Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUnitranxene: vreemde afbouw...

Unitranxene: vreemde afbouw...

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dikaliumclorazepaat (Tranxene) is een wat old school benzodiazepine, ik vermoed dat niet veel mensen hiermee ervaring zullen hebben. Benzodiazepine ontwenning tussen verschillende benzodiazepines verschilt echter niet zo bijster veel van elkaar meestal. Wellicht het belangrijkste aspect van de benzodiazepine ten opzichte van ontwenning is de werkingsduur van deze benzodiazepine en hoe lang je deze al gebruikt hebt.

Waar de ontwenning van kort werkende benzodiazepine na een week zo goed als voorbij getrokken kan wezen kan de ontwenning van lang werkende benzodiazepines maanden aanhouden. Benzodiazepine ontwenning kan zeer heftig wezen en wordt dikwijls onderschat, des te meer wanneer deze al gebruikt wordt om reeds bestaande symptomen te onderdrukken.

Via Google zie ik een aangegeven werkingsduur van 3 , 8 en 15 uur voor Dikaliumclorazepaat (Tranxene) voorbij komen waar ik niet veel wijzer van wordt.

Mijn advies is om uitgebreid de tijd te nemen om af te bouwen, laat je vooral niet opnaaien om de afbouw te gaan haasten.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jmths zei:
Dikaliumclorazepaat (Tranxene) is een wat old school benzodiazepine, ik vermoed dat niet veel mensen hiermee ervaring zullen hebben. Benzodiazepine ontwenning tussen verschillende benzodiazepines verschilt echter niet zo bijster veel van elkaar meestal. Wellicht het belangrijkste aspect van de benzodiazepine ten opzichte van ontwenning is de werkingsduur van deze benzodiazepine en hoe lang je deze al gebruikt hebt.

Waar de ontwenning van kort werkende benzodiazepine na een week zo goed als voorbij getrokken kan wezen kan de ontwenning van lang werkende benzodiazepines maanden aanhouden. Benzodiazepine ontwenning kan zeer heftig wezen en wordt dikwijls onderschat, des te meer wanneer deze al gebruikt wordt om reeds bestaande symptomen te onderdrukken.

Via Google zie ik een aangegeven werkingsduur van 3 , 8 en 15 uur voor Dikaliumclorazepaat (Tranxene) voorbij komen waar ik niet veel wijzer van wordt.

Mijn advies is om uitgebreid de tijd te nemen om af te bouwen, laat je vooral niet opnaaien om de afbouw te gaan haasten.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, ééntje van de oude stempel. Maar is mij aangeraden door een psychiater, ter vervanging van Alprazolam. Volgens hem zou Tranxene (en al zeker Unitranxene) minder verslavend zijn. Ik vermoed dat dat bij mijn Unitranxene wel het geval zal zijn door de trage afgifte?

Hoe dan ook, na zeker 4 jaar gebruik, zonder gewenning, en op mijn gemak zoals je zei, zal het wel lukken. Desalniettemin gaan ze ze sowieso weer inplanten als mijn symptomen terug komen. Mijn ziekte maakt dat ik weinig controle heb over mijn onrust en angsten. Wat yoga gaat weinig helpen...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
geflipt zei:
Volgens hem zou Tranxene (en al zeker Unitranxene) minder verslavend zijn. Ik vermoed dat dat bij mijn Unitranxene wel het geval zal zijn door de trage afgifte?
Klik om te vergroten...
Lang werkende benzodiazepines komen met meer risico op lange termijn verslaving waar kort werkende benzodiazepines met meer risico komen op korte termijn verslaving. Alprazolam (Xanax) verslaving en Clonazepam (Klonopin) kennen dacht ik grofweg de meeste opnames binnen Europa waar de laatste een langwerkende benzodiazepine is. Ik had trouwens niet door dat Unitraxene de vertraagde variant is.

Na 4 jaar 'lang werkende' benzodiazepine denk ik dat je wel een paar maanden mag incalculeren voordat je daar (in algemene zin) geheel van hersteld bent.
geflipt zei:
Mijn ziekte maakt dat ik weinig controle heb over mijn onrust en angsten. Wat yoga gaat weinig helpen...
Klik om te vergroten...
Als iemand in staat bent yoga te doen tijdens benzodiazepine ontwenning, petje af als je het mij vraagt. Ik ga er vanuit dat er een goede reden was waarom je medicatie voorgeschreven kreeg wat de afbouw van benzodiazepines nog zoveel zwaarder kan maken. Veel succes en sterkte gewenst in ieder geval.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jmths zei:
Lang werkende benzodiazepines komen met meer risico op lange termijn verslaving waar kort werkende benzodiazepines met meer risico komen op korte termijn verslaving.
Klik om te vergroten...

Compleet het tegenovergestelde van wat mijn - toenmalige - psychiater mij heeft verteld! Damn...

Jmths zei:
Ik ga er vanuit dat er een goede reden was waarom je medicatie voorgeschreven kreeg wat de afbouw van benzodiazepines nog zoveel zwaarder kan maken. Veel succes en sterkte gewenst in ieder geval.
Klik om te vergroten...

Er waren zelfs meerdere redenen. Alles wat mij uit balans kan halen zal zich in meerdere of mindere mate wreken. Dus als het niet lukt zullen ze terugkomen. Maar ik onthoud: een paar maanden volhouden, én succes en sterkte... Weg gaan ervoor!

Thx
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
geflipt zei:
Weg gaan ervoor!
Klik om te vergroten...
Het wordt steeds makkelijker en het hoeft ook niet in één keer perfect te gaan. Ik heb nog wel eens de neiging om de andere kant van het verhaal te benadrukken omdat hulpverleners naar mijn indruk niet altijd geheel transparant zijn, wellicht omdat ze niet altijd even goed geïnformeerd zijn maar het kan ook wezen dat verwachtingen invloed kunnen hebben op de uitkomst en subjectieve ervaring. Er zijn ook mensen die in tegenstelling tot mij geloven dat een zo snel mogelijke afbouw van benzodiazepines risico op terugval vermindert (gebaseerd op een veroudert vrij waardeloos wetenschappelijk onderzoek).

Ik moet er wel bij vermelden dat wellicht een reden dat je huisarts dat zegt is omdat Dikaliumclorazepaat (Tranxene) vertraagde afgifte een kortere halfwaardetijd heeft dan bijvoorbeeld Diazepam. Al zie ik het meer als dat de gewenste effecten van de drug simpelweg bepalen of deze verslavend is of niet. Dit kan ook betekenen dat je een minder lange (maar meer intense) ontwenning zult ervaren.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jmths zei:
Het wordt steeds makkelijker en het hoeft ook niet in één keer perfect te gaan. Ik heb nog wel eens de neiging om de andere kant van het verhaal te benadrukken omdat hulpverleners naar mijn indruk niet altijd geheel transparant zijn, wellicht omdat ze niet altijd even goed geïnformeerd zijn maar het kan ook wezen dat verwachtingen invloed kunnen hebben op de uitkomst en subjectieve ervaring. Er zijn ook mensen die in tegenstelling tot mij geloven dat een zo snel mogelijke afbouw van benzodiazepines risico op terugval vermindert (gebaseerd op een veroudert vrij waardeloos wetenschappelijk onderzoek).
Klik om te vergroten...
Voor mij werkt een fast taper absoluut niet.
Ik zit nu op aanraden van jouw (@Jmths )
In de slow taper diclazepam.
En dat werkt stukken beter dan het taperen met de clonazolam zelf (Ik ben dus van de ene dag op da andere geswitcht van clona naar dicla , en zo men taper begonnen.)

De ashton methode gaat me te snel , veels te snel.
Ik houd nu elke week met een kwartje minder.
Ben gestart op
8/4/4mg
En zit inmiddels nu op 7/3/3.25mg
Ik koop in tegenstelling tot vroeger nu poeder , waar ik een oplossing van maak en volumetrisch mee doseer.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
inner_search zei:
Ik zit nu op aanraden van jouw (@Jmths ) In de slow taper diclazepam.
Klik om te vergroten...
Voor ieder persoon kan een ideale taper verschillen, zelf bouw ik vaak vrij abrupt af wat ik overigens niet kan aanraden. Maar er zijn veel enthousiaste reacties online te vinden over een taper aan de hand van Diclazepam. In farmaceutische setting is Diazepam de gouden standaard voor taper waar Diclazepam overeenkomsten mee lijkt te delen.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik neem al jaren 2 x 15mg Unitranxene per dag. Dit o.a. tegen een angststoornis, en andere bipolaire bijwerkingen. Ik ben al een tijdje stabiel, dus ga ik binnenkort met de psychiater beginnen afbouwen. Maar ik ben zowaar bang...

De laatste keer dat ik begonnen was met afbouwen is het na een paar weken al misgelopen. Ik herkende mijn huis niet, kon maar niet vatten waarom ze het verbouwd hadden, en nog meer van dit soort dissociatieve toestanden...

Heeft nog iemand hier ervaring mee? Heb geen zin in nog zo'n episode...

Alvast bedankt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."