Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMirtazapine afbouw

Mirtazapine afbouw

5 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
R
RDOOLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi allemaal,

Sinds meer dan een jaar slik ik elke avond 15mg Mirtazapine. Ik heb dit voorgeschreven gekregen vanwege slaapproblemen door een burn-out. Omdat het nul effect had, wilde ik na een week stoppen maar ik merkte dat ik al vrij heftige afkickverschijnselen kreeg toen ik van 15 naar 7.5 mg ging. Omdat ik dat toen niet erbij kon hebben, besloot ik de afbouw uit te stellen tot een moment dat ik me algeheel beter voelde.

Inmiddels voel ik me beter en wil ik binnenkort gaan afbouwen. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en zo ja, wat ik ongeveer kan verwachten? Ik wil in stappen van 3.75mg gaan afbouwen. Als dit te zwaar wordt, wil ik via de regenboog apotheek met taperingstrips gaan afbouwen.

Dank!
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey, wat heftig zeg. Ik ben erg gevoelig voor middeltjes, maar ik kan van zo'n dosis zo stoppen na een periode van langdurig gebruik. Weet je zeker dat het de mirtazipine was? Wat voelde je? Stoppen van 3.75 mg lijkt me prima maar als je het zeker wil weten, overleg even met degene die je dit voorschrijft zou ik zeggen.
P
PepsicoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ikbeneenfiets zei:
Hey, wat heftig zeg. Ik ben erg gevoelig voor middeltjes, maar ik kan van zo'n dosis zo stoppen na een periode van langdurig gebruik. Weet je zeker dat het de mirtazipine was? Wat voelde je? Stoppen van 3.75 mg lijkt me prima maar als je het zeker wil weten, overleg even met degene die je dit voorschrijft zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Goeie vraag: wat voor ontwenning was er, mentaal of op het gebied van slaap?
Ik heb het idee dat de slaperigheid een bijwerking is van deze AD (word soms ook specifiek voor deze bijwerking voorgeschreven, maar in brede zin eerder voor stemmingsstoornissen?). Heb je er ongemerkt meer aan gehad dan alleen een invloed op slaap?
R
RDOOLid
01-01-2024, 00:00
#4
De ontwenning was volledig lichamelijk. Trillen, gejaagd gevoel, hartkloppingen en onrust. Dit kwam ook doordat ik van 15mg meteen naar 7.5mg ging. Deze stap is sowieso groot. Daarom wil ik nu in stappen van 3.75 gaan afbouwen. Dit ook op advies van mijn huisarts.

Ik heb er verder eigenlijk niks aan gehad. Dat komt door de dosis van 15mg heb ik me laten vertellen. Ik begreep dat mirtazapine niet zo’n sterke AD is waardoor je minimaal 30mg moet nemen om de eigenlijke effecten te ondervinden in de zin van stemmingsverbetering en angstremming.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#5
15 is inderdaad meer een dosis om te slapen. En zou niet zo een afkick moeten geven maar misschien ben je er gewoon gevoelig voor. Doe het dan vooral rustig aan op een tempo dat werkt voor jou. Er is geen hast.
V
VeroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Is er iemand tevrede over mirtasepine. Ik slik nu 500 seroquel 200 seroquel xr altijd verhogen door gewenning. Ik ga via tapering seroquel afbouwen en mirtasepine 15 nemen met zolpthem iemand ervaring ben door seroquel 25 kg verdikt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."