Achtergrond
Ik ben nu al ongeveer een jaar aan het microdosen met 1P-LSD, overigens met een flinke dip/pauze in gebruik van februari tot september vanwege een zeer zware klus op het werk waar ik het koppie er echt bij moest hebben. Want eerlijk gezegd; dat microdosen onder werktijd is wel gezellig maar erg productief word ik er niet van. Wel goede ideeën, maar echt geconcentreerd knallen gaat mij er slecht op af. Ik heb mijn patroon daarom dit najaar ook aangepast naar minder vaak, met een hogere dosis (30-50 ug), en dan gewoon niet werken maar een stukje fietsen of wandelen. Alleen..het duurt zo vreselijk lang! Als (thuis)werkende (huis)vader met (thuis)werkende (huis)vrouw en kinderen van 9 en 11 is het gewoon niet erg praktisch om pak em beet 8 uur er niet helemaal bij te zijn. Half trippend je kind van school halen is gewoon niet chill, samen trippend koken met mijn zoontje was dan wel weer supergezellig, maar goed. Een ander nadeel vind ik de bodyload. Ik transpireer nogal veel op LSD. Op een echte tripdosis boeit dat niet meer zoveel, maar zo rond de 50ug is dat hoogst onprettig. Het laatste probleempje is dat je op zo’n 50ug LSD een prima tripje kunt hebben, maar visueel is het nog net niet daar waar je het zou willen hebben. Neem je echter meer, dan zit je er ook gelijk weer zo lang aan vast. Dus, het moest: korter, minder bodyload en net een tandje erbij qua visuals. 4HO-MET dus. Ik had er al veel over gelezen hier dus bij de laatste RC bestelling 4HO-MET maar bij in het winkelmandje gestopt.
Het tripje
Set: voelde me erg goed deze week. Heb het mediteren weer opgepakt, eet gezond, beweeg veel. Werk eigenlijk minder dan dat ik zou moeten maar soit dat mag ook wel eens een keer.
Setting: een fietstochtje door polderlandschap en een recreatiegebied nabij mijn huis.
Dosering: 12.5mg 4HO-MET na een normaal ontbijt.
Tijd: 9:05 - ± 13:30
8:30: Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen toch maar eens wat werk te gaan verzetten deze week, maar het is zulk mooi weer en de rest van het gezin is allemaal vertrokken naar school en werk, ik zou die 4HO-MET ook wel eens kunnen proberen! Toch twijfel ik nog heel erg. Ik lees op DF wat over de nogal wisselende verhouding tussen dosering en effecten en ik heb echt geen zin om weer trippend naar het schoolplein te wiebelen. Toch is iedereen vrij consistent in z’n verhaal over de korte duur en psychonautwiki noemt een max. van 6 uur. Ik heb redelijk wat ervaring met neef psilocybine, daar haal ik de 6 uur ook nooit van.
9:05: Na een half uurtje wikken en wegen gaat er een 25mg pellet in de pillensnijder en de helft ervan snel door m’n keel, we zien wel waar het schip strandt. 12.5mg zit in de light range, moet helemaal goed komen. Nog even wat opruimen, de kittens naar binnen lokken, beetje DF-en, rugtasje alvast inpakken en licht nerveus om me heen turen of er wat gebeurt.
9:45: Ik word wat misselijk en licht duizelig en de witte muren van de huiskamer vertonen al wat kleurige vlekjes. Het houtsnijwerk op een Indiaas kastje begint wat te golven en wat later de planten en het tegelpatroon in de hal. Ik had de optie voor een binnentrip opengelaten maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin in dat gestaar naar objecten dichtbij en dat dan alles begint te draaien. Ik vind het fijner om in beweging te zijn en van wat verder af naar de schoonheid van de omgeving te kijken.
10:00: Rond 10 uur stap ik op de fiets. Alle kleuren zijn dik aangezet en het straatje waardoor ik de wijk uit fiets is echt mooier dan ooit. Ik voel een beetje die psilo fairy-tale vibe, maar toch wat minder alien/ancient. Meer in het nu, wat LSD-achtiger. Ik fiets rustig over een dijk, langs een weidevogel broedplaats, een meer dat vroeger nog zee was met uitzicht op een dorp en verder langs de dijk. Onderweg maak ik foto’s en post die in mijn trip-appgroepje waarin vrienden af en toe verslag doen van hun gekke solotripjes en plannen gemaakt worden voor het jaarlijkse tripweekend. Ik waan me een topfotograaf, het ziet er allemaal zo waanzinnig uit! Zelfs op de foto’s die ik terugkijk rollen de wolken door de helderblauwe lucht en vormen bomen en struiken perfecte patronen van kleuren en vormen. Achteraf heb ik denk ik 1 aardige foto gemaakt, de rest is het allemaal net niet of ronduit niks. Onderweg kom ik best wel wat mensen tegen die ik vriendelijk groet en ze groeten vriendelijk terug. Ik voel golfjes van fijne euforie en ik concludeer volop genietend dat dit een betere tijdsbesteding was dan het werk dat ik in m’n hoofd had om eventueel te hebben gedaan nu.
10:50: Ik zit op een bankje een sigaretje te roken (alleen tijdens trippen doe ik dat soms nog) als ik merk dat alles om me heen veel groener is dan normaal. Zelfs m’n handen zijn groen. Wat belangrijker is is dat m’n flesje water bijna leeg is. Stay hydrated! En ik ben nog lang niet thuis, dus ik moet op zoek naar een plek om water bij te tanken. Rond 11 uur kom ik via wat mooie fietspaadjes bij de golfclub uit, waar het tot mijn grote verbazing zeer druk is. Allemaal duo’s, dat wel, en veelal voorbij de pensioenleeftijd. En ze blijken zelfs een koffiebarretje te hebben dat nog open is! Zo sta ik rond 11:15 wat onwennig met een cappuccino en een gevuld flesje water een beetje te koekeloeren naar meneren die balletjes weg slaan op de driving range. Ik voel me toch een beetje een vreemde eend in de bijt dus ik spring na de koffie snel weer op de fiets. Hoofdtelefoon komt ook uit de rugtas en ik vibe met een big smile en “Einmusik - Pheasant” op de oortjes verder door het grote recreatiegebied. Over fietspaadjes, door bosjes, langs kanaaltjes, alles getooid in het mooiste herfstpalet dat ik ooit heb gezien. De patroonvorming en ademende objecten zijn dan al weg maar dat maakt niks uit.
11:50: Ik ben een heuvel opgefietst en verder een bergje opgeklauterd naar een uitzichtpunt. Vanaf hier heb ik een prachtig uitzicht rondom. Op de zee, de duinen, polders, bossen, steden en industriegebieden, het lijkt wel heel Nederland. Ik besluit dat het hier een mooi eindpunt is. Natuurlijk moet ik nog naar huis fietsen, maar ik heb toch een mooi voldaan “zo, het is klaar” gevoel.
12:30: Ik dwaal wat met een karretje door de lokale supermarkt. Gelukkig is iedereen een beetje in de war, want deze week hebben ze alle schappen opnieuw ingedeeld en staat alles op een andere plek. Het ziet er wel mooi uit allemaal, lekker geordend en kleurrijk.
12:45: Thuis aangekomen kan ik met wat staren het houtsnijwerk uit het Indiase kastje nog wel een beetje laten golven en de muren van het toilet hebben een roze gloed ipv wit, maar dan ebt het laatste restje weg en kan ik - nog redelijk fit - aan een normaal middagprogramma beginnen.
17:00: Toch een lichte hoofdpijn en ik merk toch wel dat ik vermoeider ben dan anders. Op tijd naar bed!
Conclusie
Nou het zal niemand verbazen dat dit een schot in de roos was. 4HO-MET: “Goed verhaal, lekker kort”. Met een hogere dosis zal het ongetwijfeld wel wat anders uitpakken maar op zich ben ik daar niet heel erg in geïnteresseerd. 25mg zou ik nog wel eens willen proberen, maar voor het echte zware vuurwerk op tripweekends zou ik toch bij LSD blijven. Gewoon omdat je dan lekker lang de tijd hebt. Nastimulatie heb ik nu helemaal geen last van gehad vanwege het vroege tijdstip. Bodyload was zeer mild en headspace was lekker helder.
Lees je dit als nieuwkomer op psychedelica gebied, dan kan ik 12.5 mg 4HO-MET van harte aanbevelen als introductie. Het wegwerken van een bakje truffels - zeker voor de eerste keer - is best wel een ding, helemaal als je toch niet echt van paddestoelen houdt. Je wordt er bij lange na niet zo misselijk van en je blijft toch enigszins in onze 3 dimensies hangen. Ben je toch meer op zoek naar een mystieke of spirituele ervaring of heb je het gewoon niet zo op pillen, dan zou ik voor truffels gaan.
En tot slot: Trippen in de ochtend! Doen!