#1
Rond mijn 18 gingen we vaak naar Roosendaal voor wiet met de trein (ik ben dus Belg). Daarnaast waren we toen echt wel psychonauten, en hadden we daar dus ook onze vaste smartshop. Die werd eveneens uitgebaat door een Belg, die werkelijk een wandelende encyclopedie bleek te zijn als het natuurlijke psychedelica betrof. We kregen er tonnen informatie, van hoe te gebruiken, en vooral ook hoe niet. Zo heb ik in die periode enorm veel geleerd over paddo's (wij stopten een paar dagen tot een week op voorhand met zuivel, en vastten 24 uur op voorhand om de trip te intensifiëren, zalige trips beleefd zo). Daarnaast hebben we ook een soort natuurlijke speed getest, zijn we ooit met een cactus op de trein beland, enz...
Op een goede dag stelt hij ons voor om yopo te proberen (yopo is een legaal natuurlijk psychedelicum dat DMT en andere alkaloïden bevat die een heftige trip veroorzaken). Je kan de zaden tegenwoordig bestellen, maar wij kregen het in bruin poedervorm. We moesten het roken met een klein pijpje en afwachten. Met twee andere vrienden zijn we naar huis gegaan en hadden alles voorbereid. Na uren roken voelde niemand iets. Maar dan echt niets... Achteraf bekeken zou het goed kunnen dat we gewoon teveel hebben liggen blowen, want de grammetjes vlogen erdoor (mijn excuses voor de puristen, maar we waren nog jong). Na een hele nacht veel te blowen en heel de tijd yopo te hebben gerookt ging ik, samen met een vriend, naar zijn ouderlijk huis waar ik bleef logeren.
Onderweg veel gevloek over waarom die fucking yopo niets gedaan had natuurlijk. Onze 'leermeester' had ons nog nooit eerder in de steek gelaten. We staken het dan maar op de wiet... Volgende keer beter! Eenmaal thuis hebben we ons geïnstalleerd in ons bedje, en hebben we nog wat doorgepraat samen. Tot mijn vriend zei dat hij moe was en ging slapen.
Maar ik was nog helemaal niet moe! Ik voelde iets stromen doorheen mijn lichaam. Ik voelde iets, maar had geen idee wat precies. En toen gebeurde het... Ik lag op een veldbedje en zat naar het plafond te kijken. Na een paar minuten zag ik het plafond precies naar beneden komen. Ik was niet angstig, maar eerder zeer rustig, dus ik liet het begaan. Toen ik het plafond quasi tegen mijn neus voelde drukken draaide ik plots helemaal om, face down. Plots merkte ik op dat het niet het plafond was dat naar beneden kwam, maar dat ik naar boven had zitten zweven... Ik kon mezelf zien liggen op bed! Kort daarna draaide ik weer om, kwam langzaam mijn lichaam weer in, en bleef ik verstomd achter. Ik had zonet mijn eigen lichaam verlaten! Wtf!!!
Ik heb nog uren wakker gelegen, ben een joint gaan rollen en heb nog een paar uur geslapen. Ik was dan wel nog piepjong, maar ik had het gevoel de meest intense ervaring ooit te hebben meegemaakt. 5 minuten misschien, langer was het niet, maar het leek een eindeloze trip, die ik nu nog (22 jaar later) glashelder voor de geest kan halen. Sindsdien heb ik geen yopo meer gebruikt, maar het staat zeker wel nog op mijn lijstje (clean deze keer!). (over de dosis kan ik niets zeggen, want het is té lang geleden).
Heeft iemand nog zulke - of andere - ervaringen met yopo?
Op een goede dag stelt hij ons voor om yopo te proberen (yopo is een legaal natuurlijk psychedelicum dat DMT en andere alkaloïden bevat die een heftige trip veroorzaken). Je kan de zaden tegenwoordig bestellen, maar wij kregen het in bruin poedervorm. We moesten het roken met een klein pijpje en afwachten. Met twee andere vrienden zijn we naar huis gegaan en hadden alles voorbereid. Na uren roken voelde niemand iets. Maar dan echt niets... Achteraf bekeken zou het goed kunnen dat we gewoon teveel hebben liggen blowen, want de grammetjes vlogen erdoor (mijn excuses voor de puristen, maar we waren nog jong). Na een hele nacht veel te blowen en heel de tijd yopo te hebben gerookt ging ik, samen met een vriend, naar zijn ouderlijk huis waar ik bleef logeren.
Onderweg veel gevloek over waarom die fucking yopo niets gedaan had natuurlijk. Onze 'leermeester' had ons nog nooit eerder in de steek gelaten. We staken het dan maar op de wiet... Volgende keer beter! Eenmaal thuis hebben we ons geïnstalleerd in ons bedje, en hebben we nog wat doorgepraat samen. Tot mijn vriend zei dat hij moe was en ging slapen.
Maar ik was nog helemaal niet moe! Ik voelde iets stromen doorheen mijn lichaam. Ik voelde iets, maar had geen idee wat precies. En toen gebeurde het... Ik lag op een veldbedje en zat naar het plafond te kijken. Na een paar minuten zag ik het plafond precies naar beneden komen. Ik was niet angstig, maar eerder zeer rustig, dus ik liet het begaan. Toen ik het plafond quasi tegen mijn neus voelde drukken draaide ik plots helemaal om, face down. Plots merkte ik op dat het niet het plafond was dat naar beneden kwam, maar dat ik naar boven had zitten zweven... Ik kon mezelf zien liggen op bed! Kort daarna draaide ik weer om, kwam langzaam mijn lichaam weer in, en bleef ik verstomd achter. Ik had zonet mijn eigen lichaam verlaten! Wtf!!!
Ik heb nog uren wakker gelegen, ben een joint gaan rollen en heb nog een paar uur geslapen. Ik was dan wel nog piepjong, maar ik had het gevoel de meest intense ervaring ooit te hebben meegemaakt. 5 minuten misschien, langer was het niet, maar het leek een eindeloze trip, die ik nu nog (22 jaar later) glashelder voor de geest kan halen. Sindsdien heb ik geen yopo meer gebruikt, maar het staat zeker wel nog op mijn lijstje (clean deze keer!). (over de dosis kan ik niets zeggen, want het is té lang geleden).
Heeft iemand nog zulke - of andere - ervaringen met yopo?