#1
Wat: Spices joint (+/- 0.05gram)
Wie: John
Waar: John zijn slaapkamer (in het buitenland)
Wanneer: 1 mei â14
Set: in het moment wel vrolijk/enthousiast (2 maanden geen wiet gerookt), maar daarbuiten had ik vooral het gevoel van je ergens niet thuis voelen. Ik studeerde namelijk al 2/3 maanden in het buitenland.
Setting: slaapkamer van John zijn huis
Relevante ervaring: Wiet/hasj en spacecake
Hieronder staat wat informatie over wat Spices inhoudt en waarom ik het ben gaan roken. Voor puur mijn ervaring kan je die twee kopjes overslaan. Vanwege het lange verhaal heb ik het opgesplitst over meerdere posts.
Informatie Spices
Deze ervaring is al een tijdje terug, maar is me zeker bijgebleven als mijn meest intense aanvaring met drugs tot nu toe, niet dat ik heel veel heb gebruikt nog. Zeker toentertijd niet (2x XTC en 3 maanden waarin ik zoân 2x per week wiet rookte). Ik ben nog niet veel tegengekomen over deze drug op de forums en juist daarom wil ik mijn ervaring delen zodat anderen wĂ©l goed geĂŻnformeerd eraan beginnen (+ nog wat algemeen advies). Laat me beginnen met wat Spices nou precies zijn, onthoud dat ik toentertijd eigenlijk vrij weinig wist over wat het inhield. Ik ging ervan uit dat ik wiet van slechte kwaliteit ging roken..
Spices, soms ook K2 genoemd, zijn een soort kruiden/bladeren besproeid met synthetische cannaboïden waarvan de bedoeling is dat zij de werking van wiet/hasj nadoen. Het wordt dus gerookt. Er zijn veel chemicaliën die worden gebruikt en het is daardoor lastig tot onmogelijk te zeggen welke chemicaliën op mijn Spices zaten (zeker in het land waar ik zat). Deze chemicaliën veranderen regelmatig om zo de wet te omzeilen, maar na wat research denk ik dat er met name chemicaliën uit de JWH-x klasse in mijn Spices zaten. Veel meer kan ik over JWH-x ook niet zeggen.
Spices worden vaak verkocht als incense en dergelijke en duidelijk ânietâ voor menselijke consumptie zoals bij veel research chemicals. Tja, de conclusie is dat Spices dus vrij onvoorspelbaar en gevaarlijk (kunnen) zijn en je niet weet wat je nou eigenlijk rookt. Vandaar dat ervaringen met Spices ENORM kunnen verschillen, ook al haal je hetzelfde merk bij dezelfde leverancier.
Aanleiding
Beetje achtergrondverhaal en hoe ik ertoe kwam Spices te roken, voor geĂŻnteresseerden
Ervaring #01
We zaten in Johnâs kamer, ik moest nog wel even wennen aan een nieuwe omgeving maar voelde mij wel vertrouwd bij John en keek uit naar wat âwietâ roken om zo weer even de goede tijden van Nederland terug te halen. John pakte een sigaret uit zijn pakjes en rolde misschien een vingertop aan tabak eruit en vulde deze verder met de Spices die we gekocht hadden.
âZoân klein beetje ga je toch nóóit wat van voelenâ, dacht ik nog. In Nederland deed ik er wel een stukje meer wiet bij namelijk. John neemt twee haaltjes, laat het even inwerken en neemt daarna nog een haaltje en overhandigd hem aan mij. Ik neem twee hijsjes en houdt de rook iets langer in mân longen dan ik normaal met wiet zal doen. We lullen wat door en voelen beide nog vrij weinig, terwijl wiet bij mij er juist gelijk inklapt en dan snel afneemt tot een prettige high.
Higher dan ooit
Terwijl ik nog een iets kleiner hijsje neem begint John opeens te lachen. Hij zei dat die zich echt t*ring high voelde opeens en vroeg of ik al wat voelde. âNee manâ, antwoorde ik. Met wiet was ik gewend dat het high voelen net iets later insloeg bij mij dan bij mijn vrienden, maar toen ik nog eens nadacht of ik iets voelde klapte het er echt in als nooit tevoren.
Sooowww, ik kreeg een grote grijns op mijn gezicht en John zag het gelijk dat ik hem ook voelde, terwijl ik 5 seconden eerder nog NIKS voelde. Ik was plotseling meer high dan ik ooit was geweest met wiet. Inmiddels had John nog wat tabak uit een andere sigaret gedraaid en deed er iets minder in dan wat hij ervoor indeed. Hij nam een hijsje en gaf hem aan mij. Inmiddels lag ik lekker achterover op zijn bed en voelde me wel vrij chill dus nam nog een hijsje.
Ondertussen belde John een maat van hem op uit Nederland via Skype. Ik nam nog een hijsje en John zei dat ik echt rustig aan moest doen, waarschijnlijk omdat zijn hijsje van daarnet insloeg. John zei dat zân hart als een tierelier ging en hij moest lachen om het feit dat het voelde alsof zijn armen zo omhoog zweefden (vergelijkbaar met 30 seconden je armen in je broek doen en hard naar buiten duwen, je armen zweven dan vanzelf naar boven).
Vaagheid
Ik dacht wel even van âoh shitâ toen hij zei dat ik rustig aan moest doen. Toen kreeg ik ook hetzelfde als John, dat gevoel alsof mijn armen omhoog begonnen te zweven. We moesten hier enorm om lachen. Kort daarna raakte mijn gevoel van balans ook van streek, wat op zich wel grappig was. Ik lag recht, maar het voelde alsof alles 40 graden gedraaid was ofzo. John begon uit te leggen aan zijn vriend op Skype wat hij voelde en ik lag nog steeds op bed.
Toch wou ik nog een hijsje nemen maar John maakte zoân goede grap dat ik eigenlijk niks ervan binnen kreeg omdat ik het uit kuchte. Het lachen ging iets van een minuut door toen ik nog een poging wou doen om een laatste hijsje te nemen. Ik inhaleerde maar voelde niks. Ik keek naar beneden met mân ogen en zag dat de joint nog niet eens aan mijn lippen zat.
âWTFâ dacht ik. Ik wou wel een hijsje nemen, maar kon gewoon niet meer die beweging maken om mijn hand richting mijn mond te verplaatsen. In gedachte wel, maar in praktijk niet. Super vaag. Ik keek naar John om te kijken of hij door had hoe dom ik bezig was, maar opeens sloeg de Spices nogmaals in. Dit keer veel harder.
Het klapt er echt te hard in
Binnen vijf seconden kwam er een suis in mijn oor opzetten, beetje het gevoel alsof in een game zoân granaat ontploft vlak bij je. Jeeeezus. Het ging hierdoor wel vrij snel richting dat ik het niet meer leuk vond en dat ik in mezelf begon te keren. Ik voelde mij ongemakkelijk worden, met name omdat mijn maag pijn begon te doen van het lachen (desondanks) en ik mij niet helemaal prettig voelde bij het feit dat John zat te skypen met voor mij een onbekende.
Ik merkte dat de suis in mijn oor een halve minuut later nog een stand hoger ging en dat mân hart ook tekeer begon te gaan. Het begon nu wel echt veels te veel te worden. âNo fucking way dat dit wiet isâ, dacht ik nog. De hele tijd konden we eigenlijk niet stoppen met lachen en ik kreeg boeren opkomen waardoor ik dacht dat mijn maag aanstalten maakte om over te gaan geven.
Een zekere anxiety kwam opzetten, omdat ik niet wou kotsen in John zân slaapkamer terwijl die vriend dat kon zien. Ik zei tegen John dat ik effe naar beneden ging omdat ik dacht dat ik moest kotsen. âJa kan, maar je denkt alleen maar dat je moet kotsen, gaat waarschijnlijk wel goedâ, zei John. Laatste keren met wiet had ik dit soms ook maar had nooit gekotst. Alsnog ging ik effe naar beneden omdat ik ook behoefte had om even niet op Skype te zitten enzo.
Ik moest een trap naar beneden om het toilet in te gaan. Ik had de hele tijd gelegen op bed en het was echt bizar om te moeten opstaan en een trap af te gaan. Lopen voelde alsof je bij iedere stap verwachte door de grond heen te zakken. Beetje alsof je door een parcours moet lopen waar je weet dat er gaten in de grond zitten, maar heel het parcours bedekt was met een grote laag sneeuw. Alles ziet er dus veilig uit om een stap te zetten, maar in de achterkant van je hoofd verwacht je bij iedere stap naar beneden te vallen. De trap liep ook nog eens in een bocht (zonder leuning) en het was echt een intense ervaring om gewoon veilig beneden te komen. Super lang duurde het ook naar mijn gevoel.
Paniek in het toilet
Eenmaal beneden was ik enorm blij, maar zeker nog niet opgelucht. Ik ging het toilet binnen, waar er zoân rood schemerlampje hing. Nu ik effe alleen was begon ik na te denken over wat er gebeurde met me en mijn hartslag ging nog een standje omhoog en ik kreeg een enorm drukkend gevoel op mijn borstkas tijdens het ademhalen. Ik werd snel kortademig en leek onregelmatig te gaan ademen terwijl mijn hart veels te hart ging naar mijn gevoel. ik voelde een paniek opkomen dat ik het helemaal niet meer in de hand had. Ook kwamen er steeds meer van die boeren opzetten en leek het alsof ik de kots al kon proeven. Ik ging al recht voor de WC staan voor het geval het eruit kwam.
Toen kwam John even naar beneden om te vragen of alles wel goed ging. Ik zei dat hij zich geen zorgen hoefde te maken en dat hij gewoon met zijn bro kon praten. Ik ben zeker geen persoon die niet zal aangeven als het eigenlijk niet goed gaat, maar met Spices had ik wel heel erg het gevoel dat ik het alleen wou oplossen. John ging dus weer naar boven maar zei dat ik gewoon moest onthouden dat het hoogstens een halfuur zal duren wat ik toen voelde, dit hielp achteraf gezien zeker want ik wist toen helemaal niet hoelang het effect zal hebben.
Ik probeerde me te focussen op ademhaling en leunde tegen de muur achter me, keek iets naar boven en sloot me ogen. JEZUS WAT GEBEURT ER. Mân gevoel van balans was al messed up ervoor, maar mijn hoofd tolde nu als nooit tevoren. Ik wou mijn ogen wel weer openen zodat het zal stoppen, maar dit lukte niet meer. Ze bleven geforceerd dicht, net als dat geforceerde kaken als je veel XTC ophebt. Ik zat vast in mijn eigen hoofd zou je kunnen zeggen.
Closed-eye visuals
Maar ik merkte op dat ik wat vage figuurtjes zag terwijl mijn hoofd nog steeds aan het tollen was. Het trok al mijn aandacht omdat ze leken op die figuurtjes die mensen beschrijven als zij LSD of paddoâs op hebben (zelf nog nooit gedaan). Ik richtte mijn aandacht op de figuurtjes en het tollen van mijn hoofd nam af en de druk van mijn borstkas leek langzaam te verdwijnen.
De figuurtjes veranderden van het ene op het andere moment in daadwerkelijke beelden.
Wat me opviel is dat het niet vage of fantasie beelden waren zoals ik tegenwoordig heb met MDMA. Het waren van die beelden die je op de Natural Geographic ziet enzo. Het begon met van die typische beelden van programmaâs over de ruimte en het ontstaan van de aarde. Ik zag beelden waarin de aarde nog helemaal bedekt was met vulkanen en lavameren. Dat de aarde er vroeger zo uitzag had me als kind altijd al geĂŻnteresseerd maar ik realiseerde dat het eigenlijk vrij beangstigend was omdat het voelde alsof ik vlakbij zoân lavameer stond.
Ik begon echter grip te krijgen op mijn trip, misschien omdat ik doorhad wat er gebeurde en accepteerde dat de beelden die ik zag ook echt beangstigend waren, maar wel tijdelijk waren. Toen veranderden de beelden naar daadwerkelijke herinneringen die ik écht had meegemaakt. Het eerste wat ik zag was een moment van vier maanden daarvoor. Ik liep samen met mijn projectgroep door de gangen van mijn school in Nederland achter een docent aan.
Echt kapot stom dat ik zoiets zag, maar ook weer vet omdat het Ă©cht was en ik goede vrienden was geworden met die personen uit de projectgroep. Het gaf me denk ook wel een beetje het gevoel dat het goed was waar ik doorheen ging. Ik had die vrienden al 2 maanden niet gezien en het voelde gewoon goed dat ik even zo dicht bij ze weer was, ook al herinner ik me wel betere momenten dan langsgaan bij een docent voor feedback :â).
Ik wou anderen dingen zien en dat gebeurde vrijwel direct. Ik kon niet echt bepalen welke herinnering ik te zien kreeg, maar kon wel bepalen hoe lang ik een bepaalde herinnering te zien kreeg. Het was alsof iemand fotoâs van elk moment in mijn leven had gemaakt en deze nu met zoân 20 fps aan mij terug liet zien.
Vergelijk het met een heel heldere en levendige droom waarvan je de dingen wél onthoudt, de inhoud is echter niet zo vaag als mijn normale dromen omdat het echte gebeurtenissen waren. Ik zag verder nog momenten uit vakanties en ook nog dat ik als klein kind met opa en oma naar de kinderboerderij ging. Het was echt super tof om dit te ervaren nadat ik met één been in een bad trip stond.
"Tekno, met een K"
Toen kwam John toch nog maar eens kijken hoe het ging. Ik kon mijn ogen weer openen en vond het eigenlijk heel jammer dat iemand mij uit mijn momentje haalde. Ik opende de deur weer (met enigszins moeite) en zei dat het goed ging. Ik wou eigenlijk nog proberen verder te trippen op het toilet, maar had wel door dat het hem niet meer werd.
Ik ging dus weer naar boven en vroeg hoelang ik op de WC had gezeten. 10 minuten. Het voelde als uren! John vroeg wat ik aan het doen was en ik vertelde hem wat ik had ervaren. John was enorm enthousiast over het feit dat ik kon trippen erop Ă©n dat mijn eerste trip zich heeft afgespeeld op het zĂjn toilet met het rode schemerlicht haha.
Hij zette nog een tekno nummertje voor mij op . Tot dan toe was ik nog niet helemaal overtuigd door tekno, maar John zei dat het goede was. Ik zette zijn headset op en ging weer liggen op zijn bed en deed mân ogen dicht. De figuurtjes kwamen nog wel terug en werden na een tijdje zelfs weer vrij hevig, maar de beelden/herinneringen kwamen niet meer terug.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5IcwfSHcPLs[/youtube]
Diplomat - Tantalum Clones , mijn favoriete tekno nummer voor duidelijke redenen
Wel begreep ik waarom mensen tekno vet zouden vinden en kan het nu zeker waarderen, hoewel techno toch echt mijn main genre is gebleven. De totale ervaring heeft niet langer dan 30-40 minuten geduurd, maar was super intens omdat ik geen eerdere ervaring had met trippen en ik gewoon totaal iets anders had verwacht van Spices. De eerste paar keer waren er geen comedowns.
Aangezien het einde van mijn eerste keer Spices zo ontzettend tof was hebben we nog enkele malen meer Spices gerookt. Ik heb er nooit meer op getript echter. Wel zal ik in de volgende post mijn laatste ervaring ook nog even kort delen en de comedown die volgde.
Wie: John
Waar: John zijn slaapkamer (in het buitenland)
Wanneer: 1 mei â14
Set: in het moment wel vrolijk/enthousiast (2 maanden geen wiet gerookt), maar daarbuiten had ik vooral het gevoel van je ergens niet thuis voelen. Ik studeerde namelijk al 2/3 maanden in het buitenland.
Setting: slaapkamer van John zijn huis
Relevante ervaring: Wiet/hasj en spacecake
Hieronder staat wat informatie over wat Spices inhoudt en waarom ik het ben gaan roken. Voor puur mijn ervaring kan je die twee kopjes overslaan. Vanwege het lange verhaal heb ik het opgesplitst over meerdere posts.
Informatie Spices
Deze ervaring is al een tijdje terug, maar is me zeker bijgebleven als mijn meest intense aanvaring met drugs tot nu toe, niet dat ik heel veel heb gebruikt nog. Zeker toentertijd niet (2x XTC en 3 maanden waarin ik zoân 2x per week wiet rookte). Ik ben nog niet veel tegengekomen over deze drug op de forums en juist daarom wil ik mijn ervaring delen zodat anderen wĂ©l goed geĂŻnformeerd eraan beginnen (+ nog wat algemeen advies). Laat me beginnen met wat Spices nou precies zijn, onthoud dat ik toentertijd eigenlijk vrij weinig wist over wat het inhield. Ik ging ervan uit dat ik wiet van slechte kwaliteit ging roken..
Spices, soms ook K2 genoemd, zijn een soort kruiden/bladeren besproeid met synthetische cannaboïden waarvan de bedoeling is dat zij de werking van wiet/hasj nadoen. Het wordt dus gerookt. Er zijn veel chemicaliën die worden gebruikt en het is daardoor lastig tot onmogelijk te zeggen welke chemicaliën op mijn Spices zaten (zeker in het land waar ik zat). Deze chemicaliën veranderen regelmatig om zo de wet te omzeilen, maar na wat research denk ik dat er met name chemicaliën uit de JWH-x klasse in mijn Spices zaten. Veel meer kan ik over JWH-x ook niet zeggen.
Spices worden vaak verkocht als incense en dergelijke en duidelijk ânietâ voor menselijke consumptie zoals bij veel research chemicals. Tja, de conclusie is dat Spices dus vrij onvoorspelbaar en gevaarlijk (kunnen) zijn en je niet weet wat je nou eigenlijk rookt. Vandaar dat ervaringen met Spices ENORM kunnen verschillen, ook al haal je hetzelfde merk bij dezelfde leverancier.
Aanleiding
Beetje achtergrondverhaal en hoe ik ertoe kwam Spices te roken, voor geĂŻnteresseerden
Spoiler
Twee weken voordat ik Spices ging roken leerde ik een Nederlander kennen in een bar; John. Hij deed een paar jaar eerder dezelfde opleiding als mij en werkte nu in de stad waar hij net als mij studeerde tijdens zijn opleiding. Wij kwamen aan de praat doordat ik opeens iemand âtechnoâ hoorde roepen tijdens het bestellen van wat drankjes aan de bar. Drie maanden terug had ik mijn eerste XTC ervaring in een techno club (ik was toen nog in Nederland), en was uiteraard reuze enthousiast dat ik iemand iets hoorde roepen waar ik in korte tijd zo verliefd op was geworden (technooo).
Geen idee wat er mijn drankjes is gebeurd, maar ik en John hebben de rest van de avond samen gepraat over van alles. Het bleek dat hij techno met een âkâ bedoelde (tekno), toen nog nooit van gehoord maar zal het snel genoeg gaan waarderen.
We hadden het over muziek, drugs, verblijf in het buitenland en hét meisje die we leuk vonden. Ik wist binnen een paar uur meer van John (en hij van mij) dan sommige mensen die ik al maanden of een jaar als vriend zie. Gek eigenlijk, nooit iemand binnen één avond als vriend gaan zien (zonder drank en drugs
).
Het zat dus gelijk wel goed en we trokken vanaf toen meer met elkaar op. John had een eigen huis maar later bleek dat hij nog op zoek was naar roommates om zo de huur te verdelen. Hij nodigde me uit om een keer langs te komen om zijn huis te checken. We spraken af bij de bar.
Toen begon hij over Spices, een soort legale wiet zei hij, en wist waar we dat misschien konden halen. Ik voelde me niet thuis in dat land en twijfelde dus ook niet om met hem mee te gaan om Spices te kopen, aangezien wiet mij juist herinnerde aan de mooie tijden met vrienden toen ik nog in Nederland zat.
Na 20 minuten fietsen liepen we een klein pand binnen richting de eerste etage en een deur binnen. Het was een vrij grote en donkere kamer met eigenlijk alleen een toonbank erin waar iemand achter stond. Het was van buiten dus ook niet te zien wat er in het pand zat, hoewel dat niet ongebruikelijk was in dat land. âGet me the stuff Mori buysâ, vroeg John aan de verkopen.
We kregen 2 zakjes overhandigd, eentje genaamd âHot Stuffâ en de andere weet ik niet meer. Volgens mij was dat meer een kruid i.p.v. die bladertjes. Eenmaal daarbinnen had ik ook wel door dat het een beetje shady gebeuren was, dat âlegaleâ wiet, maar keek al wel uit naar een jointje roken, ook al verwachte ik niet een hoge kwaliteit.
Binnen 1 minuut stonden we weer buiten en werd John toch wel een beetje paranoĂŻde en we gingen gelijk naar zijn huis want je wilt toch echt niet aangehouden worden zei hij. We zouden het gaan roken in zijn slaapkamer zei hij.
Geen idee wat er mijn drankjes is gebeurd, maar ik en John hebben de rest van de avond samen gepraat over van alles. Het bleek dat hij techno met een âkâ bedoelde (tekno), toen nog nooit van gehoord maar zal het snel genoeg gaan waarderen.
We hadden het over muziek, drugs, verblijf in het buitenland en hét meisje die we leuk vonden. Ik wist binnen een paar uur meer van John (en hij van mij) dan sommige mensen die ik al maanden of een jaar als vriend zie. Gek eigenlijk, nooit iemand binnen één avond als vriend gaan zien (zonder drank en drugs
Het zat dus gelijk wel goed en we trokken vanaf toen meer met elkaar op. John had een eigen huis maar later bleek dat hij nog op zoek was naar roommates om zo de huur te verdelen. Hij nodigde me uit om een keer langs te komen om zijn huis te checken. We spraken af bij de bar.
Toen begon hij over Spices, een soort legale wiet zei hij, en wist waar we dat misschien konden halen. Ik voelde me niet thuis in dat land en twijfelde dus ook niet om met hem mee te gaan om Spices te kopen, aangezien wiet mij juist herinnerde aan de mooie tijden met vrienden toen ik nog in Nederland zat.
Na 20 minuten fietsen liepen we een klein pand binnen richting de eerste etage en een deur binnen. Het was een vrij grote en donkere kamer met eigenlijk alleen een toonbank erin waar iemand achter stond. Het was van buiten dus ook niet te zien wat er in het pand zat, hoewel dat niet ongebruikelijk was in dat land. âGet me the stuff Mori buysâ, vroeg John aan de verkopen.
We kregen 2 zakjes overhandigd, eentje genaamd âHot Stuffâ en de andere weet ik niet meer. Volgens mij was dat meer een kruid i.p.v. die bladertjes. Eenmaal daarbinnen had ik ook wel door dat het een beetje shady gebeuren was, dat âlegaleâ wiet, maar keek al wel uit naar een jointje roken, ook al verwachte ik niet een hoge kwaliteit.
Binnen 1 minuut stonden we weer buiten en werd John toch wel een beetje paranoĂŻde en we gingen gelijk naar zijn huis want je wilt toch echt niet aangehouden worden zei hij. We zouden het gaan roken in zijn slaapkamer zei hij.
Ervaring #01
We zaten in Johnâs kamer, ik moest nog wel even wennen aan een nieuwe omgeving maar voelde mij wel vertrouwd bij John en keek uit naar wat âwietâ roken om zo weer even de goede tijden van Nederland terug te halen. John pakte een sigaret uit zijn pakjes en rolde misschien een vingertop aan tabak eruit en vulde deze verder met de Spices die we gekocht hadden.
âZoân klein beetje ga je toch nóóit wat van voelenâ, dacht ik nog. In Nederland deed ik er wel een stukje meer wiet bij namelijk. John neemt twee haaltjes, laat het even inwerken en neemt daarna nog een haaltje en overhandigd hem aan mij. Ik neem twee hijsjes en houdt de rook iets langer in mân longen dan ik normaal met wiet zal doen. We lullen wat door en voelen beide nog vrij weinig, terwijl wiet bij mij er juist gelijk inklapt en dan snel afneemt tot een prettige high.
Higher dan ooit
Terwijl ik nog een iets kleiner hijsje neem begint John opeens te lachen. Hij zei dat die zich echt t*ring high voelde opeens en vroeg of ik al wat voelde. âNee manâ, antwoorde ik. Met wiet was ik gewend dat het high voelen net iets later insloeg bij mij dan bij mijn vrienden, maar toen ik nog eens nadacht of ik iets voelde klapte het er echt in als nooit tevoren.
Sooowww, ik kreeg een grote grijns op mijn gezicht en John zag het gelijk dat ik hem ook voelde, terwijl ik 5 seconden eerder nog NIKS voelde. Ik was plotseling meer high dan ik ooit was geweest met wiet. Inmiddels had John nog wat tabak uit een andere sigaret gedraaid en deed er iets minder in dan wat hij ervoor indeed. Hij nam een hijsje en gaf hem aan mij. Inmiddels lag ik lekker achterover op zijn bed en voelde me wel vrij chill dus nam nog een hijsje.
Ondertussen belde John een maat van hem op uit Nederland via Skype. Ik nam nog een hijsje en John zei dat ik echt rustig aan moest doen, waarschijnlijk omdat zijn hijsje van daarnet insloeg. John zei dat zân hart als een tierelier ging en hij moest lachen om het feit dat het voelde alsof zijn armen zo omhoog zweefden (vergelijkbaar met 30 seconden je armen in je broek doen en hard naar buiten duwen, je armen zweven dan vanzelf naar boven).
Vaagheid
Ik dacht wel even van âoh shitâ toen hij zei dat ik rustig aan moest doen. Toen kreeg ik ook hetzelfde als John, dat gevoel alsof mijn armen omhoog begonnen te zweven. We moesten hier enorm om lachen. Kort daarna raakte mijn gevoel van balans ook van streek, wat op zich wel grappig was. Ik lag recht, maar het voelde alsof alles 40 graden gedraaid was ofzo. John begon uit te leggen aan zijn vriend op Skype wat hij voelde en ik lag nog steeds op bed.
Toch wou ik nog een hijsje nemen maar John maakte zoân goede grap dat ik eigenlijk niks ervan binnen kreeg omdat ik het uit kuchte. Het lachen ging iets van een minuut door toen ik nog een poging wou doen om een laatste hijsje te nemen. Ik inhaleerde maar voelde niks. Ik keek naar beneden met mân ogen en zag dat de joint nog niet eens aan mijn lippen zat.
âWTFâ dacht ik. Ik wou wel een hijsje nemen, maar kon gewoon niet meer die beweging maken om mijn hand richting mijn mond te verplaatsen. In gedachte wel, maar in praktijk niet. Super vaag. Ik keek naar John om te kijken of hij door had hoe dom ik bezig was, maar opeens sloeg de Spices nogmaals in. Dit keer veel harder.
Het klapt er echt te hard in
Binnen vijf seconden kwam er een suis in mijn oor opzetten, beetje het gevoel alsof in een game zoân granaat ontploft vlak bij je. Jeeeezus. Het ging hierdoor wel vrij snel richting dat ik het niet meer leuk vond en dat ik in mezelf begon te keren. Ik voelde mij ongemakkelijk worden, met name omdat mijn maag pijn begon te doen van het lachen (desondanks) en ik mij niet helemaal prettig voelde bij het feit dat John zat te skypen met voor mij een onbekende.
Ik merkte dat de suis in mijn oor een halve minuut later nog een stand hoger ging en dat mân hart ook tekeer begon te gaan. Het begon nu wel echt veels te veel te worden. âNo fucking way dat dit wiet isâ, dacht ik nog. De hele tijd konden we eigenlijk niet stoppen met lachen en ik kreeg boeren opkomen waardoor ik dacht dat mijn maag aanstalten maakte om over te gaan geven.
Een zekere anxiety kwam opzetten, omdat ik niet wou kotsen in John zân slaapkamer terwijl die vriend dat kon zien. Ik zei tegen John dat ik effe naar beneden ging omdat ik dacht dat ik moest kotsen. âJa kan, maar je denkt alleen maar dat je moet kotsen, gaat waarschijnlijk wel goedâ, zei John. Laatste keren met wiet had ik dit soms ook maar had nooit gekotst. Alsnog ging ik effe naar beneden omdat ik ook behoefte had om even niet op Skype te zitten enzo.
Ik moest een trap naar beneden om het toilet in te gaan. Ik had de hele tijd gelegen op bed en het was echt bizar om te moeten opstaan en een trap af te gaan. Lopen voelde alsof je bij iedere stap verwachte door de grond heen te zakken. Beetje alsof je door een parcours moet lopen waar je weet dat er gaten in de grond zitten, maar heel het parcours bedekt was met een grote laag sneeuw. Alles ziet er dus veilig uit om een stap te zetten, maar in de achterkant van je hoofd verwacht je bij iedere stap naar beneden te vallen. De trap liep ook nog eens in een bocht (zonder leuning) en het was echt een intense ervaring om gewoon veilig beneden te komen. Super lang duurde het ook naar mijn gevoel.
Paniek in het toilet
Eenmaal beneden was ik enorm blij, maar zeker nog niet opgelucht. Ik ging het toilet binnen, waar er zoân rood schemerlampje hing. Nu ik effe alleen was begon ik na te denken over wat er gebeurde met me en mijn hartslag ging nog een standje omhoog en ik kreeg een enorm drukkend gevoel op mijn borstkas tijdens het ademhalen. Ik werd snel kortademig en leek onregelmatig te gaan ademen terwijl mijn hart veels te hart ging naar mijn gevoel. ik voelde een paniek opkomen dat ik het helemaal niet meer in de hand had. Ook kwamen er steeds meer van die boeren opzetten en leek het alsof ik de kots al kon proeven. Ik ging al recht voor de WC staan voor het geval het eruit kwam.
Toen kwam John even naar beneden om te vragen of alles wel goed ging. Ik zei dat hij zich geen zorgen hoefde te maken en dat hij gewoon met zijn bro kon praten. Ik ben zeker geen persoon die niet zal aangeven als het eigenlijk niet goed gaat, maar met Spices had ik wel heel erg het gevoel dat ik het alleen wou oplossen. John ging dus weer naar boven maar zei dat ik gewoon moest onthouden dat het hoogstens een halfuur zal duren wat ik toen voelde, dit hielp achteraf gezien zeker want ik wist toen helemaal niet hoelang het effect zal hebben.
Ik probeerde me te focussen op ademhaling en leunde tegen de muur achter me, keek iets naar boven en sloot me ogen. JEZUS WAT GEBEURT ER. Mân gevoel van balans was al messed up ervoor, maar mijn hoofd tolde nu als nooit tevoren. Ik wou mijn ogen wel weer openen zodat het zal stoppen, maar dit lukte niet meer. Ze bleven geforceerd dicht, net als dat geforceerde kaken als je veel XTC ophebt. Ik zat vast in mijn eigen hoofd zou je kunnen zeggen.
Closed-eye visuals
Maar ik merkte op dat ik wat vage figuurtjes zag terwijl mijn hoofd nog steeds aan het tollen was. Het trok al mijn aandacht omdat ze leken op die figuurtjes die mensen beschrijven als zij LSD of paddoâs op hebben (zelf nog nooit gedaan). Ik richtte mijn aandacht op de figuurtjes en het tollen van mijn hoofd nam af en de druk van mijn borstkas leek langzaam te verdwijnen.
De figuurtjes veranderden van het ene op het andere moment in daadwerkelijke beelden.
Wat me opviel is dat het niet vage of fantasie beelden waren zoals ik tegenwoordig heb met MDMA. Het waren van die beelden die je op de Natural Geographic ziet enzo. Het begon met van die typische beelden van programmaâs over de ruimte en het ontstaan van de aarde. Ik zag beelden waarin de aarde nog helemaal bedekt was met vulkanen en lavameren. Dat de aarde er vroeger zo uitzag had me als kind altijd al geĂŻnteresseerd maar ik realiseerde dat het eigenlijk vrij beangstigend was omdat het voelde alsof ik vlakbij zoân lavameer stond.
Ik begon echter grip te krijgen op mijn trip, misschien omdat ik doorhad wat er gebeurde en accepteerde dat de beelden die ik zag ook echt beangstigend waren, maar wel tijdelijk waren. Toen veranderden de beelden naar daadwerkelijke herinneringen die ik écht had meegemaakt. Het eerste wat ik zag was een moment van vier maanden daarvoor. Ik liep samen met mijn projectgroep door de gangen van mijn school in Nederland achter een docent aan.
Echt kapot stom dat ik zoiets zag, maar ook weer vet omdat het Ă©cht was en ik goede vrienden was geworden met die personen uit de projectgroep. Het gaf me denk ook wel een beetje het gevoel dat het goed was waar ik doorheen ging. Ik had die vrienden al 2 maanden niet gezien en het voelde gewoon goed dat ik even zo dicht bij ze weer was, ook al herinner ik me wel betere momenten dan langsgaan bij een docent voor feedback :â).
Ik wou anderen dingen zien en dat gebeurde vrijwel direct. Ik kon niet echt bepalen welke herinnering ik te zien kreeg, maar kon wel bepalen hoe lang ik een bepaalde herinnering te zien kreeg. Het was alsof iemand fotoâs van elk moment in mijn leven had gemaakt en deze nu met zoân 20 fps aan mij terug liet zien.
Vergelijk het met een heel heldere en levendige droom waarvan je de dingen wél onthoudt, de inhoud is echter niet zo vaag als mijn normale dromen omdat het echte gebeurtenissen waren. Ik zag verder nog momenten uit vakanties en ook nog dat ik als klein kind met opa en oma naar de kinderboerderij ging. Het was echt super tof om dit te ervaren nadat ik met één been in een bad trip stond.
"Tekno, met een K"
Toen kwam John toch nog maar eens kijken hoe het ging. Ik kon mijn ogen weer openen en vond het eigenlijk heel jammer dat iemand mij uit mijn momentje haalde. Ik opende de deur weer (met enigszins moeite) en zei dat het goed ging. Ik wou eigenlijk nog proberen verder te trippen op het toilet, maar had wel door dat het hem niet meer werd.
Ik ging dus weer naar boven en vroeg hoelang ik op de WC had gezeten. 10 minuten. Het voelde als uren! John vroeg wat ik aan het doen was en ik vertelde hem wat ik had ervaren. John was enorm enthousiast over het feit dat ik kon trippen erop Ă©n dat mijn eerste trip zich heeft afgespeeld op het zĂjn toilet met het rode schemerlicht haha.
Hij zette nog een tekno nummertje voor mij op . Tot dan toe was ik nog niet helemaal overtuigd door tekno, maar John zei dat het goede was. Ik zette zijn headset op en ging weer liggen op zijn bed en deed mân ogen dicht. De figuurtjes kwamen nog wel terug en werden na een tijdje zelfs weer vrij hevig, maar de beelden/herinneringen kwamen niet meer terug.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5IcwfSHcPLs[/youtube]
Diplomat - Tantalum Clones , mijn favoriete tekno nummer voor duidelijke redenen
Wel begreep ik waarom mensen tekno vet zouden vinden en kan het nu zeker waarderen, hoewel techno toch echt mijn main genre is gebleven. De totale ervaring heeft niet langer dan 30-40 minuten geduurd, maar was super intens omdat ik geen eerdere ervaring had met trippen en ik gewoon totaal iets anders had verwacht van Spices. De eerste paar keer waren er geen comedowns.
Aangezien het einde van mijn eerste keer Spices zo ontzettend tof was hebben we nog enkele malen meer Spices gerookt. Ik heb er nooit meer op getript echter. Wel zal ik in de volgende post mijn laatste ervaring ook nog even kort delen en de comedown die volgde.
.