#1
Je schrijft hiervoor " mits je niet meer slikt dan 10 mg"
ja klopt was onduidelijk.Je schrijft hiervoor " mits je niet meer slikt dan 10 mg"
Nou wat ik nou juist afvroeg is, waar ligt de plicht een waar de vrijblijvendheid.ja klopt was onduidelijk.
Mijn huisarts zei dat je vanaf 20 mg 24 uur niet mag rijden. Ik heb zelf nog nooit meer als 10mg genomen dus of je na 20 nog duf bent de volgende dag weet ik niet. Maar ik zelf zou met 20 mg niet gaan rijden.
Dat is een goeie vraag denk ik voor onze expert in bijna alles @Neo-ShulginistNou wat ik nou juist afvroeg is, waar ligt de plicht een waar de vrijblijvendheid.
Ik ben btw nachtwerker dus als ik hem neem is het rond 6en in de ochtend en stap ik savonds na 21.00 pas in de auto dus zit bijna 2x die 8 uur tussen en merk dan ook niets meer.
Maar met alle andere middelen is het met bloedwaarden en grenswaarden.
Een ervaren blower komt nooit weg met het verhaal " ik was niet meer suf en merkte er niks meer van"
Hoe zit dat nou met benzos en verkeer, dus echt de keiharde regels die gelden voor het behoud van rijbewijs en verzekeringstechnisch.
Volgensmij word er niet getest op benzos vanwege het niet de achterhalen nog werkende effect bij iemand wat de rijvaardigheid zou beinvloeden.
Dus het is allemaal wat onduidelijk in mijn ogen.
Voor benzodiazepinen zijn geen grenswaarden opgenomen hoeveel je in het bloed mag hebben als je gaat rijden. Alsnog is het verboden om te rijden met benzodiazepinen in het bloed. Op het doosje van de benzo's zit een gele sticker met de instructie dat je geen voertuigen mag besturen als je dat geneesmiddel gebruikt.Nou wat ik nou juist afvroeg is, waar ligt de plicht een waar de vrijblijvendheid.
Ik ben btw nachtwerker dus als ik hem neem is het rond 6en in de ochtend en stap ik savonds na 21.00 pas in de auto dus zit bijna 2x die 8 uur tussen en merk dan ook niets meer.
Maar met alle andere middelen is het met bloedwaarden en grenswaarden.
Een ervaren blower komt nooit weg met het verhaal " ik was niet meer suf en merkte er niks meer van"
Hoe zit dat nou met benzos en verkeer, dus echt de keiharde regels die gelden voor het behoud van rijbewijs en verzekeringstechnisch.
Volgensmij word er niet getest op benzos vanwege het niet de achterhalen nog werkende effect bij iemand wat de rijvaardigheid zou beinvloeden.
Dus het is allemaal wat onduidelijk in mijn ogen.
Ik weet niet wie dat zegt. Pas na vijf keer een halfwaardetijd is de temazepam uit het bloed. Nou kun je wel een discussie gaan voeren of je per se moet wachten tot het allerlaatste molecuultje temazepam uit je bloed is verdwenen. Maar één halfwaardetijd lijkt me onvoldoende om de rijvaardigheid te garanderen.Bedankt weer @Neo-Shulginist !! Maar waarom zeggen ze dan zoals ts zegt dat je 8 uur na Temazepam weer MAG rijden? Want de halfwaarde tijd is dan vele malen te lang.
Tja, mijn huisarts heeft mij dat verteld en op internet staat het ook overal.Ik weet niet wie dat zegt. Pas na vijf keer een halfwaardetijd is de temazepam uit het bloed. Nou kun je wel een discussie gaan voeren of je per se moet wachten tot het allerlaatste molecuultje temazepam uit je bloed is verdwenen. Maar één halfwaardetijd lijkt me onvoldoende om de rijvaardigheid te garanderen.
Super bedankt voor de moeite van de goede uitleg.Voor benzodiazepinen zijn geen grenswaarden opgenomen hoeveel je in het bloed mag hebben als je gaat rijden. Alsnog is het verboden om te rijden met benzodiazepinen in het bloed. Op het doosje van de benzo's zit een gele sticker met de instructie dat je geen voertuigen mag besturen als je dat geneesmiddel gebruikt.
Eventuele vervolging verloopt (voor justitie) wat moeilijker omdat de speekseltest niet aanslaat op benzodiazepinen. Dat betekent in de praktijk dat je vooral last kunt krijgen met gebruik van benzo's in het verkeer als je een verkeersongeval hebt meegemaakt of als je betrapt wordt op gebruik van andere drugs zoals cannabis/speed/cocaïne en er een bloedtest wordt gedaan. In het laatste geval is er wel gelijk sprake van combinatiegebruik en dan worden de normen ineens zeer streng.
Van benzodiazepinen is bekend dat ze de rijvaardigheid beïnvloeden. De halfwaardetijd van die middelen kan ook heel lang zijn. Zo kan het bij dagelijks gebruik van diazepam (Valium) tot wel 500 uur (!) duren voordat je weer nuchter bent. Al die tijd mag je niet rijden. Doe je dat wel en je raakt betrokken bij een ongeval dan ben je niet verzekerd en word je volledig verantwoordelijk gehouden voor alle gevolgen. Dat zijn denk ik risico's die je niet kan/wil lopen. Stel je voor dat je (buiten jouw schuld om) een fietser aanrijdt en die persoon houdt daar een handicap aan over. Dan moet je dus de rest van je leven alle zorgkosten zelf betalen inclusief het gemiste inkomen van die persoon. En daarbovenop krijg je ook nog een straf. Ik kan het niet aanraden dus.
Dat je niks meer merkt zegt niks; zeker niet in het geval van benzodiazepinen. Het idee dat je nuchter bent is juist een gevaarlijke valkuil van benzo's. Als je benzo's gebruikt dan kan en mag je gewoon geen voertuigen meer besturen, officieel niet eens een fiets. Als je wil weten hoe lang het duurt voordat je weer mag rijden dan moet je de halfwaardetijd van de benzo die je neemt opzoeken. Die halfwaardetijd doe je dan keer vijf. Na vijf halfwaardetijden mag je ervan uit gaan dat de benzo helemaal uit je systeem is verdwenen. Zo lang moet je minimaal wachten voordat je weer mag rijden.
Toch mag je van de wet 8 uur na Temazepam weer autorijden. Mits je niet meer slikt als 10 mg, na 20+ mg is het 24 uur niet rijden.Na 6 tot 8 uur is de piek eraf. Dan zou het niet zo sterk meer zijn dat je ervan in slaap valt. Maar dat betekent niet dat het uitgewerkt is, daarom word rijden de dag erna ook afgeraden omdat je nog steeds suf kan zijn. Na 40 uur alleen heb ik nog nooit van gehoord?
Moet ook eerlijk zeggen dat er een hoop zijn die gewend zijn aan tramadol,de volgende dag gewoon autorijden, ze ervaren ook geen sufheid
Misschien omdat er gewenning is en het beter in te schatten valt. Maar het veiligst is om dit niet te doen.
Volgens de wet mag je na 20 mg ook na 8 uur weer rijden.Toch mag je van de wet 8 uur na Temazepam weer autorijden. Mits je niet meer slikt als 10 mg, na 20+ mg is het 24 uur niet rijden.
Ik weet dat omdat ik Temazepam op recept heb van de huisarts om af en toe te gebruiken. Arts weet dat ik ook vrachtwagenchauffeur ben en heb toen duidelijk verteld dat ik alleen een benzo wil als ik er de dag er na veilig mee kan werken. Ik merk ook 0,0 nawerking de volgende dag. Ook ik laat er langer als 8 uren tussen, 10 tot 12 uren.
Dat schreef ik toch ook? 20+ mg staat erVolgens de wet mag je na 20 mg ook na 8 uur weer rijden.
Het is bij MEER dan 20 mg 24 uur.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."