoemd zou ik persoonlijk liever fentanyl gebruiken om in slaap te vallen waar de meeste mensen ook vraagtekens bij zouden zetten. Ik ben op dit forum geen hulpverlener die volgens het boekje informeert. Wanneer het op medicatie aan komt denk ik echter dat mensen zelf verantwoordelijk zijn om een geïnformeerde afweging te maken. Dat hulpverleners medicatie voorschrijven zonder te informeren of overleg kan ik weinig begrip voor opbrengen.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat is mij is vertelt en een specialist (anesthesist) in het ziekenhuis mijn arts voor waarschuwde dat er met diclofenac (in het bijzonder) en tramadol er een maagbeschermer bij MOET worden genomen
In mijn geval was het Omeprazenol.

Is voor mij gelukkig al een tijd terug.

Nu enkel de oxycodon en clonazepam
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jmths zei:
Graag gedaan.

Tramadol is in ieder geval van wat je hebt benoemd hebt veruit de optie die ik het liefst zou misbruiken.

De reden waarom ze massaal antipsychotica als Mitrazepine en Seroquel voorschrijven is omdat er gezegd wordt dat deze geen verslavingspotentieel hebben in tegenstelling tot middelen die op de opioide receptoren inwerken (zoals Tramadol) of op de GABA receptoren inwerken (zoals Zolpidem).

Wat echter nog wel eens vergeten wordt is dat antipsychotica wel dergelijk eveneens verslavingspotentieel hebben. Als je hiermee stopt zullen slaapproblemen toenemen, ik ken persoonlijk 3 verschillende mensen die al jarenlang vast zitten aan hun antipsychotica omdat ze anders niet kunnen slapen en ook overdag last krijgen van sterke maalgedachten en zeer snel overprikkeld raken. Een van die personen gebruikt nu ook tijdens haar zwangerschap antipsychotica.

De reden dat ik mij relatief negatief uitspreek over antipsychotica is omdat er veel naïviteit en onwetendheid omheen heerst. Ik ken echter jou context niet en sommige mensen kunnen wel gebaad zijn bij het gebruik van antipsychotica. Mensen met psychose gevoeligheid zijn vaak extreem skeptisch tegenover medicatie terwijl ze er soms wel bij gebaad zijn. Mensen die midden in een (aanzienlijke) psychose zitten weigeren vaak medicatie. Ik kan dit zogezegd via een forum niet aan jou afzien.

Wat versta je onder een goed slaapmiddel? Uiteindelijk zal alle medicatie op de lange termijn je slaapproblematiek doen toenemen. Bij professionele slaaptherapie is de eerste stap altijd eerst het gebruik van slaapmedicatie afbouwen. Slaapmedicatie hoort jou alleen voorgeschreven te worden bij acute ernstige problematiek en niet langer dan 6 weken achter elkaar zoals in de bijsluiter vermeld staat.

Antipsychotica kent vanuit historisch perspectief een ruim verleden van misbruik om luidruchtige patiënten stil te krijgen en plat te leggen. Iets dat in opvang context waarschijnlijk nog altijd wel plaats vindt. Het toepassen van antipsychotica is niet zo vanzelfsprekend als dat veel mensen je soms doen geloven.

Van alles dat je hebt genoemd zou ik persoonlijk liever fentanyl gebruiken om in slaap te vallen waar de meeste mensen ook vraagtekens bij zouden zetten. Ik ben op dit forum geen hulpverlener die volgens het boekje informeert. Wanneer het op medicatie aan komt denk ik echter dat mensen zelf verantwoordelijk zijn om een geïnformeerde afweging te maken. Dat hulpverleners medicatie voorschrijven zonder te informeren of overleg kan ik weinig begrip voor opbrengen.
Klik om te vergroten...
Tramadol is ook gewoon fijn en ik neem het heus niets dagelijks, anders treed gewenning op en voel je steeds minder. Net zoals zolpidem, ook hier voel ik geen nadelen, is zelfs nog leuk om er even op wakker te blijven, maar dit middel helpt precies toch al minder dan vroeger.

Die Mirtazapine en seroquel, kank mij gewoon voos bij voelen, voos gevoel in de benen bij wakker zijn, overdag nog minder zin in iets, ja het enige wat echt stopt zijn echt nachtmerries en piekeren snachts. Maar geestelijk benk dan precies nog leger en lichamelijk een vod.

Een goed slaapmiddel ben jezelf veronderstel ik. Maar benzos zijn toch betere slaapmiddelen dan die antipsychotica? Ook vind ik zolpidem soms redelijk als inslaper, maar moet je niet elke dag nemen want dan verdwijnt het effect letterlijk als sneeuw vr de zon. Ik heb nu oké op eigen wil al 3 dagen geen seroquel genomen en puur vr slapen soms Mirtazapine afgewisseld met zolpidem en echt ik durf te zeggen dat zonder niet echt slechter is dat dat ik beide elke dag neem.

Blijkbaar worden zowel seroquel als Mirtazapine heel veel voorgeschreven, beetje als een vaste waarde bij mensen met slaapproblemen en depressie. Vriendin krijgt deze rommel ook al verspreid door de jaren heen. Wij zijn beide die vroeger zelfs met depressie of moeilijke periodes nog actief en sociaal waren, door deze medicatie gaat ge msschn minder zwaar piekeren vooral snachts, minder levendige nachtmerries neo, mr de rest van leven wordt precies ook letterlijk uit je gezogen. Alsof je elke dag slentert van dag tot dag zonder echt prikkelingen.

Fentanyl is 4x sterker dan morfine zeker. Weet dat hier in Amerika veel misbruik mee is/was. Mr aangezien ik Tramadol lekker vind, lijkt me het creatief gebruik van morfine-achtigen een fijne vorm integendeel van andere medicijnen.
Ik verwacht ook niet dat mensen hier hét antwoord klaar hebben liggen, je reageert uit eigen bevindingen en hoe jij ergens tegenover staat. Maar volg u tot hiertoe zeker wel. Ben zelf ook geen fan van seroquel en die shit. Anders zou ik er niet zelf (even) mee stoppen, ik heb denk ik nog liever hevige nachtmerrie, dingen denken n zien die geen realiteit zijn dan als nr plant van bed tot zetel en terug te leven.

Ach 4 maart nog eens nr een psy, zitten hier blijkbaar goed volzet deze tijd, hopelijk dan betere combinatie medicatie. Voorlopig stop ik nog steeds de seroquel en de rest met tussenpozen.

Grts
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#9
25tolife zei:
Wat is mij is vertelt en een specialist (anesthesist) in het ziekenhuis mijn arts voor waarschuwde dat er met diclofenac (in het bijzonder) en tramadol er een maagbeschermer bij MOET worden genomen
In mijn geval was het Omeprazenol.

Is voor mij gelukkig al een tijd terug.

Nu enkel de oxycodon en clonazepam
Klik om te vergroten...
Hey dit klopt, had ik er niet bij vermeld wegens op dat moment niet belangrijk. Maar vooral bij Diclofenac moest ik maagbeschermer nemen, dit was Pantomed 20.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
UmbraVitae zei:
Tramadol is ook gewoon fijn en ik neem het heus niets dagelijks, anders treed gewenning op en voel je steeds minder.
Klik om te vergroten...
Het metaboliet van Tramadol (O-Desmethyl-Tramadol) is ook een zeer prettige opioide, die komt ook een stuk sneller op dan Tramadol, erg populair onder de gevorderde opioide junkies voor IV gebruik. Tramadol komt door het metabolisme aspect pas na zo'n 3 uur fatsoenlijk op gang qua effecten.
UmbraVitae zei:
ja het enige wat echt stopt zijn echt nachtmerries en piekeren snachts.
Klik om te vergroten...
Het verdrukken van gedachten is natuurlijk wel de voornaamste reden dat mensen downer drugs misbruiken.
UmbraVitae zei:
Maar benzos zijn toch betere slaapmiddelen dan die antipsychotica?
Klik om te vergroten...
Ik vind van wel, in het ergste geval word je vroeg of laat geconfronteerd met de horrorshow die GABA ontwenning heet. Wat dat betreft ben je beter af met opioiden. Maar ook zeer veel mensen die zichzelf van kant maken tijdens benzodiazepine ontwenning. Benzodiazepines destabiliseert aanzienlijk en de meeste mensen gebruiken benzodiazepines nou eenmaal om trauma te onderdrukken, iets waar ze zelf ook lang niet altijd van bewust zijn.

Van die standaard clichés dat mensen verslaafd zijn aan hun medicatie en dan komen aanzetten met dat ze hypersensitief zijn, ADHD hebben, etc en ze het dus gewoon afschuiven op genetica waar dat in veel gevallen totaal niet terecht is. Het is eerder het geval dat de maatschappij een beetje ziek is natuurlijk, voor alle problemen makkelijk en korte termijn efficiënt een wonderpilletje er in en ondertussen maar prediken hoe slecht drugs wel niet is.

UmbraVitae zei:
Een goed slaapmiddel ben jezelf veronderstel ik.
Klik om te vergroten...
Mja, wetenschappelijk onderzoek toont wel overtuigend aan dat alle REM slaap die je mist en onderdrukt het lichaam altijd zal proberen later in te halen. Voor alle drugs die je er in gooit zal je tolerantie ontwikkelen en zal je lichaam tegendraads proberen te tegen compenseren. Antipsychotica zijn deels uitzondering op de regel omdat ze 'gewoon simpelweg' rechtstreeks signalen in de hersens afkappen maar voor iedere andere drugs (met uitzondering van psychedelica) gaat wel op dat wat omhoog gaat ook wel weer naar beneden komt.

En met medicatie werkt het vaak net als met roken en alcohol, het kan niet zoveel kwaad en het is maar af en toe. Maar vaak dan zitten mensen er dan toch al wel snel 10 jaar aan. Meestal weten mensen ook wel beter maar is het te pijnlijk om toe te geven dat het niet altijd op eigen kracht lukt. Niemand is verslaafd maar iedereen doet het, een eeuwig cliché dat voort komt uit de fundamentele attributie fout.
UmbraVitae zei:
Ik heb nu oké op eigen wil al 3 dagen geen seroquel genomen en puur vr slapen soms Mirtazapine afgewisseld met zolpidem en echt ik durf te zeggen dat zonder niet echt slechter is dat dat ik beide elke dag neem.
Klik om te vergroten...
Heb je het idee dat de Seroquel sterk andere effecten faciliteert dan de Mitrazepine?

Van wat ik las is het combineren van antipsychotica met benzodiazepines voor slaap enkel iets dat je doet bij zeer extreme slaapproblematiek. Of wanneer mensen last krijgen van benzodiazepine ontwenning (na zo'n 6 weken) en het gebruik van een benzodiazepine niet meer genoeg is om slaap te kunnen vatten. Dat zul je ook aardig terug kunnen vinden in farmaceutische richtlijnen als ik mij niet vergis.
UmbraVitae zei:
Alsof je elke dag slentert van dag tot dag zonder echt prikkelingen.
Klik om te vergroten...
Met Mitrazepine had ik het gevoel alsof er een zware mist over mij heen hing. Ik had vrij sterk het gevoel dat ik gevangen zat in de effecten van Mitrazepine omdat ik ook merkte dat het mijn hersenfuncties vrij sterk onderdrukt. In de neurologie luid het gezegde vaak 'use it or lose it'.

Mensen vragen mij vaak of er ook nadelen hangen aan antipsychotica gebruik en waarom, hiermee maak ik nog wel eens de vergelijking met bejaarden achter de geraniums. Je leert ook gewoon minder goed met prikkels omgaan en je verwerkt minder informatie. Als iemand jarenlang antipsychotica gebruikt wordt je simpelweg gevoeliger voor prikkels en ga je minder snel verbanden zien dan wanneer je geen antipsychotica gebruikt. En wat ik ook al noemde, in tegenstelling tot wat vanuit de farmacie wordt beweerd kunnen antipsychotica wel dergelijk verslavend wezen.

Ik denk dat het misbruik potentieel van antipsychotica vanuit hulpverleners ook wel relevant is om te benoemen. Erg makkelijk als je iemand gewoon een pilletje geeft en die persoon 24 uur stopt met zeuren en klagen natuurlijk. Als je het mij vraagt is er geen mens heilig maar zijn ze hier zelf niet altijd bewust van. Het is erg makkelijk verschuilen achter de identiteit van professional. Het is niet zonder reden dat er zoveel nadruk op ethiek wordt gelegd binnen de zorg.
UmbraVitae zei:
Fentanyl is 4x sterker dan morfine zeker.
Klik om te vergroten...
In gewicht eerder zo'n 40x keer sterker. 0,5mg fentanyl is toch zeker meer potent dan 20mg Morfine in gewicht, maar Fentanyl heeft een relatief veel kortere duratie.

Door de snelle opkomst en zeer sterke receptorbinding is fentanyl relatief ongevoelig voor tolerantie, door de relatief zeer korte duratie vindt er ook wat minder snel tolerantie vorming plaats. Tegen de tijd dat je 's ochtends wakker wordt heeft de fysieke ontwenning al plaats gevonden. Mentaal echter wel alsnog vrij verslavend natuurlijk.

Maar Morfine is wel wat prettiger qua effecten dan Fentanyl. De prettige effecten van papaver somniferum (opium) waaruit opiaaten (subgroep opioiden) worden verrijkt is toch wel aardig ongeëvenaard. Anders zouden ze natuurlijk niet de moeite doen om Morfine, Diacetylmorfine (Heroïne) en Oxycodon te verrijken uit plantmateriaal wat een zeer arbeidsintensief proces is.
UmbraVitae zei:
Weet dat hier in Amerika veel misbruik mee is/was. Mr aangezien ik Tramadol lekker vind, lijkt me het creatief gebruik van morfine-achtigen een fijne vorm integendeel van andere medicijnen.
Klik om te vergroten...
In Antwerpen ligt misbruik van (farmaceutische) fentanyl ook opvallend hoog. Met vrij grote regelmaat dat er in Antwerpen iemand overlijd aan het gebruik van (farmaceutische) fentanyl. Iets waar je gek genoeg weinig over hoort. Fentanyl is dus een synthetische opioide in tegenstelling tot een meer plantaardige opiaat.
UmbraVitae zei:
ik heb denk ik nog liever hevige nachtmerrie, dingen denken n zien die geen realiteit zijn dan als nr plant van bed tot zetel en terug te leven.
Klik om te vergroten...
Het is altijd een afweging, op het moment dat ik zeer heftige benzodiazepine ontwenning ondervond was ik toch wel blij dat de mogelijkheid van Mitrazepine voor handen was. Dat ik even mijn hersens kon platleggen die vrij letterlijk kortsluiting aan het maken waren door de hersenzaps.
UmbraVitae zei:
Voorlopig stop ik nog steeds de seroquel en de rest met tussenpozen.
Klik om te vergroten...
Doe vooral rustig aan zou ik zeggen hoor, stabiliteit is vaak ook al progressie. Bewustwording is meestal voldoende voor een aanhoudende gewenste tendens.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jmths zei:
Het metaboliet van Tramadol (O-Desmethyl-Tramadol) is ook een zeer prettige opioide, die komt ook een stuk sneller op dan Tramadol, erg populair onder de gevorderde opioide junkies voor IV gebruik. Tramadol komt door het metabolisme aspect pas na zo'n 3 uur fatsoenlijk op gang qua effecten.
Klik om te vergroten...
Het metaboliet is toch gewoon een fase van verwerking in het lichaam en geen middel an sich?

Jmths zei:
Het verdrukken van gedachten is natuurlijk wel de voornaamste reden dat mensen downer drugs misbruiken.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me ook de hoofdreden van voorschrijven, maar bij Mirtazapine en seroquel heb ik geen enkel moment om dit te misbruiken, eerder minderen.

Jmths zei:
Ik vind van wel, in het ergste geval word je vroeg of laat geconfronteerd met de horrorshow die GABA ontwenning heet. Wat dat betreft ben je beter af met opioiden. Maar ook zeer veel mensen die zichzelf van kant maken tijdens benzodiazepine ontwenning. Benzodiazepines destabiliseert aanzienlijk en de meeste mensen gebruiken benzodiazepines nou eenmaal om trauma te onderdrukken, iets waar ze zelf ook lang niet altijd van bewust zijn.
Klik om te vergroten...
Nog nooit benzos voorgeschreven gekregen, dus kan niet vergelijken, heb er wel al naar gevraagd, maar zijn hier precies minder happig op dan antipsychotica. Is die GABA ontwenning echt zo heftig? Dus benzos zijn is meer onderdrukker en Mirtazapine gewoon afkoppelen van prikkels nr hersenen?

Jmths zei:
Het is eerder het geval dat de maatschappij een beetje ziek is natuurlijk, voor alle problemen makkelijk en korte termijn efficiënt een wonderpilletje er in en ondertussen maar prediken hoe slecht drugs wel niet is.
Klik om te vergroten...
Haha echt e, m'n dokter ook, steigert als ik met iets alternatief afkom, als ik zeg dat ik al meer heb gehad aan magic truffels, paddo's en lsd om inzichten te krijgen en ik dit nooit neem als ik echt in een depressieve periode zit, maar in een stabielere periode. Enkel anti kan ze hier omtrent zijn, mr dan wel vollebak voze troep voorschrijven en, volgende x dat ik zeg, tgaat nog niet best, dosering verhogen, whopla opgelost.

Jmths zei:
Voor alle drugs die je er in gooit zal je tolerantie ontwikkelen en zal je lichaam tegendraads proberen te tegen compenseren. Antipsychotica zijn deels uitzondering op de regel omdat ze 'gewoon simpelweg' rechtstreeks signalen in de hersens afkappen maar voor iedere andere drugs (met uitzondering van psychedelica) gaat wel op dat wat omhoog gaat ook wel weer naar beneden komt.
Klik om te vergroten...
Misschien is dat wel nog een hoofdreden dat artsen meer geneigd zijn antipsychotica voor te schrijven dan benzos en consorten.

Jmths zei:
Niemand is verslaafd maar iedereen doet het, een eeuwig cliché dat voort komt uit de fundamentele attributie fout.
Klik om te vergroten...
Men denkt vaak dat m'n pas verslaafd is, als je je 'normale' leven niet meer kan bewerkstellen door het middel, als je echt merkbare schade toebrengt aan jezelf en/of en anderen en jezelf iets serieus aandoet, maar juist het middel nodig hebben om het normaal functioneren niet te belemmeren is verslaving, dat als je het niet neemt prikkelbaar enzo wordt. Vaak als m'n het toegeeft zijn ze dan al zo gevorderd in hun verslaving, is het lekker binnengeslopen, dat afkicken een hele opgave is.

Jmths zei:
Heb je het idee dat de Seroquel sterk andere effecten faciliteert dan de Mitrazepine?
Klik om te vergroten...
Het ding is, ik heb Seroquel reeds vroeger samen met andere antidepressiva (stemmingsverbeteraars) overdag genomen, dan sinds oktober vorig jaar eerst 25XR overdag, dan verhoogd nr 50XR en savonds nam ik dan telkens Mirtazapine zogezegd als slaapmiddel eerst 15mg, deed weinig, dan 30mg, sliepen was nog steeds groot probleem, met gevolg dat overdag functioneren niet meer ging, ik extreem prikkelbaar was, een sociale fobie creëerde, durfde de deur niet meer uit en pikwarte gedachten had. Sinds eind december moest ik vd arts de Seroquel (verhoogd nr 100mg in gewone afgifte ipv xr) samen met 30mg Mirtazapine nemen, inslapen ging nog steeds aartsmoeilijk, ik werd wel zeer loom in de zetel, ogen vielen wel toe, maar eens m'n bed in, constant woelen, piekeren, nat int zweet en zo'n mega voos gevoel in m'n benen, zeer rusteloos, kon ni blijven liggen. Dat voos gevoel verdween na paar nachten wel. Na 4dagen moest ik seroquel verhogen nr 150mg n Mirtazapine nr 45mg. Slapen bleef onmogelijk, dus tussendoor bleef ik ook zolpidem nemen, wat ook meer en meer van zijn effect verloor. En overdag was ik dus echt een vod, extreem lusteloos, nergens zin in, 0% levensvreugde, een zeer leeg gevoel. Dit was dus verergerd ivm met oktober en november n dat depressieve gevoel en de slapeloosheid wou ik juist aanpakken. Daarom dat ik voor mezelf heb beslist Seroquel (tijdelijk) te stoppen en Mirtazapine enkel neem als de zolpidem niets doet en nood aan slaap echt vr mij kritiek is (het leven onmogelijk maakt). En ja levendige nachtmerries zijn weer intenser n ik slaap amper, denk zeer somber, maar eens buiten kan ik terug masker opzetten en fake vriendelijk doen, dit kon ik tijdens heftigste periode dat ik Seroquel+Mirtazapine nam helemaal niet, innerlijk leek ik wel dood.

Jmths zei:
Van wat ik las is het combineren van antipsychotica met benzodiazepines voor slaap enkel iets dat je doet bij zeer extreme slaapproblematiek.
Klik om te vergroten...
Kan nu wel zeggen dat mijn slaapprobleem echt heel serieus is, zowel tijdens de depressieve periode (lusteloos, leeg, soms suïcidale gedachten) als de manische periode (hyperactief, te veel energie, uiterst impulsief,...)


Jmths zei:
Met Mitrazepine had ik het gevoel alsof er een zware mist over mij heen hing. Ik had vrij sterk het gevoel dat ik gevangen zat in de effecten van Mitrazepine omdat ik ook merkte dat het mijn hersenfuncties vrij sterk onderdrukt. In de neurologie luid het gezegde vaak 'use it or lose it'.

Mensen vragen mij vaak of er ook nadelen hangen aan antipsychotica gebruik en waarom, hiermee maak ik nog wel eens de vergelijking met bejaarden achter de geraniums. Je leert ook gewoon minder goed met prikkels omgaan en je verwerkt minder informatie. Als iemand jarenlang antipsychotica gebruikt wordt je simpelweg gevoeliger voor prikkels en ga je minder snel verbanden zien dan wanneer je geen antipsychotica gebruikt. En wat ik ook al noemde, in tegenstelling tot wat vanuit de farmacie wordt beweerd kunnen antipsychotica wel dergelijk verslavend wezen.
Klik om te vergroten...
Ik vind er serieus wat nadelen aan vasthangen, toch bij mij, zoals je zegt dat vasthangen in de effecten, wat dagelijks leven bijna onmogelijk maakt. Het is samen met Seroquel juist iets waar ik juist vanaf wil, het helpt me niet hoe ik wil, integendeel. Indd goed voor in psychiatrische instelling om als gemak de patiënten lam te leggen. Nee sorry dan heb ik nog liever hevige gepieker, overdrive aan emoties en te veel aan hallucinaties dan een plant zonder emotie en kronkels in m'n hoofd. Mirtazapine en Seroquel zuigen letterlijk het leven uit mij, ik ben nu blij als ik nog is bizarre gedachten heb, als ik rare plannen heb, dat is tenminste iets.


Jmths zei:
Ik denk dat het misbruik potentieel van antipsychotica vanuit hulpverleners ook wel relevant is om te benoemen.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, hierboven reeds aangehaald.

Jmths zei:
In gewicht eerder zo'n 40x keer sterker. 0,5mg fentanyl is toch zeker meer potent dan 20mg Morfine in gewicht, maar Fentanyl heeft een relatief veel kortere duratie.
Klik om te vergroten...
Ow das pak meer sech, eigenlijk zijn al die morfine-achtigen en opioïde volgens mij wel lekker op hun manier, maar zeer verslavend, maar ja velen hebben liever x aantal keren het verdovende en euforische gevoel mét alle bijbehorende nadelen, dan helemaal niets. Wat is de duratie dan? Even als reactie op volgende opmerking, dacht juist dat dit ook zo'n verslavend spul was en je op korte tijd kapot maakt, ook weer ferm overdreven dan?

Door de snelle opkomst en zeer sterke receptorbinding is fentanyl relatief ongevoelig voor tolerantie, door de relatief zeer korte duratie vindt er ook wat minder snel tolerantie vorming plaats. Tegen de tijd dat je 's ochtends wakker wordt heeft de fysieke ontwenning al plaats gevonden. Mentaal echter wel alsnog vrij verslavend natuurlijk.

Jmths zei:
Maar Morfine is wel wat prettiger qua effecten dan Fentanyl. De prettige effecten van papaver somniferum (opium) waaruit opiaaten (subgroep opioiden) worden verrijkt is toch wel aardig ongeëvenaard. Anders zouden ze natuurlijk niet de moeite doen om Morfine, Diacetylmorfine (Heroïne) en Oxycodon te verrijken uit plantmateriaal wat een zeer arbeidsintensief proces is.
In Antwerpen ligt misbruik van (farmaceutische) fentanyl ook opvallend hoog. Met vrij grote regelmaat dat er in Antwerpen iemand overlijd aan het gebruik van (farmaceutische) fentanyl. Iets waar je gek genoeg weinig over hoort. Fentanyl is dus een synthetische opioide in tegenstelling tot een meer plantaardige opiaat.
Klik om te vergroten...
Is het effect van fentanyl dan minder euforisch en lekker en dat hierdoor mensen meer nemen en hierdoor overdosis nemen, want ik snap eigenlijk niet als het ten eerste 40x sterker is dan morfine, maar minder fijn, het toch zo misbruikt wordt. Dat is alsof je je goed voelt met en bij bepaald middel, je ervaart geen serieuze nadelen en je toch overstapt op middel in de dezelfde categorie, maar minder aangenaam en gevaarlijker, nutteloos toch?

Jmths zei:
Het is altijd een afweging, op het moment dat ik zeer heftige benzodiazepine ontwenning ondervond was ik toch wel blij dat de mogelijkheid van Mitrazepine voor handen was. Dat ik even mijn hersens kon platleggen die vrij letterlijk kortsluiting aan het maken waren door de hersenzaps.
Klik om te vergroten...
Oké dat begrijp ik volledig, was redelijk acuut probleem lijkt me. Je nam Mirtazapine echt om de ontwenning dragelijker te maken, maar hoelang nam je dan Mirtazapine? Waarschijnlijk kortere periode dan vb maanden aan een stuk en als slaapmiddel/antidepressiva. Voor jouw behandeling lijkt me dit juist perfecte keuze, vr de mijne en reden van nemen, juist niet.

Jmths zei:
Doe vooral rustig aan zou ik zeggen hoor, stabiliteit is vaak ook al progressie. Bewustwording is meestal voldoende voor een aanhoudende gewenste tendens.
Klik om te vergroten...
Indd dat is een goede raad die ik meeneem en die ik deels al aan het toepassen ben. Ik kan tenminste terug bewust denken, afwegingen maken, beredeneerd denken, dat werd me tussen oktober en eind december meer en meer ontnomen door Seroquel en Mirtazapine. Alleen al blij dat ik dat zelf heb kunnen uitmaken en uitvoeren. Wondermiddeltjes bestaan niet en die vreemde kronkels in m'n hersenen, emotionele instabiliteit maken al zolang deel uit van mijn bestaan, met pieken en dalen.
Weet je, deze conversatie hier, dat was gewoon onmogelijk tussen oktober en eind december.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
noradrenergic & specific serotonergic antidepressant
Klik om te vergroten...
Het is een direct antagonist voor de noradrenaline en serotonine receptoren inderdaad, het blokkeert signalen in de hersens.

Een tetracylische molecuulstructuur kan afhankelijk van wat je er aan plakt ook een opwaartse regulering van prettig ervaren neurotransmitters faciliteren en sommige vertonen verwaarloosbaar antagonisme. De molecuulstructuur zegt in dit geval niet alles. Als je echter de site van de Farmacotherapeutisch Compas er bij neemt wordt eveneens vermeld dat Mitrazepine sterker serotonine receptor antagonisme vertoond dan andere tetracylische antidepressiva.
Spoiler

FarmacotherapeutischKompas

Het doel van het FK is het bevorderen van het gepast gebruik van geneesmiddelen. Daartoe biedt het (aspirant) artsen praktijkgerichte en beslissingsondersteunende informatie over geneesmiddelen en hun toepassingen. Onder gepast gebruik van geneesmiddelen wordt verstaan: farmacotherapie die in...
www.farmacotherapeutischkompas.nl www.farmacotherapeutischkompas.nl

Het ging mij er in dit geval voornamelijk om dat het wel dergelijk iets anders is dan de meer gangbare SSRI antidepressiva. Ook is het wel relevant dat vrijwel alle voorgeschreven farmaceutische antipsychotica eveneens een tetracyclische basis molecuulstructuur hebben. Hetgeen wat ook wel antihistamines genoemd kan worden.

Interessante toevoeging wellicht is dat Alexander Shulgin geloofde dat de nieuwe generatie recreatieve drugs antihistamines zal wezen. Tianeptine is bijvoorbeeld een tetracyclische molecuul die affiniteit voor de opioide receptoren vertoond, tetracyclische molecuulstructuren kunnen echter ook significante affiniteit voor dopamine, serotonine en andere belonende receptoren vertonen.
Roze Olifant zei:
Het ligt er dus maar net aan hoe je antidepressiva definieert.
Klik om te vergroten...
Van oudsher werden de dopamine receptoren geassocieerd met psychoses, ik kan begrijpen waar deze redenatie vandaan komt maar ondertussen is deze toch wel veroudert en aardig achterhaald. Vanuit verouderd farmaceutisch perspectief worden dopamine antagonisten bestempeld als antipsychotica, ondertussen weten we echter wel beter dat dit een iets te eenzijdige redenatie is. Voor mij ligt de nadruk op het sterke en overwegend antagonisme van Mitrazepine, de voornaamste werking is zogezegd dat het op directe wijze de signalen in de hersens plat legt.

In de verouderde farmacie wordt er met 5HT2 affiniteit ook vaak gedoeld op de effecten die dimethoxy phenethylamine en tryptamine psychedelica teweeg brengen. 5HT3 affiniteit doelt vaak op de bijwerkingen die gepaard gaan met 5HT2 receptor affiniteit. Dit zul je niet snel letterlijk in geschrift terug vinden maar waar ik op doel is dat de huidige gehanteerde farmaceutische definiëring van Mitrazepine toch wel op verouderde literatuur en mentaliteit gebaseerd is.

Wanneer er sprake is van sterke noradrenaline en serotonine antagonisme kun je er toch haast ook wel vanuit gaan dat er enige sprake is van dopamine antagonisme ook. Nu kan de dopamine receptor affiniteit van Mitrazepine relatief zwak wezen ten opzichte van noradrenaline- en serotonine receptor affiniteit maar hier kun je naar mijn weten niets over terug vinden. Wellicht een detail maar toch, ik krijg dan toch het gevoel dat de werking bewust te eenzijdig wordt weergeven.

Ook dat ik de benaming SSRI opvallend vindt aangezien het toch een Amfetamine basisskelet heeft en vaak toch wel aanzienlijke fysieke bijwerkingen teweeg brengen (wat dan vaak onder 5HT3 agonisme geschaard wordt in plaats van noradrenaline affiniteit). Misschien trekt ik hiermee mijn argument iets teveel in de breedte maar de informatie rond farmaceutische drugs die je online terug vindt is niet altijd bepaald genuanceerd of transparant.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
Je lichaam zal de invloed van drugs als verstoring op het lichamelijk balans zien en zich hier langzaam aan in tegenovergestelde richting op aanpassen. Wat soms ook wel wordt omschreven als receptor ongevoeligheid of tolerantie. Zodra je stopt met drugs zul je meer last ondervinden van hetgeen dat het onderdrukt dan voordat je begon met drugs gebruiken.

De medicatie/drugs zal na verloop van tijd steeds meer effect hebben met uitzondering van Mitrazepine en Seroquel. Antipsychotica zoals Mitrazepine en Seroquel zijn namelijk antagonisten die signalen in de hersens blokkeren. Misschien een wat verwarrende uitleg aangezien opioiden (zoals Tramadol) en Benzodiazepines / Z-drugs (Zolpidem) ook een dempende werking hebben, deze middelen doen dit echter indirect. Waar antipsychotica (Mitrazepine en Seroquel dus) via directe werking je hersens plat leggen.

Als jij 4 verschillende soorten bedwelmende drugs inneemt zul je op de lange termijn absoluut gevoeliger worden voor prikkels op het moment dat je stopt deze middelen te gebruiken. Dit hoort een huisarts eigenlijk normaal gesproken ook toe te lichten wanneer deze medicatie voorschrijft.


4-FA en MDMA zijn vele malen veel meer ingrijpend op het serotonine systeem dan Tramadol. Serotonine syndroom door enkel gebruik van Tramadol op zichzelf is niet mogelijk. Serotonine syndroom door gebruik van 4-FA of MDMA op zichzelf is wel mogelijk.

Serotoninesyndroom - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Serotonine syndroom is een vaag container begrip wat zich in de praktijk meestal vertaalt naar oververhitting als gevolg van overprikkeling van de serotonine receptoren.


"
Mirtazapine acts as an antagonist/inverse agonist upon the following receptors:[28][29]


  • 5-HT2A receptor[30]
  • 5-HT2B receptor[31]
  • 5-HT2C receptor [30]
  • 5-HT3 receptor
  • 5-HT7 receptor
  • α1-adrenergic receptor[32]
  • α2A-adrenergic receptor[33]
  • α2B-adrenergic receptor[34]
  • α2C-adrenergic receptor[35]
  • H1 receptor[36]
  • mACH receptors[37]

While mirtazapine has some affinity for the 5-HT2A receptor, it acts as an antagonist[38]"
- https://psychonautwiki.org/wiki/Mirtazapine

Mitrazepine blokkeert juist signalen bij de serotonine receptoren, zoals ik dus zei een hardnekkig misverstand. Mitrazepine is gelijkend aan Seroquel een antipsychotica met een tricylische molecuulstructuur dat zich typeert door antagonisme. Ofwel het op directe wijze platleggen van signalen in de hersenen.

Geschikte medicatie voor kasplantjes en een carrière achter de geraniums.
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk. Maar mirtazapine wordt in de praktijk wel degelijk ingedeeld bij de (tetracyclische) antidepressiva. Het is een NaSSA (noradrenergic & specific serotonergic antidepressant). Het wordt bij mijn weten ook vooral voorgeschreven voor depressie. Het ligt er dus maar net aan hoe je antidepressiva definieert.

Ik ken het middel verder niet zo goed.
D
DéjàVoodooLid
01-01-2024, 00:00
#14
Beetje off-topic, maar laatst kreeg ik anti-psychotica (olanzapine) voorgeschreven om te slapen. Na kort onderzoek op internet toch maar besloten deze niet in te nemen.....Volgens mij is deze hier niet voor bedoeld.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#15
DéjàVoodoo zei:
Beetje off-topic, maar laatst kreeg ik anti-psychotica (olanzapine) voorgeschreven om te slapen. Na kort onderzoek op internet toch maar besloten deze niet in te nemen.....Volgens mij is deze hier niet voor bedoeld.
Klik om te vergroten...
Ze geven pak minder echte benzo's voor slaapstoornis, en grijpen naar anti-psychotics, gelek hier seroquel en Mirtazapine, precies of ze knippen in u hersens en zé nog net plant, hevige emoties, heavy uit den hoek komen das wel weg, dus als je veel piekert en handeld als ongecontroleerd, wete dan nemen die pillen deels weg, elke leve wordt uit u gezogen, maar ja je bent nu rustiger en blabla,bdokter tevreden, ja ik ben nu zombie/plant. Wil toch terug liever de bom aan emoties, nachtmerries,.das tenminste nog gevoel van wa leven en.dzn zitk wel is op rollercoaster van emoties, ma das beter dan totaal leeg te zijn, makkelijker vr dokters e, noemekik foutiefe medicatie behandeling met doel dat ze gedrogeerd makkelijk patiënt zijn ipv ene da hevig der kan komen en die specifieke wensen.heeft. die anti-psy en lamleggers en gewoon afrader vr mij. Zolpidem pak ik nog voor echt wa slapen of er op wakker blijven en'dan ist licht psychedelisch/euforisch, strompelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."