Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDelirium tremens: de trip der trips (ik heb niet eens een radio)

Delirium tremens: de trip der trips (ik heb niet eens een radio)

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit gaat een ongewoon verhaal zijn. De bedoeling was natuurlijk niet om te trippen. En hoewel het zeer beangstigend was, heb ik ook heel mooie dingen gevoeld en meegemaakt waar ik tot op de dag van vandaag nog troost uit put. Liever had ik het allemaal niet meegemaakt, maar ik wil het eens op 'papier' zetten op een plaats waar mensen het kunnen herkennen en niet oordelen. So, here we go.

Wie: ik, vrouw van destijds 27.
Waar: in mijn eigen studio op de begane grond, afgezonderd van de wereld
Hoe: jarenlang Xanaxmisbruik 20 tot 40 mg per dag.
Wat??! Ja, inderdaad. Niet echt mijn beste jaren.
Waarom: Benzo's geven net als alcohol een enorm gevaar als je er cold turkey mee stopt. Maar ik kon voor mijn idee niet anders. Disclaimer: Ga alsjeblieft naar een kliniek als je zelf moet afkicken.

Eerste week
Lichamelijke ongemakken als epileptische aanvallen en depressie. Skip!

Tweede week
Langzaam maar zeker begon de werkelijkheid zich om te buigen naar...iets anders. Wat me bijstaat is dat het niet aanvoelde als hallucinaties. Het was er en het was waar. Lichten vervormden. Er lag een blote man van middelbare leeftijd op mijn eettafel. Dat vond ik helemaal niet gek.

Ik voerde prettige gesprekken met een destijds goede vriendin. Ze zat op de grond en lag met haar hoofd tegen mijn benen. Een warm gevoel maakte zich van me meester. Af en toe bewoog ze wat.

In de tussentijd hoorde ik constant muziek, het Tetrisliedje on repeat. Met lyrics (de Russische). Wel prettig, maar soms best saai want er kwam geen eind aan. Als kind speelde ik vaak Tetris, misschien zat dat nog ergens in mijn brein verscholen.

Ik droomde levendig. In de ochtend had ik een vaag besef van mijn afkickverschijnselen. Dit moet een effect zijn daarvan. Zoveel was zeker. Maar een kwartier later was dat besef verdwenen omdat een nieuwe realiteit zich opdrong. Deze keer ging mijn telefoon. Een kennis vertelde me dat zij (wie?) en haar man ons door hadden en een doodseskader op ons zou afsturen als we hen niet zouden ontmoeten. Dat klonk eng. We gingen naar haar toe, een vrouw van middelbare leeftijd met helblond haar. We reden op een verlaten landweggetje naar een vrijstaande boerderij, met veel ingehouden angst. Eenmaal daar werd haar bedoeling duidelijk: ze wilde een relatie met mij, en zo niet dan zouden wij hetzelfde lot ondergaan als haar kinderen. Ze leidde ons naar een kamertje en naar een houten kist. Toen ze deze kist opende, lagen daar twee kinderlijkjes in. Ik raakte toen eindelijk uit de hallucinatie. Ik keek verschrikt op mijn telefoon en niemand had gebeld die dag.

Gedurende de dagen had ik uren waarop ik helder genoeg was om te beseffen dat ik aan het afkicken was. Ik keek een film om mij af te leiden: Titus Andronicus met Athony Hopkins. Achteraf herinnerde ik mij heel andere scenes dan daadwerkelijk in de film zitten; ik was nog steeds aan het hallucineren.

Ik hallucineerde van audities bij Idols waarbij ik mijzelf gigantisch voor schut zette. Ik hallucineerde feestjes met mensen die ik nooit heb gekend, maar op dat moment mijn grootste vrienden waren. Van bizarre dingen, zoals een familielid die met een lul van 3 meter een vuur uitbluste (ja, u mag lachen). Van prachtige landschappen vol kleurrijke bloemen en in een stripverhaal gezogen worden en tekening voor tekening een verhaal aan elkaar werd geknoopt.

De laatste dag dat ik hallucineerde was bijna mijn laatste dag op deze aardkloot. Op de radio was er een programma waarin mensen, die een hak waren gezet door anderen, konden bellen. De radio dj zou vervolgens de persoon die de beller een hak had gezet opbellen en vragen om opheldering. Tot mijn grote schrik hoorde ik mijn naam. Tientallen mensen belden vervolgens om uit de doeken te doen hoe die vervelende Portobello geld had afgetroggeld en gewoonweg een kutwijf was. Ja, de hele Benelux was het ermee eens: die Portobello, die moet eens goed worden aangepakt.

Ik was enorm in paniek, in de tussentijd werd ik telkens gebeld. Op internet werd ik ook door het slijk gehaald. In paniek belde ik een aantal ziekenhuizen want ergens diep in mijn onderbewuste wist ik dat dit te maken moest hebben met die ellendige afkick. Ik kreeg een assistente aan de lijn, maar hoorde op de achtergrond andere assistentes lachen: "Hahahaha, dat is Portobello!" Ik hing op en mijn angst groeide. Intussen werden mijn ouders geïnterviewd door de dj. Ze wilden niets meer met me te maken hebben en waren diep teleurgesteld.

Het was een sensatieverhaal. Mensen spraken van eigenrichting, wat die Portobello al die mensen heeft aangedaan kán niet. En als de politie niets doet...Een cameraploeg werd op pad gestuurd en zou naar mijn huis komen. De deurbel ging, en met een hartslag van 150 schoot ik naar de voordeur. Ik deed open, maar zag niemand.

Kort daarna werd er luid gebonsd op mijn deur, en ik hoorde gesteggel. Op de radio belden steeds meer mensen om aan te geven hoezeer ze door mij waren bedonderd. Dit zou nooit meer weggaan, dit kom ik nooit meer te boven. Van een normaal leven kan nooit meer sprake zijn.

Ik zag nog maar een uitweg. Ik wilde mijn keel doorsnijden, zo bang was ik voor deze vernedering. Ergens heb ik het in mij kunnen vinden mijn moeder te bellen om mijn excuses voor alles aan te bieden. Dat ik zo'n mislukkeling was en al die mensen die belden zo heb belazerd.

"Maar waar héb je het over Portobello?"

BAM. Het besef sloeg in als een bom. Als een maniak begon ik te lachen. Alles was een hallucinatie. Ik heb niet eens een radio!


Daarna
7 Jaar clean. Woon op mijzelf, heb een goede baan. En blijf heel erg ver weg van benzo's in het algemeen en Xanax specifiek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jeetje wat ontzettend heftig zeg! Dapper dat je je verhaal hier doet. Maar goed dat je het besef had om je moeder te bellen ipv je keel door te snijden. Fijn om te lezen dat het nu zo goed met je gaat!
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rc-newbie zei:
Jeetje wat ontzettend heftig zeg! Dapper dat je je verhaal hier doet. Maar goed dat je het besef had om je moeder te bellen ipv je keel door te snijden. Fijn om te lezen dat het nu zo goed met je gaat!
Klik om te vergroten...
Bedankt!

Écht goed gaat het niet, maar ik ben wel een beetje trots dat ik mijn leven ogenschijnlijk compleet heb om kunnen buigen naar een productief lid van de samenelving (kots! haha) te worden zonder mijn handje ooit hebben opgehouden.

Persoonlijke relaties gaan minder. Je kunt je voorstellen dat als junk je veel doet voor je next fix, en door al die verdovende shit ik zoveel dingen heb gedaan die ik niet wilde. Ook heb ik niet echt een persoonlijkheid weten te ontwikkelen aangezien ik zo'n beetje mijn twintiger jaren verdoofd heb doorgebracht.

Mensen begrijpen zoiets niet. Alleen ex-verslaafden weten wel zo'n beetje wat je doormaakt, maar eerlijk gezegd heb ik ook niet al te veel met ex-verslaafden die aan alle kanten geld toegesmeten krijgen van de staat. Voor junks op straat heb ik dan weer wel compassie. Misschien omdat ik mezelf er in terugzie ofzo. Overigens gaat die compassie ook niet verder dan af en toe een paar euro's geven, laat ik nu ook weer niet overdrijven :wink:
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Eerste hallucinaties klinken best aangenaam naar mijn gevoel, behalve het einde. Toch wel een beetje stom dat je een drug met een zeer lichte recreatieve waarde hebt misbruikt.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#5
ketakoekjes zei:
Eerste hallucinaties klinken best aangenaam naar mijn gevoel, behalve het einde. Toch wel een beetje stom dat je een drug met een zeer lichte recreatieve waarde hebt misbruikt.
Klik om te vergroten...
Voor jou misschien niet. Ik werd er zo high als iets van, beter dan met opiaten of wat dan ook.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
ketakoekjes zei:
Eerste hallucinaties klinken best aangenaam naar mijn gevoel, behalve het einde. Toch wel een beetje stom dat je een drug met een zeer lichte recreatieve waarde hebt misbruikt.
Klik om te vergroten...

Waarom is dat stommer dan een drug met meer recreatieve waarde misbruiken? Er zijn meer en belangrijker oorzaken van misbruik/verslaving dan recreatie...

Dapper dat je hier je verhaal komt doen @Portobello, zeer heftig. Hier blijkt maar weer uit hoe riskant alleen afkicken na langdurig benzogebruik kan zijn. Fijn om te horen dat je je nu een stuk prettiger in het leven staat!
D
DigitalismLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heftig verhaal, maar mooi verwoord.

Fijn dat die verslaving uit je leven is, al vind ik het jammer om te lezen dat het desondanks niet zo goed met je gaat. Wat heb je nodig om daar verandering in te brengen?
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#8
Digitalism zei:
Heftig verhaal, maar mooi verwoord.

Fijn dat die verslaving uit je leven is, al vind ik het jammer om te lezen dat het desondanks niet zo goed met je gaat. Wat heb je nodig om daar verandering in te brengen?
Klik om te vergroten...
Geen idee eerlijk gezegd. Een van de grootste redenen waarom die Xanax bij mij zo goed aansloeg, was dat het mijn constante gedachtenstroom verdoofde. Let wel: er zijn ook voordelen aan die verhoogde hersenactiviteit. Maar het constante denken weerhield me ook van veel zaken. Uiteraard nam Xanax alle twijfel over alles weg, waardoor ik helemaal omsloeg naar de andere kant. Overigens zit daar ook een genetische component aan; alles dat inwerkt op het centraal zenuwstelsel werkt bij mij heel prettig (benzo's, opiaten, alcohol). Een theorie die ik las over waarom sommige mensen verslavingsgevoelig zijn is dat deze mensen juist standaard minder dopamine hebben.

Ik denk dat ik zelfacceptatie en zelfvergiffenis nodig heb. Lekker vaag, niet te kwantificeren, en niet echt makkelijk te realiseren.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Waarom is dat stommer dan een drug met meer recreatieve waarde misbruiken? Er zijn meer en belangrijker oorzaken van misbruik/verslaving dan recreatie...

Dapper dat je hier je verhaal komt doen @Portobello, zeer heftig. Hier blijkt maar weer uit hoe riskant alleen afkicken na langdurig benzogebruik kan zijn. Fijn om te horen dat je je nu een stuk prettiger in het leven staat!
Klik om te vergroten...
Gelukkig wist ik het zelf ook niet, anders was ik nooit afgekickt denk ik. Hoewel, ik was het afhankelijk zijn wel zo ontiegelijk beu toen. Vreemd eigenlijk dat het niet bekend is bij het grote publiek, maar het wordt dan ook zoveel voorgeschreven dat zoiets graag onder de pet wordt gehouden gok ik maar zo. Er zijn wel wat documentaires over Xanaxverslaving, echt heel heftig om te zien vind ik. Zo was ik dus ook.
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Waarom is dat stommer dan een drug met meer recreatieve waarde misbruiken? Er zijn meer en belangrijker oorzaken van misbruik/verslaving dan recreatie...

Dapper dat je hier je verhaal komt doen @Portobello, zeer heftig. Hier blijkt maar weer uit hoe riskant alleen afkicken na langdurig benzogebruik kan zijn. Fijn om te horen dat je je nu een stuk prettiger in het leven staat!
Klik om te vergroten...

Klopt maar mij gaat het even niet om de oorzaak, ik heb verhalen gehoord van mensen die aan bijna alles verslaafd zijn geweest en die zeggen dat Xanax letterlijk de stomste keuze qua drug om te misbruiken is die zie hebben gemaakt. Maar natuurlijk reageert iedereen anders op drugs dus ik zou het niet zeker weten bij haar.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#11
ketakoekjes zei:
Klopt maar mij gaat het even niet om de oorzaak, ik heb verhalen gehoord van mensen die aan bijna alles verslaafd zijn geweest en die zeggen dat Xanax letterlijk de stomste keuze qua drug om te misbruiken is die zie hebben gemaakt. Maar natuurlijk reageert iedereen anders op drugs dus ik zou het niet zeker weten bij haar.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat die mensen dat met name de stomste keuze vonden omdat dat een van de moeilijkste zaken is om af te kicken. Tussendoor, als je een paar dagen geen Xanax hebt gehad, krijg je al te maken met de hevige afkickverschijnselen zoals depressie, angst (die alleen maar toeneemt als je het lang gebruikt) en epileptische aanvallen.

De meeste mensen kiezen er ook niet voor maar blijven hangen. Heel veel mensen hebben de potentie zwaar ve3rslaafd te worden, alleen hebben ze nooit die ene drugs genomen waarvan hun hersenen denken 'jup, dit moet je blijven gebruiken'. Het is gewoon een groot kansspel en heeft niets te maken met dom, slim of wat dan ook.

Al neem ik het mijzelf natuurlijk wel kwalijk, en ik blijf verantwoordelijk. Ik heb er ook grote hoeveelheden van andere drugs doorheen gejaagd (bijvoorbeeld coke), maar daar bleef ik niet in hangen. Anderen hebben dat met die drugs juist weer wel.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."