Wie: Vrouw, 28 jaar, 57kg
Algemene gevoeligheid: matig
Wat: 1 (voor mij groot uitziende) Mckennai paddo, gedroogd maar nog steeds plooibaar (eigen kweek)
Setting: 2 personen: bij mijn beste vriend thuis, waar ik kind aan huis ben. Zijn vriendin was thuis, zij zat boven en wist niet dat we gingen trippen.
Note: We kwamen rechtstreeks van een party, waar we pillen, speed en coke hadden gebruikt.
Allereerst wil ik meegeven dat ik (nu) inzie dat de omstandigheden natuurlijk niet ideaal waren om een eerste keer te gaan trippen op paddo's... Het was een halsoverkop beslissing die we namen, waarschijnlijk nog steeds wat onder invloed van coke... "Ik kan de wereld aan! Doe maar!"
Ik was ook volledig onvoorbereid: steeds geïnteresseerd geweest naar wat het zou zijn om te trippen op paddo's maar door verschillende schrikwekkende verhalen toch nooit toe gekomen...
We lagen elk in een zetel, recht tegenover elkaar, het verloop van de voorbije nacht aan het bespreken. "Weet je wat nu helemaal te gek zou zijn?" zei Louis, "Laten we een klein paddo'tje eten! Dat zal niet veel effect hebben. Je gaat gewoon een klein voorproefje krijgen van wanneer we binnenkort echt gaan trippen!"
We hadden namelijk net afgesproken dat ik voor de eerste keer samen met hem zou gaan trippen.
Louis had boven, ondertussen een 2e batch, Mckennai paddo's liggen, gedroogd, eigen kweek. Ik ken helemaal niets van paddo's. Hij zei me dat het goeie waren en dat ik, met mijn creatieve, openminded geest, zeker een ideaal persoon zou zijn om hierop te gaan trippen.
Hij gaf me een voor mij redelijk groot uitziende, gedroogde paddo. Eentje zou genoeg zijn, enkel om het gevoel te 'proeven'. Ondertussen had hij ook wat gezellige muziek opgezet.
De paddo smaakte echt wel vies, hij vertelde me wat de blauwe kleur die ik zag betekende: dit zou het gif zijn van de paddo. "Want eigenlijk vergiftig je jezelf als je paddo's eet."
Ik denk dat er een half uurtje of zelfs minder moet voorbij zijn gegaan toen ik als eerste iets merkte. Ik schrok want opeens begon het gezicht van Louis te vervormen. Het was alsof zijn gezicht 'smelte' naar een andere vorm: een hele grote rechthoekige kin. Louis zag aan mijn gezicht dat ik iets opmerkte en hij zei dat het bij hem ook was begonnen. We lagen kreupel van het lachen. Hij zei me dat ik een ideaal gezicht had om op te trippen. Hilarisch. Louis zijn gezicht bleef in die rare vorm, echt niet mooi, hahaha! Er begonnen zich verdeelvlakken te vormen op zijn gezicht die elk een andere kleur hadden. Rood, geel, blauw, ... Ik kwam bijna niet meer bij!
Nadat ik een hele tijd gefocust had op zijn gezicht, begon ik rond te kijken in de woonkamer: er hangt een mooie foto van een houten brug die naar een grote boom leidt boven de zetel. Wat ik daar zie houdt me helemaal in de ban: het lijkt alsof de brug net naast mij hangt en ik de touwen zo kan aanraken. Zo levensecht! De boom aan het einde van de brug lijkt te leven: het is alsof er steeds meer blaadjes aan groeien! Wat mooi! Het lijkt alsof ik zó de brug op zou kunnen stappen.
De muren zijn witgeschilderd en ik merk dat ik ook daarop iets zie: kleurrijke, vooral roze, mandala's verschijnen, als een watermerk op de achtergrond. Prachtig! Ik ben helemaal verkocht. Ik blijf met een giechelig gevoel in mijn buik zitten en met opengesperde ogen naar alles kijken.
Ik merk dat alle kleuren veel levendiger zijn: mijn gewone saaie jeansbroek is ZO blauw! Ik blijf er even naar staren en er ontstaat een bewegend patroon onder de blauwe kleur van mijn broek, als kant, dit kanten patroon lijkt steeds te veranderen.
Opeens ben ik in de ban van de zon: "Wat schijnt de zon fel! Het is alsof de zon hierbinnen zin, Louis!" Hij moet lachen.
Als ik verder kijk in de woonkamer zie ik een tweede kader hangen. Deze kader stelt een simpele tekening van een bekende actrice voor die achterop kijkt. Het is alsof ze écht in mijn ogen kijkt. Haar gezicht wordt bekender, opeens lijkt de tekening op een vriendin van me, die ik deze ochtend nog had gezien. Ze lacht naar me en knipoogt! De kleuren op de achtergrond veranderen steeds. Ik was enorm geïntrigeerd!
Ik heb dorst en reik naar mijn glas water, waardoor mijn aandacht op mijn handen valt: het lijkt alsof dit mijn handen niet zijn! De beweging die ik maak om het glas te nemen heb ik precies niet onder controle. Ik kijk meer gedetailleerd naar mijn handen: deze zien er echt niet mooi uit. Ze zijn heel bleek en er staat ook een onregelmatig patroon op: alsof er een hele tijd geleden blauwe henna zou op zijn gezet... Ik vind ze er echt niet leuk uitzien.
De kachel staat opeens heel dicht bij mij, en lijkt getekend. Ik zie details die ik nooit eerder zag.
Louis vraagt me mijn ogen te sluiten: binnen de paar seconden open ik ze weer! Ik was geschrokken want in het donker van mijn gesloten ogen was er een explosie van kleuren zichtbaar, veel te dicht bij mij! Ik hou mij ogen nog liever even open. Hier is alles zo mooi!
(zie deel 2 voor vervolg)