Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo's omwisselen naar Diazepam?

Benzo's omwisselen naar Diazepam?

11 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Perenijsje wat leesvoer voor je - https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

Staan ook hele goede afbouwschema's in. Als je overstapt op Diazepam kan dat wat geleidelijker aan dan 50% per 4 weken (yikes! dat is echt veel te grof voor mij).
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou we hebben inmiddels besloten dat omzetten naar Diazepam en afbouwen voor mij toch niet echt handig is. Ik blijf voorlopig op die 1mg Lorazepam en 10mg Oxazepam omdat ik daar gewoon goed op functioneer. Dus ik ga voorlopig niet verder afbouwen. De uitgifte van de pillen wordt door de psychiater ook gewoon overgedragen naar de huisarts👍
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik slikte ongeveer 2 jaar standaard 2x per week 2 Lorazepam als ik therapie had gehad. Voor spanning/paniek overdag had ik zo nodig Oxazepam. Tijdens Corona was mijn speedgebruik enorm toegenomen en ben ik eigenlijk alle dagen dat ik geen speed gebruikte benzo's gaan slikken om goed te kunnen slapen. Ook had ik net voordat Etizolam verboden werd een flinke voorraad daarvan ingeslagen. Ik dacht dat ik daar wel een tijd mee kon doen, maar had even niet aan tolerantie gedacht.

Al met al slikte ik uiteindelijk of 2mg Lorazepam+20mg Oxazepam per avond of 4-7mg Etizolam als ik wilde slapen. Zo ging ik toch hard door mijn voorraad Etizolam heen en toen het einde bijna in zicht was ben ik dat met de verslavingsarts bij Tactus (waar ik al onder behandeling was voor m'n speedgebruik) gaan afbouwen totdat dat helemaal op was.

Daarna wilde ik die Lorazepam en Oxazepam ook gaan afbouwen. Omdat ik daar ook echt lichamelijk verslaafd aan was in hele kleine stapjes en met veel tijd ertussen. Inmiddels zit ik op 1mg Lorazepam+5mg Oxazepam per dag (en die andere 5mg zo nodig) . Alleen nu begint het echt moeilijk te worden en heb ik weer echt nachten dat ik maar 2-3 uur slaap. Dan ben ik natuurlijk moe, chagrijnig, functioneer ik niet goed. En dan krijg ik ook weer meer trek in speed (maar ik gebruik het niet). Daarom neem ik nu toch soms weer wat extra's (bijvoorbeeld 2mg Lorazepam) om een goede nacht te maken.

Dinsdag moet ik weer naar de verslavingsarts en het er dus over hebben dat het nu dus zo gaat. Het liefst zou ik gewoon niet verder afbouwen, maar het is natuurlijk het gezondste als ik er wel helemaal er vanaf kom.

Nu zijn Lorazepam en Oxazepam natuurlijk erg kortwerkende benzo's. En toen ik dat topic met die omrekentabel net zag zette het mij weer aan het denken.

Wat als ik nou eerst overstap op het langer werkzame Diazepam?
Ik heb alleen totaal geen idee wat dat voor verschil dat qua effect heeft wat betreft slapen? Het gaat mij er dus echt om dat ik goed slaap. Als ik bijvoorbeeld 2 Lorazepam neem dan val ik ongeveer 1 uur later in slaap en slaap ik rustig 8-9 uur aan 1 stuk door. Dan word ik goed uitgerust wakker en kan ik de dag goed aan.

Dus mijn vraag is eigenlijk wat het voordeel voor mij is als ik op Diazepam overstap? En wat voor effect het dus op mijn slaap zou kunnen hebben qua werking?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neem even dat artikel door welke ik in dat topic heb gepost over de juiste keuze qua benzodiazepine. Zoiets kun je ook aan je arts voorleggen. Zelfs zij zijn niet altijd volledig op de hoogte van hoe benzo's precies werken. Al met al is diazepam een middel dat prima als slaapmiddel kan worden gebruikt en waarmee je ook nog eens prima kunt taperen. Wel zal je, als je alles wat je nu slikt omrekent naar diazepam en dat zal gaan slikken, een overgangsperiode hebben waarin je slaap mogelijk wel wat verstoord kan raken. Maar uiteindelijk, wanneer je echt van de benzo's af wilt, is afbouwen met een langwerkend middel zoals diazepam, eigenlijk de enige manier om het te doen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dankjewel @Zanza! Ik zal het morgen even lezen, nu geen concentratie meer voor.
Het plan wat we hadden zou dus de volgende stap naar alleen 1mg Lorazepam zijn, dan na 4 weken naar 0.5mg en dan na weer 4 weken er dus helemaal vanaf zijn. Maar nu met 1 mg Lorazepam en 5mg Oxazepam raakt mn slaap alweer verstoord dus waardoor ik verder afbouwen niet echt zie zitten. En dus al vaker weer uit mezelf meer neem. Dus dan schiet het helemaal niet op. Als het afbouwen met Diazepam beter lukt dan kan ik dat beter doen lijkt me.

Want ik wil de Lorazepam en Oxazepam nu echt helemaal zo nodig gebruiken (dus ook niet standaard 2x per week) omdat ik klaar ben met mijn traumatherapie. Maar ik wil wel iets voor zo nodig houden omdat ik als ik te lang slecht slaap manisch word. En in het geval van een heftige paniekaanval wat Oxazepam wil hebben. Maar dus echt alleen in die gevallen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
@Perenijsje wat leesvoer voor je - https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

Staan ook hele goede afbouwschema's in. Als je overstapt op Diazepam kan dat wat geleidelijker aan dan 50% per 4 weken (yikes! dat is echt veel te grof voor mij).
Klik om te vergroten...

Dankjewel! Ik heb het net (vluchtig) doorgelezen. Klinkt idd een stuk beter allemaal ook wat betreft dat weer afbouwen dan omdat het beter te taperen is dan bijvoorbeeld Lorazepam. Ik zal jullie morgen laten weten wat mijn arts er van vindt. Hij gaat hierna 4 weken op vakantie dus het kan zijn dat hij het pas daarna wil doen. En ik nu evt eerst weer terug ga naar een iets hogere dosis Lorazepam/Oxazepam. Maar dat hoor ik morgen wel dan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als ik jou was zou ik aandringen op een Ashton Manual afbouw. Ik heb ooit een snelle afbouw gedaan en heb daar nog een half jaar last van gehad. Met een Ashton taper was het veeeerl beter te doen. Ik zou wachten tot na de vakantie, dat geeft meer rust mocht er iets zijn.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vandaag gesprek gehad en het is volgens de arts nogal ingewikkeld omdat ik ook overdag nog zo nodig Oxazepam gebruik bij spanning/paniek.
Dus als ik dat daarvoor nog steeds wil gebruiken dan wil hij wel na zijn vakantie de Lorazepam wel omzetten naar Diazepam, maar daarnaast moet ik dan toch nog gewoon de Oxazepam blijven slikken 's avonds. Want aan de ene kant afbouwen ('s avonds) en aan de andere kant houden (overdag) dat werkt niet vindt hij. Dan raak ik lichamelijk weer teveel in de war als ik soms niet en soms wel Oxazepam neem.

Dus dat is eigenlijk maar een halve oplossing, want dan kan ik wel die Diazepam langzamer afbouwen dan afbouwen met de Lorazepam gaat, maar blijf ik toch ook een kortwerkende benzo ernaast houden. Maar ik moet tijdens zijn vakantie een afspraak met mijn andere psychiater van de GGZ maken (die schrijft het voor) en met haar bespreken wat zij verstandig acht. Dus morgen maar even bellen voor een afspraak.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Perenijsje zei:
Vandaag gesprek gehad en het is volgens de arts nogal ingewikkeld omdat ik ook overdag nog zo nodig Oxazepam gebruik bij spanning/paniek.
Dus als ik dat daarvoor nog steeds wil gebruiken dan wil hij wel na zijn vakantie de Lorazepam wel omzetten naar Diazepam, maar daarnaast moet ik dan toch nog gewoon de Oxazepam blijven slikken 's avonds. Want aan de ene kant afbouwen ('s avonds) en aan de andere kant houden (overdag) dat werkt niet vindt hij. Dan raak ik lichamelijk weer teveel in de war als ik soms niet en soms wel Oxazepam neem.

Dus dat is eigenlijk maar een halve oplossing, want dan kan ik wel die Diazepam langzamer afbouwen dan afbouwen met de Lorazepam gaat, maar blijf ik toch ook een kortwerkende benzo ernaast houden. Maar ik moet tijdens zijn vakantie een afspraak met mijn andere psychiater van de GGZ maken (die schrijft het voor) en met haar bespreken wat zij verstandig acht. Dus morgen maar even bellen voor een afspraak.
Klik om te vergroten...
Ik ga hier niet uitgebreid op reageren maar dit is best wel onzin.....

Je zou samen met je huisarts de totale hoeveelheid benzo's wat je op een dag neemt ongeacht oxa of lora omrekenen naar diazepam en dan een diazepam taper schema gaan maken, en als het nodig is begin je met 2x per dag doseren. Doe je bijv 50/50 of overdag 30 en savonds 70% snapje?

Mijn diazepam afbouw schema begon met 4x per dag diazepam nemen dus hier moet je echt wel een oplossing in zien te vinden, zolang je je lichaam maar aan de juiste dosis diazepam laat wennen en het zal zeker wel een paar dagen wennen zijn maar ga sowieso niet diazepam en andere benzo's door elkaar heen slikken als je probeert af te bouwen, hier schiet je weinig mee op.... ✌🏼

Veel succes!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik snap je verhaal @Dopemonster als je idd gewoon standaard meerdere dosissen (verschillende) benzo's op een dag slikt. Dan kun je idd gewoon alles omwisselen naar Diazepam en daar meerdere dosissen van slikken. Maar ik slik dus die Oxazepam overdag niet standaard maar alleen bij hoge spanning/paniekaanval. Soms is dat 3x in de week, soms een week niet. Dus dat is lastig omzetten dan. En in zo'n geval heb ik dus wel een snelwerkende benzo nodig om me rustig te krijgen en daar is Diazepam minder voor geschikt.

Dus vandaar dat het ingewikkeld is dat ik dan wel met 2 verschillende benzo's zit. Of ik moet toch gewoon met de Lorazepam/Oxazepam 's avonds afbouwen waar ik nu mee bezig was en accepteren dat het een hel is. Nu tijdens de vakantie van m'n arts mag ik wel 1 stap terug in het schema naar 1mg Lorazepam en 10mg Oxazepam voor het slapen.

Ik doe het trouwens met de verslavingsarts bij mijn verslavingsinstelling, niet bij de huisarts.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zo ingewikkeld is het niet. De Lorazepam gebruik je structureel dus die bouw je af. De Oxazepam zo nodig hou je erin.
En als je 10mg Oxazepam slikt valt dat reuze mee. Voor mij op het randje van placebo zelfs.

Diazepam werkt zo lang, dat hoef je maar 1x per dag te nemen, tenzij je de Lorazepam meermaal daags nam, dan iedere dosis stukje bij beetje omzetten en per doseermoment afbouwen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Perenijsje zei:
Ik snap je verhaal @Dopemonster als je idd gewoon standaard meerdere dosissen (verschillende) benzo's op een dag slikt. Dan kun je idd gewoon alles omwisselen naar Diazepam en daar meerdere dosissen van slikken. Maar ik slik dus die Oxazepam overdag niet standaard maar alleen bij hoge spanning/paniekaanval. Soms is dat 3x in de week, soms een week niet. Dus dat is lastig omzetten dan. En in zo'n geval heb ik dus wel een snelwerkende benzo nodig om me rustig te krijgen en daar is Diazepam minder voor geschikt.

Dus vandaar dat het ingewikkeld is dat ik dan wel met 2 verschillende benzo's zit. Of ik moet toch gewoon met de Lorazepam/Oxazepam 's avonds afbouwen waar ik nu mee bezig was en accepteren dat het een hel is. Nu tijdens de vakantie van m'n arts mag ik wel 1 stap terug in het schema naar 1mg Lorazepam en 10mg Oxazepam voor het slapen.

Ik doe het trouwens met de verslavingsarts bij mijn verslavingsinstelling, niet bij de huisarts.
Klik om te vergroten...
Misschien dat je minder spanning / paniekaanvallen hebt wanneer diazepam slikt? Het blijft overdag ook op de achtergrond op je emoties enzo werken maar niet zo sterk als de eerste 6-12 uur na inname. Anyway afbouwen met lora is hell en met diazepam is echt goed te doen. Je kunt altijd een lage dosis oxa samen met je dia slikken vanwege de korte werkingsduur zolang dit sporadisch is en niet elke 2 dagen ofzo weetje wel.

Lage doseringen oxa kun je wel erbij slikken zo nu en dan, dat zit je taper niet zozeer in de weg hooguit dat je de dagen na de oxa wat langer moet wachten met de diazepam verlagen.

Zolang je maar goed omrekent hoeveel je precies nodig hebt aan diazepam ivm je lichamelijke afhankelijkheid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."