Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLorazepam in klinische setting, comedowns tussen doseringen?

Lorazepam in klinische setting, comedowns tussen doseringen?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
R
RoodborstjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

TL;DR: Stukkie naar beneden, voor wie geen interesse in de backstory hebben.

na 7 jaar en 5 verslavingsklinieken zit hebben mijn behandelaren eindelijk door dat mijn verslaving even goed een symptoom van mijn depressie is als andersom. Zodoende zit ik nu na een korte detox van 2 weken in een depressiekliniek.
Ik heb 10 jaar dagelijks geblowd, sinds 4 jaar alcohol er bij vanwege de hoge tolerantie. Downers zijn altijd mijn ding geweest en kan in 1 nacht makkelijk solo 2g ketamine weg werken en me afvragen waar het zo snel gebleven is.

De 60mg diazepam waarmee ik startte in de kliniek deed niet meer dan me een beetje wankel maken en gaf het gevoel van een net-niet-doorbraakdosis.

Nog voor de diazepam volledig was afgebouwd in de verslavingskliniek ben ik over gezet naar 4,5mg lorazepam "zo nodig" dagelijks (waarvan 2,5mg voor de nacht). Eenmaal in de depressiekliniek is dit overgezet naar 4mg "zo nodig" dagelijks. Ik heb er helemaal niet bij stil gestaan hoe snel benzo's afhankelijkheid creëeren en dat ik er nagenoeg niks van gemerkt heb heeft ook niet geholpen... dit heeft er toe geleid dat ik in 2 dagen van 4,5mg naar 0mg probeerde te gaan.... dat heb ik geweten, en hoe...
De lorazepam crash is toen opgevangen met 3x1mg verspreid over 7 uur, sindsdien zit ik op dag 5 van 3mg per dag, verdeeld in 3x1mg iedere 8 uur.
2 dagen na de crash ben ik ook nog eens positief getest op corona, gelukkig maar hele lichte klachten maar het helpt niet mee...

Ik merk dat ik me na 5-6 uur al duidelijk anders begin te voelen, meer prikkelbaar, hoofdpijn kruupt er steeds meer in. Gisteren dacht ik na zo'n 7 uur sinds de laatste dosering weer echte afkickverschijnselen te voelen en heb de afbouwschema's eens opgezocht en volgens die ga ik echt retesnel (idee was zelfs 1mg per week te verminderen).

Ik wou er vooral vanaf omdat de verslavingleer zegt dat alle middelen die emotie of stemming dempen een no-no zijn, de depressiekliniek denkt hier heel anders over en ik heb veel moeite met de omschakeling van "alle gebruik is misbruik" naar "ik zit in de kliniek en het is medicatie".

TL;DR: Mijn vraag is of het mogelijk is dat mijn jarenlange ervaring met hoge hoeveelheden depressiva er voor zorgt dat 8 uur tussen doseringen van 1mg lorazepam te lang zijn?

Ik schrijf deze post met een gevoel dat ik alleen kan beschrijven als een comedown, dit gevoel begon met nog zo'n 2 uur te gaan tot mijn volgende dosering. Ik overweeg te vragen de dosering te verhogen naar 4x1mg per dag maar word sterk geremd door de angst dat het personeel er een mening over zal hebben ("de junk wil gewoon meer drugs").

Ik had verwacht dat na 5 dagen mijn hersenen wel enigszins gewend zouden zijn aan de 3x1mg maar het lijkt juist met de dag erger te worden.

Ik heb uiteraard geen toegang of controle over mijn dosering en inname hier en moet het bij het personeel en de artsen voorleggen maar de psychiater is natuurlijk net ziek en heeft vrij rond de feestdagen, voor zover mij bekend werkt er niemand met ervaring in de verslavingszorg.

Wat denken jullie er van?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Roodborstje zei:
60mg diazepam
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je op 6 mg lorazepam zat omgerekend en vreemd dat ze je over gezet hebben naar lorazepam. Ik had eerder verwacht dat je netjes de 60 mg Diazepam kon afbouwen. Aan het begin wat meer maar daarna rustig met 5mg per week/ per 2 weken ofzo.
Ik vind dat het snel gaat en kan dus zijn dat je maar de helft van je dagelijkse dosis van een week geleden inneemt als ik het goed heb en dat is zeker pittig waarschijnlijk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
De doseringen kloppen niet zoals @Manu76 al heeft benoemd. Als het de bedoeling is af te bouwen, dan is Diazepam de gouden standaard.

Kijk eens naar https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Er wordt veel gerommeld met Benzo’s door zorgprofessionals. Verkeerde omrekening, te snelle afbouw, verkeerde type Benzo, etc.

Ik raad je echt aan af te bouwen. Je depressie verergert op den duur met Benzo’s. Dat zal tijdens de afbouw ook wel zo zijn trouwens.
R
RoodborstjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Ik denk dat je op 6 mg lorazepam zat omgerekend en vreemd dat ze je over gezet hebben naar lorazepam. Ik had eerder verwacht dat je netjes de 60 mg Diazepam kon afbouwen. Aan het begin wat meer maar daarna rustig met 5mg per week/ per 2 weken ofzo.
Ik vind dat het snel gaat en kan dus zijn dat je maar de helft van je dagelijkse dosis van een week geleden inneemt als ik het goed heb en dat is zeker pittig waarschijnlijk.
Klik om te vergroten...

Ah, hier had ik een stuk duidelijker kunnen zijn, ik had nog geen benzo afhankelijkheid voor ik innde kliniek kwam. Op dag 1 van de detox kreeg ik 60mg diazepam verdeeld over zo'n 9 uur om alcohol ontwenningverschijnselen tegen te gaan. Daar ging per dag zo'n 5 tot 10 mg van af en zou ik met ongeveer anderhalve week helemaal benzo-vrij geweest zijn, nog voor er kans was geweest dat er gewenning aan diazepam op zou treden.
Omdat ik na 2 weken over zou gaan naar een depressiekliniek en nagenoeg niks anders deed dan huilen en voor het eerst in mijn leven met automutilatie begon (muren slaan, mezelf bijten) hebben ze me op de 4,5 lorazepam gezet om tot rust te komen. Dit was na zo'n 6 dagen denk ik.

Ik nooit verwacht in 2 weken fysiek al zo hooked te zijn.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roodborstje zei:
Ah, hier had ik een stuk duidelijker kunnen zijn, ik had nog geen benzo afhankelijkheid voor ik innde kliniek kwam. Op dag 1 van de detox kreeg ik 60mg diazepam verdeeld over zo'n 9 uur om alcohol ontwenningverschijnselen tegen te gaan. Daar ging per dag zo'n 5 tot 10 mg van af en zou ik met ongeveer anderhalve week helemaal benzo-vrij geweest zijn, nog voor er kans was geweest dat er gewenning aan diazepam op zou treden.
Omdat ik na 2 weken over zou gaan naar een depressiekliniek en nagenoeg niks anders deed dan huilen en voor het eerst in mijn leven met automutilatie begon (muren slaan, mezelf bijten) hebben ze me op de 4,5 lorazepam gezet om tot rust te komen. Dit was na zo'n 6 dagen denk ik.

Ik nooit verwacht in 2 weken fysiek al zo hooked te zijn.
Klik om te vergroten...
Ah, dat is een wat ander verhaal. Nog steeds wat te lang voor Alcohol ontwenning denk ik. Het gaat inderdaad hard met gewenning. Je zult je met een paar dagen wel weer okay gaan voelen als je afgebouwd bent. Hoe langer je Benzo's gebruikt des te langer duurt de ontwenningsperiode ook.

Ik vind 60mg Diazepam ook wel fors hoor. Hoe veel dronk je? En hoeveel Benzo's neem je nu nog?
R
RoodborstjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
De doseringen kloppen niet zoals @Manu76 al heeft benoemd. Als het de bedoeling is af te bouwen, dan is Diazepam de gouden standaard.

Kijk eens naar https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Er wordt veel gerommeld met Benzo’s door zorgprofessionals. Verkeerde omrekening, te snelle afbouw, verkeerde type Benzo, etc.

Ik raad je echt aan af te bouwen. Je depressie verergert op den duur met Benzo’s. Dat zal tijdens de afbouw ook wel zo zijn trouwens.
Klik om te vergroten...

Op dit moment is er een afbouwschema van 0,5mg lorazepam per week op tafel gelegd, waar dit eerst 1mg per week zou zijn.

Van de verpleging heb ik ook al gehoord dat het in deze depressiekliniek zelfs voor komt dat mensen met 2mg lorazepam per week worden afgebouwd omdat sommige antidepressiva en behandelingen eisen dat de patiënt benzo-vrij is. Ik zat pas goed en wel 2 weken aan de benzo's en om het na de crash te moeten doen met 3x1mg per dag was al een hele kluif. Telkens na 6 uur alweer afkickverschijnselen >.<

Zodoende hebben we nu het schema alleen aangepas naar 10:00-16:00-22:00 zodat er telkens maar 6 uur tussen zit en dan 12... gelukkig slaap ik redelijk door en kan ik het met een flinke dosis mentale gymnastiek onder "ik ben nog wakker aan het worden" scharen, maar zodra de gevoeligheid voor licht er in kickt kan ik maar aan 1 ding denken....

Maargoed, ik zal zo eens even je linkje rustig lezen tijdens mijn ontbijt!
R
RoodborstjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Ah, dat is een wat ander verhaal. Nog steeds wat te lang voor Alcohol ontwenning denk ik. Het gaat inderdaad hard met gewenning. Je zult je met een paar dagen wel weer okay gaan voelen als je afgebouwd bent. Hoe langer je Benzo's gebruikt des te langer duurt de ontwenningsperiode ook.

Ik vind 60mg Diazepam ook wel fors hoor. Hoe veel dronk je? En hoeveel Benzo's neem je nu nog?
Klik om te vergroten...
Klopt, mijn excuses dat dit niet direct duidelijk is gemaakt, zoals gezegd voelde ik mn hersenpan al behoorlijk knetteren toen ik aan de post begon :')

Wat ik zelf ook vreemd vind is dat ik na al 6 dagen 3x1mg nog zo'n last heb wanneer de lorazepam uit begint te werken. De verdeling is aagepast naar 6,6,12 uur met om 10:00 de eerste. Afbouwen zou eerst 1mg per week zijn maar is nu gehalveerd naar 0,5mg lorazepam er af per week

Ik zat op minstens 6 liter normaal bier per dag maar zaten dagen tussen waarop er zowat een liter wodka door ging.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ok, ja ik dacht ook dat je lange periodes aan de benzo had gezeten, maar bleek dus een alcoholverslaving.
Dan kun je best wel temaken hebben met ontwenningsverschijnselen, maar vooral mentaal denk ik. Je raakt gespannen, triest, eenzaam, vermoeidheid ed. Dat zal denk ik wel lastig kunnen zijn, maar niet zo ernstig als ik eerst dacht.

Heel veel sterkte en iets aan pijn en wat dagen/ weken rottigheid voelen, zul je moeten accepteren en dan zal de benzo verslaving wel meevallen verwacht ik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roodborstje zei:
Klopt, mijn excuses dat dit niet direct duidelijk is gemaakt, zoals gezegd voelde ik mn hersenpan al behoorlijk knetteren toen ik aan de post begon :')

Wat ik zelf ook vreemd vind is dat ik na al 6 dagen 3x1mg nog zo'n last heb wanneer de lorazepam uit begint te werken. De verdeling is aagepast naar 6,6,12 uur met om 10:00 de eerste. Afbouwen zou eerst 1mg per week zijn maar is nu gehalveerd naar 0,5mg lorazepam er af per week

Ik zat op minstens 6 liter normaal bier per dag maar zaten dagen tussen waarop er zowat een liter wodka door ging.
Klik om te vergroten...
Waarom niet 8x8x8 voor de Lorazepam? Ik vind 6x6x12 maar een vreemd schema. Dan krijg je een dikke dip in de vroege ochtend.
R
RoodborstjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Waarom niet 8x8x8 voor de Lorazepam? Ik vind 6x6x12 maar een vreemd schema. Dan krijg je een dikke dip in de vroege ochtend.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal, het probleem is dat het telkens na 6 uur alweer uit begon te werken.

Werd erg gevoelig voor licht, dit verergerde de hoofdpijn die toch al op kwam zetten, lichte trillingen, kaken begonnen te trekken, algemene prikkelgevoeligheid...

We proberen het sinds gister dus vanaf 10:00 iedere 6 uur, ja de ochtend is heel pittig maar dit kan ik nog enigszins onder "ochtendhumeur" plaatsen. Naar mn scherm kijken beging zelfs op de laagste helderheid en hoogste geeltint vervelend te worden dus verwacht de komende 2 uur geen reactie meer van me haha.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roodborstje zei:
Klopt helemaal, het probleem is dat het telkens na 6 uur alweer uit begon te werken.

Werd erg gevoelig voor licht, dit verergerde de hoofdpijn die toch al op kwam zetten, lichte trillingen, kaken begonnen te trekken, algemene prikkelgevoeligheid...

We proberen het sinds gister dus vanaf 10:00 iedere 6 uur, ja de ochtend is heel pittig maar dit kan ik nog enigszins onder "ochtendhumeur" plaatsen. Naar mn scherm kijken beging zelfs op de laagste helderheid en hoogste geeltint vervelend te worden dus verwacht de komende 2 uur geen reactie meer van me haha.
Klik om te vergroten...
Je hoeft niet te reageren hoor. Ik vind het wel een vreemde keuze om als het na 6 uur uitwerkt het schema zo aan te passen dat er 12 uur tussen 2 giften zit. De ochtenden waren voor mij sowieso altijd het rotst met Cortisol pieken en onrust.

Irritant is dat het, gevoelig voor licht en geluid... Ik zat in het laatste stukje afbouw in de kliniek en had om de 3 weken corvee in de spoelkeuken. Auw :tongueout:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."