Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerschil werking en halfwaardetijd

Verschil werking en halfwaardetijd

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je schrijft hiervoor " mits je niet meer slikt dan 10 mg"
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
storemem zei:
Je schrijft hiervoor " mits je niet meer slikt dan 10 mg"
Klik om te vergroten...
ja klopt was onduidelijk.
Mijn huisarts zei dat je vanaf 20 mg 24 uur niet mag rijden. Ik heb zelf nog nooit meer als 10mg genomen dus of je na 20 nog duf bent de volgende dag weet ik niet. Maar ik zelf zou met 20 mg niet gaan rijden.
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
ja klopt was onduidelijk.
Mijn huisarts zei dat je vanaf 20 mg 24 uur niet mag rijden. Ik heb zelf nog nooit meer als 10mg genomen dus of je na 20 nog duf bent de volgende dag weet ik niet. Maar ik zelf zou met 20 mg niet gaan rijden.
Klik om te vergroten...
Nou wat ik nou juist afvroeg is, waar ligt de plicht een waar de vrijblijvendheid.
Ik ben btw nachtwerker dus als ik hem neem is het rond 6en in de ochtend en stap ik savonds na 21.00 pas in de auto dus zit bijna 2x die 8 uur tussen en merk dan ook niets meer.
Maar met alle andere middelen is het met bloedwaarden en grenswaarden.
Een ervaren blower komt nooit weg met het verhaal " ik was niet meer suf en merkte er niks meer van"
Hoe zit dat nou met benzos en verkeer, dus echt de keiharde regels die gelden voor het behoud van rijbewijs en verzekeringstechnisch.
Volgensmij word er niet getest op benzos vanwege het niet de achterhalen nog werkende effect bij iemand wat de rijvaardigheid zou beinvloeden.
Dus het is allemaal wat onduidelijk in mijn ogen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
storemem zei:
Nou wat ik nou juist afvroeg is, waar ligt de plicht een waar de vrijblijvendheid.
Ik ben btw nachtwerker dus als ik hem neem is het rond 6en in de ochtend en stap ik savonds na 21.00 pas in de auto dus zit bijna 2x die 8 uur tussen en merk dan ook niets meer.
Maar met alle andere middelen is het met bloedwaarden en grenswaarden.
Een ervaren blower komt nooit weg met het verhaal " ik was niet meer suf en merkte er niks meer van"
Hoe zit dat nou met benzos en verkeer, dus echt de keiharde regels die gelden voor het behoud van rijbewijs en verzekeringstechnisch.
Volgensmij word er niet getest op benzos vanwege het niet de achterhalen nog werkende effect bij iemand wat de rijvaardigheid zou beinvloeden.
Dus het is allemaal wat onduidelijk in mijn ogen.
Klik om te vergroten...
Dat is een goeie vraag denk ik voor onze expert in bijna alles @Neo-Shulginist
Ik zelf houd me aan wat bekend is .
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet dat je bij een aanhouding of ongeval je getest kan worden op alcohol en drugs, maar hierin komt benzogebruik niet naar voren.

Als je bij een ongeval zelf aangeeft dit medicijn te gebruiken waarbij je niet had mogen rijden, ben je uiteraard schuldig.
Dit hoef je niet aan te geven en er word niet gevraagd naar het gebruik van benzodiazepines.

Als je voor de rechter moet verschijnen weet ik niet of medicatiegebruik word opgevraagd aan te leveren. Bij de verzekering iig niet.

Gebaseerd op eigen ervaringen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Bij alle medicatie met het gele stickertje mag je gewoon je rijbewijs houden. Ik weet niet of dit geld als je je rijbewijs nog moet halen, bij mij werd er niet gevraagd of ik medicatie had die mijn rijvaardigheid beïnvloedde.

De arts gaf destijds aan dat je niet mag rijden als er een waarschuwing bij de medicatie zit, maar bij een stabiele spiegel na minimaal 2 weken (diazepam) zag hij geen gevaar, en ik kreeg groen licht om te rijden.
Had hier specifiek naar gevraagd. Ik leen soms een auto, en de eigenaar wilde dit van de psychiater zelf horen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
storemem zei:
Nou wat ik nou juist afvroeg is, waar ligt de plicht een waar de vrijblijvendheid.
Ik ben btw nachtwerker dus als ik hem neem is het rond 6en in de ochtend en stap ik savonds na 21.00 pas in de auto dus zit bijna 2x die 8 uur tussen en merk dan ook niets meer.
Maar met alle andere middelen is het met bloedwaarden en grenswaarden.
Een ervaren blower komt nooit weg met het verhaal " ik was niet meer suf en merkte er niks meer van"
Hoe zit dat nou met benzos en verkeer, dus echt de keiharde regels die gelden voor het behoud van rijbewijs en verzekeringstechnisch.
Volgensmij word er niet getest op benzos vanwege het niet de achterhalen nog werkende effect bij iemand wat de rijvaardigheid zou beinvloeden.
Dus het is allemaal wat onduidelijk in mijn ogen.
Klik om te vergroten...
Voor benzodiazepinen zijn geen grenswaarden opgenomen hoeveel je in het bloed mag hebben als je gaat rijden. Alsnog is het verboden om te rijden met benzodiazepinen in het bloed. Op het doosje van de benzo's zit een gele sticker met de instructie dat je geen voertuigen mag besturen als je dat geneesmiddel gebruikt.

Eventuele vervolging verloopt (voor justitie) wat moeilijker omdat de speekseltest niet aanslaat op benzodiazepinen. Dat betekent in de praktijk dat je vooral last kunt krijgen met gebruik van benzo's in het verkeer als je een verkeersongeval hebt meegemaakt of als je betrapt wordt op gebruik van andere drugs zoals cannabis/speed/cocaïne en er een bloedtest wordt gedaan. In het laatste geval is er wel gelijk sprake van combinatiegebruik en dan worden de normen ineens zeer streng.

Van benzodiazepinen is bekend dat ze de rijvaardigheid beïnvloeden. De halfwaardetijd van die middelen kan ook heel lang zijn. Zo kan het bij dagelijks gebruik van diazepam (Valium) tot wel 500 uur (!) duren voordat je weer nuchter bent. Al die tijd mag je niet rijden. Doe je dat wel en je raakt betrokken bij een ongeval dan ben je niet verzekerd en word je volledig verantwoordelijk gehouden voor alle gevolgen. Dat zijn denk ik risico's die je niet kan/wil lopen. Stel je voor dat je (buiten jouw schuld om) een fietser aanrijdt en die persoon houdt daar een handicap aan over. Dan moet je dus de rest van je leven alle zorgkosten zelf betalen inclusief het gemiste inkomen van die persoon. En daarbovenop krijg je ook nog een straf. Ik kan het niet aanraden dus.

Dat je niks meer merkt zegt niks; zeker niet in het geval van benzodiazepinen. Het idee dat je nuchter bent is juist een gevaarlijke valkuil van benzo's. Als je benzo's gebruikt dan kan en mag je gewoon geen voertuigen meer besturen, officieel niet eens een fiets. Als je wil weten hoe lang het duurt voordat je weer mag rijden dan moet je de halfwaardetijd van de benzo die je neemt opzoeken. Die halfwaardetijd doe je dan keer vijf. Na vijf halfwaardetijden mag je ervan uit gaan dat de benzo helemaal uit je systeem is verdwenen. Zo lang moet je minimaal wachten voordat je weer mag rijden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Bedankt weer @Neo-Shulginist !! Maar waarom zeggen ze dan zoals ts zegt dat je 8 uur na Temazepam weer MAG rijden? Want de halfwaarde tijd is dan vele malen te lang.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet wie dat zegt. Pas na vijf keer een halfwaardetijd is de temazepam uit het bloed. Nou kun je wel een discussie gaan voeren of je per se moet wachten tot het allerlaatste molecuultje temazepam uit je bloed is verdwenen. Maar één halfwaardetijd lijkt me onvoldoende om de rijvaardigheid te garanderen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet wie dat zegt. Pas na vijf keer een halfwaardetijd is de temazepam uit het bloed. Nou kun je wel een discussie gaan voeren of je per se moet wachten tot het allerlaatste molecuultje temazepam uit je bloed is verdwenen. Maar één halfwaardetijd lijkt me onvoldoende om de rijvaardigheid te garanderen.
Klik om te vergroten...
Tja, mijn huisarts heeft mij dat verteld en op internet staat het ook overal.
Ik heb ook eens Alprazolam gebruikt en daarmee mag je 72 uur niet rijden. Daar merk ik wel zeker nog invloed van de volgende dag.

Vind het wel vaag dan want wat jij zegt klinkt 100% logisch. Vreemd dat er dan anders wordt geadviseerd door artsen.
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Voor benzodiazepinen zijn geen grenswaarden opgenomen hoeveel je in het bloed mag hebben als je gaat rijden. Alsnog is het verboden om te rijden met benzodiazepinen in het bloed. Op het doosje van de benzo's zit een gele sticker met de instructie dat je geen voertuigen mag besturen als je dat geneesmiddel gebruikt.

Eventuele vervolging verloopt (voor justitie) wat moeilijker omdat de speekseltest niet aanslaat op benzodiazepinen. Dat betekent in de praktijk dat je vooral last kunt krijgen met gebruik van benzo's in het verkeer als je een verkeersongeval hebt meegemaakt of als je betrapt wordt op gebruik van andere drugs zoals cannabis/speed/cocaïne en er een bloedtest wordt gedaan. In het laatste geval is er wel gelijk sprake van combinatiegebruik en dan worden de normen ineens zeer streng.

Van benzodiazepinen is bekend dat ze de rijvaardigheid beïnvloeden. De halfwaardetijd van die middelen kan ook heel lang zijn. Zo kan het bij dagelijks gebruik van diazepam (Valium) tot wel 500 uur (!) duren voordat je weer nuchter bent. Al die tijd mag je niet rijden. Doe je dat wel en je raakt betrokken bij een ongeval dan ben je niet verzekerd en word je volledig verantwoordelijk gehouden voor alle gevolgen. Dat zijn denk ik risico's die je niet kan/wil lopen. Stel je voor dat je (buiten jouw schuld om) een fietser aanrijdt en die persoon houdt daar een handicap aan over. Dan moet je dus de rest van je leven alle zorgkosten zelf betalen inclusief het gemiste inkomen van die persoon. En daarbovenop krijg je ook nog een straf. Ik kan het niet aanraden dus.

Dat je niks meer merkt zegt niks; zeker niet in het geval van benzodiazepinen. Het idee dat je nuchter bent is juist een gevaarlijke valkuil van benzo's. Als je benzo's gebruikt dan kan en mag je gewoon geen voertuigen meer besturen, officieel niet eens een fiets. Als je wil weten hoe lang het duurt voordat je weer mag rijden dan moet je de halfwaardetijd van de benzo die je neemt opzoeken. Die halfwaardetijd doe je dan keer vijf. Na vijf halfwaardetijden mag je ervan uit gaan dat de benzo helemaal uit je systeem is verdwenen. Zo lang moet je minimaal wachten voordat je weer mag rijden.
Klik om te vergroten...
Super bedankt voor de moeite van de goede uitleg.
Heb toch maar besloten om wat ik nog heb weg te gooien.
Heb ze eerlijk gezegt ook niet heel hard nodig het is meer om tot rust te komen na een dag met stress.
Maar heb geen zin in die risicos die jij benoemt voor iets wat vergelijkbaar werkt met een paar biertjes die wel na een aantal uur volledig verdwenen zijn.
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij mij is alles net door het toilet gespoeld naja alles 1 stripje die ik nog had.
Deed wel wat pijn natuurlijk maar wel het beste.
Eigenlijk zijn die benzos ook niet het gedroomde middel voor stress en problemen.
Gewoon een paar biertjes uit je werk is denk ik beter en makkelijker te peilen kwa werking en het deelnemen aan verkeer.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bedankt weer @Neo-Shulginist !! Maar waarom zeggen ze dan zoals ts zegt dat je 8 uur na Temazepam weer MAG rijden? Want de halfwaarde tijd is dan vele malen te lang.
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo allemaal,
Ik ben zelf iemand die zo afentoe een temazepammetje neemt om te kunnen slapen.
Ik krijg dit trouwens niet op voorschrift maar via andere kanalen.
Nou ben ik zelf echt keihard tegen rijden onder invloed van wat dan ook dus vroeg ik me het volgende af:
Volgens rijveiligmetmidicijnen mag je na 8 uur weer in de auto stappen, na gebruik van deze kortwerkende benzo.
Ik zelf hou meestal een uurtje of 15 aan trouwens.
Maar volgens de halfwaardetijd is deze benzo pas tussen de 10 en 40 uur gehalveerd.
Dus om een lang verhaal kort te maken:
Hoe kan het dat een tema die toch echt na 6 tot 8 uur niets meer doet een halfwaardetijd heeft van 10 tot 40 uur, dit zou betekenen dat bij het nemen van een 20 mg pil er nog na die tijd 10 mg in je systeem zit.
Weet iemand het antwoord hierop?!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Na 6 tot 8 uur is de piek eraf. Dan zou het niet zo sterk meer zijn dat je ervan in slaap valt. Maar dat betekent niet dat het uitgewerkt is, daarom word rijden de dag erna ook afgeraden omdat je nog steeds suf kan zijn. Na 40 uur alleen heb ik nog nooit van gehoord?

Moet ook eerlijk zeggen dat er een hoop zijn die gewend zijn aan tramadol,de volgende dag gewoon autorijden, ze ervaren ook geen sufheid
Misschien omdat er gewenning is en het beter in te schatten valt. Maar het veiligst is om dit niet te doen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
Na 6 tot 8 uur is de piek eraf. Dan zou het niet zo sterk meer zijn dat je ervan in slaap valt. Maar dat betekent niet dat het uitgewerkt is, daarom word rijden de dag erna ook afgeraden omdat je nog steeds suf kan zijn. Na 40 uur alleen heb ik nog nooit van gehoord?

Moet ook eerlijk zeggen dat er een hoop zijn die gewend zijn aan tramadol,de volgende dag gewoon autorijden, ze ervaren ook geen sufheid
Misschien omdat er gewenning is en het beter in te schatten valt. Maar het veiligst is om dit niet te doen.
Klik om te vergroten...
Toch mag je van de wet 8 uur na Temazepam weer autorijden. Mits je niet meer slikt als 10 mg, na 20+ mg is het 24 uur niet rijden.
Ik weet dat omdat ik Temazepam op recept heb van de huisarts om af en toe te gebruiken. Arts weet dat ik ook vrachtwagenchauffeur ben en heb toen duidelijk verteld dat ik alleen een benzo wil als ik er de dag er na veilig mee kan werken. Ik merk ook 0,0 nawerking de volgende dag. Ook ik laat er langer als 8 uren tussen, 10 tot 12 uren.
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Toch mag je van de wet 8 uur na Temazepam weer autorijden. Mits je niet meer slikt als 10 mg, na 20+ mg is het 24 uur niet rijden.
Ik weet dat omdat ik Temazepam op recept heb van de huisarts om af en toe te gebruiken. Arts weet dat ik ook vrachtwagenchauffeur ben en heb toen duidelijk verteld dat ik alleen een benzo wil als ik er de dag er na veilig mee kan werken. Ik merk ook 0,0 nawerking de volgende dag. Ook ik laat er langer als 8 uren tussen, 10 tot 12 uren.
Klik om te vergroten...
Volgens de wet mag je na 20 mg ook na 8 uur weer rijden.
Het is bij MEER dan 20 mg 24 uur.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
storemem zei:
Volgens de wet mag je na 20 mg ook na 8 uur weer rijden.
Het is bij MEER dan 20 mg 24 uur.
Klik om te vergroten...
Dat schreef ik toch ook? 20+ mg staat er

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."